PERSIPAN (macipan)
Fra : Elin Poulsen

Dato : 25-11-02 19:28

Hej!
Jeg har fået 1kg. persipan.Kan jeg bruger det som marcipan?
Er der nogle som har nogle gode opskrifter på nøddehorn el. ligende.

Elin

Fra : A.And

Dato : 25-11-02 19:38

"Elin Poulsen" <evp@12mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!
> Jeg har fået 1kg. persipan.Kan jeg bruger det som marcipan?
> Er der nogle som har nogle gode opskrifter på nøddehorn el. ligende.
>
> Elin

Hej
Percipan er det samme som konfektmarcipan. I Tyskland må marcipan modsat
Danmark kun indeholde mandler og ikke abrikoskerner.
Du kan vel bruge det til kransekage. Prøv at kigge ind til bagerkim
http://www.bager-kim.dk/

Kim

Fra : Nette

Dato : 25-11-02 21:40

"Elin Poulsen" wrote
> Jeg har fået 1kg. persipan.Kan jeg bruger det som marcipan?
> Er der nogle som har nogle gode opskrifter på nøddehorn el. ligende.

Heldige dig

Persipan er sådan set det samme som marcipan.
Alt efter hvor sød den udgave du har fået er, kan du vælge og lave konfekt
ligesom en anden herinde i en tråd efterspurgte.

Du kan også vælge at lave figurmarcipan af det ved at tilsætte æggehvide og
flormelis, ( som bliver ligesom det der er rundt omkring en othellolagkage)
eller du kan, som du selv er inde på, bruge det til bagning.

Til en bagefast masse skal du bruge følgende:
1 kg. masse
500 g. sukker
æggehvide.

Først blandes sukker og masse sammen, og derefter æltes hviderne ind i
massen.
Hvis du vælger at lave f.eks. nøddehorn ud af det, skal du nok bruge ca.
100 g. æggehvide. Vælger du evt. at sprøjte dem ud til kransekagekonfekt
skal du nok regne med, at du skal bruge det dobbelte, altså minimum 200 g.
æggehvider.
Kransekagekonfekten er jo ret ideel her til nytår. Det kan sprøjtes ud i små
metalforme eller bare på bagepapir og pyntes med en hel hasselnød. Efter
afkøling kan de små stykker dyppes i bunden med chokolade og indfryses til
nytårsaften.

Uanset hvad du vælger, skal det bages ved 240 g. til det er gyldent i
overfladen.
HUSK: Kransekage skal ALTID bages på to plader, ellers bliver det nemt sort
i bunden.

Et godt råd er at lave f.eks. horn TYKKE og korte. Hvis de bliver for tynde,
bliver der mere skorpe end "indmad".

pøj pøj med det

Nette

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 26-11-02 18:26

Mon, 25 Nov 2002 21:40:00 +0100, skrev "Nette"
<nettesnetpost@hotmail.com> :

>HUSK: Kransekage skal ALTID bages på to plader, ellers bliver det nemt sort
>i bunden.

Jeg fik engang det gode råd at lægge en avis under bagepapiret, når
man bager kransekage. Det fungerer også fint !!

--
Gitte Sørensen
Hjemmeside med bl.a. Galleri: http://home.tiscali.dk/cgsorens

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 28-11-02 12:51

[Nette | Mon, 25 Nov 2002 21:40:00 +0100]

>Persipan er sådan set det samme som marcipan.

Det ER det altså ikke; persipan er det samme som konfektmasse, altså en
billig efterligning lavet på primært sukker og abrikoskerner istedet for
marcipanens mandler og sukker.

Abrikoskerner er dog mere bagefaste end mandler, hvorfor din anbefaling
om at bruge det til kransekage er god nok (selvom en kransekage lavet af
mandler smager bedre).

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Nette

Dato : 28-11-02 13:32

"Rene' Hjorth" wrote in message

> Det ER det altså ikke; persipan er det samme som konfektmasse, altså en
> billig efterligning lavet på primært sukker og abrikoskerner istedet for
> marcipanens mandler og sukker.

Læg venligst mærke til at jeg skriver "sådan set". Jeg skriver ikke
"nøjagtig".

Desuden kaldes massen med abrikoskerner også marcipan her i landet. Man er
nød til at læse deklarationen for at finde ud af om det er med abrokoskerner
eller mandler.

Nette

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 28-11-02 16:08

[Nette | Thu, 28 Nov 2002 13:31:34 +0100]

>Læg venligst mærke til at jeg skriver "sådan set". Jeg skriver ikke
>"nøjagtig".

Nej, men der er sådan set også en uhyre forskel på rigtig marcipan og
konfektmasse. Mener du også at margarine sådan set er det samme som
smør?

>Desuden kaldes massen med abrikoskerner også marcipan her i landet. Man er
>nød til at læse deklarationen for at finde ud af om det er med abrokoskerner
>eller mandler.

