Brugsanvisning på Dansk
Fra : Michael Jørgensen

Dato : 27-11-02 09:19

Hvis man køber et digitalt kamera til omkring 5.000 Kr, kan man så forvente
(iflg. Dansk lovgivning) at der medfølger en brugsanvisning på Dansk? Eller
må man nøjes med en på Tysk?

Mvh
Michael.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 27-11-02 10:25

"Michael Jørgensen" <mijo@FJERN.pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
forvente
> (iflg. Dansk lovgivning) at der medfølger en brugsanvisning på Dansk?

Man har krav på en dansk brugsanvisning eller som minimum på et af
søstresprogene (Svensk eller norsk)!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 27-11-02 10:28

[snip]
> Man har krav på en dansk brugsanvisning eller som minimum på et af
> søstresprogene (Svensk eller norsk)!

Tak. Gælder det også ved erhvervskøb (køb til virksomhed)?

Michael.

Fra : Tim Christensen

Dato : 27-11-02 10:57

"Jesper Nielsen" <jni@stoptdcadsl.dk> wrote in message

> Man har krav på en dansk brugsanvisning eller som minimum på et af
> søstresprogene (Svensk eller norsk)!

Ja, men den danske brugsanvisning behøver ikke at være den samme som den
engelske eller tyske, det kan godt være en skrabet udgave på et foldet A4
ark.

Mvh

Tim

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 27-11-02 11:09

[snip]
> Man har krav på en dansk brugsanvisning eller som minimum på et af
> søstresprogene (Svensk eller norsk)!

Hvilken lovgivning kan jeg henvise til?

Mvh
Michael

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-11-02 11:25

"Michael Jørgensen" <mijo@FJERN.pc.dk> wrote in message
> [snip]
>
> Hvilken lovgivning kan jeg henvise til?

Markedsføringsloven §3:
Vejledning

§ 3. Ved tilbuds afgivelse, ved indgåelse af aftale eller efter
omstændighederne på leveringstidspunktet skal der gives en efter
formuegodets eller ydelsens art forsvarlig vejledning, når denne er af
betydning for bedømmelsen af godets eller ydelsens karakter eller
egenskaber, herunder især brugsegenskaber, holdbarhed, farlighed og
vedligeholdelsesmulighed.

/Per

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 27-11-02 11:38

[snip]
> [...]
> betydning for bedømmelsen af godets eller ydelsens karakter eller
> egenskaber, herunder især brugsegenskaber, holdbarhed, farlighed og

Så hvis jeg ikke fik "vejledning", og ej heller blev informeret om at den
inkluderede manual var på Tysk, så har jeg mulighed for at hæve handelen?

Mvh
Michael

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-11-02 14:15

> Så hvis jeg ikke fik "vejledning", og ej heller blev informeret
> om at den inkluderede manual var på Tysk, så har jeg mulighed
> for at hæve handelen?

Formentlig kun hvis forhandleren ikke kan/vil udlevere en dansk
udgave af vejledningen.

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
"I am a nobody, and nobody is perfect; therefore I am perfect."

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 27-11-02 14:40

Per Christoffersen skrev:

> Markedsføringsloven §3:
> Vejledning

Hvoraf fremgår det, at vejledningen skal være på dansk?

--
Mvh. Peter
"In your face, Space Coyote!"

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-11-02 15:07

"Peter Bjerre Rosa" <peter@filmsvar.dk> wrote in message

> Hvoraf fremgår det, at vejledningen skal være på dansk?

Af almindelig sund fornuft...
En forsvarlig vejledning er en vejledning der kan læses uden forudsætninger,
altså må den være på et sprog der kan forudsættes bekendt. Det bliver så
dansk, så længe vi er i Danmark.

Og iøvrigt af praksis, som den har formet sig.

/Per

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-11-02 10:00

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> skrev:

> Af almindelig sund fornuft...

I dk.videnskab.jura?

