Júl
Fra : Morten Tórsson

Dato : 26-11-02 00:46

Hvorfor tror de kristne at de kan overtage en hedensk tradition og omgjøre
denne til en kristen ? Hvorfor er den brutale kristne indførelse i Norden
noget man "gemmer" bort, som om det aldrig var sket ?. Er de kristne feige
og tør de ikke stå ved deres handlinger ? Hvordan kan de kristne se med
negative øjne på muslimernes korstog i den moderne verden, når de ikke
afstod fra at bruge midler der var meget værre da deres egen missioneren var
på det højeste i Europa ? Hvorfor lærer vore børn ikke om hvad der virkelig
skete ved indførelsen af kristendommen i Norden i folkeskolen ? Júlen har
absolut intet med jesus at gøre.

Júlen er en hedensk skik der har til formål at ære de døde i slægten, fejre
solens genkomst og ære guderne.

Ordet júl stammer fra oldnordisk jól og har betydningen hjul. Hjulet er
solen som er livets fremste symbol og dens genkomst fejres på júlaften d.
21. december, hvor der er vintersolhverv og de lyse tider kommer tilbage.
Som symbol på solen har vi i den nordiske kultur vort velsagtens ældste
symbol, solhjulet. En gammel skik i júlen var, at tænde ild til hjul og lade
dem rulle ned af bakken for på den måde også at fejre solens genkomst. Også
i forbindelse med solen ofrer man på júleaften et svin til guden Freyr.
Svinet er et symbol på galten Sonargöltr, som betyder sønnegalt, altså at
sonargöltr er søn til Gullinbusti, Freyrs galt der rider over himlen med
dens gyldne børster. Grene fra de stedsegrønne træer skal hænge til pynt i
huset som symbol Yggdrasil livets træ. Júletræet skal i toppen prydes med et
spyd til ære for Óðinn, som har et spyd; jeg tror nok det hedder gungner
eller noget i den stil.

De døde kommer på besøg i júlen, og man skal sørge for disse ved at bage
júlekager og brygge júleøl. Øllet startes med at blive brygget d. 9.
december, og meningen med at brygge júleøl, er at lægge ættens sjæl i øllet.
Kagerne må ikke spises før de døde er rejst fra huset igen. Sengene i huset
skal stå tomme og opredte, så de døde kan hvile sig der, og huset folk skal
sove på gulvet. For ikke at lukke nogle døde ude, skal husets døre og
vinduer ikke være låste júleaften, og inden aftenen, skal hustruen gå tre
gange rundt om huset og sige: "Kom de som vil, Bliv de som vil. Det er disse
døde slægtninge der senere er blevet til gårdens nisser.

Júlemanden, som vi kalder ham i dag, var i gamle dage bare guden Heimdallr
(den hvide as (gud)) som kom ridende over himlen med hvidt skæg og i
ligklæder i spidsen for en hær af de døde kaldet Ásgarðsreiðen, og den
eneste gave han kommer med til børnene, er at vise vejen til Ásgárðr, over
hvilken han selv er vogter, nemlig vejen over regnbuen Bifröst. Heimdallr
bringer kun gaven, hvie man er hengiven overfor Óðinns vej. Deraf kommer i
dag troen på at man skal have været en god dreng/pige før julemanden kommer
med gaver. Júlesokken stammer også fra den hedenske júletradition ligesom
mange flere skikke end jeg gider remse op her gjorde.

Så som i kan læse af ovenstående er alle júlens traditioner udsprunget af
hedenske skikke, og sådan burde det også fremgå af júlefejringen den dag i
dag. Jeg gad godt høre en kristen komme med et eneste godt argument for at
det skulle være i orden at de har stjålet denne vigtige ærkehedenske
tradition, men istedet får jeg jo nok bare en abuse smidt i hovedet som var
tilfældet da jeg kommenterede en artikel i JP, der var debat om i en
tidligere tråd.

P.S. Der er faktisk næsten ingen jødisk-kristne højtider der ikke er
tyvstjålet fra vore stolte hedenske traditioner. Dette indslag handler dog
kun om júlen, så jeg vil blot nævne et par andre "kristne" højtider: påsken
og pinsen som også er hedenske traditioner vore forfædre lige så stille blev
tvunget til at godtage som kristne højtider af det dobbeltmoralske
bispestyre i middelalderens Norden.

Det er vor pligt aldrig at glemme vore forfædres pinsler under det kristne
tyrannis indførelse. Lad dette indlæg være en opfordring til dette.

Fæ dør frænder dør, men Odins ånd vil aldrig forgå. Fra Hávamál vers et
eller andet, ikke helt korrekt citeret, men meningen er klokkeklar: Odins
ånd lever i vore sjæle, og når Fimbulvinteren er ovre bliver det lyse tider
igen.

/Morten

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 26-11-02 02:06

"Morten Tórsson" <grynheim@online.no> skrev i en meddelelse

Klip!

Tak for info om nordisk mytologi.

Jeg tror nok at de fleste herinde vil være helt enige med dig i at Julen
ikke er noget, der synes at have dateringsmæssigt belæg i skrifterne, men at
den tværtimod er et stort kommercielt foretagende idag.

Og der er vist heller ikke mange herinde, der giver meget for nisser og
Julemænd.

Alligevel roder du dig ud en underlig argumentation om hvorvidt vi i Europa
har ret til at se ned på militant Islam: For mig at se er der - hvad enten
man er specifikt kristen eller almindelig sækulær dansker - ingen tvivl om
at vi har al ret til at kritisere, da vi immervæk er nået lidt videre siden
1100-tallet og muslimerne desværre ikke har været gennem en Oplysningstid
endnu, men derimod netop synes at være på samme militante stadie.

Du ville måske have at vi skulle rende rundt med skyldkomplekser over at
Korstogene blev startet, fordi Islam ekspanderede ganske voldsomt fra ca
700-1000 og derfor ikke må have ret til at kritisere Islam idag for en
tankegang som vi også selv desværre har haft for 900 år siden?

> P.S. Der er faktisk næsten ingen jødisk-kristne højtider der ikke er
> tyvstjålet fra vore stolte hedenske traditioner.

Nu er det jo altså rimeligt logisk, at næsten ALLE religioner der ikke
ligger lige omkring ækvator på een eller anden måde fejrer de to solhverv og
måske også de to jævndøgn for at markere årets gang.

> [...]
blev
> tvunget til at godtage som kristne højtider af det dobbeltmoralske

Du tror ikke at det var omvendt, nemlig at Kirken blev tvunget til at
overtage/godtage populære hedenske højtider?
Hvad Påsken angår, så stammer den tilbage fra Jødedommen og er ældre end
Kristendommen.

> Det er vor pligt aldrig at glemme vore forfædres pinsler under det kristne
> tyrannis indførelse. Lad dette indlæg være en opfordring til dette.

Gudfaderbevares!

Du lyder som een, der har glemt alt om de menneskeofringer (blot) som fandt
sted i vikingetiden?

Og følgelig har travlt med at idyllisere det ret barske krigersamfund ud fra
dine egne anakronistiske forestillinger om "humanistiske" vikinger? Det er
altså immervæk de samme vikinger og deres krigeradel, der om nogen har
dannet grundlag for Korstogene, se nu bare Normannerne og deres
deltagelsesgrad...

> [...]
> eller andet, ikke helt korrekt citeret, men meningen er klokkeklar: Odins
> ånd lever i vore sjæle, og når Fimbulvinteren er ovre bliver det lyse

Øh, nå-nå?

Mig bekendt opereres der slet ikke med "Odins Ånd" som teologisk begreb i
Norrøn mytologi. Hvor har du egentlig det fra?

Jeg kunne måske forstå, hvis du var ateist, men ligefrem at mene at Asatro
skulle være "bedre", "mindre overtroisk" eller endda "mindre blodtørstig"
end Kristendommen mener jeg er en naiv opfattelse uden hold i
vikingesamfundets virkelighed.

Som sagt er det måske netop om nogen de omvendte vikinger, der har formået
at gøre kristningen af Norden til en blodig affære. I stedet for at kalde
det "plyndringstogt" eller "stammekrig" kunne man bare kalde det "korstog".
Smart, ikke?

Så den med "fredelige og tolerante vikinger" må du længere ud i Nordatlanten
med...

Anders Peter Johnsen

Fra : Morten Tórsson

Dato : 26-11-02 03:59

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message
> [...]
> 1100-tallet og muslimerne desværre ikke har været gennem en Oplysningstid
> endnu, men derimod netop synes at være på samme militante stadie.

Du mener altså at det de kristne troede på i år 1100 var primitivt og at
sammenligne med militant islamisme i dag ? Den bog de kristne lever efter
blev skrevet omkring år 0, så det de tror på i dag har altså baggrund i
endnu mere primitive værdier ?. Det tror jeg gerne på :). og kan komme med
masser af eksempler herpå.

> [...]
> 700-1000 og derfor ikke må have ret til at kritisere Islam idag for en
> tankegang som vi også selv desværre har haft for 900 år siden?

Nej i skal ikke have skyldkomplekser for det. Det er ikke jeres skyld, men
kristendommens skyld. I skal bare indse at kristendommen ikke hører hjemme
her i Norden, og at den burde fordrives pga. netop dette og dens
undertrykkelse, forfølgelse og afbrænding af jeres forfædre, pga. en syg
holdning i en bog af løgne og dens systematiske udryddelse og udnyttelse af
næsten alle kulturelle værdier i Norden fra før år 1000.

> [...]
og
> måske også de to jævndøgn for at markere årets gang.

Nu er det jo også rimelig sandt, at hvis man gider sætte sig ind i tingene,
så vil man finde at det faktisk lige nøjagtig er det jeg skriver som er
hændt! Det var atter en svinsk måde at påtvinge en omvendelse af vore
forfædre.

> påsken
> blev
>
> Du tror ikke at det var omvendt, nemlig at Kirken blev tvunget til at
> overtage/godtage populære hedenske højtider?

Ja, det er jeg hundrede procent sikker på. De eneste der blev tvunget til
noget den gang, det var sq dem der åbnede munden mod kristendommen. Sagde
man at man troede på Óðinn, så fik man sq et reb om halsen! Jeg siger det
igen, hedenskabet blev systematisk udryddet ved noget der minder om
holocaust. Holocaust tager vi den skarpeste afstand fra i dag, men
kristendommen, den omfavner vi sq som var det noget godt!

Kristendommens etapevise udbredelse over kontinentets germanske egne var
direkte rettet mod den gamle tro, hvis guder af den nye religions forkyndere
blev betragtet som tåbelige og indholdsløse indbildninger og djævle og
dæmoner. Det var de kristne missionærers opgave at udrydde så meget af
hedenskabets tro som muligt. Dette er et historisk faktum.

> Hvad Påsken angår, så stammer den tilbage fra Jødedommen og er ældre end
> Kristendommen.

Hvad Aûstron angår, som hedder Oster på tysk og Easter på engelsk, er det en
ærkehedensk prisning af sóls varme tider der skal komme. solen står op i
Øst. Og det er et faktum, at de kristne har stjålet denne tradition fra den
gamle tro også.

> [...]
> altså immervæk de samme vikinger og deres krigeradel, der om nogen har
> dannet grundlag for Korstogene, se nu bare Normannerne og deres

De var som sagt omvendte på daværende tidspunkt, og var da ikke at betragte
som hedninge længere.

> [...]
>
> Mig bekendt opereres der slet ikke med "Odins Ånd" som teologisk begreb i
> Norrøn mytologi. Hvor har du egentlig det fra?

Det skulle være fra Sæmundr Sigfússons Ældre Edda i kvadet "Hávamál" også
kaldet den højes tale. Den høje = Óðin. Kvadet er et læredigt med
leveregler. Det var dog vidst en dårlig oversættelse jeg erindrede der, da
jeg ved opslag fandt en noget anden version af selvsamme vers. Der står
faktisk ikke noget i det vers om nogen ånd, så beklager denne misforståelse.
Ikke desto mindre er der dog ingen tvivl om at man i gamle dage mente at vi
var i slægt med guderne. Dette er symboliseret med vejen til Ásgárðr fra
Miðgárðr over regnbuen Bifröst. Så der opereres med gudernes "ånder" på en
måde. Den første danske konge ifølge Saxo, Angel, var en søn af selveste
Óðinn. Óðinn boede under sin rejse gennem de nordiske lande i Odense som
betyder Óðinnsvi, altså et sted viet til Óðinn. Dette symboliserer også det
germanske folks slægtskab med guderne.

