jagtret
Fra : festus,blans

Dato : 25-11-02 19:13

jeg har fået tilbudt jagten på et stykke fritliggende skov på Ca 6 tdr land
og har så været inde og kigge i lovgivningen og fudet følgende:

Hvis jagtretten er overdraget sammen med brugsretten til ejendommen, må
jagten kun drives af den, der har brugsretten, og dennes husstand.

Hvad menes der med brugsretten.
Håber der findes en løsning da der både findes råvildt kronvildt og dåvildt

med venlig hilsen
Rene Petersen

Fra : h@rdis

Dato : 25-11-02 19:28

[]
> Hvad menes der med brugsretten.
> Håber der findes en løsning da der både findes råvildt kronvildt og
dåvildt

> med venlig hilsen
> Rene Petersen

Hej Rene
Brugsret = retten til at bruge (dyrke) jorden.
Brugsret er når en bonde forpagter et stykke jord. Hvis ikke andet er aftalt
i forpagtningsaftalen, følger jagtretten automatisk med.
mvh JØrgen

Fra : Claus Johannsen

Dato : 26-11-02 00:03

Så vidt jeg ved skal et udlejet jagtareal være på 5 ha. 6 tdl. er under, og
da du ikke er brugeren, må du ikke jage der. På et så lille areal er det jo
knap man kan få kuglefang.

Claus.

Fra : Torben F@rum

Dato : 26-11-02 10:37

Det du fisker efter er retten til at drive jagt på arealer mellem 1 og 5 Ha.
Hvis du har brugsretten på jorden (forpagter denne) kan du også drive jagt
på den.

Torben Farum, 9300 Sæby

Da jeg er træt af spam, bliver du nødt til at fjerne ** fra min emailadresse
inden svar.

Fra : Søren Hansen

Dato : 26-11-02 11:07

Hvis du både får brugs- og jagtret på arealet, så husk at være
opmærksom på mængden af dyr det er rimeligt at skyde på så lille
areal.

På 6 tdr. land (ca. 3,5 ha) er det næppe rimeligt at skyde mere end et
stykke råvildt hvert 2-4 år, afhængigt af vildttæthed, og hvor stort
fødegrundlag der er på dit areal.

Fra : festus,blans

Dato : 27-11-02 18:50

Jeg har fundet løsningen jeg har pagtet skoven.
jeg var derude her til aften jeg så 23 stk dåvildt i og omkring "min skov"
heriblandt 3 rimelig pæne hjorte
Hvad ville det være rimeligt at skyde jeg syntes selv at 1 hjort og 1 hind
ville være rimeligt.
Hvad angår krondyr og råvildt tror jeg nok jeg lige vil se tiden an men
kommer der en god buk eller kron kalv kan man jo altid nå at ændre mening.

Fra : Torben F@rum

Dato : 27-11-02 20:31

> [...]
> Hvad angår krondyr og råvildt tror jeg nok jeg lige vil se tiden an men
> kommer der en god buk eller kron kalv kan man jo altid nå at ændre

Jeg håber ikke dine nærmeste naboer er lige så "begærlige" set i forhold til
deres areal, for så har du snart ingen bestand..................

Torben Farum, som i følge ovenstående "skræk"eksempel kan gå ud og skyde 75
stykker klovbærende vildt på sit revir......... NOT

Fra : Alex Linaa

Dato : 28-11-02 13:35

"Torben F@rum" <farum@city.dk**> skrev i en meddelelse

> [...]
skyde 75
> stykker klovbærende vildt på sit revir......... NOT

Nu må jeg altså reagere, for den, desværre meget udbredte holdning, er
IMO den værste gang tågesnak og brødnid.
Du mener altså at den jæger der råder over 300 Ha har "ret" til 30 gange
så meget vildt som ham der har 10 Ha? eller rettere, at han har 30 gange
så meget ret til vildtet?

Vildtet vandrer altså over store arealer, og den kvadratmeter hjorten
står på når man skyder på den, er den kvadratmeter der har givet en
hjort, uanset om det er ud af 10 eller 300 Ha.

Jeg har ret ofte mødt denne hovne ejerfornemmelse til vildtet, der
resulterer i hadekampagner mod den "lille" jæger der drister sig til at
skyde et par af "de store" jægeres bukke.