> En forsvarlig vejledning er en vejledning der kan læses uden
> forudsætninger,

Dvs. man behøver heller ikke at kunne læse?

> Og iøvrigt af praksis, som den har formet sig.

Har du en henvisning? Vi har nemlig tidligere, vist i dk.forbruger,
haft debatten og her kom der ikke rigtigt nogle gode henvisninger.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-11-02 10:20

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> I dk.videnskab.jura?

Usædvanligt ja, men dog ikke umuligt...
Man behøver måske ikke de store kringlede juridiske øvelser for at lave en
holdbar fortolkning af hvad forsvarlig er med hensyn til sprog.
En vejledning kan være nok så ordentligt skrevet men hvis den er på kinesisk
er det lige meget.

> Har du en henvisning? Vi har nemlig tidligere, vist i dk.forbruger,
> haft debatten og her kom der ikke rigtigt nogle gode henvisninger.

Jeg har dem ikke ved hånden, og har forsøgt at lede hos forbrugerstyrelsen,
hvor jeg mener at have set beskrivelser og henvisninger til afgørelse i
nævnet. Men jeg kan ikke finde dem igen, og jeg er ærlig talt noget træt af
både fs.dk og fi.dk, som kan være noget vanskelige at finde rundt i,
specielt ved søgninger.
Fi.dk skriver det, men uden at dokumentere yderligere hvorfor (med den lille
krølle, at hvis man feks. køber et computerprogram på engelsk, ja så kan man
ikke kræve en manual på dansk men kun på programmets sprog).

/Per

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 28-11-02 17:39

fra www.fs.dk

Indledende bemærkninger

Ifølge markedsføringslovens § 3 skal der ved afgivelse af tilbud, ved
[...]

Om der kan kræves en speciel vejledning eller brugsanvisning, beror således
på en konkret vurdering af den pågældende vare eller ydelse. Eksempelvis kan
det nævnes, at Forbrugerombudsmanden har fundet en brugsanvisning påkrævet
for den rette betjening af en videobåndoptager.

Med hensyn til fortolkningen af ordet "forsvarlig" har det navnlig givet
anledning til overvejelser, om vejledningen burde kræves affattet på dansk,
eller om det efter omstændighederne kunne være acceptabelt, at den stod på
et sprog som norsk eller svensk, der ligger tæt op ad det danske sprog.

Forbrugerombudsmanden har indtaget det standpunkt, at hvor det drejer sig om
oplysninger, der kan kræves efter § 3, og hvor salg sker til almindelige
forbrugere, skal en advarsel, brugsanvisning, varedeklaration eller lignende
være affattet på dansk.

Specielt når det drejer sig om produkter, der frembyder risiko for skade på
personer eller ting, hvis de ikke anvendes eller vedligeholdes korrekt,
skærpes kravene til en vejledning, der er forståelig for gennemsnitskøberen
på det pågældende marked. Forbrugerombudsmanden har i årenes løb adskillige
gange grebet ind og udvirket, at sådanne produkter blev forsynet med en
tydelig advarsel på dansk. Hvis ikke dette resultat kan opnås gennem
forhandling med de erhvervsdrivende, har Forbrugerombudsmanden mulighed for
at gå til retten og få nedlagt forbud mod, at varen sælges uden advarsel på
dansk.

Kravet om dansksproget vejledning modificeres dog derhen, at hvis
oplysningerne ligeså godt - eller bedre - kan gives ved hjælp af tegninger
eller alment kendte symboler, som fx. vedligeholdelsessymboler for
tekstiler, accepteres sådanne grafiske fremstillinger i stedet for tekst.
Juridisk Årbog 1992, side 91

Engelske brugsanvisninger til lampe og skab

Den ene sag vedrørte en engelsksproget brugsanvisning til en standerlampe.
Anvisningen indeholdt i form af en tegning med tilhørende engelsk tekst
nærmere instruktion vedrørende samling af lampen.

