Husleje sat op med 100 % ved ny ejer og le~
Fra : Gitte Nielsen

Dato : 26-11-02 20:43

Til Camilla Scharff og andre der kan hjælpe os!!!

(Camilla - din mail adresse eksistere ikke!!!)

Her er sagen dags dato....

Den 1/1-2002 flyttede jeg og min kæreste ind i en leje-lejlighed 46 m2 - på
Frederiksberg. Huslejen er på 3500 kr./md - iregnet aconto varme på 300 kr.
Efter et halvt år fandt vi ud af at vores genbo betalte ca. 1800 kr. for en
lejlighed nøjagtigt magen til vores - dog spejlvendt - plus et loftsrum. Det
sidste har vi ikke...
Vi overtog lejligheden i ringe stand - dvs. at vi selv har malet det hele,
køkkenet er gammelt, dog blev komfuret udskiftet med et brugt - samt vi fik
ny bordplade pga. vandskade - men ellers er der intet gjort ved lejligheden
ud over det vi har gjort... Ny-renoveret er den i hvertfald ikke...

Lejligheden er ringe isoleret - uden termoruder - så vi har selv købt
forsatsvinduer for at spare på varmen. Radiatorerne er fra 1935 og den ene
er defekt... - men ellers en charmerende lille begynder lejlighed vi er
glade for - bortset for huslejen!!!

En lille detalje er at ejeren overtog ejendommen 1/1 - 2002 - dvs. vi er
"flyttet ind" sammen med den nye ejer.

Ydermere er ejendommen bestående af to opgange - hvor vores opgang har 9
lejligheder - 6 toværelses og 3 etværelses - den anden opgang har 6
lejligheder. Altså er der ikke tale om en småejendom.

Nu er mit spørgsmål - er dette en lovlig husleje i forhold til de nævnte
omstændigheder??? Huslejenævnet er den endelige løsning, men kan det betale
sig...???

Vi har desuden sendt en ansøgning om boligstøtte som udlejer skulle udfylde
men det har han til dato nægtet at gøre...Har han ikke pligt til at udfylde
og tilbagesende ansøgningen??

Keep smiling

Gitte og Nic

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-11-02 10:28

"Gitte Nielsen" <ejsted.nielsen@mail.dk> skrev:

> Nu er mit spørgsmål - er dette en lovlig husleje i forhold til de
> nævnte omstændigheder??? Huslejenævnet er den endelige løsning,
> men kan det betale sig...???

Det er da et forsøg værd, da gebyret kun er ca. 100,-, men umiddelbart
virker huslejen ikke helt vanvittig. Jeg bor selv til leje i et alment
boligselskab, godt nok 58m^2, hvor lejen incl. varme er ca. 3400,-
stigende til 3700,- fra årsskiftet. Her er lejligheden heller ikke i
topstand dvs. radiatorer, der er fejlplaceret midt inde i rummet
istedet for ved vinduerne samt termostater og indledning af varmekilde,
der er placeret i toppen af radiatorerne på trods af, at der fortsat
anvendes damp i fjernvarmesystemet (der er nogen, der har "glemt"
fysikkens love), derudover et gammelt køkken, hvor man selv skal købe
hårde hvidevarer (køleskab + gaskomfur).

> Vi har desuden sendt en ansøgning om boligstøtte som udlejer
> skulle udfylde men det har han til dato nægtet at gøre...Har han
> ikke pligt til at udfylde og tilbagesende ansøgningen?

Jeg har ikke umiddelbart kunne finde en §, der siger dette selvom det
umiddelbart må formodes at være tilfældet. I bør dog kontakte kommunens
familie- og arbejdsmarkedsforvaltning og forelægge dem
problemstillingen, da der i forbindelse med ansøgning om boligstøtte er
nogle frister, der skal overholdes for at få det beløb man er
berettiget til.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter

Dato : 28-11-02 13:01

"Gitte Nielsen" <ejsted.nielsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
udfylde
> men det har han til dato nægtet at gøre...Har han ikke pligt til at

I behøver vel ikke udlejers underskrift hvis I har en lejekontrakt!?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-11-02 14:13

"Peter" <p@p.pp> skrev:

> I behøver vel ikke udlejers underskrift hvis I har en lejekontrakt!?

