Tiltalt risikerer fængselsstraf for kørsel~
Fra : Asger Steffensen

Dato : 25-11-02 21:08

http://www1.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=74717

Otte år er måske lige skrapt nok hvis ingen døde som følge af at ambulancen
blev forsinket, men en dom på 1-2 år vil nok have en særdeles præventiv
effekt...

Hvad mener I?

Asger
ZX-10

Fra : Claus Rittig

Dato : 25-11-02 21:31

"Asger Steffensen" <astNOSPAM@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ambulancen
> blev forsinket, men en dom på 1-2 år vil nok have en særdeles præventiv

Jeg vil mene at mellem 3-6 mdr. ubetinget vil være passende.
Det er også stærkt nødvendigt at sende et klart signal til alle danske
trafikanter om vigtigheden af at holde nødsporet frit, samt at respektere
redningsfolks og politis arbejdsmuligheder ved færdselsuheld.
Eller med andre ord: Der er for mange der er blevet FOR store egoister i
trafikken, og det vil uvægerligt komme til at koste liv og lemlæstelser, så
dem skal vi have opdraget håndfast på i en fart.
Bare min mening.

Rittig
(Med overskud til at være en hensynsfuld trafikant)

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 25-11-02 21:53

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message

> [...]

> Bare min mening.
>
> Rittig
> (Med overskud til at være en hensynsfuld trafikant)

Sagt meget kort; Ditto!

Henrik
www.gsx.dk

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-11-02 22:29

On Mon, 25 Nov 2002 21:31:07 +0100, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

Hej Rittig

> [...]
>trafikken, og det vil uvægerligt komme til at koste liv og lemlæstelser, så
>dem skal vi have opdraget håndfast på i en fart.

Jeg er helt enig i at den forseelse skal koste, men set foreslag der
ligger er set i sammenligning med grov kriminalitet alt for høj, så
jeg mener også at den med 3-6 måneder og en tur til orienterende prøve
er rimeligt.

Dog er der een hage ved det foreslag.
Jeg kom for leden morgen på motorvejen og pludselig stod alt stille
foran mig.
Ham der kom bag mig havde ikke lige set det, så jeg valgte at bremse
som en gal og tage nødsporet på de sidste meter.
Ham bag mig fik de par meter han havde brug for for at standse helt
op, og jeg redder tre (måske flere) biler, incl min egen, for en
ordenlig omgang, måske enda med personskader til følge.
Havde det nu ressulteret i et harmonikasammenstød med personskader
holder jeg pludselig i nødsporet, og skal jeg give plads for
udrykningskøretøjer er der ikke andet at gøre end at fortsætte til
næste afkørsel eller i hvert fald så langt ud foran at jeg kan fjerne
mig fra det kriminelle område.
Efter det nye foreslag er min handling kriminel --- eller?

Jeg mener der er behov for en grundig bearbejdning af det foreslag før
der (igen) laves en "hovsalov".
Faktisk er der jo allerede lovhjemmel for at gribe ind.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Anders Thorup

Dato : 25-11-02 22:34

<SNIP>
> [...]
> mig fra det kriminelle område.
> Efter det nye foreslag er min handling kriminel --- eller?

Nej, for du gør det af nød. Ofte er der også mulighed for at trække helt ud
til højre for nødsporet(med mindre det sker på en bro eller lignende).

Chaufføren der blev tiltalt, gjorde det jo ud fra et egoistisk synspunkt, og
ikke for at redde liv og lemmer.

> Jeg mener der er behov for en grundig bearbejdning af det foreslag før
> der (igen) laves en "hovsalov".

Helt sikkert. Uskyldige skal jo nødig dømmes.
Jeg tror dog heller ingen dommer vil kunne finde på at dømme dig ud fra
ovenstående eksempel.

> Faktisk er der jo allerede lovhjemmel for at gribe ind.
MVH
Anders Thorup
Suzuki 250 GSX ´82
http://dfm.divvy.dk/Anders_Thorup
Opret din profil og se andres på http://dfm.divvy.dk

Fra : Ken Madsen

Dato : 25-11-02 23:00

> Rittig
> (Med overskud til at være en hensynsfuld trafikant)

Jeg tror nu på at du er en hensynsfuld trafikant, men indrøm det, det kunne
sgu være rart at kanøfle kanøflerne bare en gang i mellem.