Vildtet ejes ikke af nogen, så simpelt er det, og hvis jeg på mine 90
Tdl. har en rudel på 20 stykker dåvildt gående, så har jeg ingen
problemer med at skyde to stykker, selvom naboen med de 500 Tdl. så må
vurdere om rudelen kan holde til en større afskydning. Face it, that's
life, når dyrene går på mit revir, er det "mine" dyr, og når de går hos
naboen er det hans. Hvis naboen skyder til grænsen af bestanden på sit
revir, er det bare ærgerligt for mig på mit, så er det mig der må vælge
ikke at skyde flere.

Stop dog den uterlige beskyldning om begærlighed, for det der rettelig
afspejles i den holdning, er IMO intet andet end brødnid og jantelov.

/Alex

Fra : Torben F@rum

Dato : 28-11-02 18:23

Jeg taler ikke om "ret", men et fornuftigt forhold mellem areal og
afskydning. Jeg har kendskab til fortilfælde hvor en frimærkjæger med en
lille juletræskultur åbnede hegnet op til bukkejagten, for så at skyde 6
bukke på et areal svarende til det i historien vi har kørende, dette
gentager sig år efter år.
Det bliver man jo ikke just populær af, og nabojægere skal nok gøre hvad de
kan for at få det stoppet.
Når så Festus (??) som han skriver har "pagtet" skoven, tolker jeg det kun
som en måde at omgå 5 ha reglen.

Med venlig hilsen

Fra : Søren Hansen

Dato : 29-11-02 10:20

> [...]
> naboen er det hans. Hvis naboen skyder til grænsen af bestanden på sit
> revir, er det bare ærgerligt for mig på mit, så er det mig der må vælge

Jeg er glad for at jeg ikke er din nabo !! Det er dog en egoistisk og
tåbelig indgangsvinkel til afskydning af vildt. Det er endog meget
rimeligt at ens afskydning står i relation til arealets størrelse.
Hvis man alle steder tænkte som dig ville der næppe være den stærke
råvildtstamme vi ser i dag.
Men så ville problemet nok løse sig selv idet der ville være så lidt
vildt at man ikke gad at sidde på så små arealer, for chancen for at
der kom noget her ville være for lille.

Masser af steder er der heldigvis aftaler naboer imellem om ikke at
foretage afskydninger som dem du foreslår.

Jeg mener dit standpunkt er særdeles uheldigt for jægerstanden.

mvh. Søren

Fra : Alex Linaa

Dato : 29-11-02 13:49

> Jeg er glad for at jeg ikke er din nabo !! Det er dog en egoistisk og
> tåbelig indgangsvinkel til afskydning af vildt. Det er endog meget
> rimeligt at ens afskydning står i relation til arealets størrelse.

Hvorfor det? Det er så vidt jeg se kun en tåbelig ejerfornemmelse til
vildtet, ud fra hvor meget "ret" man har betalt sig til. Jagtretten
omfatter arealet, mens vildtet er en tillægsgevinst.
Afskydningen bør stå i forhold til populationen, ikke noget som helst
andet. I og med en polulation flytter sig, er det ikke på forhånd til at
sige hvor de bedste jagtmuligheder ligger.

> Hvis man alle steder tænkte som dig ville der næppe være den stærke
> råvildtstamme vi ser i dag.

Bliver populationen mindre af at skyde 2 bukke på 10 ha, end ved at
skyde dem på 300 Ha?

> Men så ville problemet nok løse sig selv idet der ville være så lidt
> vildt at man ikke gad at sidde på så små arealer, for chancen for at
> der kom noget her ville være for lille.

Det er ren spekulation. Ingen jæger skyder vel mere end bestanden kan
holde til.

> Masser af steder er der heldigvis aftaler naboer imellem om ikke at
> foretage afskydninger som dem du foreslår.

Det er da også helt OK, men skulle man videreføre din teori i yderste
konsekvens, er det ikke nok med nabojægere, så må vi ud i hele sogne
eller amter.

> Jeg mener dit standpunkt er særdeles uheldigt for jægerstanden.