Jeps, det er pokker mig noget skod... Det er derfor jeg aldrig rører
ved med konfektmasse, men altid tager udgangspunkt i råmasserne hvor der
tydeligt gøres opmærksom på indholdet af mandler hhv. sukker.

Altså, bortset fra at jeg kun enten køber Summerbird eller hurtigt laver
marcipanen selv, afhængig af mængden der skal bruges :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Nette

Dato : 28-11-02 19:31

> Nej, men der er sådan set også en uhyre forskel på rigtig marcipan og
> konfektmasse. Mener du også at margarine sådan set er det samme som
> smør?

Jeg mener at det langt hen af vejen kan bruges til de samme ting, og det var
også det jeg mente med "sådan set" vedr. marcipan/persinpan.

Hvis du spørger den menige dansker, ville de mene at marcipan er marcipan.
Og da jeg går ud fra at hovedparten af dem der skriver herinde er "menige
danskere", tager jeg klart det som udgangspunkt.
Altså så jeg ingen grund til at komme med en forviklet forklaring på
tingene, for blot at komme med en opskrift på nøddehorn, som blev
efterspurgt. ( Forklaringen var i øvrigt givet i et indlæg i samme tråd, da
jeg skrev det indlæg, du svarede på først. Så der er vel ingen grund til at
gentage)

> Altså, bortset fra at jeg kun enten køber Summerbird eller hurtigt laver
> marcipanen selv, afhængig af mængden der skal bruges :)

Jeg bruger kun Odenses. Det ved jeg hvad er.
Rigtig marcipan lavet på mandler kræver 2/3 mandler og 1/3 sukker. Det ville
være 2 kg. mandler, jeg skulle købe og smutte, når jeg hvert år laver div.
konfekt af ca. 3 kg.
Og ja, jeg ved at 3 kg. lyder af meget, men en stor familie, der hvert år
bestiller konfekt til juleaften samt kransekagekonfekt til nytår kræver
meget.

Nette, som allerede har smidt kransekage af 1 kg. masse i fryseren.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 29-11-02 23:58

[Nette | Thu, 28 Nov 2002 19:31:29 +0100]

Indledningsvist: Jeg mener det ikke lige så hårdt som det måske kan
læses, da jeg jo før har vist respekt for dine skriverrier :)

>Jeg mener at det langt hen af vejen kan bruges til de samme ting, og det var
>også det jeg mente med "sådan set" vedr. marcipan/persinpan.

Ja, det forstår jeg - men det er forhåbentlig ikke også hvad du mener om
smør hhv. margarine, at det også er "stort set" det samme?

>Hvis du spørger den menige dansker, ville de mene at marcipan er marcipan.

Ej, dén holder ikke - den almindelige danske har elmindelige interesser,
naturligvis, men når folk er på en nyhedsgruppe og ivrigt diskuterer et
emne som f.eks. mad, betyder det som oftest også at de er mere
interesseret i emnet end den almindelige dansker.

Hvis du kigger lidt med i aviser, fagblade etc., vil du også lægge mærke
til at det er kommet en langt større fokusering på marcipan (og
kvallitet), og de sidste 3 år, har det været svært at "undgå" en
smagstest af bl.a. marcipan i diverse aviser og blade.

>Altså så jeg ingen grund til at komme med en forviklet forklaring på
>tingene, for blot at komme med en opskrift på nøddehorn, som blev
>efterspurgt.

Det er vi til gengæld enige i :)

>Rigtig marcipan lavet på mandler kræver 2/3 mandler og 1/3 sukker. Det ville
>være 2 kg. mandler, jeg skulle købe og smutte, når jeg hvert år laver div.
>konfekt af ca. 3 kg.

Well, nu vil jeg jo nødigt sidde hér og prale Men jeg har just
lavet ca. 9 kg. marcipan, så det er ikke mængderne jeg frygter, men er
glad for at at høre at du "håndterer" store mængder marcipan - det er
dejligt at lave konfekt til jul!

Lad mig dog anbefale at købe mandelmel af en god kvallitet hvis du en
dag vil til at lave det selv, det kan på det kraftigeste anbefales.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Nette

Dato : 30-11-02 02:32

> Indledningsvist: Jeg mener det ikke lige så hårdt som det måske kan
> læses, da jeg jo før har vist respekt for dine skriverrier :)

I know

> Ja, det forstår jeg - men det er forhåbentlig ikke også hvad du mener om
> smør hhv. margarine, at det også er "stort set" det samme?

Når det drejer sig om bagning...så vil jeg klart mene at det i hovedparten
af tilfældene kan erstatte hinanden uden nogen ville bemærke det.
Men for at få det tilbage til "bacis", så kommer det jo helt an på, hvad man
mener med ordet "marcipan"

> [...]
> emne som f.eks. mad, betyder det som oftest også at de er mere
> interesseret i emnet end den almindelige dansker.