Jeg har tidligere sagt her inde at hvis jeg havde meget travlt ville jeg
hellere tage nødsporet end midterstriben på motorvejen. Selvom jeg ikke har
gjort det nogen sinde trækker jeg (med udsigten til 8 år i skyggen)
udtalelsen tilbage .

Ken Madsen

Moto Guzzi v35 Imola, som automatisk holder tilbage for kanøflerne.

Fra : Mich@el

Dato : 25-11-02 22:11

Hej Asger

Asger Steffensen skriver:

> [...]
> blev forsinket, men en dom på 1-2 år vil nok have en særdeles præventiv

Frakendelse af kørekort i 5 - 10 år, og ca. 6 Mdr. bag gitter.

Bøder hjælper ikke noget for trafikmoralen, bøder er bare en kalkuleret risiko,
tænker mange.

Når konsekvensen bliver tab af kørekort og ens personlige frihed, ja så er
sagen en helt anden....

--

Med tilbagelænet hilsen.........

(o; dk.fritid.motorcykel

Mich@el

Yamaha XV 1100 Virago
http://www.mc-customania.dk
Virago MC Club Danmark # 1101

Loud pipes saves lives

Fra : Anders Thorup

Dato : 25-11-02 22:47

> [...]
> tænker mange.
>
> Når konsekvensen bliver tab af kørekort og ens personlige frihed, ja så er

Helt enig. Manden skal absolut have frakendt sit kørekort(gerne på livstid)
Fængelsstraf ved jeg ikke rigtig, for ved at tage hans kørekort rammer man
jo allerede hans levebrød, og det er i sig selv en meget hård straf. Om
manden også skal i fængsel, vil jeg mene afhænger af hvorvidt der var nogen
rent faktisk døde eller på anden vis kom "ekstra" til skade af forsinkelsen.

Men under alle omstændigheder skal straffen kunne mærkes, så folk bliver
opmærksomme på problemet.

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 25-11-02 23:04

Jeg synes man må blande flere ting ind i en sag som denne.

Kan det være rigeligt at vi skal give mange hundrede tusinde for at sådan en
idiot skal sidde bag stive gardiner et par år?
Istedet skulle han da have lov at bestille noget, samtidig med at han får
frataget kørekort i 3-4 år ! Det er noget der kan mærkes !
Selvfølgelig vil fængsel nok hjælpe, men sådan som jeg ser det, er det helt
unødigt at laste (de i forvejen fyldte fængsler) med kriminelle af denne
type.
Fængsler skal være forbeholdt mennesker der udøver fysisk vold, og deslige
mod andre folk! (den slags der sidder der nu).

Man må se lidt realistisk på det. Godtnok kan der gå et liv tabt , hvis en
ambulance ikke kan komme frem. Men der kan så sandelig også gå et liv tabt,
hvis du kører
10km/t for meget , og uheldet er ude.

Giv da skvadderhovederne en ualmindelig stor bøde, så de har noget de kan
tage at føle på, sammen med et par år uden kørekort !

--
Venlig Hilsen
Thomas Buus

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 28-11-02 15:56

> Giv da skvadderhovederne en ualmindelig stor bøde, så de har noget de
kan
> tage at føle på, sammen med et par år uden kørekort !

Jeg tror også at et stort antal timers arbejde for samfundet er bedre
end frihedssstraf.

En ubetinget frakendelse af kørekortet er nok heller ikke løsningen - så
går han bare arbejdsløs og skal forsørges af os andre.

Kombinationen af samfundstjeneste, betinget frakendelse med ny
orienterende prøve og en "passende" bøde tror jeg vil hjælpe ....

Hvad med at indføre manuel fejning af vores veje som en option til
samfundstjeneste...

/A

Fra : Mads Lund

Dato : 28-11-02 16:46

> Hvad med at indføre manuel fejning af vores veje som en option til
> samfundstjeneste...

Man kunne jo sætte ham til at strø kattegrus på alt det diesel olie han har
spildt gennem tiden.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Jonas Holt

Dato : 28-11-02 16:49

> Hvad med at indføre manuel fejning af vores veje som en option til
> samfundstjeneste...