Det er faktisk en jægerstand af "storjægere" der har presset mig ind i
dette standpunkt, som selvfølgelig er sat lidt på spidsen.
Historien er, at jeg en gang for længe siden erhvervede mig en jagt på
"et par frimærker", som grænsede op til et konsortion bestående af
"storjægere" med masser af areal.
Mit revir var begunstiget med et fourageringsområde, der tiltrak råvildt
fra nær og fjern, hvilket faldt naboerne meget for brystet. Ved mit
første møde med dem blev jeg belært om, at de bukke der stod inde hos
mig var "deres" bukke, og dem kunne jeg bare holde mig fra på mit lille
frimærke. Ikke den bedste start på et naboskab, men jeg valgte at
overhøre det, og tillige ikke være grådig. I løbet af en særdeles god
jagtdag lykkedes det mig at nedlægge en lille buk, hvorefter jeg lagde
riflen væk, for som sagt skal man ikke være grådig. Jeg ville gerne
sidde lidt mere, hvilket gav mig to fasaner med haglgeværet.
I tillid til jeg ikke havde udryddet nogen bestand, lagde jeg vildtet i
bilen og kørte hjem.
Næste gang jeg kon derud, var alle naboerne på barrikaderne, for som de
sagde, skulle jeg fandme ikke skyde 3 af deres bukke. Al parlamenteren
var totalt umulig, hvorfor den lille buk der blev til 3 høns ikke blev
manet i jorden.
Resultatet var, at hver gang jeg derefter kom til min jagt, gik der ikke
længe før der var "uro" hos naboerne. Det kunne være alt fra skud i
luften ved skellet, til bilkørsel hele vejen rundt, altså ren chikane.
Jeg blev til sidst så olm på denne sindssyge ejerfornemmelse til
vildtet, og den uberettigede chikane, at jeg lige så godt kunne tage den
part som jeg var blevet beskyldt for, og som bestanden kunne holde til.
Så på en dag nedlagde jeg tre fine bukke, lagde dem til offentlig skue
ved vejen, puttede dem i bilen for at køre hjem, og aldrig vise mig der
igen.
Det er en meget tilspidset situation, men jeg har ved gentagne
lejligheder mødt denne idiotiske holdning og ejerfornemmelse, der gør
det mere end umuligt at være "småjæger" i Danmark, og som var ene årsag
til jeg ved een lejlighed tog hvad jeg kunne få, i stedet for hvad jeg
ville have.
Jeg var og er ikke grådig, men jeg holder stædigt fast i at det vildt
der findes på mit revir, hvor lille det end måtte være, er "mit" vildt.
Fordi naboerne har betalt mange gange mere for et revir hvor vildtet
ikke vil være, kan aldrig blive mit problem. Jeg har jo heller ikke
problemer med at naboerne tager deres part, hvis de har chancen. Så er
det blot mig der må vurdere bestandens størrelse før jeg skyder.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Torben F@rum

Dato : 29-11-02 15:13

"Alex Linaa" <@a@linaa.com@ingenspam.com> skrev i en meddelelse
<En frygtelig masse.

Efter at have læst din laaaange beretning, har jeg fået forståelse for din
reaktion og holdning, og kan godt følge dig et langt stykke af vejen.
Jeg mener dog stadigvæk at der bør være forhold mellem areal og afskydning.

Torben Farum

Fra : h@rdis

Dato : 03-12-02 09:38

"Alex Linaa" <@a@linaa.com@ingenspam.com> skrev i en meddelelse
[klip]
> /Alex

Hej Alex
Du skal lige vide at du altså ikke står alene med din holdning til ejerskab
af vildtet og arealstørrelse.
Og jeg synes du har argumenteret fint.
JØrgen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-11-02 11:26

Du kan da ikke sidde og mene i ramme alvor at det er forsvarligt at afskyde
en hjort samt en hind på 6 tdr land, ydermere snakker du om rå bukke og
kalve.
Det er meget muligt at den ruddel du har set kan bære det men du har 6 tdr
land det er jo blot et frimærke.Hvad så med naboen der har 150 tdr land, er
han så berretiget til at skyde resten af ruddelen??. Desuden er der jo også
klare regler for størrelsen af jagtareal.
På 6tønder har du jo knap nok kugle fang. Vågn op til den virkelige verden
!!!!!!!!!