> [...]
> skulle være "bedre", "mindre overtroisk" eller endda "mindre blodtørstig"
> end Kristendommen mener jeg er en naiv opfattelse uden hold i

Det mener jeg ikke. Jeg mener at asatroen er en tolerant og naturprisende
tro som prøver at leve efter gamle hedenske værdier, og som ikke prøver at
blande sig i andre folkeslags religioner, i modsætning til kristendommen og
dens missionærer. Asatroen i dag går ikke ud og ofrer mennesker som
germanerne gjorde for mange år siden. De gjorde det dengang for at give
gaver til guderne og for selv at få noget tilbage, og de der blev ofret var
selv villige til det!, for de troede at dette var en ære. Folk havde et helt
andet forhold til døden dengang, og man var ikke bange for at dø som man er
i dag.

> Som sagt er det måske netop om nogen de omvendte vikinger, der har formået
> at gøre kristningen af Norden til en blodig affære.

Det var da et latterligt argument. Når de var omvendte var de jo ikke
hedninge længere vel ?

> [...]
"korstog".
> Smart, ikke?
>
> Så den med "fredelige og tolerante vikinger" må du længere ud i

Jeg siger skam ikke de var fredelige, og nu går den gamle tro nu unægteligt
noget længere tilbage end vikingetiden. Jeg snakker om tidlig jernalder til
sen bronzealder her.

> --
> Mvh
> Anders Peter Johnsen

Mvh.

/Morten

Fra : Vidal

Dato : 26-11-02 21:38

> [...]
> blande sig i andre folkeslags religioner, i modsætning til kristendommen og

Jamen, det er da dig der kommer her og kaster med
skidt mod kristendommen, og ikke os der har noget at
sige mod asatroen.

Mon ikke alle her finder asatroen noget af det mest
ligegyldige, som det ikke giver nogen mening at forholde
sig til?

Egentligt mener jeg, at alle skulle tie dine indlæg ihjel,
det er spild af tid at kommentere dine påstande, du
ved tydeligvis intet om kristendom, og bygger dine
påstande om den på (hjemmebryggede?) misforståelser.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 27-11-02 00:58

> [...]
>
> Du mener altså at det de kristne troede på i år 1100 var primitivt og at
> sammenligne med militant islamisme i dag ?

Ja, desværre. Dengang florerede "Ridderromatikken" som udmøntede sig i troen
på martyriet for Gud, hvilket udløste den direkte billet til Paradis.

Hvilken forskel er der egentlig til muslimske "hellige krigere"?

Imidlertid har vi altså bare nogle hundrede års erfaring indenfor den slags
fejltagelser, og det er ud fra den helt simple "Vend den anden kind
til"-Jesus-forståelse ikke ret meget med Kristendom at gøre, for kristne
bliver pr. tradition forfulgt, mens "anti-krister" er forfølgere.

> [...]
> endnu mere primitive værdier ?. Det tror jeg gerne på :). og kan komme med

(Host!)

Ja, Jødedommen bygger på værdier som _UDADTIL_ er ca ligeså stammeprimitive
barbariske som hos dine elskede vikinger?

> Nej i skal ikke have skyldkomplekser for det. Det er ikke jeres skyld, men
> kristendommens skyld.

"Kristendommen" i dèn militante form du taler om, har desværre bare ikke ret
meget med f.eks. Jesu Bjergprædiken at gøre, men traditioner - fra
hedenskabets tid - er nu engang desværre traditioner. Du taler jo selv om at
vi (endnu) ikke er kristne?

> [...]
af
> næsten alle kulturelle værdier i Norden fra før år 1000.

Sig mig, har du hørt for meget Wagner eller sådan noget?

På den ene side fremhæver du Kristendommens grunddyder (tolerance og
næstekærlighed( som iboende hos hedenske vikinger, på den anden side påstår
du tilsyneladende at dèn militante del, som du hos vikingerne ikke brød dig
om var foranlediget af Kristendommen (eller rettere: Gamle Testamente) - og
dèt også længe før de overhovedet blev kristne?

Jeg venter i spænding på at høre dig sige at Kristendommen er et led i et
Verdensjødisk komplot imod skandinaver...Please?

> [...]
> så vil man finde at det faktisk lige nøjagtig er det jeg skriver som er
> hændt! Det var atter en svinsk måde at påtvinge en omvendelse af vore

Opropos tvang, har du så tvangstanker?

Hvorfra opstår denne åbenlyse afsky for Kristendommen hos dig?

Er det fordi at der er mange ultra-religiøse på Færøerne?

Det ville virke logisk, for de mest hidsige "anti-kristne" i ordet
ideologiske (ikke teologiske) forstand har netop rødder i et kvalmende
selvretfærdigt religiøst miljø.

Så burde du faktisk læse noget mere NT og høre hvad Jesus faktisk mener om
folk, som hykler deres religion..

> Ja, det er jeg hundrede procent sikker på.

Hvad bygger du det på?

> De eneste der blev tvunget til
> noget den gang, det var sq dem der åbnede munden mod kristendommen. Sagde
> man at man troede på Óðinn, så fik man sq et reb om halsen!

Er du klar over, hvor du i et hedensk samfund var henne, hvis du åbenlyst
erklærede at du ikke troede på fællesskabets guder? Cirka samme sted msåke,
og dårlige vaner KUNNE tænkes at forgå meget langsomt?

> [...]
> holocaust. Holocaust tager vi den skarpeste afstand fra i dag, men
> kristendommen, den omfavner vi sq som var det noget godt!

Modargumentet må i så fald være at adskillige hedninge har dyrket Holocaust
på kristne men at Kristendommen vandt - og at de sammen primitive
forfølgelser bland de stort set samme mennesker bare fik omvendt fortegn?

> Kristendommens etapevise udbredelse over kontinentets germanske

Uh, jeg elsker det ord!

> [...]
forkyndere
> blev betragtet som tåbelige og indholdsløse indbildninger og djævle og

Hæm, ikke helt ulig dit syn på Kristendommen, eller hvad?

> Det var de kristne missionærers opgave at udrydde så meget af
> hedenskabets tro som muligt. Dette er et historisk faktum.

Og hvad var det lige din egen mission var?

> [...]
> ærkehedensk prisning af sóls varme tider der skal komme. solen står op i
> Øst. Og det er et faktum, at de kristne har stjålet denne tradition fra

At solen står op i øst? ;-D

Og at året har sin cyklus?

> [...]
> fandt

> fra
>
> De var som sagt omvendte på daværende tidspunkt, og var da ikke at

Nej, vel?

Så er det altså bare ærgeligt for Kristendommen (og det mener jeg) at deres
hedenske socialnormer stadig er de fremherskende.

> Odins

> Det skulle være fra Sæmundr Sigfússons Ældre Edda i kvadet "Hávamál" også
> kaldet den højes tale. Den høje = Óðin. Kvadet er et læredigt med
> leveregler.

Leveregler? Hvordan kan du finde dig i sådan noget?

> [...]
> jeg ved opslag fandt en noget anden version af selvsamme vers. Der står
> faktisk ikke noget i det vers om nogen ånd, så beklager denne

Godt. For det er en kristen foreteelse, kammerat!

> Ikke desto mindre er der dog ingen tvivl om at man i gamle dage mente at
vi
> var i slægt med guderne.

Øhm, ja, og Gud skabte Adam?

> Dette er symboliseret med vejen til Ásgárðr fra
> Miðgárðr over regnbuen Bifröst. Så der opereres med gudernes "ånder" på en
> måde.

Ja og der står stadig Keruber med Flammesværd og bevogter indgangen til
Eden, ikke?

> [...]
> Óðinn. Óðinn boede under sin rejse gennem de nordiske lande i Odense som
> betyder Óðinnsvi, altså et sted viet til Óðinn. Dette symboliserer også

Uha-uha, du aner vist ikke en pind om vikingehistorie eller KILDERNE til
den: Saxo var for det første munk. Altså Kristen. Under selveste Biskop
Absalon, som du sikkert om nogen må hade.
For det andet var der "glidende overgange" mellem "mytisk fortid" og
"historisk fortid" blandt munke med kendskab til antikken, fuldstændig som
Cæsar (ja, "Julle"!) mente at være i familie med både Venus (Genetrix) og
Mars!

Kildekritik, please?

Asatro

> Det mener jeg ikke. Jeg mener at asatroen er en tolerant og naturprisende
> tro som prøver at leve efter gamle hedenske værdier

Hvilke værdier finder du i Asatroen, som du ikke finder i "moderne"
bibelfunderet Kristendom?

> , og som ikke prøver at
> blande sig i andre folkeslags religioner, i modsætning til kristendommen
og
> dens missionærer.

Okay, vi sendte vikinger på plyndringstogt mofd klostre, og de sendte til
gengæld munke. Fair deal.

> Asatroen i dag går ikke ud og ofrer mennesker som
> germanerne

Sig mig, hvilken nazi-pamflet har du egentlig dèt udtryk fra?

> gjorde for mange år siden. De gjorde det dengang for at give
> gaver til guderne og for selv at få noget tilbage, og de der blev ofret
var
> selv villige til det!

Øh....Ja-ja?

Jeg kan belære dig om at de kristne, der virkleig blev martyrer, faktisk
havde det med at tro deres egen Gud en del højere, end de (af)guder, de blev
ofret til. Bare til din oplysning.

> for de troede at dette var en ære.

I hvilken Guds navn skulle en tilfangetaget kristen lade sig ofre i? Odins?

Jeg må le! Selv om fjolserne tiltroede det Odin eller andre (af)guder, så
virkede disse ofre vel sådan set snarere for Kristus på langt sigt?

>Folk havde et helt
> andet forhold til døden dengang, og man var ikke bange for at dø som man
er
> i dag.

Øh, nej?

> Det var da et latterligt argument. Når de var omvendte var de jo ikke
> hedninge længere vel ?

Næh, men de var jo vikinger med en vis militant hedensk kulturarv?

Jeg burde nok have sat citationstegn.

> [...]
unægteligt
> noget længere tilbage end vikingetiden. Jeg snakker om tidlig jernalder

Kan du din kronologi?

Sten-,Bronze-, og Jernalder? Jo, Astatroen har sikkert været lige så gammel
som Kristendommen er idag, og hvad så? Tror du at den er absolut først, bare
fordi at den selv blev fortrængt, ligesom den helt sikkert også selv har
fortrængt andre religioner?

Hvis ikke Asatroen med al dens "oprindelige styrke" kan klare sig, så
begynder du jo at lyde lidt paradoksal i mine ører? Der var engang nogle
tyskere...

Du kører faktisk selv "kristen taktik" imod Kristendommen ved at apellere
til kristen historie og kristenmartyrieopfattelse? Smart!

Fantaserer du stadig over "Valkyriernes ridt" og tror på "store slag"?

Stil dig i givet fald venligst bag mig i køen over "dumme fejltagelser",
hvis du gør...

Ironisk nok har dine forfædre i over 1000 år været kristne, men det kan du
ikke acceptere og griber tilbage tilbage til lige dele militant ånd, som du
sjovt nok beskylder kristne ret ensidigt for, og på den anden side har du
noget, der faktisk ligner et paradisiske kristent samfund i din opfattelse
af Vikingeverdenen?

Det mener jeg blot at Asatroen i Vikingetiden om muligt var ENDNU værre end
dèn magtmisbrugte Kristendom, der erstattede den.

Jo, Kristendommen var en mere overordnet og tungere og maåske mere "absolut"
størrelse i samfundet, men igen: Antyder du hermed at dine egne forfædre
faktisk ikke seriøst troede på Odin og Thor?

Jo, Odin og Thor var da engang ret seje, men hvorfor har du brug for så
mange guder?

Ja, der er netop anvendt hedenske ord om kristne højtider, og der er et
sammenfald, man kvalitativt har jeg altså endnu sværere ved at tro _seriøst_
på Asatroen end de tre store monoteistiske religioner tilsammen.

Jeg mener - ud fra et Grundtvig'eansk kristensyn - at genkende mange af de
samme egenskaber hos Guder i Asatroen hos "bibelske personer" (Altså alle de
småhistorier, der udspiller sig i GT?NT) , men det er bare mere komprimeret.

Ironisk nok kommer jeg bare til at tænke: "Jamen, Kristendommen med den
gammeltestamentlige Skabelesesberetning ligger immervæk langt mere
forståelig end Asatroens?" Der er ligesom noget mere "Big-Bang"-agtigt over
det?

Fodnote:
Du begår under alle omstændigheder helt sikkert een fejl, som du selv hader
Kristendommen for:
Du hævder i ramme fanatiske alvor at Asatroen er "_TROEN_" (- du burde vide
bedre end den slags "kristne" metoder!) som vi burde "omvende" os til.
Er det ikke lige præcis den der "Sandhedside", du har imod Kristendommen,
men alligevel lærer du ikke af "din fjende"?

Anders Peter Johnsen

Fra : Anne Charlotte Åkess~

Dato : 04-12-02 19:37

Föddes Jesus i december?

Jesus var ungefär 6 månader yngre än Johannes. Det går att fastställa när
han började döpa.

Jesus dog när han var 33 ½ år. Han dog innan påsken år 33. Vt.

Han predikade 3 ½ År.

Jesus dog obestridligen den 14 nisan vilket det året var den 1 april.

[ Lukas 22:7, 15, 19, 20; 1 Korinthierna 11: 23 - 26; Matteus 26:2

Ni vet att påsken inträffar om 2 dagar, och människosonen kommer att bli
utlämnat för att hängas på (korset,pålen träet, staurós, crux eller
xy´lon.)

Om man räknar tillbaka 3 ½ år, måste hans dop ha ägt rum i början av oktober
år 29 Vt.

Lukas upplyser oss om att Jesus var omkring 30 år gammal vid sitt dop.
(Lukas 3:21 - 23.) Detta innebär att Jesu födelse också måste ha inträffat i
början av oktober eller någon gång där i närheten.

Mvh BÅ

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 07-12-02 05:51

"Anne Charlotte Åkesson" <annecharlotte.ksson@telia.com> skrev

> Lukas upplyser oss om att Jesus var omkring 30 år gammal vid sitt dop.
> (Lukas 3:21 - 23.) Detta innebär att Jesu födelse också måste ha inträffat i
> början av oktober eller någon gång där i närheten.

Hvorfor?

Den tidligste kirke fejrede Kristi fødsel 6. januar. Jeg ser ingen grunde til at antage, at det ikke kan være rigtigt.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 07-12-02 10:30

"Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> mælte sligt:

>Den tidligste kirke fejrede Kristi fødsel 6. januar. Jeg ser ingen grunde til
>at antage, at det ikke kan være rigtigt.

Noget der synes at tale imod en sådan datering (og også imod en datering i
december) er verset hos Lukas om, at der på den tid, da Jesus fødtes, var
hyrder, der lå under åben himmel på markerne (Luk 2:8). Månederne oktober til
april er regntid i Israel, hvor der både er køligt og vådt, hvorfor hyrder
næppe ville sove under åben himmel på dette tidspunkt.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Well, Frasier, you're so corpulent that when you sit
around the magnificently appointed Tuscan villa, you

Fra : Niels Peter

Dato : 07-12-02 10:58

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*dettebørfjernes*privat.dk> skrev i en meddelelse news:4ff3vu0d2k25tdreo3e4b8ne589f7j0ae6@4ax.com...
> [...]

> april er regntid i Israel, hvor der både er køligt og vådt, hvorfor hyrder
> næppe ville sove under åben himmel på dette tidspunkt.

I den aut. oversættelse står der egentlig ikke noget om, at de lå under åben himmelm men blot, at de "lå ude på marken" - telte var vel opfundet den gang?

Niels Peter

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 07-12-02 22:48

Scripsit Niels Peter:

> I den aut. oversættelse står der egentlig ikke noget om, at de lå
> under åben himmelm men blot, at de "lå ude på marken" - telte var vel
> opfundet den gang?

Oggenalteksten siger agrauleo, en sammentrækning af agros "mark" og aule
"vindomsust åben plads", så "udenfor på marken" var nok en mere præcis
oversættelse, men en af de ting en autoriseret oversættelse skal gøre er jo
netop at få tingene til at stemme sammen :)

Hvordan ville du forresten få den himmelske hærskares mangfoldighed i vers
13 ind i de små hyrdetelte?

Lars Erik Bryld
7 dec AD 2002
Skt. Ambrosius

Fra : Mr. D

Dato : 08-12-02 00:20

Lars Erik Bryld <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ZKuI9.73$_Z3.2299@news.get2net.dk...
> Scripsit Niels Peter:
>
> Hvordan ville du forresten få den himmelske hærskares mangfoldighed i vers
> 13 ind i de små hyrdetelte?

Med WinZip?

mr. D

Fra : Morten Tórsson

Dato : 08-12-02 07:19

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> wrote in message

> Lars Erik Bryld <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:ZKuI9.73$_Z3.2299@news.get2net.dk...

> Med WinZip?

lol

Fra : Niels Peter

Dato : 08-12-02 06:49

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse news:ZKuI9.73$_Z3.2299@news.get2net.dk...
> Scripsit Niels Peter:
>

> Hvordan ville du forresten få den himmelske hærskares mangfoldighed i vers
> 13 ind i de små hyrdetelte?

For Gud er alting muligt
Tak for din forklaring om originalteksten - det med at læse NT på græsk kommer jeg først til om nogle semestre

Niels Peter

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 08-12-02 10:00

On Sun, 8 Dec 2002 06:48:30 +0100, "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk>
wrote:
> det med at læse NT på græsk kommer jeg først til om nogle semestre

Å, hva studerer du? Bare nysgjerrig.

Saluton, Knut
---
TTT norvegia: http://www.nffo.no/generator.asp
Retposxto: heidelberg@operamail.com (legota cxiumonata)

Fra : Niels Peter

Dato : 08-12-02 19:29

"Knut Klaveness Heidelberg" <kheidelb@NOTinUSEonline.no> skrev i en meddelelse news:1g26vu4tvakdh9d9ei324ro01u4lne0n60@4ax.com...

> Å, hva studerer du? Bare nysgjerrig.

Teologi - lige startet ...

Niels Peter

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 09-12-02 14:30

On Sun, 8 Dec 2002 19:29:29 +0100, "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk>
wrote:

>Teologi - lige startet ...

Lykke til. Er det slik at språkstudiene kommer lenger inn i studiet?

mvh Knut
Saluton, Knut
---

Fra : Niels Peter

Dato : 09-12-02 15:00

"Knut Klaveness Heidelberg" <kheidelb@NOTinUSEonline.no> skrev i en meddelelse news:qk69vuouqd151ild4aifg782skrjseitf0@4ax.com...

> Lykke til. Er det slik at språkstudiene kommer lenger inn i studiet?

Nej, det er sådan, at man begynder med sprogene, og når de (forhåbentlig er lykkeligt overstået), kaster vi os frådende over originalteksterne
Indtil da "nøjes" vi med den danske oversættelse ..

Niels Peter

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 09-12-02 15:21

On Mon, 9 Dec 2002 14:59:35 +0100, "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk>
wrote:

>Nej, det er sådan, at man begynder med sprogene, og når de (forhåbentlig er lykkeligt overstået), kaster vi os frådende over originalteksterne
>Indtil da "nøjes" vi med den danske oversættelse ..

Slik var det i Norge også inntil for noen år siden. Nå er studiet lagt
opp slik at man først gjennomfører et mellomfag på 1,5 år i
kristendomskunnskap. Deretter er det latin, gresk og hebraisk, før man
går igang med avsluttende profesjonsstudium i teologi. Studielengden
blir visst den samme som tidligere.

mvh Knut
Saluton, Knut
---

Fra : Per Rønne

Dato : 09-12-02 15:33

Knut Klaveness Heidelberg <kheidelb@NOTinUSEonline.no> wrote:

> Slik var det i Norge også inntil for noen år siden. Nå er studiet lagt
> opp slik at man først gjennomfører et mellomfag på 1,5 år i
> kristendomskunnskap.

Og hvilken erhvervskompetence giver det så? Så man kan undervise i
kristendom i gymnasieskolen?
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 09-12-02 18:39

On Mon, 9 Dec 2002 15:32:36 +0100, per.ronne@invalid.dk (Per Rønne)
wrote:

>Og hvilken erhvervskompetence giver det så? Så man kan undervise i
>kristendom i gymnasieskolen?

Jeg husker ikke lenger hvilke krav som settes til videregående skole
(gymansium ble avviklet for lenge siden), men jeg tror at en årsenhet
er gangbart både på ungdomsskolen og på videregående. Laveste
utdanning for videregående er adjunkt (det tilsvarer omlag fire år
høyskole eller universitet) og høyeste nest etter dr.grad. er lektor,
som tilsvarer omlag 5 eller 6 år studietid. I tillegg for begge
nivåene kommer pedagogisk utdannelse på omlag ett år. Kan jo også neve
at det ikke lenger undervises i kristendom som eget fag i norsk skole.
På grunnskolen (barne-, mellom- og ungdomstrinn) undervises det i KRL
(et fag som inkluderer kristendomskunnskap, religionskunnskap og
livssynskunnskap) og på videregående er det bare
religionsundervisning. (Som en kuriositet kan jo sies at da jeg i sin
tid gikk på handelsgymansiet (1976-78) hadde vi ikke noen form for
religions- eller kristendomskunnskap. Faget var rett og slett
fraværende.)

mvh Knut
Saluton, Knut
---

Fra : Per Rønne

Dato : 09-12-02 19:39

> [...]

> (et fag som inkluderer kristendomskunnskap, religionskunnskap og
> livssynskunnskap) og på videregående er det bare

Måske skulle vi lige sammenligne med dansk terminologi, når nu I af en
eller anden mærkværdig grund har afskaffet gymnasiet.

Grundskole 1.-9. klasse. Børnene er 7-15 år gamle.
Gymnasiet. 10.-12. klassetrin. 16-19 årige.

Cirka 30% af en årgang går i dag i gymnasiet.

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 10-12-02 11:03

On Mon, 9 Dec 2002 19:38:34 +0100, per.ronne@invalid.dk (Per Rønne)
wrote:

> [...]
>
>Grundskole 1.-9. klasse. Børnene er 7-15 år gamle.
>Gymnasiet. 10.-12. klassetrin. 16-19 årige.
>
>Cirka 30% af en årgang går i dag i gymnasiet.

Ja, årskullene passer inn i systemet. Hvor stor prosentandel som idag
går i videregående skole, kjenner jeg ikke til, men det er lang langt
langt mer enn 30%. Alle elevene kommer inn på videregående skole (om
enn ikke alltid på de linjene de ønsker) og har du ikke videregående
har en i dag svært få muligheter i arbeidslivet.

mvh Knut

Saluton, Knut
---

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 09-12-02 19:36

Knut Klaveness Heidelberg <kheidelb@NOTinUSEonline.no> mælte sligt:

Hei Knut,

> [...]
>høyskole eller universitet) og høyeste nest etter dr.grad. er lektor,
>som tilsvarer omlag 5 eller 6 år studietid.

Dette overrasker mig. Tillad mig et par spørgsmål om det akademiske system:

Er "adjunkt" og "lektor" deciderede grader, man kan tilegne sig ved studium?
Og kan man erhverve sig en doktorgrad efter mindre end fem års studietid?

I Danmark fungerer det akademiske system nogenlunde således:
Der forudsættes en gymnasial uddannelse for optagelse på universitet eller
universitære institutioner.

Efter 3 års studier her, bliver man bachelor (findes både som 1- og 2-faglig).
Efter 2-3 års studier dertil, bliver man kandidat (humaniora = cand.mag.,
teologi = cand.theol., naturvidenskabelige fag = cand.scient., medicin =
cand.med. osv.)
Alternativt kan man på nogle uddannelser læse tre år på samme fag som ens
1-faglige bachelor og få titlen mag.art., men denne titel udfases langsomt.
Efter en sådan kandidat- eller magistergrad kan man da optages på en
ph.d.-udannelse, hvis man har gjort sig særligt kvalificeret. Denne varer tre
år til og består primært i udarbejdningen af en ph.d.-afhandling, som man
efter de tre års forløb afleverer og forsvarer, hvorefter man erhverver sig
ph.d.-graden.

Har man erhvervet sig en ph.d.-grad eller tilsvarende akademiske
kvalifikationer kan man få ansættelse som adjunkt - dette er alene en stilling
og ikke en akademisk grad som sådan. En adjunktstilling er tidsbegrænset,
normalt sat til tre år. Det er en art prøve-fastansættelse. Når et sådant
adjunktur udløber, kan man ansættes i en lektorstilling, som igen er alene en
stilling og ikke en akademisk grad. Så er man fastansat og kan stort set ikke
fyres. Når man så efter mange års ansættelse og selvstændig forskning har
opbygget en tilpas stor kompetence og selvstændighed, kan man skrive en
doktorafhandling, der er et stort stykke selvstændig akademisk forskning
(ideelt set), som skal føje noget nyt til feltet. Dette er et langt arbejde og
vil normalt være et halvt årti eller lignende om udarbejdelse samt fundere sig
på mange års studier og forskning. Med denne doktorafhandling forsvaret,
erhverver man sig da en doktorgrad (dr.mag., dr.theol., dr.scient., dr.med.
etc.)

Jeg antager, på basis af dine udsagn, at det norske system er noget
anderledes. Kunne jeg få dig til at uddybe hvordan?

FUT: dk.undervisning

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"[...] Den enkelte Moabit er ikke et Udsnit af en Masse moabitiske
Individer, men en Aabenbarelse af »Moabithed«, ligesom den enkelte Ko

Fra : Per Rønne

Dato : 09-12-02 20:56

Rasmus Underbjerg Pinnerup <pinnerup@*detteb¯rfjernes*privat.dk> wrote:

> [...]
> stilling og ikke en akademisk grad. Så er man fastansat og kan stort set ikke

I gymnasieskolen er en adjunkt en »ung lærer«, mens en lektor er en
»lidt ældre lærer«. Og det har ikke engang noget at gøre med om man er
fastansat eller ej. Det er vistnok sådan at har man syv års anciennitet
så er man lektor [lige som folkeskolen skelner mellem lærere og
overlærere ].

Du taler om brugen af adjunkt- og lektorbetegnelser på universitet. I
øvrigt er det rigtigt at disse betegnelser er /stillingsbetegnelser/.
Det højeste niveau, professor, er dog en titel, og man skal ind og
trykke dronningen i hånden ...

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 10-12-02 11:00

On Mon, 09 Dec 2002 19:35:54 +0100, Rasmus Underbjerg Pinnerup
<pinnerup@*dettebørfjernes*privat.dk> wrote:

>Dette overrasker mig. Tillad mig et par spørgsmål om det akademiske system:
>
>Er "adjunkt" og "lektor" deciderede grader, man kan tilegne sig ved studium?

Med fare for ikke å være oppdatert på nyvinninger innen høyskole- og
universitetsstudier, så var i alle fall adjunkt og lektor titler som
vi en gang i tiden kunne søke skoledirektøren om å bli tildelt på
bagrunn av en fireårig eller fem/seksårig teoretisk
høyskole/universitetsutdanning + pedagogisk seminar. Den gangen jeg
tok pedagogisk seminar var det halvårig. Nå er det ettårig.

Adjunktkompetanse ble tildelt på dette grunnlaget: 3 årig
lærerutdanning pluss en årsenhet (tilsammen 4 år) eller en
cand.mag.-grad (ca. 4 år alt etter studium) fra et universitet pluss
pedagogisk seminar. Lektorkompetansen bygde og bygger på
hovedfagseksamen (cand.scient, cand. philol. og slike grader eller
cand.theol.- for de som gikk denne veien) - og igjen pluss pedagogisk
seminar.

>Og kan man erhverve sig en doktorgrad efter mindre end fem års studietid?

Det normale er nå å gå inn i et doktorgradsstudium etter fullført
hovedfagsstudium/eller cand.theol.-grad. Hvor raskt du kommer igang
med doktorgradsstudiet er avhengig av hvor raskt du gjennomfører
hovedfag/teologi-studium. Gjennomfører du f.eks. teologistudiet på
fire år (biskop Per Lønning skal visst ha gjort det), så kan du (hvis
karakterer og andre forutsetninger er oppfylt) begynne på
doktorgraden. Men dette er unntakene. Det vanlige er at det tar en
seks års tid før doktorgradsstudiet kan begynnes. For de fleste tar
det egentlig lenger tid, skulle jeg tro.

> [...]
>universitære institutioner.
>
>Efter 3 års studier her, bliver man bachelor (findes både som 1- og 2-faglig).

Ja, dette bachelor-systemet er nytt for meg, men jeg vet det er
innført i store deler av høyskole/universitetssystemet ganske nylig.
Det sies å være internasjonalt, så utgangspunktet er vel det samme i
Danmark som i Norge akkurat her. Den eneste fordelen jeg ser ved
dettee systemet er at vi som har fullført utdanning etter den
gamledagse ordningen, plutselig kan smykke oss med titler som langt
overgår det vi husker av pensum ))

> [...]
>efter de tre års forløb afleverer og forsvarer, hvorefter man erhverver sig

Det ser ut som om dette systemet sluser studentene raskere gjennom
eksamen enn tidligere her i Norge. Som sagt i Norge er bachelor
netteopp innført (noen steder (kanskje de fleste) faktisk dette
studiesemester). Det betyr at de som begynte sine studer etter det
gamle systemet forter seg for å bli ferdige fordi de gamle gradene er
mer omfattende enn bachelor, sies det. Dermed kan man med de gamle
gradene tjene inn studietid ved senere å gå over i den nye
gradssystemet. Vet ikke, men hører snakk om slike ting.

> [...]
>
>Jeg antager, på basis af dine udsagn, at det norske system er noget
>anderledes. Kunne jeg få dig til at uddybe hvordan?

Leser ikke denne newsgruppa.

mvh Knut

Fra : Per Rønne

Dato : 09-12-02 15:23

Knut Klaveness Heidelberg <kheidelb@NOTinUSEonline.no> wrote:

> Lykke til. Er det slik at språkstudiene kommer lenger inn i studiet?

Nej, på den danske teologiuddannelse ligger de i /starten/. Latin, græsk
og hebraisk ...

Teologerne skal jo kunne læse Bibelen og kirkefædrene på originalsprog.

Fra : Anne Charlotte Åkess~

Dato : 28-12-02 16:10

Lucia

Luciafirandet den 13 december varje år, är en djupt rotad tradition bland
svenskar i och utanför Sverige och bland svenskspråkiga invånare i Finland.

För många i omvärlden ter sig ceremonierna kring luciafirandet oftast som
mycket unika och förunderliga, och man frågar sig var de kommer ifrån och
hur de blivit så populära hos svenskarna.

Många städer och orter i Sverige utser årligen sin egen Lucia genom
omröstning bland bilder på vackra flickor i lokal pressen.

Under högtidliga ceremonier, ofta i kyrkan, kröns sedan vinnaren till "årets
Lucia" genom att

man sätter en krans av lingonris och sju tända ljus på hennes huvud. På
luciadagen den 13 december brukar hon och hennes "tärnor", som oftast utgörs
av de övriga kandidaterna i omröstningen, be söka vårdinrättningar, daghem
och skolor.

Där tågar de runt och sjunger "luciasången' och uppvaktar med kaffe och så
kallade lussekatter. Ofta är också "stjärngossar" med i tåget, dvs. pojkar
iförda vita långskjortor och höga stjärnbeströdda konformade hattar.

Många föreningar, företag, skolor och enskilda hem har sin egen Lucia med
följe.

Rötter i katolska legender

Men varifrån kommer den här sedvänjan?

Katolska legender innehåller berättelser om en jungfru vid namn Lucia i
staden Syrakusa på Sicilien.

En legend berättar att hon, när hennes mor mirakulöst blev botad av ett
helgon, ` högtidligen lovade att leva som kysk jungfru hela sitt liv. Men
hon var redan trolovad, och när hennes fästman hämnades henne genom att
inför ståthållaren anklaga henne för att vara kristen, dömdes hon till
tvångstjänstgöring på bordell. Straffet visade sig dock omöjligt att
verkställa, eftersom inte ens tusen man och åtskilliga oxar orkade släpa dit
henne.

När man i stället försökte bränna henne på bål, bet inte elden på henne. År
304 led hon till sist martyrdöden genom att hedniska romare dödade henne med
svärd.

Enligt en annan legend rev hon ut sina ögon sedan en ung hednisk man hade
förälskat sig i dem.

Hon lade dem på ett fat och bar dem till den unge mannen, som därefter

blev kristen.

Gud gav då Lucia nya och ännu vackrare ögon.

Med tiden blev Lucia helgonförklarad och utsedd till Syrakusas
skyddspatronessa. Eftersom hennes namn betyder "ljus", åkallade man henne
när man drabbades av någon ögonsjukdom. Hon avbildades ofta hållande ett fat
på vilket det låg två ögon. Katolska kyrkan gjorde den 13 december - hennes
dödsdag enligt legenden - till en minnesdag.

När och hur kom hon till Norden?

Under medeltiden fördes luciatraditionen till de nordiska länderna i samband
med att dessa blev "kristnade". På den tiden firade de hedniska nordborna
vintersolståndet natten till den 13 december till gudinnan Frejas ära. Då
avslutade bonden sitt höstarbete, och julperioden tog sin början. Genom
påverkan av den katolska Lucia kallades den 13 december "lussimässa".

Många myter kom att florera kring lucianatten. Genom missförstånd
förknippades namnet Lucia med Lucifer, kyrkofädernas namn på Djävulen.
Somliga trodde att Lucia anförde en ryttarskara av onda andar som red fram
genom rymden denna, enligt traditionen, årets längsta natt.

En legend säger att Lucia var identisk med Lilith, som ansågs vara
undeijordsväsendenas moder och Adams hustru innan han fick Eva.

För att skydda sig mot det onda utförde människor olika riter_ Kvällen före
luciadagen utgöts ett drickoffer, varefter alla i hushållet vakade hela
natten. Detta kallades "lussivaka". Tidigt på morgonen bjöd en av husets
yngre kvinnor på "lussibiten", en frukost bestående av fläsk, bröd och
brännvin.

Senare tiders Lucia, med nuvarande utstyrsel, kom till bland adeln i
Västsverige någon gång under 1700-talet. En del forskare tror att förebilden
hämtats från de protestantiska delarna av Tyskland, där Jesusbarnet hade
ersatt det katolska helgonet Sankt Nikolaus som utdelare av julklappar till
barnen. Folklivsforskarcn Ebbe Schön berättar i boken Svenska traditioner
att barnet föreställde en flicka, klädd i vitt och med ljusgloria kring
hjässan.

Mot slutet av 1800-talet försökte nykterhetsrörelserna få luciafirarna att
ersätta brännvinet med kaffe och lussekatter, små saffransbullar som
vanligen var formade som ett kors. Sedvänjan med bullarna kom från Tyskland,
där de från början kallades "dyvelskatter" (djävulskatter). Katten
tillskrevs övernaturliga egenskaper och ansågs stå i maskopi med troll och
andar.

Luciasången och Staffansvisan

"Luciasångcn", som Lucia och hennes tärnor sjunger, var från början en
neapolitansk folkvisa från Italien som inte hade något alls med
legendhelgonet från Syrakusa att göra. Den handlade om stjärnorna som
glittrar på havet vid den lilla hamnen Santa Lucia i Neapel i Italien. Sin
religiösa text fick den vid förra sekelskiftet.

Stjärngossarna bygger på en helt annan tradition i det gamla bondesamhället.
Den helige Stefanus ansågs vara hästarnas skyddspatron, och därför brukade
drängar slå följe på Stefansdagen, den 26 december, och dra runt bland
traktens gårdar och mocka ladugårdar och vattna hästar.