Da teksten var nødvendig for forståelse af tegningen, og da der var tale om
oplysninger, som var vigtige for at undgå farlige egenskaber ved varen,
fandt Forbrugerombudsmanden, at der ved salg af lampen skulle udleveres
brugsvejledning på dansk.

Den anden sag vedrørte en engelsksproget brugsanvisning til et skab. I
anvisningen var det ved hjælp af en tegning uden tekst vist, hvorledes
møblet skulle samles.

Da samlingen af møblet kunne foretages alene ud fra tegningen, og da teksten
i brugsanvisningen ikke i øvrigt indeholdt oplysninger af betydning for
køberens bedømmelse af varen, fandt Forbrugerombudsmanden det ikke
nødvendigt, at brugsanvisningen blev oversat til dansk. (1991-65/5-13 og
1991-67/5-1)
Juridisk Årbog 1992, side 91-92

begin 666 k_op.gif
M1TE&.#EA& `3`/<&`````( ```" `(" ````@( `@/___\# P,#<P*;*\(B(
MB.;_YO__[O_FYO__YCP\/,S,S#/,S,PSS#,SS,S,,S/,,\PS,S,S,RLK*Y&1
MD>[N[DU-3;.SLQ$1$6]O;]75U3,S`,PS`#/,`,S,`#,S_\PS_S/,_\S,_YG_
MF6;_F9D`F68`F9G_9F;_9ID`9F8`9LS,F3/,F<PSF3,SF<S,9C/,9LPS9C,S
M9@!F`/]F``"9`/^9``!F__]F_P"9__^9_S,`9LP`9C/_9LS_9C,`F<P`F3/_
MF<S_F9G,_V;,_YDS_V8S_YG,`&;,`)DS`&8S`,R9_S.9_\QF_S-F_\R9`#.9
M`,QF`#-F```S9O\S9@#,9O_,9@`SF?\SF0#,F?_,F3,`,\P`,S/_,\S_,S,`
MS,P`S#/_S,S_S)G,S&;,S)DSS&8SS)G,,V;,,YDS,V8S,\R9S#.9S,QFS#-F
MS,R9,S.9,\QF,S-F,P`S,_\S,P#,,__,,P`SS/\SS #,S/_,S#,``,P``#/_
M`,S_`#,`_\P`_S/__\S__YG,F6;,F9DSF68SF9G,9F;,9IDS9F8S9LR9F3.9
MF<QFF3-FF<R99C.99LQF9C-F9@`S`/\S``#,`/_,```S__\S_P#,___,_P!F
M9O]F9@"99O^99@!FF?]FF0"9F?^9F9F9_V:9_YEF_V9F_YF9`&:9`)EF`&9F
M`)G__V;__YD`_V8`_YG_`&;_`)D``&8`````9O\`9@#_9O__9@``F?\`F0#_
MF?__F0!F,_]F,P"9,_^9,P!FS/]FS "9S/^9S)F9S&:9S)EFS&9FS)F9,V:9
M,YEF,V9F,YG_S&;_S)D`S&8`S)G_,V;_,YD`,V8`,P``,_\`,P#_,___,P``
MS/\`S #_S/__S/?W]T1$1"(B(J*BHEY>7MW=W;N[NPD)"9F9F6:9F9EFF69F
MF9F99F:99IEF9F9F9G=W=\3$Q*JJJAH:&N;FYE555?_[\*"@I(" @/\```#_
M`/__````__\`_P#______R'Y! $```8`+ `````8`!,`1PBM``T('#BP'#V"
M"!,*!,>AH4.'X\X!()<PWL.+&!V2`P``@D(#YA["XSCNH\!R&3-B`# /G$F!
M$!I^,/# X\N!X$)>S,!1P4MZ*1W*FP?@0<*803&&`W#N($%P#RY(G4JUZM1X
M'W-R$*CA9D(-#LV-*^JUH-"&%P"(<WGS0\H'3+N:M"CO;$-Y&SLJ!&<Q*0</
?'.4E?%CWKEV>`/ -!.KW8L2)"4=RG$RY,D>C`0$`.P``
`
end

Fra : Nette

Dato : 27-11-02 17:02

"Jesper Nielsen" wrote in message news:as230e$ng3$1@sunsite.dk...
> Man har krav på en dansk brugsanvisning eller som minimum på et af
> søstresprogene (Svensk eller norsk)!