Stk. 2. Kun ejendommens ejer og dennes husstand må drive jagt på et areal,
der er mindre end 5 ha. Hvis jagtretten er overdraget sammen med brugsretten

Fra : festus,blans

Dato : 28-11-02 17:12

"Martin Sørensen" <ms@danhunters.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
brugsretten
> til ejendommen, må jagten kun drives af den, der har brugsretten, og
JA og jeg har brugsretten!!!!!!!!!!!!!!
da jeg har pagtet skoven...

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-11-02 11:30

Hvad vil du gøre når den hjort du "klipper" løber ad H til ud af dit revir,
/Martin

Fra : festus,blans

Dato : 28-11-02 17:57

Fra : festus,blans

Dato : 29-11-02 19:17

Jeg syntes selv at jeg har haft en kanon oplevelse idag jeg var på arbejde
og da jeg kørte hjem kørte jeg lige forbi "skoven" og der mødte jeg naboen
der er bonde og har 75 HEKTAR AGERJORD OMKRING MIN SKOV og det eneste han
havde at sige det var at der havde jeg fået et godt stykke jagt og jeg
skulle ikke tænke på om jeg måske skulle komme til at gå i hans hegn det
betød ikke noget for ham for som han sagde
der skmal sgu nok blive plads til os allsammen og jeg havde vel og mærke
talt med ham om hvad der bliver skrevet her i gruppen.
Hans eneste kommentar var atfor ham var alt vildt noget der tilhørte os alle
sammen og det varop til os at administrere det efter vores egen bedste
overbevisning
Se det var en god oplevelse
Hilsen
Rene Petersen

Fra : Søren Hansen

Dato : 12-12-02 11:13

Det er jo fint du har fået en flink nabo. Men da meget af diskussionen
er gået hen og blevet principiel vil jeg lige knytte et par
kommentarer til Alex Linaas lange svar.

Jeg er nemlig ikke storjæger, og har kun 11 ha at gå på jagt på. Her
har vi en rimelig råvildt bestand, og det har jeg en fornemmelse af
kun er tilfældet fordi jeg meget sjældent skyder et stykke. Jeg har
haft dem i kikkerten MANGE gange, men kun skudt få. Jeg mener det er
blevet til 6 stykker siden 1973. Da vi har en nabo som kan lide at
"videofilme" råvildet fra et tårn tæt ved vores skel tror jeg råvildet
føler sig stort set sikkert på vores areal.

Den nabokrig som refereres lyder ærlig talt en smule overdrevet. Kunne
du ikke bare parkere så de ikke vidste du var der ?

Men jeg var sådan set ikke generelt ude efter folk med små arealer.
Der bør på ALLE størelser arealer være sammenhæng mellem størrelse og
afskydning.

Fra : Per, Odense

Dato : 12-12-02 16:01

I news:8b032233.0212120212.35fb5e37@posting.google.com , skrev Søren
Hansen <sbhagro@hotmail.com> , bl.a. :
> Men jeg var sådan set ikke generelt ude efter folk med små arealer.
> Der bør på ALLE størelser arealer være sammenhæng mellem størrelse og
> afskydning.

Ja, og det går jo bedst med et godt forhold og gode aftaler med naboen.
(Mange gange er han pr. definition en idiot indtil man har mødt ham, der er
i hvert fald tit mistro til hans etik)
En fællesjagt, et hjørne hvor han kan sætte folk for når han har jagt og
aftaler om at "samle op" hvis noget falder på den anden side skællet, er med
til at fremme det gode naboskab.
Det er nu rarest hvis man glæder sig til at møde naboen og vise ham den
skudte buk.

--
Per, Odense
Ved svar fjern *** fra adressen

Fra : Elvis

Dato : 19-12-02 00:47

Set i forhold til skiderikker som festus og alex, mener jeg at det er
nødvendigt at hæve grænser for jagtbare arealer til mindst 50 ha. På den
måde får man en gang for alle udryddet alle randjægere.

MVH/Laur

Fra : Alex Linaa

Dato : 19-12-02 10:24

"Elvis" <fede@dyr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
den
> måde får man en gang for alle udryddet alle randjægere.

