Webhotel og inkasso
Fra : Kirsten Lehd

Dato : 26-11-02 11:44

Jeg har brugt et webhotel hvor jeg betalte 6 mdr abonnement af
gangen(forud). siden var ofte gået ned og jeg oplevede mange gange problemer
med mail, og besluttede derfor at lukke den.
Desværre fik jeg ikke sagt op, og da jeg modtog en rykker hvor de skrev de
ville lukke siden lod jeg dem bare lukke den. Det syntes de ikke var nok, på
trods af at de hurtigt lukkede den, mener de jeg skal betale for 6 måneder
plus rykker og har sendt dette til inkasso...Beløb ialt 400 kr, dertil
lægges nu 600 kr til inkasso.
Kan de egenligt bare lukke siden og så alligevel kræve penge for den tid jeg
skal betale for ?
Og hvordan er det med beløbet, er det så stort at det kan indrives via RKI
?
mvh Kirsten

--
Mvh Kirsten Lehd
www.fotolehd.dk

Fra : Jakob Paikin

Dato : 26-11-02 11:59

On Tue, 26 Nov 2002 11:44:11 +0100, "Kirsten Lehd" <¤@spam.dk> wrote:

> [...]
>trods af at de hurtigt lukkede den, mener de jeg skal betale for 6 måneder

Selvfølgelig skal du betale når du ikke har opsagt aftalen. At
webhotellet vælger at lukke for servicen indebærer ikke - medmindre de
meddeler noget andet - at du fritages for dine forpligtelser.

>Kan de egenligt bare lukke siden og så alligevel kræve penge for den tid jeg
>skal betale for ?

Lukningen er formentlig en reaktion på din manglende betaling (som du
aftalemæssigt var forpligtet til at betale).

>Og hvordan er det med beløbet, er det så stort at det kan indrives via RKI?

RKI inddriver ikke noget som helst - de registrerer gæld. Hvis gælden
er over 1.000 kr. og fastslået med sikkerhed (dom eller erkendelse fra
skyldneren) kan der registreres

--
Jakob Paikin

Fra : Kirsten Lehd

Dato : 26-11-02 12:23

"Jakob Paikin" <news@paikin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> RKI inddriver ikke noget som helst - de registrerer gæld. Hvis gælden
> er over 1.000 kr. og fastslået med sikkerhed (dom eller erkendelse fra

Det beløb jeg skylder er med rykkergebyr på 400 kr, hvis det skal være
på 1000 kr eller over for at blive registreret i RKI tæller de
incassoomkostninger på 600 kr så med ?
Og inkasso-omkostninger større end det beløb der skulle indrives ?
Jeg ved godt jeg har sovet i timen, men havde aldrig drømt om at de ville
forsøge at få dem ind på den måde efter de lukkede siderne.
mvh Kirsten

Fra : Jakob Paikin

Dato : 26-11-02 14:49

On Tue, 26 Nov 2002 12:23:08 +0100, "Kirsten Lehd" <¤@spam.dk> wrote:

>Det beløb jeg skylder er med rykkergebyr på 400 kr, hvis det skal være
>på 1000 kr eller over for at blive registreret i RKI tæller de
>incassoomkostninger på 600 kr så med ?

Hvis inkassoomkostningerne er lovlige (f.eks. opkrævet af advokat),
skal de regnes med.

>Og inkasso-omkostninger større end det beløb der skulle indrives ?

Det er isoleret set i orden.

Reglerne om hvor store inkassosalærer kan være, afhænger af hvem der
inkasserer beløbet og hvornår det sker - derfor mit lidt "vævende"
svar. Se evt. www.dklaw.dk/nyheder/jnyt02-2.html for detaljer.

--
Jakob Paikin

Fra : Casper

Dato : 27-11-02 03:33

Jakob Paikin <news@paikin.dk> wrote in

> Selvfølgelig skal du betale når du ikke har opsagt aftalen. At
> webhotellet vælger at lukke for servicen indebærer ikke - medmindre de
> meddeler noget andet - at du fritages for dine forpligtelser.

Hvad er det for nogen forpligtelser og aftaler. Hvorledes er man
aftaleretligt stillet når man selv opretter hotellet på deres website, og
der således ikke er nogen underskrifter ?

Hvilke betingelser vejer så tungest ? Dem som webhotellet har på deres
website eller dem som jeg selv har forfattet som køber, og fremsendt med
post - uden reaktion.

Så vidt jeg ved er forretningsbetingelser kun gældende såfremt de fremgår
af en ordrebekræftelse. Hvis man således ikke tidligere har modtaget en
faktura med betingelser på bagsiden eller en ordrebekræftelse fra firmaet,
så er man ikke bekendt med disse, og så gælder de kun ved underskrift på en
gensidig aftale. På denne måde tabte jeg selv et krav til en kunde - i
retten. Kunden hævdede ikke at have indgået en aftale og ikke at have læst
mine forretningsbetingelser.