Både og. Eller så har de bare et spørgsmål ind imellem, som de har brug for
hjælp til

> [...]
> lavet ca. 9 kg. marcipan, så det er ikke mængderne jeg frygter, men er
> glad for at at høre at du "håndterer" store mængder marcipan - det er

JEG frygter mængderne når mandlerne skal smuttes.... Det tager
DAGEvis....
Ja, det er dejligt, når tiden er til det. Men "sjovt" nok er det også kun
mig. der sørger for alt det andet, så som julebag, dekorationer,
adventskranse ( har lige afsluttet den 5. nu her i dag), gaveindkøb,
pyntning, kirkegårdsgran, julefrokost, julerengøring, julekort og ja, også
julekonfekt/kransekagekonfekt..... Og så kan lidt af hyggen og glæden altså
godt gå af det

> Lad mig dog anbefale at købe mandelmel af en god kvallitet hvis du en
> dag vil til at lave det selv, det kan på det kraftigeste anbefales.

Jeg ved det findes, men skal det være perfekt, så lad det være perfekt.
Altså er mandelmel ikke *rent* nok. Men tak for tippet

Nette

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 05-12-02 20:51

[Nette | Sat, 30 Nov 2002 02:32:22 +0100]

>I know
Godt

>Når det drejer sig om bagning...så vil jeg klart mene at det i hovedparten
>af tilfældene kan erstatte hinanden uden nogen ville bemærke det.

Woah, sjældent har vi været mere uenige; jeg synes at hvad smør kan
tilføre af smag, sprødhed, m.m.m. er noget så fabelagtigt, og hvad
margarine kan tilfører er blot en ren smagsmæssigt forringelse af det
færdige produkt.

Skal dog gerne indrømme at NOGLE margariner har en lidt sundere
fedtstofsammensætning end smør, men her i julemåneden interesserer vi os
vel for SMAGEN?

>Jeg ved det findes, men skal det være perfekt, så lad det være perfekt.
>Altså er mandelmel ikke *rent* nok. Men tak for tippet

Hovhov (igen); du kan helt klart købe mandelmel der er af en betragtelig
højere kvallitet end hvad du ellers kan købe af mandler i de danske
butikker.

Du kan f.eks. få en grov mandelmel lavet af de fineste polerede Marconas
mandler, så du dermed i dit eget køkken har mulighed for at lave en
marcipan der er fuld på højde med f.eks. Summerbird.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Nette

Dato : 06-12-02 04:34

> Woah, sjældent har vi været mere uenige;

Helt rigtigt

> Skal dog gerne indrømme at NOGLE margariner har en lidt sundere
> fedtstofsammensætning end smør, men her i julemåneden interesserer vi os
> vel for SMAGEN?

Nej uha da, ikke kun smagen. Her i huset er der dømt konstant slankekur
Men det har nu intet med det at gøre, når jeg dømmer smagen.

> Hovhov (igen); du kan helt klart købe mandelmel der er af en betragtelig
> højere kvallitet end hvad du ellers kan købe af mandler i de danske
> butikker.

I know, men det er ikke "rent nok" alligevel, i mine øjne. Desuden synes
jeg, at jeg kan smage ( ja, grin bare, men det kan jeg altså) fedtet i den
slags mel. Altså det naturlige fedt, der er i mandler, og det vil jeg ganske
enkelt ikke betale penge for.

> Du kan f.eks. få en grov mandelmel lavet af de fineste polerede Marconas
> mandler, så du dermed i dit eget køkken har mulighed for at lave en
> marcipan der er fuld på højde med f.eks. Summerbird.

"Summerbird" skuer i mine øre. Jeg synes ikke, det er meget bedre end så
mange andre produkter, det er hovedsagligt navnet, man betaler for efter min
mening.
Men igen, så er det jo en smagssans.

Dog erkender jeg, for at komme tilbage til det oprindelige at "summerbird"
er bedre end "persipan"...he he....

Nette

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 07-12-02 21:59

[Nette | Fri, 6 Dec 2002 04:34:07 +0100]

>Nej uha da, ikke kun smagen. Her i huset er der dømt konstant slankekur
>Men det har nu intet med det at gøre, når jeg dømmer smagen.

Næh, fordi margarine på det punkt er lige præcis så fedende (eller mere)
end smør, hvorfor dét argument ikke holder en meter... (hvis det var
det du mente).

>I know, men det er ikke "rent nok" alligevel, i mine øjne. Desuden synes
>jeg, at jeg kan smage ( ja, grin bare, men det kan jeg altså) fedtet i den
>slags mel.

Nu er jeg nødt til at spørge: har du *smagt* en mandelmel af høj
kvallitet, f.eks. fra Gispert?