I følge "Rene ord for pengene" for et par uger siden, måtte producenten selv
bestemme om der skal dansk brugsanvisning med varen.
Dette strider mod det jeg tidligere har lært, nemlig at der altid skal være
en dansk brugsanvisning med.
Dog var alt det var med til min nye video en japansk brugsanvisning

Nette

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-11-02 19:01

In article <3de4ec40$0$6102$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Nette wrote:

> [...]
> en dansk brugsanvisning med.
> Dog var alt det var med til min nye video en japansk brugsanvisning

Jeg har lært/hørt, at der på dansk (eller i ren pictogramform) skal
være en vejledning der er tilstrækkelig til at man kan anvende det
forsvarligt. Dvs. sikkerhedsvejledning, monteringsvejledning etc.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 28-11-02 13:11

Povl H. Pedersen skrev:

> Jeg har lært/hørt, at der på dansk (eller i ren pictogramform) skal
> være en vejledning der er tilstrækkelig til at man kan anvende det
> forsvarligt. Dvs. sikkerhedsvejledning, monteringsvejledning etc.

Ja, det er netop, hvad man kan læse af markedsføringslovens § 3. Og
derfor vil jeg også stille mig tvivlende over for et krav om dansk
dokumentation til et digitalt kamera.

--
Mvh. Peter
"I'm a superhero, Mother. An effete British superhero."

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 28-11-02 17:37

> [...]
>
> --
> Mvh. Peter
> "I'm a superhero, Mother. An effete British superhero."

Jeg ville hellere bruge Købelovens § 75 a.
"Salgsgenstanden skal med hensyn til art, mængde, kvalitet og andre
egenskaber stemme overens med aftalen, og køberen skal i forbindelse med
købet have de fornødne oplysninger med henblik på montering, anvendelse,
opbevaring og vedligeholdelse af salgsgenstanden."

Denne gælder dog, som udgangspunkt, kun i forbrugerkøb. Grunden til at jeg
hellere vil bruge den paragraf, fremfor §3 i markedsføringsloven, er at
manglende opfyldelse af disse kriterier er en mangel. Markedsføringsloven
er, så vidt jeg ved, offentligretslig og sanktioner vil derfor være påbud
eller bøde.Købeloven er privatsretslig og regulere forholdet mellem de to
parter.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 29-11-02 21:49

"Morten Rasmussen" <Gobolan@hotmail.com> skrev :

>"........og køberen skal i forbindelse med
>købet have de fornødne oplysninger med henblik på montering, anvendelse,
>opbevaring og vedligeholdelse af salgsgenstanden."

En mundligt vejledning burde være ligeså holdbar .....
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Nette

Dato : 29-11-02 23:37

<jan@stevns.net> wrote in message
> En mundligt vejledning burde være ligeså holdbar .....

*LOL* Det må jeg sige til min mor. Hendes mobiltelefon driller hende ca. 5
gange om ugen ( Hun er ikke UNG...)..
Men jeg tror det ville lærer den kære forretningsfører nede i butikken en
anden gang at fremskaffe en brugsanvisning til fruen een gang for alle, for
han ville da blive rendt over ende

Nette

Fra : Per Christoffersen

Dato : 01-12-02 18:27

"Morten Rasmussen" <Gobolan@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> eller bøde.Købeloven er privatsretslig og regulere forholdet mellem de to

Et lovbetinget krav, der ikke er opfyldt, er vel også en mangel i Købelovens
forstand?

/Per