Kølervæske
Fra : -oxxxxxo-

Dato : 26-11-02 20:39

Er der nogen som ved om Suzuki leveres med kølervæske i køleren (fra ny)
eller er det bare distileret vand?

Fra : Bjørn S

Dato : 26-11-02 21:03

"-oxxxxxo-" <holst@indsæt_stofanet_her.dk> wrote in message
> Er der nogen som ved om Suzuki leveres med kølervæske i køleren (fra ny)
> eller er det bare distileret vand?

Så ville jeg godt nok brokke mig over de klargøringsomkostninger man betaler
ved levering......

Kølervæsken har, udover en frosthindrende funktion, også til formål at
forhindre korrotion i kølesystemet.
Det er også hovedhensigten med at skifte den efter serviceintervallerne som
er foreskrevet.

Dog har jeg en gang oplevet nogle fabrikrenoverte gaffeltrucker, sendt fra
Japan, hvor der ikke var fyldt frostvæske på.... ingen af motorene stod af,
men de havde en sjov lyd da de blev startet op ved minus 15....

Har du mistanke om at der kun er vand, så kør forbi et hvilket som helst
auto - eller MC-værksted, det tager kun et øjeblik at måle den, ihvertfald
hvis du har en læt tilgengelig ekspantionsbeholder eller kølerpåfyldning.
Du kan også se det på farven, vandet bruger at være grønt, blåt, eller i
nogle tilfælder rødt (og ikke rustrødt .

/Bjørn

Fra : wheeler

Dato : 26-11-02 22:01

"Bjørn S" <bjosko@NOSPAMyahoo.com> skrev i en meddelelse
> Du kan også se det på farven, vandet bruger at være grønt, blåt, eller i
> nogle tilfælder rødt (og ikke rustrødt .
>
> /Bjørn

[KLIP]

Eller stik en finger ned og smag på om det er sødligt (men kun smage ikke
synke ;-(

Wheeler

Fra : Bjørn S

Dato : 26-11-02 22:11

"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> wrote in message
> Eller stik en finger ned og smag på om det er sødligt (men kun smage ikke
> synke ;-(

Æv ! Pads på med det, nogen husker måske vinskandalen fra Italien fra endel
år tibage... de brugte glykol (kølervæske) til at søde vinen med... folk
døde som fluer..

/Bjørn

Fra : wheeler

Dato : 26-11-02 22:14

> [...]

endel
> år tibage... de brugte glykol (kølervæske) til at søde vinen med... folk

Mon ikke der blev sunket der (?)

Wheeler

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 26-11-02 22:22

> Mon ikke der blev sunket der (?)
>
> Wheeler
_____________________________

Der blev højst sansynligt sunket godt igennem, men jeg holder nu også på at
der er 100 andre smarte måder man kan tjekke kølervæsken på, end ved at
smage på den!
Man kan fx. lugte, se det på farven, eller som der tidligere er blevet
foreslået, køre ind forbi et næsten hvilket som helst værksted og få det
målt for en daler.
Du smager vel heller ikke på toiletpapiret, om du er tør i måsen vel??

Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Bernhard

Dato : 27-11-02 09:14

"Psycho Cowboy" <chrijac@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> målt for en daler.

> Du smager vel heller ikke på toiletpapiret, om du er tør i måsen vel??

Nope, men jeg lugter nu altså heller ikke til det

Jeg holder dog fortsat på, at en organoleptisk prøve, hvor man lige
dupper det yderste af pegefingeren - giver det det mest præcise
billede af om koncentrationsgraden er tilstrækkelig!

Omvendt vedkender jeg, at der i høj grad er sundhedsrisici forbundet
med indtagelse af selv moderate mængder af kølervæske.

Det optimale bør vel derfor være at få koncentrationen målt
profesionelt - alternativt bruge de par håndører det koster at skifte,
(eller blot fylde efter), hvis man er i tvivl(?)

Wheeler
RD 350 YPVS
TDR 125 R

Fra : armand

Dato : 04-12-02 18:52

Bernhard <bernhard_wheeler@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b841f08a.0211270013.23273651@posting.google.com...

> [...]
>
> Omvendt vedkender jeg, at der i høj grad er sundhedsrisici forbundet
> med indtagelse af selv moderate mængder af kølervæske.

