Andet multimedie
bentjuul 3670
TV kort
Fra : Richard Høj Farkas

Dato : 26-11-02 19:48

Hej,
idet spillefilm som sendes på TV ofte starter meget sent på aftenen, har jeg
besluttet at anskaffe mig et TV- kort til computeren, så jeg kan optage
disse film og se dem på et andet tidspunkt. Jeg har læst lidt om TV-kort og
de muligheder man har med sådanne. Jeg er desværre bare meget grønt på dette
område og aner ikke mit levende råd om hvad for et kort jeg skal købe.

Jeg har fået anbefalet et kort med flg. specifikationer:

Hauppauge WinTV Theater
Max. Resolution: 1280x1024
Interface: PCI
Sound: Dolby Pro Logic, DBX-Stereo, Nicam
Accessories: Text-TV & FM-Radio
Remote Control Included
Warranty: 2 Years
Min PC er en hjemmebygget Noname med en AMD Athlon Palomino XP 2000+
(1667MHz) processesor, 256 DDRRAM, 80 GB HD, nVidia GeForce 3 med 64 MB RAM
og TVOUT.

Er der nogen, der kan fortælle mig om ovenstående TV kort leverer fornuftige
egenskaber på sådan en maskine?

Er kvaliteten OK når filen gengives på TV- skærmen?

Hvad med lyden?

Ja, jeg har virkelig ingen forstand på netop dette emne og henvender mig
derfor i denne (forhåbentlig rigtige) gruppe..!

På forhånd mange tak for en tilbagemelding.

Med venlig hilsen
Richard

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-11-02 20:15

"Richard Høj Farkas" <rhf66@esenet.dk> skrev :

>idet spillefilm som sendes på TV ofte starter meget sent på aftenen, har jeg
>besluttet at anskaffe mig et TV- kort til computeren,

Det er ikke lige den rigtige gruppe du har fundet til dine
spørgsmål, her drejer det sig om billedbehandling på computer.

Forslag til en bedre gruppe at spørge i:

med venlig hilsen
Knud
--
Er du i tvivl om hvilken nyhedsgruppe, du skal bruge?
Du kan læse alt om de forskellige grupper på

Fra : Poul Petersen

Dato : 27-11-02 00:08

> [...]
> --
> Er du i tvivl om hvilken nyhedsgruppe, du skal bruge?
> Du kan læse alt om de forskellige grupper på

Når Knud Gert Ellenhøj - så rigtigt svarer Richard Høj Farkas - at det ikke
er den korrekte gruppe han har stillet sit spørgsmål i - og oven i købet
henvist til en mere relevant gruppe med spørgsmålet - synes jeg ikke det er
korrekt at andre begynder at svare ham. Jeg er godt klar over at nu får
standardsvaret at jeg jo bare kan lade være med at åbne emnet. Men hvis alle
kan spørge om alt i alle grupper, hvad har vi så emnegrupper for.
Mvh. Poul Petersen.

Fra : KNL DtP

Dato : 26-11-02 20:54

"Richard Høj Farkas" <rhf66@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Hauppauge WinTV Theater

Selvom det ikke er den rigtigt NG, så vil jeg alligevel lige give et råd med på
vejen:

Jeg har selv dette kort, og det fungerer rigtigt godt til at se TV på i fuld screen -
meeeen det kan ikke optage i højere opløsning end 352x288 pixels, så kvaliteten
bliver begrænset deraf. Desuden skal du bruge din CPU til at komprimere med, da den
ikke har indbygget MPEG-encoder. Jeg ville nok se mig om efter et andet kort, hvis
dit mål er at bruge dem som video-maskine.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 26-11-02 22:48

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
kort, hvis
> dit mål er at bruge dem som video-maskine.

Hvis den chip der sidder på kortet er understøttet
af http://btwincap.sourceforge.net/ WDM driver
så kan du sikker grappe i højere opløsning.

Men, du mister måske nogen funktioner i de medfølgende
programmer, jeg har selv skorttet alle Hauppeg. programmer/
driver og bruger nu kun VirtualDub & Asus Asusdvcr2352.zip

men en AMD XP1800+ kan jeg grappe i 640x480x24bitx25fps
og encode i divx i realtime.

Jan Rasmussen

Fra : Henrik Torp

Dato : 26-11-02 22:14

"Richard Høj Farkas" <rhf66@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har fået anbefalet et kort med flg. specifikationer:
>
> Hauppauge WinTV Theater

Aner ikke om det er godt.

En lidt gammel, men omfattende test:
http://www.extremetech.com/article2/0,3973,485704,00.asp, der fremhæver ATIs
kort, når det drejer sig om video på pc-en. Har bl.a. hardware MPEG2
encoding. Til gengæld er det ikke det billigste.

Bemærk i øvrigt at GPU'erne er "gamle".

Testen skulle også give dig en ide om, hvilke kriterier der er relevante.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 26-11-02 22:38

> [...]
RAM
> og TVOUT.
>
> Er der nogen, der kan fortælle mig om ovenstående TV kort leverer

Jeg har et gammelt Hauppauge WinTV pci(kr.995,-)
fra dengang P166mhz var toppen, det kort har jeg
smidt i min PC , og med det kan jeg nu grappe i
720x576x24bitx25fps og encode med eks. mmjpeg codec
8mbyte/sec i VirtualDub og optage (via mit lydkort)
44khz 16bit Stereo.

Noget jeg bestemt ikke kunne med en P166

Men får at grappe i DV opløsning har jeg måtte
hente en WDM driver fra http://btwincap.sourceforge.net/
da den nye Hauppauge WinXP driver ikke vil grappe
med højre ind 320x240.

TV tuner kort & PC er en meget blandet oplevelse
og det bedste vill være hvis du kunne afprøve kortet
for du købte det, så du er sikker på at alt kan spille
sammen, hardware/OS/Applikationer

Den bedste newsgroup er nok
news.dk.edb.videoredigering

Jan Rasmussen
Asus A7V333/XP1800+/2x256DDR333
Geforce3ti-200/120,80,45,30 GB HD
WindowsXP/RedHat8.0

Fra : Michael Lynge

Dato : 27-11-02 10:03

[snip]

Hej Ricard
Jeg kan ikke sige noget om det kort du snakker om, men i November måneds
udgave af "Alt om Data" på side 38 skriver de om et Hercules tv-kort lige
efter min smag.
Et kort hvor du optager og kan spole tilbage mens du optager + at optage i
MPEG1 (VCD) og MPEG2 (DVD) format.
Alt afhængig af din CPU kan du med dette kort optage i 320x240 (Pentium II
350) eller 720x480 (Pentium III 650).

Og det bedste - det koster kun 469.- + moms.
Nærmeste forhandler findes på 38320270

[snip]