Problemer med visning i Netscape og Opera
Fra : Torben Mathiassen

Dato : 26-11-02 12:56

Hvorfor vil Netscape og Opera ikke læse mit .CSS ark?
Hovereffekten på linksene og <font> beskrivelserne forsvinder når
jeg ser mine sider i en af de to browsere.

Et andet problem er, at de tilsyneladende ikke vil læse nogle af
de scripts jeg har anvendt. Er det fordi de specifikt er skrevet
til IE?

Hvis det kan hjælpe noget kan siderne ses på
www.soehesten.dk
home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

mvh
Torben

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-11-02 13:11

Torben Mathiassen skrev:

> Hvorfor vil Netscape og Opera ikke læse mit .CSS ark?
> Hovereffekten på linksene og <font> beskrivelserne forsvinder når
> jeg ser mine sider i en af de to browsere.

Prøv at validere det:
<http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A//www.soehesten.dk/&warning=1&profile=css2>

Det ser ud som om du skriver:
   color"#800000"

- prøv i stedet med:

   color: #800000;
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 26-11-02 16:01

> Det ser ud som om du skriver:
>    color"#800000"
>
> - prøv i stedet med:
>
>    color: #800000;

ach, du lieber! Det hjalp...på den ene website. Nå, men jeg må jo prøve at nosse lidt mere rundt i det
(hvor ville jeg dog ønske jeg kendte til validator længe inden jeg begyndte på de her tåbelige
hjemmesider).

Men hvad med scripts? Kan de ikke læses af alle browsere???

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 26-11-02 16:18

Torben Mathiassen <torben.mathiassen@stofanet.dk> writes:

> Men hvad med scripts? Kan de ikke læses af alle browsere???

Det afhænger af hvad de bruger af ikke-standardiserede metoder
og objekter.

Eksempler:
document.all : en microsoft-opfindelse, som dog desværre er ved
at vinde indpas i andre browsere også ... bare for
at de kan se sider der er lavet af IE-idioter (læs:
folk som er ligeglade med om deres side kun kan ses i IE).
*.innerHTML : Samme som document.all.

Hmm, jeg kan faktisk kun komme i tanke om ting som MS har opfundet, der
ikke er standard, men alligevel er i aktivt brug.

Hvis man holde sig til ECMAScript- og DOM-standarderne, så skulle ens
scripts virke i alle ordentlige og moderne browsere. (NS4 er ikke en
ordentlig browser, Opera 6 var begrænset til statisk rendering af siden,
så DHTML-features virkede ikke.)

/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-11-02 16:12

Torben Mathiassen skrev:

> [...]
> jo prøve at nosse lidt mere rundt i det (hvor ville jeg dog
> ønske jeg kendte til validator længe inden jeg begyndte på de

Det er en god ting (tm) at validere sine sider.
Du skal i øvrigt også være opmærksom på at IE og Mozilla har en
DOCTYPE-switch der gør at de opfører sig forskelligt mht. layout
afhængig af hvilken DOCTYPE man benytter (se fx
<http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnie60/html/cssenhancements.asp>)

> Men hvad med scripts? Kan de ikke læses af alle browsere???

Alle er nok for meget sagt, men de fleste moderne browsere kan godt
forstå scripts. Men der kan være forskelle på hvor meget de forstår.
Igen er validering det første - og vigtigste - skridt til at sikre
korrekt kode.
Spørg evt. i .clientside-gruppen hvis der er noget script du ikke kan
få til at makke ret.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen.