Stjålet fon
Fra : Skægpest

Dato : 26-11-02 00:32

Jeg har lige fået stjålet min Nokia 3410 (nedtur) og undrer mig over hvor
store chancerne er for at få den tilbage...

Kan politiet på nogen måde sporer den og derved finde den eller er det bare
at sætte et taletidskort i og så bliver den aldrig fundet....

Alt input er værdsat...

Venlig hilsen
SkægPest
Den deprimerede Pest....

Fra : Søren Blom

Dato : 26-11-02 03:13

"Skægpest" <dsl63325@vip.cybercity.dk> skrev
> [...]
bare
> at sætte et taletidskort i og så bliver den aldrig fundet....

Hvis du har opgivet EMS nummeret på din telefon (ved ikke om
telefonselskabet evt. kan finde det ud fra de oplysninger de måtte have) så
bliver din telefon ubrugelig i det meste af den verden man bruger GSM.
EMS nummer er det nummer telefonen bruger til at indientefecere (det kan jeg
bare ikke stave til) sig med på GSM nettet, er telefonens nummer
black-listede, så kan man ikke bruge telefonen i de lande der er med i det
samarbejde, hvilket vil sige langt de fleste af verdens GSM teleselskaber.

Om du får din telefon tilbage, man har lov at håbe. Men jeg tror ikke at du
skal forvente at politiet sætter der helt store apparat igang for at spore
din telefon.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : helloo.dk

Dato : 26-11-02 03:25

IMEI nummer mener han vist..

Fra : Fischer

Dato : 26-11-02 06:21

> Kan politiet på nogen måde sporer den og derved finde den eller
> er det bare at sætte et taletidskort i og så bliver den aldrig fundet....

Som Søren Blom skriver, kan telefonen spærres på nettet vha. serienummeret.
Den rigtige betegnelse er dog IMEI-nummeret.

Men modsat Søren er jeg ikke så optimistisk. Spærringen burde virke over det
meste af verden, men faktisk har selv danske selskaber haltet efter med at
få en sådan aktiveret.
Og i østeuropa og mellemøsten har spærringen ofte ingen værdi.
Og måske kan tyven lægge et nyt IMEI-nummer i telefonen, og så hjælper det
intet.

Men hvis den er spærret og der gøres forsøg på at bruge den, kan det
registreres med hvilket nummer dette er sket. Politiet kan dog ikke gøre
meget hvis det sker med et ikke-registreret taletidskort.
Telefonen kan selvfølgelig dukke op på anden vis - f.eks. i forbindelse med
andre tyvekoster.
Hvis den er spærret er der så dog en risiko for at du får en frygteligt
besvær med at få spærringen ophævet igen!

*Fischer