Udlejer skal udfylde punkt B på boligsikringsansøgningsskemaet, der
handler om oplysninger om boligen såsom størrelse,
vedligeholdelsespligt, opvarmningsform mv.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Gitte Nielsen

Dato : 28-11-02 15:07

Og det har udlejer til dags dato nægtet at gøre da han ikke mener vi kan få
boligstøtte... Men det er vel ikke op til udlejer at vurdere dette - det er
da kommunens sag - med mindre udlejer ikke har rent mel i posen og helst
ikke vil opdages.... Jeg ved sku ikke hvad vi går...

Huslejenævnet vil i sidste ende være den eneste og værste udvej - da
forholdet mellem os og udlejer vil blive værre.... Og det er ikke så godt da
Udlejer er chef for et af mine familiemedlemmer - Lidt af en kattepine...

Anyway - så har vi skrevet os op til en del andelslejligheder...

Tak for hjælpen og de gode råd

Gitte

Fra : peter volsted

Dato : 28-11-02 22:35

hi

> [...]
> da kommunens sag - med mindre udlejer ikke har rent mel i posen og helst
> ikke vil opdages.... Jeg ved sku ikke hvad vi går...

Fra ansøgningsskemaet:
"Kommunalbestyrelsen kan efter boligstøttelovens §41, stk. 4 afkræve
ejere af ejendomme med lejligheder, hvortil der ydes boligstøtte,
alle nødvendige oplysninger til brug ved behandling af spørgsmål om
ydelse af boligstøtte og lade sådanne ejendomme besigtige efter
aftale med ansøgeren."
Det må efter mit skøn betyde, at i kan udfylde resten af
ansøgningen, som kommunen så skal tage stilling til, og eventuelt
anmode ejeren ...
På Frederiksberg oplyser kommunen i et bilag, at en lejekontrakt kan
træde i stedet for ejerens udfyldelse.

--
good luck

peter

Fra : Peter

Dato : 29-11-02 11:10

> Udlejer skal udfylde punkt B på boligsikringsansøgningsskemaet, der
> handler om oplysninger om boligen såsom størrelse,
> vedligeholdelsespligt, opvarmningsform mv.

Som Peter Volsted skriver, så kan lejekontrakten vedlægges i stedet. Jeg har
efterhånden søgt boligstøtte til 4-5 lejemål og har aldrig haft brug for
udlejers underskrift udover den der er på lejekontrakten.

/Peter

Fra : Camilla Scharff

Dato : 29-11-02 00:41

"Gitte Nielsen" <ejsted.nielsen@mail.dk> skrev...
> (Camilla - din mail adresse eksistere ikke!!!)

Hmm - fortæl det til alle spammerne... har lige tømt min postkasse for godt
100 spammails - jubii må have haft problemer med mailservicen.

> Nu er mit spørgsmål - er dette en lovlig husleje i forhold til de nævnte
> omstændigheder??? Huslejenævnet er den endelige løsning, men kan det
betale
> sig...???

Svært at svare på, når vi ikke har andre oplysninger end som så -
huslejefastsættelse sker på baggrund af et omkostningsbestemt lejebudget,
som hverken du eller jeg har adgang til umiddelbart, men det vil i givet
fald give en ens husleje for din og naboens lejligheder, hvis de er så ens.
Og ja, det kan godt betale sig at gå til huslejenævnet, for de kan pålægge
udlejer at nedsætte lejen til det, som der maksimalt kan beregnes iht.
lejebudgettet (som huslejenævnet så beder udlejer om at fremskaffe).
At en huslejenævnssag så kan medføre et noget anstrengt forhold mellem
udlejer og lejer - især når begge bor i ejendommen - er noget helt andet,
der er op til jer at vurdere, om I har mod på det.

> [...]
udfylde
> men det har han til dato nægtet at gøre...Har han ikke pligt til at

Umiddelbart jo - desværre er der bare ret mange udlejer af små by-ejendomme,
der ikke aner et pløk om hvad de foretager sig, så det kan lige så godt være
uvidenhed frem for uvilje der gør, at han ikke har returneret den (bortset
fra at du skriver, at han har nægtet... havde jeg lige overset først).
Ellers må kommunen jo bede ham udfylde den.

Mvh. Camilla