>"Summerbird" skuer i mine øre. Jeg synes ikke, det er meget bedre end så
>mange andre produkter, det er hovedsagligt navnet, man betaler for efter min
>mening.

Jeg tror at vi går fejl af hinanden, du argumenterer udfra at marcipan
er marcipan er marcipan; uden skelen til de råvarer der er anvendt.

Snakker vi råmasse, og kigger du på markedsprisen på billige tyrkiske og
californiske mandler og en ganske billig sukker (og forbedret evne til
at optage vand) i en meget stor produktion, og sammenligner med
markedsprisen på gode spanske marconas mandler og en mindre mængde
sukker (og deraf vand) i en langt mindre produktion, ser du nemt at du
ikke betaler for navnet hos Summerbrid, men kvalliteten.

>Men igen, så er det jo en smagssans.

Selvfølgelig er det en "sag" om man foretrækker kvallitet fremfor en lav
pris - det argument kan man ikke argumenterer imod udfra andet end egne
holdninger.

>Dog erkender jeg, for at komme tilbage til det oprindelige at "summerbird"
>er bedre end "persipan"...he he....

Jada, som en Lancia er bedre end en Lada

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Nette

Dato : 08-12-02 05:32

> Næh, fordi margarine på det punkt er lige præcis så fedende (eller mere)
> end smør, hvorfor dét argument ikke holder en meter... (hvis det var
> det du mente).

I følge min læge er dyrisk fedt usundere end plantefedt. Og ja, det var OGSÅ
det jeg mente. ( Prisen på margarine er også billigere end smør, det slanker
på pengepungen

> Nu er jeg nødt til at spørge: har du *smagt* en mandelmel af høj
> kvallitet

Ja sgu da*G* Ellers sad jeg da ikke og udtalte mig om det. Jeg kan sagtens
smage forskel på det og på det billigere, men jeg synes ikke smagen er
bedre.

> Jeg tror at vi går fejl af hinanden, du argumenterer udfra at marcipan
> er marcipan er marcipan; uden skelen til de råvarer der er anvendt.

Nej. Jeg ved godt, der er forskel på marcipan af mandler og marcipan af
abrikoser og også at der er forkel på mandler. Men jeg synes at "Odenses"
rå marcipan er kanon. Det koster 25 kr. for et halvt kilo i denne uge, og
det er lavet på 2/3 mandler og 1/3 sukker/glukose og der er ingen
konserveringsmiddel i. Lige efter den opskrift, jeg selv ville have lavet
det efter.

> [...]
> sukker (og deraf vand) i en langt mindre produktion, ser du nemt at du
> ikke betaler for navnet hos Summerbrid, men kvalliteten.

Jeg snakker om Odenses. Men René, jeg synes vi skal stoppe nu, for vi bliver
aldrig enige. Jeg mener ikke, der er den store smags- eller
kvalitetsforskel, så længe vi snakker Odense kontra Summerbird. Der er du af
en anden mening, og jeg tror aldrig vi ville kunne overbevise hinanden om
noget ang. det alligevel....

> Jada, som en Lancia er bedre end en Lada

Se DET kommer helt an på hvilken farve Ladaen har. ( Går ud fra at Lancia
også er et bilmærke????)

Nette

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 09-12-02 00:24

[Nette | Sun, 8 Dec 2002 05:31:54 +0100]

>I følge min læge er dyrisk fedt usundere end plantefedt. Og ja, det var OGSÅ
>det jeg mente.

Godt, så er vi jo dejligt enige :)

>Ja sgu da*G* Ellers sad jeg da ikke og udtalte mig om det.

Nej, undskyld, nu ville jeg ikke fornærme dig - jeg har blot selv prøver
mange kvallitet, og først da jeg prøvede Gispert, blev jeg behørigt
imponeret, så det er blot noget jeg "forsvarer" der...

>Men jeg synes at "Odenses" rå marcipan er kanon. Det koster 25 kr. for et halvt kilo i denne uge, og
>det er lavet på 2/3 mandler og 1/3 sukker/glukose og der er ingen konserveringsmiddel i.

Precist, det er en god marcipan, fantastisk til prisen; og det er små
forskelle der (efter mine smagsløg) gør f.eks. Summerbrid (eller min
egen marcipan) bedre.

> [...]
>en anden mening, og jeg tror aldrig vi ville kunne overbevise hinanden om

Det' er OK, lad os blot komme videre her i livet...

>Se DET kommer helt an på hvilken farve Ladaen har. ( Går ud fra at Lancia
>også er et bilmærke????)

Mjaeh, dér bliver vi nok heller ikke enige, men biler er slet ikke så
interessante som mad/gastronomi, så dér gidder vi ikke komme ud.

Tror at jeg vil starte en ny tråd om "sæsonkonfekt".

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk