CD Kopisikring ødelægger CD afspilleren
Fra : Lars

Dato : 27-11-02 07:09

Hej NG,

Jeg har på det seneste læst et par steder, at nye former for kopisikring af
musik-CDere kan ødelægge CD-afspilleren.

Jeg ved ikke om det er sandt, men lad os nu antage at jeg på fuldt lovlig
vis køber en kopibeskyttet CD, og den ødelægger min CD-afspiller.

Hvem skal betale for reparationen - alternativt en ny CD-afspiller - og
hvorfor?

/Lars

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-11-02 07:43

In article <3de4613e$0$71621$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Lars wrote:
> [...]
> vis køber en kopibeskyttet CD, og den ødelægger min CD-afspiller.
>
> Hvem skal betale for reparationen - alternativt en ny CD-afspiller - og

De kopibeskyttede plasticskiver med musik er IKKE CD'ere, og har
ikke det Compact Disc logo der fortæller at de er kompatible med
din afspiller. Så juridisk er der ikke noget at komme efter.

Men det kan være at forbrugerklagenævnet kan hjælpe, da de
sælges (ligesom uoriginalt blæk til printere) som om de var
kompatible.

Der er en grund til at Philips ikke tillader at man kalder
plasticskiver med music for CD eller Compact Disc.

Fra : Lars

Dato : 27-11-02 08:15

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> De kopibeskyttede plasticskiver med musik er IKKE CD'ere, og har
> ikke det Compact Disc logo der fortæller at de er kompatible med
> din afspiller. Så juridisk er der ikke noget at komme efter.

Nå, men på coveret står der "Copy Control betyder at denne CD indeholder
kopi-sikrings software.... osv"

Så producenten har altså fortalt mig at det er en CD - logo eller ej.

> Men det kan være at forbrugerklagenævnet kan hjælpe, da de
> sælges (ligesom uoriginalt blæk til printere) som om de var
> kompatible.

Ja, og desuden står de jo sammen med musik-CDere i forretningen.

Det må da mindst være vildledning af køberen.

/Lars

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 27-11-02 08:47

meddelelse news:slrnau8qbp.g3.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> De kopibeskyttede plasticskiver med musik er IKKE CD'ere, og har
> ikke det Compact Disc logo der fortæller at de er kompatible med
> din afspiller. Så juridisk er der ikke noget at komme efter.

Årsagen til, at Philips ikke tillader, at de nye musikskiver kaldes CD'er,
er, at de ikke overholder "Red Book" standarderne, som er grundlaget for den
oprindelige Compact Disc.

Juridisk må der stadig være noget at komme efter, da skiverne er fremstillet
med den hensigt, at de skal afspilles i en CD-afspiller.
Hvis musikskiven er årsag til, at afspilleren ødelægges, må man kunne gøre
produktansvar gældende, med mindre fabrikanten tydeligt mærker skiverne, med
advarsler om, at produktet ikke kan anvendes i lige netop den model af det
mærke afspiller uden at afspilleren skades.

Man kan også sagtens forestille sig, at musik-industrien meget hurtigt vil
blive ramt af sagsanlæg desangående både af private forbrugere og i
særdeleshed af producenter af CD-afspillere, der rammes.
Specielt hvis det drejer sig om maskiner, der til stadighed er i produktion.
(Og i USA sikkert med erstatningskrav i multimilliard-klassen)

Er der forresten andre end mig, der kan se det bitre i at ha en 120.000 krs
afspiller, der ikke længere kan afspille nye musikskiver?
(Det er ikke noget, jeg har belæg for, men jeg ku lie se det for mig

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 27-11-02 09:08

"Jesper Nielsen" <jni@stoptdcadsl.dk> wrote in message
> Er der forresten andre end mig, der kan se det bitre i at ha en
> 120.000 krs afspiller, der ikke længere kan afspille nye musikskiver?

Ja, man kan kun være glad for, at der stort set ikke mere laves musik,
der er værd at investere i.

Hilsen
Uffe

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 27-11-02 09:47

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, man kan kun være glad for, at der stort set ikke mere laves musik,
> der er værd at investere i.

Og så er det ikke en gang løgn.

Musikindustrien har virkeligt spoleret fornøjelsen for hifi-entusiaterne.
Selv om man kan finde noget, man kan lide, så lyder det forfærdeligt på
grund af den voldsomme kompression af musikken.

Musik-industrien mener jo, at Brian og tante Tilde skal jo osse kunne
afspille cd'en på deres 300 kr's ghettoblaster og få det hele med.