Enligt en sägen var den kristne martyren Stefanus stalldräng åt kung
Herodes. En dag när han vattnade kungens hästar fick han se en ny stjärna på
himlen och drog slutsatsen att världens frälsare var född. Detta har gett
upphov åt Staffansvisan som stjärngossarna brukar sjunga. Med tiden kom
sägnen om Stefanus att knytas samman med Lucia.

Snabb spridning

Nationalencyklopedin visar att det moderna luciafirandet inleddes när
Stockholms Dagblad 1927 anordnade det första offentliga luciatåget och att
denna nya sedvänja snabbt spreds över landet, oftast på initiativ av
lokalpressen. På senare år har luciatraditionen också spridits till Danmark
och Norge.

Banden med det italienska helgonet på Sicilien har också återknutits. Boken
Varför firar vi Lucia? berättar att ett vänortsavtal mellan representanter
från Syrakusa och Sverige år 1981 ledde till att den nationella Lucia i
Sverige varje år reser ner till Syrakusa för att delta i en spektakulär
procession och en mässa till helgonets ära i stadens mäktiga katedral. Även
på andra håll i Italien har det svenska luciafirandet blivit en tradition.

Vad kan då vara Guds syn på sedvänjor av det här slaget? Bibeln visar
tydligt att traditioner som grundar sig på ockultism och hedniska religiösa
sedvänjor, eller som har inslag av sådant, betraktas som orena av Gud.
Aposteln Paulus säger rättframt: "Vilken delaktighet har ljus med mörker?

Och vilken samstämmighet finns mellan Kristus och Belial? ... Och vilken
överensstämmelse finns mellan Guds tempel och avgudar?... 'Därför, gå ut
ifrån dem och avskilj er', säger Jehova, 'och sluta upp med att röra vid det
orena. - (2 Korinthierna 6:14 17)

Mvh BÅ

Fra : Per Rønne

Dato : 28-12-02 17:02

Anne Charlotte Åkesson <annecharlotte.ksson@telia.com> wrote:

> Luciafirandet den 13 december varje år, är en djupt rotad tradition bland
> svenskar i och utanför Sverige och bland svenskspråkiga invånare i Finland.

Det er siden 2. verdenskrig også blevet en rodfæstet tradition på danske
folkeskoler og børnehaver.

Fra : Anne Charlotte Åkess~

Dato : 28-12-02 16:16

Jul

Varför pyntar vi granen?

Hej Carl-Uno!

Min måg frågade mig av vilken anledning vi tar in julgran och pyntar den så
vackert. Och varför just en gran? Jag kunde tyvärr inte svara men det hoppas
jag att du kan!

Svärmor i Gävle

Svar: För drygt 250 år sen dök den först omskrivna julgranen upp i Sverige i
högre ståndskretsar. Det skulle dröja minst hundra år till innan vanligt
folk tog in den i hemmen.

Redan i förkristen tid brukade människorna dyrka ständigt gröna träd eller
kvistar som en symbol för evigt liv. Seden fanns hos. egypter, kineser och
hebréer. även bland de germanska folken förekom träddyrkan. Efter
kristendomens införande behöll den sitt syfte att vid jul- och nyårstid
hålla onda makter borta.

Under medeltiden var det i sydvästra Tyskland vanligt med julspel kring Adam
och Eva. När paradisets träd skulle illustreras blev det granen. I granen
hängde man upp alla "paradisets frukter", vilket alltså var den allra första
början till våra dagars juldekorationer.

Julpyntet kom så småningom att bli alltmer fabricerat. Stjärnor, kors och
blommor i tenn började tillverkas i Nurnberg mot slutet av 1700-talet.
Glittret kom ursprungligen från de

fransk-tyska gränsområdena.

Seden att sätta ljus i granen kom också vid den tiden. Men det viktiga var
att granen skulle vara grön och grann i stugan. Precis som det står i visan.

MILJONER människor över hela världen håller på att förbereda sig för
julfirandet 2002.

Du kanske är en av dem, men kanske den religiösa sidan av den här populära
högtiden inte har någon betydelse för dig. Hur det än är kan du förmodligen
inte undgå att bli påverkad av julen. Den genomsyrar både handeln och
nöjesindustrin, till och med i icke-kristna länder.

Vad vet du om julen? Är firandet av Jesu födelse något som Bibeln stöder?
Vad är ursprunget till den här högtiden som firas i december varje år?

Julen förbjuds

Om du tar dig några minuter till att undersöka det här ämnet, förstår du
snart att julen inte har sitt ursprung i sann kristendom. Många
bibelforskare med olika religiös bakgrund erkänner detta. Med detta i minnet
blir du säkert inte förvånad över att parlamentet i England under Cromwells
styre 1647 bestämde att julen skulle vara en botgöringens dag och att den
sedan förbjöds helt och hållet 1652. Parlamentet höll avsiktligt möten den
25 december varje år från 1644 till 1656.

Enligt historikern Penne L. Restad "riskerade präster som predikade om
Kristi födelse fängelsestraff. Kyrkvärdar fick böter för att ha pyntat i
sina kyrkor. Affärer skulle enligt lag hålla öppet under julen, precis som
på vardagarna." Varför sådana drastiska åtgärder? Puritanska reformatorer
menade att kyrkan inte skulle skapa traditioner som saknade stöd i Bibeln.

De kritiserade julfirandet skarpt i predikningar och i litteratur som de
spred.

Liknande reaktioner uppstod i Nordamerika. 1 nybyggarkolonin Massachusetts
Bay v, julfirande förbjudet mellan 1659 och 1681

Enligt den tidens lagar skulle julen lära obeaktad i alla avseenden.

De som bröt mot lagen dömdes till böter. Förutom puritaners i New England
fanns det grupper i andra kolonier som inte ville fira jul. Kväkare i
Pennsylvania var lika obevekliga som puritanerna i s: syn på julfirandet.

En källa berättar att "ko efter det att amerikanerna hade fått sin själ
ständighet delade Elizabeth Drinker, som själv var kväkare, in Philadelphias
invånare i tre kategorier. Det fanns kväkare, som 'inte gjort mer väsen av
den [julen] än av andra dagar', d fanns sådana som firade av religiösa skäl,
och så fanns det de som 'firade i sus och dus'."

Henry Ward Beecher, en berömd amerikansk predikant som fostrades i en familj
d; man var renläriga kalvinister, visste inte s i skilt mycket om julen
förrän han var 30 år. "J len var någonting främmande för mig", skri han
1874.

De första församlingarna av baptister och kongregationalister fann inte
heller något stöd i Bibeln för att fira Kristi födelse. I boken Christmas in
America berättas det att det inte var förrän den 25 december 1772 som man
firade jul för första gången i baptistkyrkan i Newport i Rhode Island i USA.
Det var ungefär 130 år

a.. Massachusetts Bay-kolonin grundades 1628 av engelska puritaner och var
den största och mest framgångsrika tidiga kolonin i New England.

"Julen var någonting främmande för mig"

- HENRY WARD BEECHER, AMERIKANSK PRÄST

efter grundandet av den första baptistkyrkan i New England.

Julens ursprung

I New Catholic Encyclopedia sägs det: "Datum för Kristi födelse är inte
känt. Evangelierna anger varken dagen eller månaden. ... Enligt den hypotes
som framkastats av H. Usener ... och som godtagits av de flesta forskare i
våra dagar tilldelades Kristi födelse vintersolståndets datum (25 december i
den julianska kalendern, 6 januari i den egyptiska), eftersom de hedniska
Mithradyrkarna firade diesnatalis solis invicti (den oövervinnliga solens
födelsedag), när solen började återvända på norra himlavalvet.

Den 25 december år 274 lät Aurelianus förklara solguden vara rikets främste
beskyddare och överlämnade ett tempel åt honom på Marsfältet. Julen härrör
från en tid då solkulten var särskilt stark i Rom."

I M'Clintock och Strongs Cyclopa?dia sägs det:

" Julfirandet är inte grundat på någon befallning? *

Julfirandet är inte grundat på någon befallning från Gud, inte heller har
det sitt ursprung i NT [Nya testamentet]. Datumet för Kristi födelse kan
inte bestämmas med hjälp av NT [Nya testamentet] och inte heller med hjälp
av någon annan källa."

Tomt bedrägeri

Skall då sanna kristna ta del i julfirande : - med tanke på det vi nyss har
fått veta? Tycker Gud om att tillbedjan av honom blandas med religiösa
uppfattningar och sedvänjor bland dem som inte tillber honom? Aposteln
Paulus varnade i Kolosserna 2:8: "Se upp: kanske skall det finnas någon som
vill bortföra er som sitt byte genom den filosofi och det tomma bedrägeri
som är i överensstämmelse med människors tradition, i överensstämmelse med
världens elementära ting och inte i överensstämmelse med Kristus."

Aposteln skrev också: "Bli inte ojämnt sammanokade med icke troende. För
vilken gemenskap har rättfärdighet och laglöshet? Eller vilken delaktighet
har ljus med mörker? Och vilken samstämmighet finns mellan Kristus och
Belial? Eller vilken del har en troende och trogen med en icke troende?" (2
Korinthierna 6:14,15)

Med tillgång till sådana obestridliga fakta avhåller sig Jehovas vittnen
från att ta del i julfirande. I enlighet med Bibeln strävar de efter att
utöva "den form av gudsdyrkan som är ren och obesudlad från vår Guds och
Faders ståndpunkt" och att "bevara sig utan fläck från världen". (Jakob
1:27)

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 07-12-02 22:50

> [...]

> april er regntid i Israel, hvor der både er køligt og vådt, hvorfor hyrder
> næppe ville sove under åben himmel på dette tidspunkt.

Man kan da dårligt sige, at det skulle tale imod januar-dateringen. I princippet gør det mig ingenting, om Jesus skulle have været
født på et helt andet tidspunkt, men jeg ser bare ingen argumenter, der ikke kan modsiges. Til dette argument kan man måske sige, at
de lå i en hel by af nomader (selvom det ikke fremgår), de kan have siddet ved et bål uden for deres telte, det kan netop have været
tørt i disse dage - på trods af regntiden... Osv osv, find selv flere. Uanset hvad, var der vel stadig mange "udendørs" folk på Jesu
tid. Og fårene *skulle* vel passes. Regntid være, hvad regntid vil.

Og det indlæg, jeg svarede på fra Anne Charlotte Åkesson havde da absolut kun dårlige argumenter for sin teori.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Anne Charlotte Åkess~

Dato : 10-12-02 11:53

"Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> skrev i meddelandet
> [...]
>
> Den tidligste kirke fejrede Kristi fødsel 6. januar. Jeg ser ingen grunde
til at antage, at det ikke kan være rigtigt.

Har det någon större betydelse när jesus var född, det måste var hans
lösenoffer som är det mest centralaa. eller hur!
Det spekuleras i att det inte kan vara den 24/12 därför att herdarna var ute

på natten. Normalt vid den tiden på året så är det kallt.

Varför blev det då den tidpunkt som blev?

Jo när kyrkan var ung så ersatte man många gamla hedniska fester och gav dem

kristet innehåll istället.

För mig verkar det vettigt att få bort det hedniska och införa kristna

traditioner istället.

Julen råkade hamna ungefär vid tiden för vintersolståndet som är den

mörkaste tiden på året. Världen fick se ett stort ljus som kom i mörkret.

Fast adressen måste vara fel, min adress är 0583711045@telia.com

Fra : TBC

Dato : 26-11-02 02:12

"Morten Tórsson" <grynheim@online.no> skrev i en meddelelse

>snip< [En glimrende beskivelse af den oldnordiske Jul]

Den Kristne historie er desværre fuld af kompromiser og ekstern indflydelse
i den forstand at mange ting har sneget sig ind som slet ikke er baseret på
bibelen og dens lære, eller guds vejledning.

