Andet multimedie
bentjuul 3670
Begynder spørgsmål om baggrundsfarve i Pho~
Fra : Brizz

Dato : 27-11-02 17:56

Har et billede jeg har klippet en del ud af. Det skal sættes ind på et tomt
"ark" med en sort baggrund. Hvordan gør jeg det?

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Madsen

Dato : 28-11-02 03:51

Brizz skrev:

> Har et billede jeg har klippet en del ud af. Det skal sættes ind
> på et tomt "ark" med en sort baggrund. Hvordan gør jeg det?

Hmm, det er muligvis bare mig, men jeg har lidt svært ved at fore-
stille mig hvad det er du sidder med. :)
Hvordan har du klippet noget ud af billedet? Hvis du blot har siddet
og markeret områder i billedet med f.eks. lassoværktøjet eller
tryllestaven og derefter trykket på Delete- eller Backspace-tasten,
så vil det markerede område blive udfyldt med den farve som er valgt
til baggrundsfarve i værktøjspaletten. Hvis du har valgt sort her,
så vil der altså automatisk blive udfyldt med sort når du trykker
på Delete eller Backspace.

Det ville dog være smartere at få billedet delt op i lag. Du kan
f.eks. markere det i dit billede som du vil have over på en sort
baggrund.
Nu er det svært at sige hvordan du nemmest får det markeret når man
ikke har set dit billede, men når du har fået det markeret, så kan
du trykke på Ctrl + C som kopierer det markerede område.
Herefter sørger du for at baggrundsfarven i din værktøjspalette er
stillet til sort. Et par hurtige genveje til at opnå det er et tryk
på D-tasten efterfulgt af et tryk på X-tasten.

Derefter trykker du Ctrl + N som opretter et nyt dokument. Sørg for
at det er stillet til baggrundsfarve. Det kan du vælge nederst i den
dialogboks som kommer frem når du trykker Ctrl + N. Klik derefter på
OK og indsæt det kopierede med Ctrl + V.
Hvis du kigger i din lagpalette så vil du nu have to lag. Det nederst
lag er det sorte lag og ovenpå det ligger så laget med det indsatte
billede. Det giver nogle flere muligheder end hvis det hele bare er
klasket sammen på et enkelt baggrundslag.

Madsen.

Fra : Brizz

Dato : 28-11-02 10:21

> Hmm, det er muligvis bare mig, men jeg har lidt svært ved at fore-
> stille mig hvad det er du sidder med. :)

Nej nej..bare rolig.
Det er et foto af 4 personer der står sammen Der skal jeg blot have klippet
baggrunden væk fra dem og sætte dem ind på en sort baggrund.

> Hvordan har du klippet noget ud af billedet?

Har brugt "Magnetic Lasso"

> [...]
> billede. Det giver nogle flere muligheder end hvis det hele bare er
> klasket sammen på et enkelt baggrundslag.

Leger lidt med det idag...hvis jeg ikke kan finde ud af det vender jeg
tilbage igen

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Brizz

Dato : 28-11-02 10:28

> [...]
> billede. Det giver nogle flere muligheder end hvis det hele bare er
> klasket sammen på et enkelt baggrundslag.

Ok det har jeg så gjort men når jeg ser mit færdige arbejde ligger den
stadig på en hvid baggrund selvom den er sat til sort baggrund. (Den
nederste box er sort og øverste er hvid)

Håber på et svar

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Madsen

Dato : 28-11-02 12:57

Brizz skrev:

> Ok det har jeg så gjort men når jeg ser mit færdige arbejde ligger
> den stadig på en hvid baggrund selvom den er sat til sort
> baggrund. (Den nederste box er sort og øverste er hvid)

Hmm, så må du ikke have valgt baggrundsfarve da du oprettede et nyt
dokument for så vil baggrundsfarven på det nye dokument blive sort.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/baggrundsfarve.png>

Prøv at klikke på dit baggrundslag i lagpaletten så. Når det lag er
aktivt så sørger du for at sort er valgt som baggrundsfarve, som i
værktøjspaletten på ovenstående screenshot, og derefter trykker du
Ctrl + Backspace eller Ctrl + Delete. Så burde laget blive sort.

Madsen.

Fra : Brizz

Dato : 28-11-02 14:49

> [...]
> værktøjspaletten på ovenstående screenshot, og derefter trykker du
> Ctrl + Backspace eller Ctrl + Delete. Så burde laget blive sort.

Hmm ved ikke hvad jeg gjorde forkert men nu virker det ihvertfald.
Var også lige et smut forbi den lokale bog pusher. Der købte jeg et IDG
hæfte omkring photo shop 7.0 til 79 kr. så det vil jeg til at lege lidt med
nu.

Takker mange gange for hjælpen

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Madsen

Dato : 28-11-02 15:07

Brizz skrev:

> Var også lige et smut forbi den lokale bog pusher. Der købte jeg
> et IDG hæfte omkring photo shop 7.0 til 79 kr. så det vil jeg til
> at lege lidt med nu.

Det er nok ikke nogen dum idé. :)

> Takker mange gange for hjælpen

Velbekom.