Foto
IBM760 5420
Teil 3020
filter til kælvinge grad inden dørs lys
Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 27-11-02 03:50

jeg ved ikke hvordan man staver til kælvinge grad - men sollys køre
som bekendt på nogen med 9200 pr seks og en alm 60 w pære på 5600
der til kan man få nogen uv lignene filter - er der nogen der har
erfaring med dem .... ?

Mv
Bo MM
--
http://www.chokmah.dk/
No Tame dog is gonna take my bone (Lou Reed)

Fra : Kristian Stange

Dato : 27-11-02 11:19

On 27/11/02 3:50, in article vjc8uuciu894ep5jp4nin9jit37u53qvv3@4ax.com, "Bo
Mørch Mogensen" <chokmah@c.dk> wrote:

> [...]
> som bekendt på nogen med 9200 pr seks og en alm 60 w pære på 5600
> der til kan man få nogen uv lignene filter - er der nogen der har

Går ud fra, at du tænker på Kelvin (K°), som er måleenhed for
farvetemperatur.

Om jeg har forstået teorien rigtigt, skulle beregning kunne foretages
således:

Dagslys er ca. 5500 K° (Også 182 Mired)
En 40W pære lyser med ca. 2600 K° (Også 385 Mired)
En 75W pære lyser med ca. 2800 K° (Også 357 Mired)

Altså ca. 2700 K° for en 60 W pære.

Filterfaktor for 75W til dagslys (5500 k°):

182 Mired - 357 Mired = - 175 mired.

Svarer til en mellemting mellem Kodak Wratten filter 78AA og 78.

Se evt. denne link:

http://www.geocities.com/cokinfiltersystem/color_corection.htm

Brug evt. kunstlysfilm (3200 K°) med blåfilter Kodak Wratten 82C (Cokin 025)

Stange

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 28-11-02 01:52

On Wed, 27 Nov 2002 11:18:55 +0100, Kristian Stange
<kristian@stange.dk> wrote:

>Går ud fra, at du tænker på Kelvin (K°), som er måleenhed for
>farvetemperatur.

yeps - tror fan jeg ikke ku finde det når der ikker er noget æ i :)

> [...]
>
>http://www.geocities.com/cokinfiltersystem/color_corection.htm
>
>Brug evt. kunstlysfilm (3200 K°) med blåfilter Kodak Wratten 82C (Cokin 025)

takker for info og linke - men i.flg min foto handler så ku han sælge
mig et filter der der skulle tage højde for det og udligne forskellen
men det skal sgu da være et godt filter ?
Mv
Bo M Mogensen

Fra : John

Dato : 28-11-02 07:06

"Bo Mørch Mogensen" <chokmah@c.dk> skrev i en meddelelse

> takker for info og linke - men i.flg min foto handler så ku han sælge
> mig et filter der der skulle tage højde for det og udligne forskellen
> men det skal sgu da være et godt filter ?

Han mener nok et 82B. Men det tager altså meget lys! Så det er næsten
ubrugeligt til alt andet end still-life.
--
MVH
John K Hansen

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 28-11-02 19:49

On Thu, 28 Nov 2002 07:06:05 +0100, "John" <hansenj@tdcNOPEadsl.dk>
wrote:

>"Bo Mørch Mogensen" <chokmah@c.dk> skrev i en meddelelse

>Han mener nok et 82B. Men det tager altså meget lys! Så det er næsten
>ubrugeligt til alt andet end still-life.

mao. så er det tæt på ubrugeligt ?

gider du ikke definere hvad still-life er for mig ?

Mv
Bo M Mogensen

Fra : John

Dato : 29-11-02 16:21

> gider du ikke definere hvad still-life er for mig ?

"Still-life", er optagelser af faste, ubevægelige motiver, såsom blomster
eller andre opsætninger.

Iøvrigt skrev jeg forkert. Jeg mente ikke et "80B" men "80A". Dette meget
blå filter tager to blænders lys, eller hvad der svarer til at gå fra f.eks
1/125sec til 1/30sec. Så hvis ikke du bruger endog _meget_ kraftige lamper,
eller et meget lys-stærkt opbjektiv, når du hurtigt så langt ned i
lukkehastighed, at der er meget stor risiko for, at dine modeller ikke kan
sidde stille nok.