Nu skal vi ikke glemme at kristendommen ikke har sit udspring i Norden, men
historien er nu ganske parallel idet der i andre kulturer også var tale om
en lignende "forkristning" (også helt uden bibelsk forankring) af brumalia
(http://www.geocities.com/senex_caecilius/sol.html) og saturnalia
(http://www.m-w.com/cgi-bin/dictionary?va=saturnalia) og den persiske lysgud
Mitras fødselsdag. ( http://www.letsgo.com/ROMA/03-Life-303 /
http://paganizingfaithofyeshua.netfirms.com/no_12_mithraism.htm )

Fællestrækkene (foruden elementet af vintersolhvervsdyrkelse) er at
traditionerne har været så dybt forankrede i den folkelige tradition at de
ikke kunne fortrænges af den kristne påvirkning. Men der er såmænd selv den
dag i dag de kristne der betragter det som en kompromiterende hedensk
indflydelse på den oprindelige og sande kristendom, så de afholder sig fra
at fejre det, selv om man kan sige at det for de fleste kristne har udviklet
sig til en folkelige tradition der nu ligefrem betragtes som kristen, selvom
den i sin oprindelse på ingen måde er det.

Mindst lige så oprørende er det at Haloween f.eks efterhånden bliver fejret
og afhold i flere kirker, men i mine øjne fortæller det mest om den
kompromiterede tilstand kristendommen som et hele befinder sig i i forhold
til den oprindelige og uspolerede sande urkristendom.

TBC

Fra : TBC

Dato : 26-11-02 02:24

> [...]

blev
> tvunget til at godtage som kristne højtider af det dobbeltmoralske

Så sandt som det er sagt. Det eneste vi kristne ifølge selve bibelen
oprindeligt er blevet påbudt at højtideliggøre er mindet om Jesus offer og
død. Det andet er vi alt overvejende blevet "besmittet" med fra hedensk
religion og praksis

Mindst lige så oprørende kan jeg da så tilføje er det at Haloween f.eks
efterhånden bliver fejret og afhold i flere kirker, men i mine øjne
fortæller det mest om den
kompromiterede tilstand kristendommen som et hele befinder sig i, i forhold
til den oprindelige og uspolerede sande urkristendom. Hekse, satanister og
spiritister takker os efterhånden for at fejre deres helligdag sammen med
dem

TBC

Fra : vagn torup & rikke b~

Dato : 26-11-02 09:46

> [...]
virkelig
> skete ved indførelsen af kristendommen i Norden i folkeskolen ? Júlen har

Julen har intet med Jesu at gøre, ej hellere med Odin og Tor, der næppe
havde 500 år på bagen da kristendommen kom til Norden.
Julen og hjultegn har sine rødder i broncealderen og den indoeuropæiske
fortid, en landbrugskultur. Opkoplingene, krigerguderne, der kommer rendende
med de asiatiske horder 500 år efter krist lærte
at leve med med hedenske skikke ligesom kristendommen.

> [...]
et
> spyd til ære for Óðinn, som har et spyd; jeg tror nok det hedder gungner

Anakronistisk rodderi. Det spydklædte juletræ, er det ikke snuppet fra en
tegnefilm eller Hollywood film.
Jeg mindes ikke at Snorre, Cæsar, Taticus eller arabiske kilder beretter om
noget sådant.

> [...]
disse
> døde slægtninge der senere er blevet til gårdens nisser.

Det er vist lidt folklora fra sidste århundrede smurt sammen med en del
anden smørre fra kilder af blandet herkomst.

> [...]
> med gaver. Júlesokken stammer også fra den hedenske júletradition ligesom
> mange flere skikke end jeg gider remse op her gjorde.

Her gik jeg og troede at julemanden var en anatolsk munk. Heimdallr er
virkelig en af de veldokumenterede skikkelser fra den nortiske mytologi, du
må være i besidelse af en esoterisk gnostisk viden fra Thule Selskabet

> [...]
var
> tilfældet da jeg kommenterede en artikel i JP, der var debat om i en

Wotan tyveriet har ikke så meget med det kristne tyveri af romerske
traditioner at gøre og næppe mere end dit fornærmede abuse klynk.

> [...]
blev
> tvunget til at godtage som kristne højtider af det dobbeltmoralske

Ja påsken er fuldgyldig bevist stjålet fra Odense små 2-4000 år før krist og
før Sleipnar bragede løs over den nordiske himmel.

> [...]
> eller andet, ikke helt korrekt citeret, men meningen er klokkeklar: Odins
> ånd lever i vore sjæle, og når Fimbulvinteren er ovre bliver det lyse

Ja den tredobbelte fimbulvinter suser virkelig over din ånd. Husk juleøllet
skal først startes 9. dec.
Og når det snar skyldes det at Odin er ved at grine en vis legmesdel i laser
og da den 8. benede er sat på aftægt, skyldes nutidens torden at Thor
klasker sig på lårerne af grin.
Men selv om du er ved at ofre dig selv til dig selv, behøver du ikke at
hænge på træet i ni dage, kravl bare tilbage hvor du kom fra.
vagn

Fra : Lyrik

Dato : 26-11-02 20:52

> [...]

> noget man "gemmer" bort, som om det aldrig var sket ?. Er de kristne feige
> og tør de ikke stå ved deres handlinger ?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Kristendommens katolske udgave mente at man skulle overtage hedenskabet
indefra og udefra.
Udefra ved at konvertere de styrende, som derefter konverterede deres
undersåtter.
Indefra ved at konvertere de hedenske fester til kristne fester, og derved
ikke bringe forvirring over befolkningen som derved kunne beholde deres
skikke.

Det var effektivt, det gav resultater. En enkelt mand Ansgar omvendte en
stor del af norden.
Til hedenskabet fulgte jo også en kultur, som ikke var særlig næstekærlig.
På vikingeskibsmusæet i Roskilde kan du se hvordan man myrdede en trælkvinde
for at give stormanden hende med i graven. Det havde før været praktiseret i
stor stil (forestil dig Mærsks død hvor han fik alle sine ansatte med sig i
graven), men senere måtte man drikke trælkvinden fuld hvorefter man bandt
hende og heksen ankom og satte sig overskrevs på hende og dolkede hende!

Tiden krævede en forandring. Forandringen kom med kristendommens forbud imod
had og mord. Summa summarum: "De der gør det gode, er Guds børn, de der gør
det onde er djævelens børn!"
Tiden var moden til forandring.
Nu kunne man jo prøve at grave fortidens tro op igen og modernisere den,
problemet er at der ikke er nogen ved sine fulde fem som ville kaste sig ned
og tilbede en træskulptur af Odin! Endsige ofre sit liv for Odin.
Gudebilledernes tid er forbi, der er kun én Gud, alles fader, over alle
igennem alle og i alle mennesker. Vi afspejler ham for meget, hans billede
er i os som han har skabt.

Hilsen
Jens

Fra : Morten Tórsson

Dato : 27-11-02 00:44

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> wrote in message

> [...]
> hende og heksen ankom og satte sig overskrevs på hende og dolkede hende!

Praktiseret i stor stil ? For det første er det eneste sted, det du skriver
står, i Ibn Fadhlans rejsebeskrivelser. Dvs. ritualet er observeret 1 gang,
og det foregik i det der i dag hedder Novgorod, Rusland, og eksperter mener
at skikkene i netop den kultur var influeret af lokale skikke i Bulghar, for
pågældende vikingestamme havde boet der i et stykke tid efterhånden, noget
som er nok så sikkert, da vikingehøvdingen, der begraves, her havde alle
sine mænd med sig og boede der sammen med hele sin stamme.

For det andet så har jeg prøvet at forklare, at de der blev ofret ifølge de
fleste skrifter selv var med på det! Det var en del af troen dengang, og
ikke noget med at præster voldtager små piger ligesom de kristne gør i dag.
Nej, det var ikke en akt af fjendtlighed når dette skete, men fordi man
troede at en høvding skulle have sine tjenere med sig i hans færd til
Valhalla. Det blev betragtet som en ære at komme med. Måske var det netop af
bamhjertighed overfor trællepigen, at man netop drak hende fuld for at dulme
hendes smerter.

For det tredje så siger jeg ikke, at vikingekulturen/jernalderkulturen er
næstekærlig. Det var den bestemt ikke på så mange punkter, men den havde en
masse gode værdier og hedningene var et stolt folkefærd i harmoni med
naturen. Derfor kan jeg ikke forstå hvor du vil hen med dit eksempel på
vikingernes barbariske skikke. Skikkene er måske set med nutidige øjne
ondsindede, men det var deres tro, og det var ikke nogen akt af ondskab,
hvilket jeg må sige mange af de ting der står i bibelen tangerer til. Jeg
ved godt hvordan i mener bibelen skal fortolkes, men i har et problem, og
det er, at bibelen er skide dobbeltmoralsk, og alt tyder på, at det bare er
noget der er skrevet ned af nogle tilfældige udvalgte der bare har digtet en
masse fantastiske historier. Måske var det nødvendigt den gang for at vende
et kaotisk samfund! Og respekt til dem der fandt på det, det virkede bare
ikke, og vi har ikke brug for sådan en religion i dag, endsige nogen
religion. Vi er kommet så langt i udviklingen. Det forventer jeg ikke, at i
vil tro på. Ikke desto mindre kan man ikke fornægte videnskaben, for er der
noget der er fakta, så er det videnskabeligt dokumenterede resultater.
Kristendommen er på vej til at blive udryddet i den vestlige verden, for
folk bliver klogere, og der dukker flere og flere videnskabelige beviser op
på, at det der står i bibelen faktisk ikke fandt sted.

> Tiden krævede en forandring. Forandringen kom med kristendommens forbud
imod
> had og mord.

Du må da lige fatte noget! Og det er at det var de kristne der myrdede dem
der ikke var villige til at omvende sig. Det eneste vikingerne hadede, var
de kristne, og det var derfor de vendte de kors om, som de blev tvunget til
at bære! Din historiske viden er ikke korrekt!

Summa summarum: "De der gør det gode, er Guds børn, de der gør
> det onde er djævelens børn!"

Så må de kristne jo på den tid have været djævelens børn.

> [...]
> igennem alle og i alle mennesker. Vi afspejler ham for meget, hans billede

Tsk, tsk, det er da mærkeligt man ikke snakker om Neanderthalere og andre
primater i bibelen hva ? Gud har da ikke skabt noget som helst. Der er ikke
nogen Gud! Bibelen afspejler NØJAGTIG den viden man havde om livet på jorden
og dens tilblivelse på det tidspunkt den var blevet skrevet. Intet står der,
om noget, som de der har skrevet bøgerne ikke har kunne få at vide på et
bibliotek dengang. Mærkeligt at de første mennesker, Adam og Eva, var
fungerende mennesker som mennesker nu var dengang omkring år 0, når den
uomtvistelige sandhed er, at mennesket har udviklet sig fra engang at som
fuldvoksen at have haft et 10-årigt barns intellektuelle formåen til det vi
er i dag. Mon ikke gud den altvidende havde tænkt så langt, som til at,
"jamen vil jeg have folk til at tro på mig, også i fremtiden, så må jeg
fortælle dem noget som de ikke ved i dag om jorden. Han kunne f.eks. have
fortalt dem, at jorden var rund ?! At der var et stort kontinent hinsides
atlanten! At der engang levede nogle store dyr på jorden og de blev udryddet
af noget der hedder en meteor. At der også fandtes andre verdener der også
var skabt i hans navn... Bare en enkelt bemærkning, var nok til at omvende
ja jeg vil sige næsten alle normale ikke fanatiske menesker i dag, men det
er det der er problemet. Alt tyder på, at bibelen bare er nogle sjove
fortællinger, med en god hensigt, ingen tvivl om det.

Lad os sige vi kommer i kontakt men en anden planet gennem SETI-projektet.
Hvor stor tror i sandsynligheden er for, at gud også har været i kontakt med
den verden og har omvendt folk der ? Jeg tror sandsynligheden er større for
at de griner deres røv i laser over, at vi ikke er kommet længere i
udviklingen end at 99% af jordens befolkning tror på en eller anden tåbelig
guddom.

