Afspilning af musik?
Fra : Kenneth Peippo

Dato : 26-11-02 04:08

Hej NG,

Ved ikke om dette er det rigtige sted for mit spørgsmål?

Jeg leder efter en måde hvorpå jeg kan give besøgende mulighed
for, efter først at have klikket på et link, at høre en lydprøve
fra en CD i midi eller wave format.

Hvordan gør man det bedst???

Kan man bare linke til filen og så vil brugerens default
musikafspiller åbne den eller hvad?

Nogen erfaringer?

På forhånd tak!

Kenneth

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : rasmus carlsen

Dato : 26-11-02 09:26

du laver et link til en lille fil, du skriver i notepad. Denne fil skal
indeholde:

http://www.dit-domæne.dk/lydfil.rm eller ...dk/mappe/lydfil.rm

Der må ikke stå noget efter .rm

Når der så klikkes å lionket starter lyden med det samme og skal ikke
downloades først ...

Kan du ikke få det til at virke, så vend lige tilbage ...

ras

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-11-02 10:45

Hvilken extention skal den fil have? (txt eller htm)
Kan der ikke bruges relativ adressering?
Hvorledes linkes, så man ikke bare loader den lille tekststump i browseren?

Erik Ginnerskov
egin@oncable.dk
http://hjem.get2net.dk/egin

rasmus carlsen <rasmus.carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3de3301d$0$157$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 26-11-02 11:27

Den skal have endelsen .rm.
Som han skrev kan der bruges relativ addressering.
Hvis der er støtte for det på serveren vil du ikke se teksten i en
browser.
Rasmus skrev dog fejlagtigt at den skal pege på en anden .rm fil hvor
det er selve .ra filen den skal pege på.
Se http://www.real.com/ for mere om Real Audio.
Eller http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/ for en anden
løsning.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 26-11-02 20:30

> Rasmus skrev dog fejlagtigt at den skal pege på en anden .rm fil hvor
> det er selve .ra filen den skal pege på.

-ops ... sorry ... den skal ende på .ram

altså

www.ditdomæne.dk/bla bla bla/filnavn.ram

dette gemmes i en en fil med .rm

nare denne ene linje i en notepad ... "save" lydlink.rm

og så

ras

Fra : Kenneth Peippo

Dato : 28-11-02 11:57

> [...]
> dette gemmes i en en fil med .rm
> nare denne ene linje i en notepad ... "save" lydlink.rm
> og så a href="lydlink"tryk her hvis du vil høre>

Hej Rasmus,

For at jeg lige forstår det her så skal jeg først lave en fil der ender på
rm - fx "lydlink.rm"
Den fil skal indeholde et link som fx www.ditdomæne.dk/blabla/filnavn.ram

På siden laver jeg så et link til min .rm fil

Skal filnavnet så være navnet på den fil jeg vil have afspillet med den
dertil hørende korrekte filtype angivet fx "lydprove.wav"

Mvh Kenneth

Fra : rasmus carlsen

Dato : 28-11-02 13:54

- nej omvendt!

På din side står der:

Vil du høre så tryk her: <a href .... lydlink.ram>

filen lydlink.ram indeholder:

www.ditdomæne.dk/sti_til_lydfil/navn-på_lydfil.rm

Og så skal du bare huske at lægge lydfilen i den rigtige mappe

ras

Fra : Kenneth Peippo

Dato : 29-11-02 17:27

> [...]
>
> www.ditdomæne.dk/sti_til_lydfil/navn-på_lydfil.rm
>
> Og så skal du bare huske at lægge lydfilen i den rigtige mappe

Jeg kan desværre ikke få det til at virke. Jeg har gjort precist som
du har angivet. En ting jeg ikke forstår. Min lydfil hedder
"the_force.wav". Navnet på min lydfil har jo bare "the_force", men
hvad skal der ske med endelsen som fx wav. Den ser man bort fra når
man ender filen med .rm eller hvad?

Findes der en alternativ måde at gøre det på?

Mvh Kenneth

Fra : Preben Kittelmann

Dato : 30-11-02 00:27

Kenneth Peippo wrote:

> [...]
> man ender filen med .rm eller hvad?
>
> Findes der en alternativ måde at gøre det på?

Hej Kenneth.
Jeg tror, at problemet er, at du ikke har konverteret din wav-fil til rm.
Det kan/skal du gøre med RealProducer.
Jeg kan ikke lige give dig et link, men der findes vist stadig en
basic-version (gratis).
Grafisk til windows og konsol-version til linux.
(jeg har kun prøvet windows-udgaven)
Så vidt jeg husker, så skal man lede lidt for at finde gratis-versionerne.
--
med venlig hilsen Preben
http://kittelmann.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 30-11-02 01:53

Den skal konverteres til Real audio. Se linket jeg sendte tidligere.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 30-11-02 16:22

> Findes der en alternativ måde at gøre det på?

- det skal være en rm-fil ... og der findes selvfølgelig mange andre måder,
men denne er den letteste og allermest enkle. Alternatiuvt skal du hve fat i
nogle scrips og evt. integrere afspilleren i din side. Eller: bare link
direkte til filen - men så skal HELE filen hentes af brugeren før den kan
afspilles ...

Men mit råd er: Lav formatet om ...

ras

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 26-11-02 11:27

Kræver at serveren har support for streaming af Real audio.