Så i jagten på ussel mammon komprimerer de musikken, dvs. hæver lydstyrken
på detaljer som f.eks dele af rytmesektionen, så de ikke drukner i den anden
lyd på billige ghettoblasters.
Lyd-kvaliteten er efterhånden blevet så ringe, at man stort set lige så godt
kan opgive hobbyen og bare nøjes med Mp3-filer over PC'en. Fornøjelsen over
et godt stykke musik er alligevel blevet spoleret, og det er der osse blevet
langt imellem.

Kvalitets-indspilninger er i særklasse blevet en sjældenhed, og her er en
af hovedårsagerne til at jeg mener, at musikindustrien ligger, som den selv
har redt.
Og at den lejlighedsvist bør sparkes grundigt i skridtet, mens den ligger
der.
Med lidt held har vi da lov at håbe at en del af selskaberne knækker halsen,
så der kan blive plads til, at noget nyt og bedre kan spire frem.

Jeg beklager meget, at jeg sådan lige gik hen og blev så frygteligt OT,
men jeg fandt lige en kæphest, der skulle rides.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger --- Ex-HiFi-entusiast ---Brændte Cd'er lyder af h******
til!

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 27-11-02 12:05

> Musikindustrien har virkeligt spoleret fornøjelsen for
hifi-entusiaterne.
> Selv om man kan finde noget, man kan lide, så lyder det forfærdeligt

> grund af den voldsomme kompression af musikken.

Det var nu mere den kunstneriske stil end den tekniske side af sagen jeg
tænkte på, men OK.

Fra : Peter Hansson \(7950~

Dato : 27-11-02 12:46

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> wrote in message

> på
>
> Det var nu mere den kunstneriske stil end den tekniske side af sagen jeg
> tænkte på, men OK.

Det gør det bare endnu værre, at det er galt over hele linien. Jeg vil da
håbe at de snart får komprimeret og kopisikret det hele så langt ned at det
meste forsvinder.

"Af asken genopstår Fugl Phønix".

PH

Fra : Lars

Dato : 27-11-02 09:17

> [...]
> advarsler om, at produktet ikke kan anvendes i lige netop den model af det
> mærke afspiller uden at afspilleren skades.

Det er lige netop også min pointe. Der står tydeligt på fx. den nye skive
med TV2, at den er designet til at afspilles i almindelige CD-afspillere,
DVD afspillere og på PC.

Jeg kan sagtens se din pointe med en dyr afspiller, som ikke kan afspille
skiverne.... surt... meget surt.

/Lars

Fra : Peter Mogensen

Dato : 27-11-02 09:42

Povl H. Pedersen wrote:

> De kopibeskyttede plasticskiver med musik er IKKE CD'ere, og har
> ikke det Compact Disc logo der fortæller at de er kompatible med
> din afspiller. Så juridisk er der ikke noget at komme efter.

Har du checket? Jeg kan fortælle dig at flere af de ny-udgivne skiver
med "kopibeskyttelse" faktis HAR logo'er "Compact Disc digital audio" -
uanset hvad Philips siger.

Peter

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-11-02 14:14

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.not> wrote in

> Har du checket? Jeg kan fortælle dig at flere af de ny-udgivne
> skiver med "kopibeskyttelse" faktis HAR logo'er "Compact Disc
> digital audio" - uanset hvad Philips siger.

Nogle af dem der er kopibeskyttede overholder også cd-standarden.
F.eks. EMI Medley's cd'er der blot er det man kalder en "CD Extra",
den har en uformateret partition som computeren ikke kan læse (og
derfor tilbyder at formatere...).
Det er vel ikke imod standarden ?

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
"I am a nobody, and nobody is perfect; therefore I am perfect."

Fra : Peter Mogensen

Dato : 27-11-02 15:10

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
> F.eks. EMI Medley's cd'er der blot er det man kalder en "CD Extra",
> den har en uformateret partition som computeren ikke kan læse (og

Så vidt jeg er orienteret anvender EMI "Cactus". Jeg har ikke fået det
indtryk at det overholder CD-standarden:

http://www.cdrinfo.com/Sections/Articles/PrinterFriendly.asp?ArticleHeadline=Cactus+Data+Shield+200

Peter

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-11-02 00:06

> Så vidt jeg er orienteret anvender EMI "Cactus".

Det var EdelMega jeg mente, gad bare ikke række ud efter CD'en og
huskede altså forkert :/

Fra : Peter Mogensen

Dato : 28-11-02 00:13

Henrik Stidsen wrote:
> Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.not> wrote in

> Det var EdelMega jeg mente, gad bare ikke række ud efter CD'en og
> huskede altså forkert :/

Det skal jeg så ikke kunne sige noget om.
Men under alle omstændigheder - sålænge man ikke har nogen garanti for
at en skive man køber faktisk ER en CD, så kan jeg kun anbefale folk at
lade være med at købe musik.