/Morten

Fra : Lyrik

Dato : 27-11-02 01:48

> [...]
> som er nok så sikkert, da vikingehøvdingen, der begraves, her havde alle
> sine mænd med sig og boede der sammen med hele sin stamme.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Ikke helt ved siden af! Du har fat i en rigtig ende. Danskerne er
resultatet af den vestgothiske udvandring fra egnene omkring Isterfloden, en
af de Skythiske stammer.
I Jordanes beretning om Gothernes oprindelse læser vi:

"And there are beyond these the Ostrogoths, Raumarici, Aeragnaricii, and the
most gentle Finns, milder than all the inhabitants of Scandza(Skåne red.).
Like them are the Vinovilith also. The Suetidi(Sve[nsk]er red.) are of this
stock and excel the rest in stature. However, the Dani(Danskere red.), who
trace their origin to the same stock, drove from their homes the Heruli, who
lay claim to preëminence among all the nations of Scandza for their
tallness. (24) Furthermore there are in the same neighborhood the Grannii,
Augandzi, Eunixi, Taetel, Rugi, Arochi and Ranii, over whom Roduulf was king
not many years ago. But he despised his own kingdom and fled to the embrace
of Theodoric, king of the Goths, finding there what he desired. All these
nations surpassed the Germans in size and spirit, and fought with the
cruelty of wild beasts.
IV (25) Now from this island of Scandza, as from a hive of races or a womb
of nations, the Goths are said to have come forth long ago under their king,
Berig by name. As soon as they disembarked from their ships and set foot on
the land, they straightway gave their name to the place. And even to-day it
is said to be called Gothiscandza(Gothland red.). (26) Soon they moved from
here to the abodes of the Ulmerugi, who then dwelt on the shores of Ocean,
where they pitched camp, joined battle with them and drove them from their
homes. Then they subdued their neighbors, the Vandals(Vendelbo=Vandal beboer
red.), and thus added to their victories. But when the number of the people
increased greatly and Filimer, son of Gadaric, reigned as king--about the
fifth since Berig--he decided that the army of the Goths with their families
should move from that region. (27) In search of suitable homes and pleasant
places they came to the land of Scythia, called Oium in that
tongue."<Jordanes, The Origin and Deeds of the Goths I-IV; From Charles C.
Mierow (1908)>

Skytherne havde netop denne begravelsesskik, som du mener kun var et
enkeltstående tilfælde. Så at den dukker op i vikingekulturen ved Novgorod
er nok ikke tilfældig.

<klip>
> [...]
en
> masse gode værdier og hedningene var et stolt folkefærd i harmoni med
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Betragt verden udenfor den kristne kultursfære. Ser du "ædle vilde" i
kulturer som verden kan bygge videre på?

<klip>
> [...]
> et kaotisk samfund! Og respekt til dem der fandt på det, det virkede bare
> ikke, og vi har ikke brug for sådan en religion i dag, endsige nogen
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Religion er meget integreret i det at være menneske. Vi ser at verden er
større end os. Alt omkring os er større og vi føler at dette større må
stamme fra noget som er endnu større. Noget som kan rumme det hele,
inklusive en mening med alt som findes.

> [...]
op
> på, at det der står i bibelen faktisk ikke fandt sted.
Mange ting som Bibelen fortæller om bekræftes af videnskab. Selv vores
tidsregning er udstukket efter dens begivenheder. Men som videnskabeligt
værk, er den mindre brugbar. Den er et religiøst værk som fortæller om de
gange Gud greb ind i menneskers verden. Menneskets dialog med skaberen.

> [...]
til
> at bære! Din historiske viden er ikke korrekt!
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Der må have været en hel del som elskede kristendommen. For de byggede alle
de kirker du ser omkring dig, bortset fra nogle få stykker i løbet af 200 år
efter deres omvendelse. Landets første stenbygninger og et vældigt
kulturløft. Hvem forgifter dit sind?
<klip>
Hilsen
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 27-11-02 02:04

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> "Morten Tórsson" <grynheim@online.no> skrev i en meddelelse
++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jeg vil lige tilføje at Odin var en mand som boede ved sortehavet.
Skytisk/Sarmatisk Ar-din= Arier-dag.
Det var sarmatiske smede som smedede Arthurs Excalibur.

God Jul
Jens

Fra : vagn torup & rikke b~

Dato : 27-11-02 11:06

> [...]

her havde alle
> sine mænd med sig og boede der sammen med hele sin stamme.

At det i det sparsomme kildemateriale kun er beskrevet én
gang, giver ikke grund til at antage, at der er tale om et
enkeltstående fænomen.
Det foklarer heller ikke at de stolte og højkulturelle aner
skulle have svigtet de smukke dyder til fordel barbarisk
bulgarervold. Ikke disse geniale opfindere af både påske,
pinse og jul samt årstiderne.

> [...]
Måske var det netop af
> bamhjertighed overfor trællepigen, at man netop drak hende

Jeg mindes ikke at have læse alle de smukke beskrivelser, af
den glade frydefulde glæde de kommende menneskeofre skulle
udvise. Taticitus beskrivelse af Nerthus riterne, semonernes
ofring giver ingen anledning til at antage at ofrene var
frivillige, heller ikke at de råbte og skreg.
De Æstiske folk tilbeder gudernes moder og har som symbol et
vildsvin.
De religiøst iscenesatte show tegner selvfølgelig ikke
negative sider ved religionen, men enkelte præsters
kriminelle handlinger er yderst sigende om alle præster,
menigheder og selve religionen.
Du er en større hykler end en kordegn der er grebet med
fingrene i kirkebøssen. Men det kan du sludre med en som
følgende beskrivelse passer bedre på en mig "At rende
lalleglad rundt som en
nyfødt kristen og tro blindt på en bog spækket med løgne
uden at komme med
andre argumener end at "god works in mysterious ways", det
er fandme
sørgeligt."

> [...]
men den havde en
> masse gode værdier og hedningene var et stolt folkefærd i

Kilderne giver ikke det store grundlag for et folkefærd i
harmoni med naturen, men om et sammenrend af stammer med
nogle fællestræk men også mange forskellige kulturelle
afvigelser og forskellige riter,
som end ikke kan haldes homogen for en stamme gennem tiden.
Forskelle i gravfund, hustyper, mosefund mv. tyder alt andet
end lige på at der kan trækkes paraleller fra broncealdrens
frugtbarhedskult til germanernes asatro.
Hvor langt tilbage kan du spore Odin og Thor de germanske
områder. For at kunne hævde at de er mere naturaliserede
end den asiatiske Jesu, bør det jo nok være i en noget
længere tid end vi har måttet leve med kristendommen.

> [...]

nutidige øjne
> ondsindede, men det var deres tro, og det var ikke nogen

Den slags blindhed kan en optikker nok ikke hjælpe med. Jeg
har i al fald svært ved at se, at ret mange af oldtidens
skribenter ligrem bifaldt denne smukke og kærlige skik, der
alene var indstiftet for at glæde slaver og krigsfanger.

> [...]
> folk bliver klogere, og der dukker flere og flere
videnskabelige beviser op
> på, at det der står i bibelen faktisk ikke fandt sted.

Her troede jeg næsten at det var truslen fra muhammedanerne
der truede kristendommen.

> [...]
> de kristne, og det var derfor de vendte de kors om, som de
blev tvunget til
> at bære! Din historiske viden er ikke korrekt!

Du har helt ret, forudsat at vikinger defineres som folk
"germanske" der hader kristendom og render rundt med
omvendte kors. Smuk nytolkning som jeg klart synes at du
skal præsenterer dk.videnskab. historie for, for de havde
for ikke så længe en tråd med helt fejlagtige opfattelser.

> [...]

nogle sjove
> fortællinger, med en god hensigt, ingen tvivl om det.

Nøhj! Står alt det i de norrøne skrifter? Hvis ikke kan de
asatro kilder næppe bruge det som påstand for at deres
klaphattemytologi er bedre. Din uomtvistelige sandhed om
evolutionær udvikling, er en antagelse, som der ikke er så
mange der klamrer sig til mere. Meteorteorien holdt ca. 2
decenier som en svag efterdønning af den ravage der skte for
ca. 65 mil. år siden. Så du mener at biblen skulle afstå fra
at være "sand" i 2000 år, blot for at være "sand" i ca. 20
år. Hvis biblen påstulerede fraværd eller at der var land
på den anden side af oceanet, ville biblen være "sand" før
eller efter Columbus, men ikke både og. Held eller
inspiration, bibelforfatterne nåede et resultat der ikke er
så lidt smartere en noget du kan præstere.

> [...]
længere i
> udviklingen end at 99% af jordens befolkning tror på en

Hvis vi antager at der er en gud, hvis vi antager at der er
en anden intelligens, så er der næppe grundlag for at antage
at vi har fået en eksklusiv særbehandling, men selv om vi
har, er der næppe nogen grund til at antage at de ikke har
gjort sig nogle tanker om liv og død. Men hvis dette heller
ikke er tilfældet, så er der ingen grund til at antage at de
skulle en grine en legemsdel i laser, som vi først skal
antage at de har. De vil i så fald måbe - ikke grine - for
de vil ikke have forudsætninger for at fatte en pind af,
hvad de underlige mennesker talte om.
Da de ikke troende udgør noget mere end 1% af verdens
befolkning, så vi de gode mennesker sikkert fornøje sig godt
over en person som plæderer for en religion som han selv
betragter som tåbelig.

Du er så godt et talerør for Asa-troen at jeg ligefrem kan
tænke mig at fx. den katolske kirke vil sponsorere din
uddannelse som Gode
http://www.valravn.com/
"Ved vurdering af Godeaspiranter vil Goderingen sikre sig,
at vedkommende bekender sig til troen på eksistensen af
flere guder og et animistisk verdensbillede, samt at
aspiranterne hylder de nordiske guder. I vurderingen skal
også indgå aspirantens evne til at formidle stemningen ved
et blót, samt viden om blótets åndelige indhold og generelle
kundskab om Asetroen."
vagn

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 01-12-02 05:49

"Morten Tórsson" <grynheim@online.no> skrev:

> Júlen er en hedensk skik der har til formål at ære de døde i slægten, fejre
> solens genkomst og ære guderne.

For det første staves ordet jul, ikke júl.

Det er korrekt alt sammen. Men den kristne jul har nu ikke rødder i nordisk mytologi, men i romersk.

På den 25. december lå i det gamle Rom festen for Helios og for den Uovervindelige Sol.

Kirken anså Kristi fødselsdag for at være den 6. januar, men man flyttede tidligt datoen til 25. december, for der var folk vant til
at feste og glæde sig.

Den nordiske mytologi er ikke noget særegent. Også den er opstået under påvirkning fra mere eksotiske himmelstrøg. I øvrigt var
asatroen aldrig udbredt i Danmark, men snarere i Sverige.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Mr. D

Dato : 01-12-02 13:55

Kevin Edelvang <barok@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3de992e6$0$155$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> For det første staves ordet jul, ikke júl.
>
> Det er korrekt alt sammen. Men den kristne jul har nu ikke rødder i
nordisk mytologi, men i romersk.

....og nisserne kom af de børn, som Eva gemte i dragekisten, da Gud kom på
besøg

Mr. D

Fra : Morten Tórsson

Dato : 01-12-02 14:13

"Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> wrote in message

> For det første staves ordet jul, ikke júl.

Jo, det staves júl, hvis man skal bruge accent som de gjorde i gamle dage.
Ellers ville det lyde som om jeg sagde jyyl. Det stammer som sagt i en anden
post fra ordet jól, som igen stammer fra ordet hjól, som betyder hjul. Vi
fejrer solen thus solhjulet thus júl.

> Det er korrekt alt sammen. Men den kristne jul har nu ikke rødder i
nordisk mytologi, men i romersk.

LOL, der er ikke noget der hedder den kristne júl!

> [...]
påvirkning fra mere eksotiske himmelstrøg. I øvrigt var
> asatroen aldrig udbredt i Danmark, men snarere i Sverige.

LOOOOOOOOOOOL en gang til: LOOOOOOOOOOOOL.

> Mvh
> Kevin Edelvang

Du aner tydeligvis ingenting om nordisk mytologi. Så hvorfor ikke bare lukke
munden ?

Mvh.

/Morten

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-12-02 14:26

Morten Tórsson <grynheim@online.no> skrev dette i

> Du aner tydeligvis ingenting om nordisk mytologi.

Det er også ligegyldig i denne gruppe, for debat om nordisk mytologi
er altså offtopic i denne gruppe. Læs gruppens fundats som findes her:
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.livssyn.kristendom

Dette bedes respekteret.

"Det Evige Evangelium" - http://www.sdanet.dk/
"Hvad med Israel?" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-084.htm
"Er du ven med Gud?" - http://www.bibeltro.dk

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 01-12-02 20:28

> [...]