Lidt vædske på tungespidsen efterfulgt af spytten og sprutten dør man vel
ikke af :-/

- -
Armand.
(der senest foretog en organoleptisk prøve på et fluidum der flød under en
af Kun Race's Derbi'er ved opmarch til årsafslutningen - Det var sgu'
batterisyre :-{ )

Fra : Søren Jim

Dato : 05-12-02 00:47

snip
Lidt vædske på tungespidsen efterfulgt af spytten og sprutten dør man vel
> ikke af :-/

Snip

Har prøvet noget ligende, da jeg kom hjem efter en våd tur i byen og så der
var en stor pøl under min MC troede at det var kølervæske,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Men det viste sig at være URIN !!!!
hvem fande er det der Pisser på min HONDA ????

Søren (Belfast og nogen gange Danmark)
CBR 1000F

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 05-12-02 08:50

"Søren Jim" <fsgbooking@hotmail.com> writes:

> [...]
>
> Har prøvet noget ligende, da jeg kom hjem efter en våd tur i byen og
> så der var en stor pøl under min MC troede at det var kølervæske,

*LOL*
Det må være det ultimative argument imod at smage på mystiske væsker.

--
Mikkel
motortosse.dk - The revolution will not be televised.

Fra : armand

Dato : 05-12-02 18:11

Søren Jim <fsgbooking@hotmail.com> skrev i en
> [...]
der
> var en stor pøl under min MC troede at det var

Der kan du bare se, den organoleptiske testmetode spænder over en vid række
vædskegenkendelser; men hvorfra du har erfaring om urins smag ønsker jeg
ikke at vide noget om

--
Armand.
(der plejer at forklare at bremsevædske smager af ørevoks, hvilket stort set

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-11-02 22:28

On Tue, 26 Nov 2002 22:11:11 +0100, "Bjørn S" <bjosko@NOSPAMyahoo.com>
wrote:

Hej Bjørn.

>Æv ! Pads på med det, nogen husker måske vinskandalen fra Italien fra endel
>år tibage... de brugte glykol (kølervæske) til at søde vinen med... folk
>døde som fluer..

Jeg mener at kunne huske at det var Østrisk hvidvin der blev brugt til
at fortynde kølervæsken med
Det har sikkert været en udemærket kølervæske.
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Bjørn S

Dato : 26-11-02 23:05

"Steen Gruby" <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> wrote in message
> Jeg mener at kunne huske at det var Østrisk hvidvin der blev brugt til
> at fortynde kølervæsken med
> Det har sikkert været en udemærket kølervæske.

Ikke i det tilfælde som jeg beskriver... boede i Norge den gangen, og i så
fald havde østerrisk kølervæske været mere efterspurgt der oppe

/Bjørn

Fra : Danteknik

Dato : 26-11-02 23:08

> [...]
> at fortynde kølervæsken med
> Det har sikkert været en udemærket kølervæske.

Og jeg mener, at Italiens vin-skandale baserede sig på, at svage sjæle
producerede en masse meget giftig og meget billig "vin".

Det var i en periode med overproduktion, hvor der blev betalt for kassation
af vin, og det var aldrig meningen, at det skulle ud til forbrugerne..

Ved en fejl kom det alligevel på markedet, og skandalen var en realitet.

KD Bandit 600 S

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-11-02 23:37

On Tue, 26 Nov 2002 23:07:55 +0100, "Danteknik" <danteknik@get2net.dk>
wrote:

Hej Knud

> [...]
>af vin, og det var aldrig meningen, at det skulle ud til forbrugerne..
>
>Ved en fejl kom det alligevel på markedet, og skandalen var en realitet.

Jeg var lidt hurtig på tasterne, idet jeg kun husker den Østriske
skandale hvor der jo netop var tale om at den var fortyndet med
kølervæske.
Den Italienske historie kender jeg ikke, eller også har jeg valgt at
fortrænge den.
Hos en Ducati freak er alt Italiensk jo som bekendt godt

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Asger Steffensen

Dato : 27-11-02 23:55

"Steen Gruby" <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fortrænge den.
> Hos en Ducati freak er alt Italiensk jo som bekendt godt

Så tillad mig lige at oplyse lidt om dette OT emne. En ven af mig er bidt
af god italiensk vin (der er vel også værre ting man kan være bidt af) og
driver et lille eksklusivt importfirma som bijob. Adspurgt om emnet sagde
han:

"Der var særligt i Østrig mange tilfælde med tilsat kølervæske. På denne
måde
> [...]
> kølervæske, hvilket ikke giver den samme gode mening som i
> ovenstående tilfælde. Til gengæld var der i Italien eksempler
> på, at nogen havde tilsat træsprit(!) med forudsigelige,
> meget uheldige konsekvenser i form af dødsfald.
>
> Begge lande har siden strammet gevaldigt op på lovgivningen.
> F.eks. får man som importør af italiensk vin ALTID et
> certifikat med leverancerne, som attesterer, at et uafhængigt
> laboratorium har undersøgt vinen for kemiske
> fremmedelementer! Denne undersøgelse er en forudsætning for
> eksport (hvad der så sker indenlands skal jeg lade være usagt!!)."

