Skærme
Fijala 3554
Hvilken CRT skærm til ~6000 kr.?
Fra : Kasper Garnæs

Dato : 25-11-02 23:26

Hej gruppe!

Jeg står med 6-7000 kr. som jeg vil bruge på en ny skærm, men sjældent har
jeg været så meget i tvivl om hvad jeg skal købe.

Hvis det ender med at blive en LCD, regner jeg med en Samsung 172T, men hvis
det skal være en CRT skærm, er jeg lidt i vildrede. Hvilke synes I jeg skal
se på og - måske endnu vigtigere - hvorfor?

Den skal bruges til programmering, hjemmesidedesign, film, tv (med tvkort)
og sandsynligvis et spil i ny og næ.

De CRT skærme jeg umiddelbart havde i tankerne inden jeg oprettede denne
tråd var:
· Sony MultiScan CPD-E530
(http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1514807955)
· ViewSonic Professional P225F
(http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1514857979)
· Samsung SyncMaster 1200NF
(http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1514797937)

Mvh.
Kasper Garnæs

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 26-11-02 01:14

Kasper Garnæs wrote:
> Hej gruppe!
>
> Jeg står med 6-7000 kr. som jeg vil bruge på en ny skærm, men sjældent har
> jeg været så meget i tvivl om hvad jeg skal købe.

Hvis det var mig ville jeg købe en super 19" eller kigge efter en brugt
super 21", det tror jeg du bliver gladere for i længden.

Mvh

Bruno

Fra : Kasper Garnæs

Dato : 26-11-02 20:21

> Hvis det var mig ville jeg købe en super 19" eller kigge efter en brugt
> super 21", det tror jeg du bliver gladere for i længden.

Hvilke(n) ville du i så fald foreslå?

Kasper

Fra : Torben

Dato : 26-11-02 20:35

ved ikke om det skal være en brugt du skal se efter, men jeg kan anbefale
LG - deres Studioworks N2200P - den koster godt nok 7400,- men ved du
bliver glad for den - ps det er en 22``

hilsen TR

Fra : Kasper Garnæs

Dato : 27-11-02 18:09

"Torben" <rubyto@image.dk> skrev i en meddelelse
> ved ikke om det skal være en brugt du skal se efter, men jeg kan anbefale
> LG - deres Studioworks N2200P - den koster godt nok 7400,- men ved du
> bliver glad for den - ps det er en 22``

Jeg havde faktisk overvejet den og kunne godt have skrabet de ekstra 400 kr.
sammen hvis det skulle være. Har du selv erfaringer med den og/eller links
til tests?

Kasper

Fra : Torben

Dato : 27-11-02 22:32

Hejsa kasper
jeg har dens for tilfælde, studieworks 216sc - og den er kanon.

anbefalinger :
"SPECIELT: Skærmbilledet går helt ud til alle 4 runder på disse LG skærme,
hvilket ikke andre skærme hvor billedrøret er fladt. Denne teknologi hedder
Flatron, og høre til blandt verdens bedste.
3 års Swap Out Service aftale med InfoCare.

Pga. den gode billedkvalitet på LG skærme anbefaler shg.dk denne skærm! "
www.shg.dk

http://www.pcworld.com/reviews/article/0,aid,101963,00.asp
bemærk - det der har trukket ned i bedømmelsen her, er prisen - og noget usb

men hmmmm faldt lige over følgende side ,-(
http://w01.pcworld.com/resource/printable/article/0,aid,101777,00.asp
hvor du kan se en test af 10 skærme ! desvære bliver LGen ikke godt modtaget
der, igen pga overstående artikel !

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 27-11-02 23:49

Torben wrote:
> [...]
> 3 års Swap Out Service aftale med InfoCare.
>
> Pga. den gode billedkvalitet på LG skærme anbefaler shg.dk denne skærm! "

Skærmen er sikkert fin, men come on - shg.dk forhandler skærmen. Og hvad
er det lige for noget fis med at skærmbilledet når helt ud i modsætning
til andre flade skærme....

Hvis Flatron hører til blandt verdens bedste, så er det fordi de regner
sådan her:

FD Trinitron
Diamondtron
Flatron

Jubii, flatron hører til blandt verdens tre bedste fladskærmsteknologier
- hvor mange er det lige der findes. Reklamefolk - altså.