> post fra ordet jól, som igen stammer fra ordet hjól, som betyder hjul. Vi

Hvorfor staver du det så ikkek hjól, hvis det er endnu mere oprindeligt og hedensk?

Normalt benytter vi os af dansk retstavning, men nogle har naturligvis svært ved at stave korrekt, hvilket jeg respekterer.

> LOL, der er ikke noget der hedder den kristne júl!

Hvad er det for noget sludder?

> Du aner tydeligvis ingenting om nordisk mytologi. Så hvorfor ikke bare lukke
> munden ?

Det samme kunne jeg sige om dig. Lad mig blot nævne to punkter:

1) Der er ingen arkæologiske fund, der har understøttet tanken om, at der skulle have været en aktiv asakult i Danmark. Disse fund
har man til gengæld gjort i både Sverige og Norge. I Danmark troede man efter al sandsynlighed på husguderne, det vi i dag kalder
nisser.

2) De savn og mytologiske stof, som vi har om aserne er nedskrevet og især bearbejdet af kristne munke. Det er bl.a. sandsynligvis
derfor, den nordiske mytologi åbenlyst "har stjålet" så meget fra mere eksotiske mytologier.

Men hehe, det er altid sjovt at møde nogle, der agiterer blindt for en sag, de ikke har sat sig ind i. Det *har* nu sin charme.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-12-02 20:34

Kevin Edelvang <barok@mail.dk> skrev dette i

> Men hehe, det er altid sjovt at møde nogle, der agiterer blindt for
> en sag, de ikke har sat sig ind i. Det *har* nu sin charme.

Især hvis det kunne foregå i en gruppe hvor det var om topic i stedet
for her!

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 01-12-02 21:12

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev

> Især hvis det kunne foregå i en gruppe hvor det var om topic i stedet
> for her!

Så så, Andreas... Så længe vi også diskuterer kristen jul i indlægget, er det OT.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-12-02 21:11

> Så så, Andreas... Så længe vi også diskuterer kristen jul i
> indlægget, er det OT.

Ja det er gulerodsproduktions indvirkning på samisk cykelpunktering
også sålænge slangetæmmerens oldefar har en fjern slætning der engang
har ejet en salmebog. - Blot husk at det lige bliver nævnt i en
bisætning.

Se mit nye forsøg på at lave en webside :
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/test/

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 01-12-02 21:35

> [...]

> også sålænge slangetæmmerens oldefar har en fjern slætning der engang
> har ejet en salmebog. - Blot husk at det lige bliver nævnt i en

.... Den eneste, der har postet OT i denne tråd, er dig.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Morten Tórsson

Dato : 02-12-02 03:26

> [...]
>
> Normalt benytter vi os af dansk retstavning, men nogle har naturligvis
svært ved at stave korrekt, hvilket jeg respekterer.

Ok, godt for dig.

> [...]
> har man til gengæld gjort i både Sverige og Norge. I Danmark troede man
efter al sandsynlighed på husguderne, det vi i dag kalder

Nej, man troede i allerhøjeste grad på begge dele i det der i dag hedder
Danmark, Sverige, Norge, Tyskland, Finland, Færøyene, Island og visse steder
i Storbrittanien. Nisser kommer af de væsener man kalder for vætter, dvs.
lavmytologiske væsener, som der ikke er blevet lavet omfattende mytologiske
beskrivelser af. Både disse nisser og guderne, omend ikke alle på samme tid,
var i allerhøjeste grad dyrket fra så langt tilbage som 500 år før kristus
(meget uklart dog, kan have været længere tilbage) og for få afsidesliggende
steder i Norge op til starten af sidste århundrede. Der er ganske få der i
dag tror på nogle af disse guder/vætter som man gjorde dengang, og jeg er
ikke en af de, skal så lige nævnes for en god ordens skyld. At vi i dag har
meget sparsomme oplysninger (læs ingen) fra ikke kristen hånd om vor
hedenske gudedyrkelse, specielt i Danmark og Sverige, kan vi jo så takke de
kristne for, da de systematisk udryddede alt hvad der havde forbindelse til
den gamle tro. Derfor må man ty til andre metoder for at klarlægge hvor
omspændende gudedyrkelsen virkelig var i perioden før kristendommens
indførelse. Dette er forskerne dog ikke i tvivl om, da så meget tyder på, at
dyrkelsen i Danmark var meget omfattende.

Tag f.eks. alle stednavnene og personnavnene fra den tid. De har næsten alle
relation til guderne. I kender sikkert herinde en vids biskop ved navn
Odinkar :) Man ved, at områder, byer, lunde blev viet til de nordiske guder,
deraf utallige steder og navne. Et af de største hedenske offertempler lå i
Lund, en dansk by. Onslunda (odinslunden) var også et offertempel. Alle
stednavne der ender på -hov, har været offersteder. Oseberg-skibet fundet i
Oseberg ved Tønsberg, Norge er sikkert oprindeligt dansk, og indeholder
utallige spændende ting med relation til guderne. Utallige gravfund fra
Danmark bevidner et tæt forhold til diverse guder. Tór var velsagtens den
største gud dengang, og en slags beskytter for alle og meget almen, mens
Odin var mere mystisk, og mange gange set som en slags dødsgud og mere en af
"aristokrater" dyrket guddom. Det er derfor det kun er i området der dengang
blev betragtet som Danmark, at man finder navnet Odin i, da det var her man
oftest fandt højerestående hedenske personligheder og for den sags skyld
også kristne, da vi jo som sagt bibeholdte navnetraditionen. Tors mægtige
indflydelse i Danmark ses bl.a. af følgende navne ofte brugt i Danmark, få
af dem dog fremdeles: Tone, Tonje, Tora, Torbjørg, Torbjørk, Torborg,
Tordine, Tordly, Tordny, Tore, Torfrid, Torfred, Tore, Torger, Torgeir,
Torgine, Torgjerd, Torgunn, Torild, Torill, Toreld, Torine, Torlaug, Torly,
Tornilde, Torsten, Torstein, Torstine, Torvald, Torvalda, Torveig, Torveg,
Torø, Torey, Torøy, Torben, Torbjørn, Torolf, Torulv, Torgautr, Torkeld,
Torkjell, Tordr, Torkild, Torgil for ikke at glemme Tor og Thor, og alle
afarter, hvor Thor er stavet med h.

Den største og flotteste Torshammer der nogensinde er fundet, er fundet i
Danmark.

Hvis du tæller efter er flere tusinde stednavne i Danmark viet til Tór,
Ódin, Frøyr og Tyr, som de vigtigste, det være sig enkelte bakker (en ås =
en gud), små byer, lunde, steder som nu er glemte osv. osv. Hvorfor tror du
vore dage er opkaldte efter guder, som sól, måne, Tyr, Odin, Tor og FrøyR
undtaget Lørdag, som betyder LaurdagR, dagen hvor man vasker ? Fordi man
ikke troede på guderne ? Vor egen dronning hedder þorhildur til mellemnavn.

Saxo fortæller om Svend Tveskæg, der nedlagde alle kristne kirker og
indsatte hedenske præster istedetfor. Han blev dog omvendt igen senere i
hans liv.

Dudo af St. Quentin fortæller, at normannerne i gamle dage på grusom vis
ofrede mennesker til deres afgud Thor. Normannerne var sikkert "danskere"
(sydøstgermanere). Man har helt sikkert også ofret gedebukke til Thor. Han
ofrer jo selv hans to bukke tanngnjóstr og tanngrisnír i mytologien.

Thietmar en biskop af Merseburg, fortæller omkring år 1000 om masseofringer
i byen Lejre på Sjælland i form af hængninger af mennesker og dyr til guden
Óðinn. Odin kaldes netop også Hangagúð og Hangatýr, de hængtes gud, eller
Valdr Galga, galgens herre, men også Yggr, den skrækkelige. Også herfor var
der ikke så mange der opkaldte deres børn efter Odin.

Dejbjerg-vognene er lagt i en mose som offergave måske til
frugtbarhedgudinden Nerthus, som Tacitus nævner i sit værk. Dette er ganske
sandsynligt, da han beskriver Nerthus som kørende på en vogn.

Ladby-skibet blev fundet med mange offergaver, bl.a. 11 heste og nogle
hunde. Selve stormanden var forsvundet fra skibet.

Der var en omfattende frugtbarhedskult tilegnet guden Freyr i det meste af
Skandinavien, i hvert fald i Danmark, Sverige og Norge, skriver både Saxo og
Adam af Bremen. Der er meget spændende beskrivelser af kultsteder i
Trondheim og Uppsala. Der er blevet fundet gudestatuetter af Freyr i
Danmark. Han kendes ved hans enorme lem. Frøsmose ved Ringsted, og flere
steder i Danmark med navne som Frøsbjerg og Frøshøj har været helligsteder
for Freyr.

Man ved der har været kultsteder for gudinden Freya i bl.a Frølund på
Jylland, Fyn og Sjælland og Frøbjerg og Frøyaberg.

Derudover er der utallige af mosefund som helt sikkert har været offergaver
til guderne. Disse består af knoglestykker, de var nemlig bevidst brækkede i
stykker i symbolsk handling, af heste, mennesker, høns osv., og andre
værdifulde sager såsom spyd, skjolde, sværd, buer, pile, kamme,
dragtsmykker, rideudstyr. Dette tyder på, at det har været i forbindelse med
krig, hvorfor det sikkert var enten Odin, Tor eller Tyr der har været blotet
til. Sjældent er det dog mennesker der var blevet ofret, da man formoder, at
germanerne hellere ville bruge dem som trælle eller sælge dem som trælle.

På Glavendrupstenen på Nordfyn står der:

"Ragnhild satte denne sten efter Alle, sølvernes høvding, viernes god, en
hæderværdig thegn". En gode var en slags hedensk præst til vierne, som var
et sted eller en ting viet til guderne. Odense betyder f.eks. Odinsvi. Viet
til Odin. En thegn var en høvding.

Ydermere står der på samme sten:

ala : suniR : karþu
kubl : þausi : aft : faþur
sin : auk : hàns : kuna : auft
uar : sin : in : suti : raist : run
aR : þasi : aft : trutin : sin
þur : uiki : þasi : runaR

Sidste linje siger, at stenen er rejst til ære for Tór, Sote's herre. Sote
var han som rejste stenen.

> [...]
bearbejdet af kristne munke. Det er bl.a. sandsynligvis
> derfor, den nordiske mytologi åbenlyst "har stjålet" så meget fra mere

Alt tyder på, især af de islandske sagaer, at det som forfatteren gengiver,
hvilket ofte er overleverede fortællinger og afskrifter af nu forsvundne
skrifter, er ganske troværdigt. Det er højst usandsynligt, at Snorre har
opdigtet noget om de nordiske guder og bevidst blandet deres beskrivelser
med andre mytologier. Den teori har jeg faktisk aldrig hørt før, og jeg
tror, det er en du selv har opdigtet i et forsøg på at spille smart.

> Men hehe, det er altid sjovt at møde nogle, der agiterer blindt for en
sag, de ikke har sat sig ind i. Det *har* nu sin charme.

Tror mig, jeg har sat mig meget grundigt ind i min sag, da dette er meget
vigtigt for mig. Det tyder det dog unægteligt på, at du ikke har.

> Mvh
> Kevin Edelvang

Mvh.

/Morten Tórsson

Fra : Stefan Holm

Dato : 01-12-02 14:26

"Morten Tórsson" <grynheim@online.no> writes:

> Jo, det staves júl, hvis man skal bruge accent som de gjorde i gamle
> dage.

Ja, men det skal man ikke. Se f.eks.
<http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?M=1&P=jul>

--
"Is Vlad really a symbol?"

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-02 14:58

Morten Tórsson <grynheim@online.no> wrote:

> Hvorfor er den brutale kristne indførelse i Norden
> noget man "gemmer" bort, som om det aldrig var sket ?

Hvilken »brutal indførelse« af kristendommen? Jeg er klar over at I i
Norge havde en Olav Trygvasson [som mistede livet i Slaget ved Svold,
København, år 1000], og om hvis brutale kristning Adam Oehlenschläger
har skrevet romancen »Hakon Jarls Død«.

Men i Dankmark gik kristningen ganske fredeligt for sig.