Så Steen, du har helt ret. Det var primært Østrigerne der havde problemet
med kølervæske.

Asger
ZX-10

Fra : Steen Gruby

Dato : 28-11-02 21:42

On Wed, 27 Nov 2002 23:54:35 +0100, "Asger Steffensen"
<astNOSPAM@get2net.dk> wrote:

Hej Asger.

>Så Steen, du har helt ret. Det var primært Østrigerne der havde problemet
>med kølervæske.

Åh tak - min Alzheimers light har det straks meget bedre (suk)

Noget andet er at det er meget længe siden vi har haft et møde.
Det må vi have gjort noget ved.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : armand

Dato : 04-12-02 18:52

Danteknik <danteknik@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ciSE9.5443$4T.2986@news.get2net.dk...

> [...]
kassation
> af vin, og det var aldrig meningen, at det skulle ud til forbrugerne..

Jeg husker det nu som at kølervædsken (glykol) blev brugt som illegalt
sødemiddel!

> Ved en fejl kom det alligevel på markedet,

Mnjaeeeh :-/
Det er sgu' nok profittens grimme ansigt der kiggede frem for en gangs skyld
:-|

- -
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 04-12-02 21:51

armand wrote:

> Mnjaeeeh :-/
> Det er sgu' nok profittens grimme ansigt der kiggede frem for en gangs
> skyld :-|

Hvad er det dog du siger? Profit er da en dejlig ting! Desuden tror jeg
ikke der findes nogen, der er dumme nok til at tro at det er en god
forretning at sælge slå-ihjel vand... hmm...
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Danteknik

Dato : 05-12-02 22:26

Armand wrote:

> Jeg husker det nu som at kølervædsken (glykol) blev brugt som illegalt
> sødemiddel!

Det er korrekt vedr. Østrig. I Italien blev der som nævnt produceret vin,
der direkte blev produceret med kassation før øje. Man var vidende om
"vinens" giftighed. Jeg mener iøvrigt også, at der blev brugt glycol her,
for at skabe en tilstrækkelig høj alkoholprocent; men måske anden type
glycol ? (Her er vi uden for centret af mit videnområde, for nu at udtrykke
det mildt).

Ja føj !

; - )

KD

Fra : Fer

Dato : 27-11-02 08:08

"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [KLIP]
>
> Eller stik en finger ned og smag på om det er sødligt (men kun smage ikke
> synke ;-(
>
> Wheeler

Lyder smart

Hørte igår at 30ml var dødeligt for en voksen.. Nok ikke det klogeste

mvh Tommy Fer

Fra : Jes Vestervang

Dato : 27-11-02 23:03

Fer wrote:

> Lyder smart
>
> Hørte igår at 30ml var dødeligt for en voksen.. Nok ikke det klogeste

Ikke desto mindre er det ret normalt lige at smage på pletten under en utæt
motor, for at finde ud af hvad det er. Men det er egentlig lidt voldsomt,
så giftigt det er :-/
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 26-11-02 21:11

Jeg tror ikke Suzuki levere den med kølervæske, men forhandleren bør fylde
kølevæske på og ikke kun vand.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Bo-gsx-R

Dato : 27-11-02 00:03

> Er der nogen som ved om Suzuki leveres med kølervæske i køleren (fra ny)
> eller er det bare distileret vand?

mc'en er vel tom for alle væsker når den fragtes! så resten er vel op til
forhandler eller importør.
på min gixxer er der et eller andet grønt væske i, som jeg alligevel skifter
denne vinter. Blot for at være kærlig om min elskede

bo-gsx-R750 '99

Fra : Squish

Dato : 30-11-02 15:35

-oxxxxxo- wrote:
> Er der nogen som ved om Suzuki leveres med kølervæske i køleren (fra ny)
> eller er det bare distileret vand?

I stedet for at smagekiggelugteskifte, som der er blevet foreslået i
denne tråd, så kan du købe en måler til formålet. Det er sådan en fætter
man suger lidt væske op i, for så på en skala at aflæse, hvor langt ned
i temperatur væsken er frostsikret. Kan fås hos bildillen og sikkert
også de fleste tankstationer!

--
Squish