Det er lige så billigt som at sige Gilette er blandt verdens bedste
baberklinger - for hvor mange er det lige som findes

Mvh

Bruno

Fra : Torben

Dato : 28-11-02 09:21

jamen Bruno, det var altså lige den eneste danske udtaelse jeg kunne finde
*looooooool*
og ja du har ret, og sad faktisk også selv og tænkte lidt i den retning, men
med mine egneerfaringer med LG ja så betvivlede jeg ikke, og nogen gange
skal man komme tvivlen tilgode.......
men igen, jeg vil aldrig selv købe skærme i den prisklasse uden at have set
den ibrug eller evt i en prøve periode.

tr

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 26-11-02 21:18

Kasper Garnæs wrote:
> Hvilke(n) ville du i så fald foreslå?

Sony(G eller endnu bedre F-modellerne), EIZO, LaCie, Nec/Mitshubishi.

Gode skærme har normalt 3 års garanti, så gå efter en der ikke er ældre
end max 2 år medmindre den er meget billig og sørg ALTID for at se den i
funktion.

God jagt

Bruno

Fra : Flemming Joensson

Dato : 26-11-02 03:40

> [...]
>
> Den skal bruges til programmering, hjemmesidedesign, film, tv (med
> tvkort) og sandsynligvis et spil i ny og næ.

Viewsonic Professionel serien vil jeg mene er et rigtig godt bud. Sony
E-modellerne er primært kontorbrug - så hvis du vil have en Sony, så
ville jeg vælge en G model.
Jeg har selv en Viewsonic P95f - 19" Professional - og det er en rigtig
dejlig skærm. Jeg kan ikke se nogen grund til hvorfor det skulle være
lavet om med 225f - så umiddelbart vil jeg da anbefale dig den. Men
hvis du har mulighed for det ville jeg da lige tjekke den ud i en butik
- det er et ordentlig monstrom.

Samsungs 1200NF har jeg ikke prøvet at arbejde på - jeg har set et par
stykker af dem på universitet her i Aalborg, men jeg har kun haft
adgang til maskiner med 900NF skærme. 900NF er også OK - faktisk
rimelig god, men ikke lige så god som min Viewsonic P95f .

Der anvendes iøvrigt Viewsonic 21" (måske er det 22" - det er ved at
være et stykke tid siden jeg sidst har været inde i det allerhelligste
Professional skærme til kontrolpulten i CAVE'n i VR-centret
heroppe. Det antyder ligesom at det er kvalitet der er tale om .
Generelt leverer Viewsonic Pro skærmene nogle aldeles glimrende
opdateringsfrekvenser i høje opløsninger og et meget skarpt og klart
billede.

Det skal dog ikke være nogen hemmelighed at jeg selv overvejer at gå
over til LCD. Simpelthen af den simple årsag at min PC står på et bord
i stuen, og en 19" fylder alligevel godt på et skrivebord. Næh, så
ville en LCD kunne hjælpe gevaldigt på pladsmanglen. Desværre er jeg
ikke i samme situation som dig, så jeg har ikke lige 6 kkr. at ofre på
det. (endnu

Mvh.
Flemming

Fra : Kent

Dato : 26-11-02 18:41

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ville en LCD kunne hjælpe gevaldigt på pladsmanglen. Desværre er jeg
> ikke i samme situation som dig, så jeg har ikke lige 6 kkr. at ofre på

Hej Flemming

For ca. en måned siden købte jeg en ny computer med en 19"
Vievsonic P90F. Det skulle jo også være en dejlig skærm, men
jeg er ikke helt tidfreds med den. Kender du noget til denne
skærm? Jeg synes, at især sort tekst er noget utydelig i højre
side af skærmen - teksten bliver li'som gnidret, som om den
har skygge. Desuden er der en lillebitte rød kant omkring teksten
oppe i venstre hjørne. Jeg har arbejdet meget med de indbyggede
skærmjusteringer i selve skærmen, men jeg kan ikke få det
hellt godt. Tror du der kan være noget galt med skærmen, eller
er dette måske et kendt problem med netop lige denne skærm.

Med den nuværende købelov "i hånden" formoder jeg, at jeg
kan forlange en ny skærm på stedet, hvis der er noget galt
med den - i hvertfald når det kun er en måned siden jeg købte
den. Vil du ikke give mig ret i det?

Vh
Kent

Fra : Flemming Joensson

Dato : 26-11-02 23:45

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> wrote in

> [...]
> hellt godt. Tror du der kan være noget galt med skærmen, eller
> er dette måske et kendt problem med netop lige denne skærm.