Ja, som i gode gamle dage da det hed USSR, hvor der var samfundstjeneste på Den Røde Plads. Jo mere uenig
synderen var med regimet, des kortere skaft...
Ideen må, som du skriver, kunne føres videre med nogle svingfejere - jeg synes tit der trænger til at blive
fejet nogle sving på Mols efter heftige sommerbyger. Her ikke langt fra Vadum er der nogle sving der er helt
ødelagte med sand og småsten efter regn fordi bilisterne absolut skal tage rabatten med den store vandpyt i
svingene. Vi må kunne lave en sving-database med alle de sving der skal fejes. Svingene kan måske rates efter
underholdningsværdi, sådan at databasen kan udbygges med den feature, at man kan søge på ratingen?
Knaldhamrende!
Måske kunne nogle af samfundstjenerne stå vagt 4-5-600 m inden en fartkontrol og så oplyse om, at der var
fartkontrol forude? Det er forresten vistnok ulovligt med sådanne skilte, så hvis man istedet lader
to-tre-fire mand(skråstreg)damer stå og feje det samme sted på en lige strækning og så lade det være et signal
om at der er fartkontrol forude.
I svingene kan man så sætte en tavle op i stil med den der findes på DSB's lokummer, hvor den sidste der har
gjort rent skriver navn og tidspunkt. Så kan man jo se hvornår der sidst er blevet fejet - og ligger der sand
i svinget, må det være en smal sag at finde den formastelige der skulle have fejet svinget. Så fik vi vist
lige _det_ sat på plads.

Mon ideen allerede er praktiseret i Norge? Deroppe er der meget sjældent skidt og sand i svingene - ellers er
der her en ide til fri afbenyttelse til vore politikere. Tænk bare - to fluer med et smæk: der vil blive
masser af plads i arresthusene og mc-isterne ville trives meget bedre!

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 28-11-02 16:58

Jonas Holt wrote:

> [...]
> to-tre-fire mand(skråstreg)damer stå og feje det samme sted på en lige strækning og så lade det være et signal

Så kan man spørge hvad du vil bruge det til. Der skal stå nogen til offentlig fordømmelse fordi de har gjort noget
ulovligt i trafikken. Og så advare når man selv kommer ræsende. Det er vist det der hedder dobbeltmoral?.

Ib Jakobsen

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 28-11-02 22:33

> [...]
offentlig fordømmelse fordi de har gjort noget
> ulovligt i trafikken. Og så advare når man selv kommer ræsende. Det er

_______________________________

Det er sq da også langt bedre end _ingen_ moral!

Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Jonas Holt

Dato : 30-11-02 22:53

> [...]
noget
> ulovligt i trafikken. Og så advare når man selv kommer ræsende. Det er vist det der hedder dobbeltmoral?.

Det kender jeg ikke noget til - og det nægter jeg forresten at udtale mig om

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 25-11-02 23:11

"Mich@el" wrote:

> Frakendelse af kørekort i 5 - 10 år, og ca. 6 Mdr. bag gitter.

Det er der vist for meget folkedomstol i. Og det vil heller ikke blive retspraksis.
Hvis der er nogen der kan huske den ulykke i Gedser med en dobbeltdækker, der kørte
ind under et halv. Fire dræbte, sytten hårdt kvæstede hvor af fire bliver
indvalide. Det gav tre måneder. Om det var betinget eller ubetinget husker jeg
ikke.

Ib Jakobsen

Fra : Lars Hansen

Dato : 26-11-02 02:33

> [...]
ambulancen
> blev forsinket, men en dom på 1-2 år vil nok have en særdeles præventiv

http://www.bt.dk/Soeg.pl?s_n=25&s_o=soegbar&s=motorvej&simg.x=35&simg.y=6
http://www.bt.dk/Soeg.pl?&aid=118882&s=massesammenstød
http://www.bt.dk/Soeg.pl?&aid=118990&s=motorvej

Hvad siger i så til det her, både en ambulancen og en Falck bil kom til
skade.

Flerer holte i nødspor og vente om på motorvej.

Lars H
er5

Fra : Pein

Dato : 26-11-02 18:59

"Lars Hansen" skrev ...

> [...]
til
> skade.
>
> Flerer holte i nødspor og vente om på motorvej.

Så vidt jeg har læst, blev ambulancen skadet fordi ambulanceføreren selv
kørte ind i harmonikasammenstødet.
"Pludselig holdt en mørklagt lastbil på tværs.."

