Kompressionsfitting til stålrør?
Fra : Henrik M

Dato : 27-11-02 00:59

Hej,

Lige et spørgsmål til de VVS-kyndige.
Jeg synes aldrig, jeg er stødt på kompressionsfittings til stålrør
(altså f.eks. 3/4"->3/4") uden gevind eller eventuelt med et gevind og
et uden.
Normale union'er kræver jo gevind i rørene for at kunne bruges.
Umiddelbart skulle man da synes at reparationer ville være hurtigere
at foretage, hvis der blot kunne skæres og samles uden brug af gevind.
Er det fordi at det ikke er muligt at lave stålrørssamlinger tætte ved
brug af kompression?

--Henrik

Fra : SHN

Dato : 27-11-02 07:56

Det er faktisk blevet til at få!
Nemt til udskiftning af rørstykker.

vh
Søren

Fra : Henrik M

Dato : 27-11-02 13:42

> Det er faktisk blevet til at få!
> Nemt til udskiftning af rørstykker.

OK - så er det åbenbart bare mig, der har haft lukkede øjne..
Hvor kan man købe sådanne sager og hedder de i givet fald kompressionsfittings?

Mvh,

Henrik

Fra : Martin Christiansen

Dato : 27-11-02 15:26

"SHN" <shn@phaseone.dk> skrev i en meddelelse
> Det er faktisk blevet til at få!
> Nemt til udskiftning af rørstykker.

Men kan det ikke kun fås som kobber eller rustfri rør..? Og så til plastrør
også. Jeg har ikke set det til alm. stålrør.

Mvh - Martin

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 27-11-02 15:04

> [...]
> at foretage, hvis der blot kunne skæres og samles uden brug af gevind.
> Er det fordi at det ikke er muligt at lave stålrørssamlinger tætte ved
Hej
Det skal lige siges, det jeg kender til det, der skal speciel værktøj til at
klemme dem
Men så er det også let og efiktivt.
Gunnar

Fra : Rolli

Dato : 27-11-02 21:48

On 26 Nov 2002 15:58:50 -0800, heine29@hotmail.com (Henrik M) wrote:

> [...]
>at foretage, hvis der blot kunne skæres og samles uden brug af gevind.
>Er det fordi at det ikke er muligt at lave stålrørssamlinger tætte ved

Jo da de hedder primofix og kan købes ved vvs grossisten

Fra : ....

Dato : 30-11-02 12:33

Jo, det fås skam.

Der findes et helt program, der benytter et specielt værktøj til at
komprimerer fitting på rørene.
Det kører med noget tyndt-væget fitting & rør. Det giver et meget pænt
arbejde når der er lavet færdigt, forudsat at man "kan" lave et pænt
arbejde.

Du kan også få kompressionsfitting med skærering. Det fås dog, vistnok, kun
som "lige overgang", som kan bruges til reparation.
De er gode hvis man skal have sat noget på et rør, hvor man ikke sådan lige
kan komme til at skære et nyt gevind.
De kræver også at man renser røret helt blankt og rent der hvor det skal
sættes på, ellers bliver det ikke tæt.

Mvh
Thomas