Peter

PS: Jeg gætter på at den teknik du omtaler kun er et spørgsmål om en
software opdatering for at den kan læses på computere.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-11-02 01:53

> PS: Jeg gætter på at den teknik du omtaler kun er et spørgsmål
> om en software opdatering for at den kan læses på computere.

Det er ikke engang nødvendigt - NERO har en "feature" der kan skifte
den aktive partition på en cd således at windows læser den partition
lyden ligger på istedet for den uformaterede - og hov, Nero er et
brænderprogram hvilket lige præcis er det der skal "beskyttes" mod...

Nå, det nærmer sig vist at være OT...

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-11-02 10:03

Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk> skrev:

> [...]
> F.eks. EMI Medley's cd'er der blot er det man kalder en "CD Extra",
> den har en uformateret partition som computeren ikke kan læse (og

CDen skal kunne bruges i et CD-ROM drev, der har CD logoet - hvis den
ikke kan det er der ikke tale om en CD, men en plasticskive af samme
dimensioner som en CD.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jonathan Stein

Dato : 27-11-02 15:34

Lars wrote:

> Jeg har på det seneste læst et par steder, ...

hvor?

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Lars

Dato : 27-11-02 15:49

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote in message

> hvor?

Bla. på Yahoo News og på debatsiderne på Computerworld.dk samt i
dk.forbruger

/Lars

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 27-11-02 20:50

On Wed, 27 Nov 2002 15:33:42 +0100,

> hvor?

Ingeniøren har haft ariklen "Kopisikre cd'er kan ødelægge
dvd-afspillere":

http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/article?Avis=IG&Dato=20021126&Kategori=ELEKTRONIK&Lopenr=111290013&Ref=AR

--
Vil du afspille de CDere og DVDere du køber nu på dine fremtidige afspillere
uden at bryde loven så skriv under:

http://www.digitalforbruger.dk

Fra : Peter Mogensen

Dato : 27-11-02 22:14

Anders Bo Rasmussen wrote:

> Ingeniøren har haft ariklen "Kopisikre cd'er kan ødelægge
> dvd-afspillere".

Jeg kan også henvise til denne forskningsrapport:

http://crypto.stanford.edu/DRM2002/halderman_drm2002_pp.ps

Fra : Jonathan Stein

Dato : 28-11-02 10:32

Anders Bo Rasmussen wrote:

> Ingeniøren har haft ariklen "Kopisikre cd'er kan ødelægge
> dvd-afspillere":
>
> http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/article?Avis=IG&Dato=20021126&Kategori=ELEKTRONIK&Lopenr=111290013&Ref=AR

CD'en overholder godt nok ikke standarden, men det ligner en noget uheldig fejl i afspilleren, at den
uopretteligt ændrer sine indstillinger fordi der er fejl på pladen - hvad hvis pladen bliver ridset?
Juridisk ville jeg nok returnere afspilleren til producenten (evt. gennem forhandleren) og vedlægge den
sidst afspillede plade. Afspilleren virker jo ikke, og forbrugeren har ikke gjort noget, man normalt ikke gør
med en CD-afspiller.
Så må afspiller-producenten tage slagsmålet med plade-producenten om hvorvidt pladen har ødelagt
afspilleren.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 30-11-02 00:50

On Thu, 28 Nov 2002 10:31:30 +0100,

> [...]
> med en CD-afspiller.
> Så må afspiller-producenten tage slagsmålet med plade-producenten om hvorvidt pladen har ødelagt

Så fremt at det er rigtigt, hvad der står i artiklen[1]:

"EMI-Medley erkender, at beskyttelsesprogrammet "Copy Control" kan give
forbrugerne store problemer med at afspille cd'er og i værste fald
ødelægge udstyret"

må de vel have et erstatningsansvar. Kopi/afspilnings-sikringen er jo
netop lavet til at lave en fejltilstand i afspilleren - det lykkedes
åbentbart lidt for godt.

[1] det tvivler jeg nu selv noget på.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 01-12-02 21:11

Anders Bo Rasmussen wrote:

> må de vel have et erstatningsansvar. Kopi/afspilnings-sikringen er jo
> netop lavet til at lave en fejltilstand i afspilleren - det lykkedes
> åbentbart lidt for godt.

Tja, - man udnytter jo, at afspilleren reagerer på en bestemt måde i nogle fejlsituationer - man forventer ikke,
at disse fejl laver permanente skader på afspilleren.
- Når det sker alligevel, vil jeg i hvert fald helst overlade slagsmålet til plade- og afspiller-producent.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/