Jeg kender ikke den pågældende model. Men det kan efter min mening være
enten skærmen eller noget magnetisme der påvirker skærmen. Har du
højttalere stående ved siden af skærmen? Prøv og flyt dem i så fald og
udfør en degauss - og se om ikke det fjerner i hvert fald den røde kant
omkring teksten i venstre hjørne. At teksten er utydelig har jeg ikke
selv haft problemer med. Men en af mine kammerater oplevede noget
lignende med et almindeligt VGA kabel, og prøvede så med et BNC kabel
hvorefter han ikke lagde mærke til det mere. Det var dog ikke en
Viewsonic skærm - men hvis du har mulighed for at låne et BNC kabel at
prøve med vil det da være oplagt at prøve, og se om ikke det afhjælper
problemet.

> Med den nuværende købelov "i hånden" formoder jeg, at jeg
> kan forlange en ny skærm på stedet, hvis der er noget galt
> med den - i hvertfald når det kun er en måned siden jeg købte
> den. Vil du ikke give mig ret i det?

Hvis ikke udskiftning af skærmkabel, eller flytning af højttalere
virker, og du allerede har prøvet at justere på de forskellige
indstillinger, så vil jeg mene du bør tage dig en snak med Infocare (de
varetager Viewsonic reparationer i Danmark), og høre om de kan hjælpe
dig med enten at bytte eller reparere skærmen. Når det er inden for
garanti er der sikkert ingen problemer. Men vær opmærksom på at der er
forskellige fejltolerancer fra de enkelte producenter - da jeg ikke har
anvendt garantien ved jeg ikke helt hvad de er for Viewsonic. Men så
vidt jeg har forstået har det mest at gøre med buede billeder - et
eller andet med at det må bule x mm. ned inde på midten før det kan
betegnes som en produktionsfejl og det dækkes af garantien. Men at
teksten decideret er utydelig bør være dækket. Men tjek at det ikke er
dit grafikkort eller skærmkabel der er skyld i det inden du sender
skærmen ind. Hvis ikke de kan lokalisere nogen fejl skal de sikkert
have sig betalt - og en tekniker-time bliver hurtigt dyr.

Held og lykke med det.
Mvh.
Flemming

Fra : Kent

Dato : 27-11-02 18:24

> [...]
> skærmen ind. Hvis ikke de kan lokalisere nogen fejl skal de sikkert
> have sig betalt - og en tekniker-time bliver hurtigt dyr.

Tak for dit meget uddybende brev!!!

Jeg har flyttet højtalerne længere væk fra skærmen. De sad rent faktisk
på sidderne af skærmen. Jeg ved da udemærket, at højtalere kan lave
forstyrelser i skærmbilledet, men nu var der jo nogle "beslag" med til
højtalerne til at sætte på sidderne af skærmen, og så havde jeg slet
ikke tænkt på, at det kunne være et problem . Dumt egentlig -
men man kan jo ikke lige klog altid. I hvertfald ser den røde kant omkring
bogstaverne, som jeg fortale om, ud til at være forsvundet. Dog
er tekst stadigt lidt utydelig i højre side (HAR brugt degauss".

Måske skulle jeg prøve sådan et kabel, som du skriver om.
Hvad præcist er et BNC-kabel?

Vh
Kent

Fra : Zulfqar Ali

Dato : 26-11-02 07:08

Skal du ha' det ypperste så kig efter Eizo-skærme !
Og du bliver ikke skuffet !

Mvh

Ali

Fra : Tinky Winky

Dato : 26-11-02 15:51

> [...]
> se på og - måske endnu vigtigere - hvorfor?
>
> Den skal bruges til programmering, hjemmesidedesign, film, tv (med tvkort)

Til programmering og hjemmesidedesign, kan flere skærme være rart. Kunne
godt selv tænke mig 2-3 skærme, gerne TFT, pga. pladsen. 15" kan fås til
omkring 3000 kr. Men så er max opl. også 1024x768. 17" LCD er ofte
1248x1024, dvs. ikke 4:3 og dermed ikke godt til fx, hjemmeside design. Og
for 1600x1200 skal man op i ca. 15000 kr.

Så til 6000-7000 kr. ville jeg nok også gå efter en CRT. Og hvis du har
pladsen, så 2 stk.