Så nåede vi godt nok ned på børnehavestadiet mht. seriøsitet.
Små drenge der ikke ved navns nævnelse tør stå ved deres udtalelser,
skulle holde sig til modellervoks og væk fra usenet.

FUT til news:dk.admin.netikette

Fra : Torben F@rum

Dato : 19-12-02 11:13

> [...]
> nødvendigt at hæve grænser for jagtbare arealer til mindst 50 ha. På den
> måde får man en gang for alle udryddet alle randjægere.

Du råder måske over 51 ha ?

Fra : Per, Odense

Dato : 19-12-02 11:51

I news:ats5m7$1n1j$1@news.cybercity.dk , skrev Torben F@rum
<farum@city.dk**> , bl.a. :
> "Elvis" <fede@dyr.dk> skrev i en meddelelse

> Du råder måske over 51 ha ?

Jeg var ude for at se på 88 tdl. som grænser op til Hvidkilde på Fyn. Her
var den største bekymring fra udlejeren at hvis det var en lejer som gik for
hårdt til det, ville Hvidkilde hegne skoven. Som i så mange andre forhold i
livet må vi nok (som mænd) holde fast ved at det ikke er størrelsen der
betyder alt
--
Per, Odense
Ved svar fjern *** fra adressen

Fra : LARS HAUGAARD

Dato : 25-12-02 21:48

> [...]
> hårdt til det, ville Hvidkilde hegne skoven. Som i så mange andre forhold
> livet må vi nok (som mænd) holde fast ved at det ikke er størrelsen der

Hej Per.
Ejeren af din måske kommende jagt, behøver nu ikke være bange for at godset
hegner skoven, de må de ganske enkelt ikke.
Men der er givet andre måder at genere naboerne på

Det følgende er måske lidt off topic til tider, hvis så, bær over med mig

Hele denne diskussion viser lidt, hvordan danske jægere har det med at leje
jagt - og jagt i det hele taget. Der skal meget gerne være valuta for
pengene. Indrømmet, det er da også sjovest når der en gang imellem er et
stykke vildt at tage med hjem, men igen, hvor meget?

Ser man på råvildt, så siger en tommelfingeregel som bl.a. vildtforvaltere
og skytter bruger, at der i en god råvildt biotop i DK er op til omkring et
dyr pr. 4 ha. Kigger man i litteraturen, f.eks Cederlund/Liberg, lidt
mindre. Har man altså 20 ha jagt, så har man vel 3 - 4 dyr som man et eller
andet sted kan betragte som "sine", ikk? Eller er det nu så enkelt? Består
lige den del ens jagt udgør i området udelukkende af en våd mose, eller
knastør tæt rødgran remise, ja så kan det da godt være dyrene er der, men
maden henter de nu på naboens område. Så i sit valg af afskydningspolitik,
hvis sådan et valg vel og mærke foretages, bør man nok nærmere tage den
slags overvejelser i betragtning, end måske lige hvad man giver i jagtleje,
eller for den sags skyld, hvor mange kvadratmeter man har til rådighed!
Sådan som jagtlejeniveauet er i dag, kan man _ikke_ forvente nogen speciel
realistisk sammenhæng jagtleje og udbytte imellem. Vil man skyde en buk på
et gods koster det nu og dags vel 2500- 3000 kr. Og så for du opsatsen med
hjem, ingen kød. Betaler jeg 10000 kr årligt for min jagt, så må jeg vel så
skyde 4 dyr? Nej vel!?
Stik en finger i jorden, og vurder lidt realistisk, så går det vel næppe
helt galt. Jeg har set masser af tilfælde, hvor nabojægere bekriger
hinanden, i stedet for at bruge den oplagte mulighed der ligger i netop det
at være naboer. I dag er det klassiske svar på spørgsmålet om man har haft
en god jagtdag: "Ja, vi nedlagde x antal vildt". Det kunne være dejligt,
hvis svaret måske lød lidt i retning af :"Ja, det var en dejlig dag!!"

De mest julede og nytårsagtige hilsner

Lars Haugaard
www.haugaard.org

OBS: Nyhedsgrupper er desværre tit udsat for spam.
Derfor; Ønsker du at maile mig så bedes du fjerne
>nospam<
i afsenderadressen på denne mail.