Og i modsætning til de involverede privatbilister vidste
ambulancefolkene udemærket godt der var sket et uheld, og alligevel
kører de lige ind i det med for høj fart.
Mange bilister og lastbilchauffører har jo bevisligt kørt dårligt der,
men disse ambulancefolk har kørt endnu værre.

Kilden er ganske vist ekstrabladet, men forudsat det er rigtigt, så skal
Falck lige rydde op i egne rækker inden de brokker sig over at folk
kører dårligt.

Mvh. Pein
Honda TransAlp

Fra : Benz...

Dato : 28-11-02 08:46

Pein skrev:
> [...]
>
> Kilden er ganske vist ekstrabladet, men forudsat det er rigtigt, så skal
> Falck lige rydde op i egne rækker inden de brokker sig over at folk

Dårligt??!! Er det ikke et lildt forkert ord at bruge!!?
En Falck redder skal køre hurtigt... Men ja også forsvarligt, så er
spørgsmålet bare hvad forsvarlig kørsel er, når sekunder kan redde liv! Dit
måske!!! mit måske!
Så ville jeg da være glad for at han giver den lidt ekstra!
Og fordi at en Falck redder køre hurtigt (hvilket for øvrigt er hans job) så
er det da ikke så slemt!
Remember it is hard only to push it to the limit!
Vi er jo alle mennesker!

En anden sag: Tag kortet, egoister med tons bag sig er ikke nogen god
coctail....

Hilsen Benzon...

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-11-02 16:48

"Benz..." <jezzuz@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Dårligt??!! Er det ikke et lildt forkert ord at bruge!!?

Jo. "Uforsvarligt" er bedre.

> En Falck redder skal køre hurtigt... Men ja også forsvarligt, så er
> spørgsmålet bare hvad forsvarlig kørsel er, når sekunder kan redde liv!
Dit
> måske!!! mit måske!

Tjah, nu smadrede han jo ambulancen op bagi en lastbil, så han reddede vist
ikke ret mange liv den dag.

> Så ville jeg da være glad for at han giver den lidt ekstra!

Jeg ville være en hel del gladere hvis han satte farten lidt ned - bare til
det sigtbarheden tillader - og så til gengæld nåede frem. Men sådan er vi jo
så forskellige.

> Og fordi at en Falck redder køre hurtigt (hvilket for øvrigt er hans job)

> er det da ikke så slemt!

Det ved jeg egentlig ikke rigtig... Det er ikke hans job at køre hurtigt,
det er hans job at redde folk. Det han gjorde, sinkede vel nærmest redningen
af de tilskadekomne mere end de fjolser der havde efterladt biler i
nødsporet?

> Vi er jo alle mennesker!

Ja, men Falck-reddere er faktisk ansat til at håndtere denne type situation.
Må man ikke kunne forvente af dem, at de er mindst lige så gode til det som
os andre med mere civile jobs?

Rittig

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 28-11-02 22:45

> Og fordi at en Falck redder køre hurtigt (hvilket for øvrigt er hans job)

> er det da ikke så slemt!
___________________________________

Det vil altså sige at jo hurtigere man kører, jo bedre Falck redder er man??
Det hænger vidst ikke sammen...
At køre hurtigt er sq da det mindste... at bevare kontrollen og have et
overblik der svarer til hastigheden og evnerne, må nok siges at være det,
der tæller når man er Falckredder.
Det andet der med at køre super hurtigt med flotte blå blink er fa......
sådan noget de synes er fedt i børnehaveklassen!
Jeg mener nok, man bør være uddannet til at kende bremselænger mm. når man
er falck redder - altså er det i mine øjne rimelig pinligt for den / de
falck reddere, der er havnet i nøjagtig samme situation, som alle de andre
bøtosser, der kører med hovedet under amrmen i usigtbart føre.
....det var bare min mening herfra!

Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Benz...

Dato : 02-12-02 08:46

> [...]
> falck reddere, der er havnet i nøjagtig samme situation, som alle de andre
> bøtosser, der kører med hovedet under amrmen i usigtbart føre.

Vi er enige!!!
Syntes bare lige at vi skulle få nævnt at Falck reddere også er mennesker!
:o}
Og de er mere udsatte, fordi de skal køre så hurtigt som kan lade sig gøre
(uden at køre gamli damer ned !
Og husk:
Hvis alt går galt er det lige meget hvor stærkt man køre (ulykken skal nok
ske)!
Benzon.