I webhotellets krav mod Kirsten, kan hun vel møde med et modkrav for
erstatning af mistede emails og besøgt på hendes website, da produktet jo
ikke levede op til forventningerne og den teknisk gældende standard i
branchen. Jeg selv har også prøvet at betale et år forud til et webhotel,
og efter 3 uger måtte flytte uden af få pengene igen, fordi deres produkt
var ustabilt og dårligt. Jeg venter med glæde på at de stævner mig, for jeg
har heller ikke opsagt noget - blot flyttet DNS.

Nogen af Jer jurister her, der ved hvad dommeren lægger mest vægt på -
webhotelfirmaets dårlige produkt til kunden eller manglende opsigelse af en
ikke-skriftlig aftale ?

--
Med Venlig hilsen

Casper

casper@mail-online.dk~
(remove ~ from my email when reply)

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-11-02 09:55

"Casper" <cas~per@mail-~online.dk~> wrote in message

> Hvad er det for nogen forpligtelser og aftaler. Hvorledes er man
> aftaleretligt stillet når man selv opretter hotellet på deres website, og
> der således ikke er nogen underskrifter ?

Der er indgået en aftale, uanset om der er underskrift eller ej. Det er nok
sværere at bevise/sandsynliggøre en aftale hvis den ikke er skriftlig, men
aftalen består alligevel. I dette konkrete tilfælde er der vel ingen tvivl
om, at der er indgået en aftale om webhotel, - hotellet har jo været brugt
efter hensigten i en periode.

> Hvilke betingelser vejer så tungest ? Dem som webhotellet har på deres
> website eller dem som jeg selv har forfattet som køber, og fremsendt med
> post - uden reaktion.

Webhotellets, - det er dem der ligger til grund for aftalen. Man kan
generelt ikke binde andre ved deres passivitet (begativ aftalebinding)

> [...]
> gensidig aftale. På denne måde tabte jeg selv et krav til en kunde - i
> retten. Kunden hævdede ikke at have indgået en aftale og ikke at have læst

Ordrebekræftelsen kan være formidlet via en webside. Det er ikke et krav at
den er skriftlig (har ihvertfald ikke altid været det, - der er m,uligvis
noget i e-handelsloven, som er forholdsvis ny, men så vidt jeg husker,
omtaler den kun fysiske produkter, idet der tales om fremsendelse ved
levering)

> [...]
jeg
> har heller ikke opsagt noget - blot flyttet DNS.

Det kommer jo an på hvilke leveringsbetingelser, der ligger til grund for
aftalen (altså hvilken effektivitet webhotellet har lovet.

> Nogen af Jer jurister her, der ved hvad dommeren lægger mest vægt på -
> webhotelfirmaets dårlige produkt til kunden eller manglende opsigelse af
en
> ikke-skriftlig aftale ?

Den manglende opsigelse er et faktum, som der ikke kan ses bort fra.
Det dårlige produkt er en skønssag. Men de to ting kan måske ikke behandles
i samme sag. Man skal opsige aftalen, også selvom man ikke bryder sig om
produktet.

/Per

Fra : Jakob Paikin

Dato : 27-11-02 13:18

On Wed, 27 Nov 2002 02:33:09 +0000 (UTC), Casper
<cas~per@mail-~online.dk~> wrote:

>Hvad er det for nogen forpligtelser og aftaler. Hvorledes er man
>aftaleretligt stillet når man selv opretter hotellet på deres website, og
>der således ikke er nogen underskrifter ?

Der er som udgangspunkt ingen formkram til aftaler i dansk ret.
Mundtlige aftaler, håndslag, noter på er serviet, klik på en web-side
kan alt sammen udgøre en aftale, hvis omstændighederne er i orden.

I det foreliggende tilfælde er der ingen tvivl om aftalen - kunden har
oprettet web-hotellet og brugt det.

>Hvilke betingelser vejer så tungest ? Dem som webhotellet har på deres
>website eller dem som jeg selv har forfattet som køber, og fremsendt med
>post - uden reaktion.

Det, som kunden fremsender er ikke betingelser - det er bare et brev.
For at betingelser kan være bindende, skal de være kendt _inden_
aftalen blev indgået.

>Så vidt jeg ved er forretningsbetingelser kun gældende såfremt de fremgår
>af en ordrebekræftelse.

Det er ikke korrekt. De skal blot være kendt inden aftalen bliver
indgået - så en ordrebekræftelse vil formentlig være for sent.

--
Jakob Paikin