"Lån" af portrætbillede
Fra : Bodil

Dato : 03-03-01 17:13

Hej med jer

Jeg er netop blevet gjort opmærksom på, at et billede af mig fra mit
website er havnet på en konkurrents website under deres kontaktdel. På
den måde ser det ud som om jeg repræsenterer firmaet - de har ikke en
gang ulejliget sig med at omdøbe navnet på billedet. Det kan ses på
http://www.kiwebdesign.dk/ under "kontakt". Mit eget website kan ses på
http://www.behrendt.dk/

Jeg samarbejder ikke med firmaet og kendte ikke foretagendet før jeg
blev gjort opmærksom på det i dag. Hvordan forholder jeg mig til det?
Skal jeg kontakte min advokat eller ringe direkte til dem og udbede en
forklaring samt forlange at billedet omgående bliver fjernet?

Birgitte

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-03-01 18:00

Hej Birgitte

I første omgang vil jeg tilråde, at du kontakter dem direkte pr telefon
_og_ skriftlig og bede dem fjerne det billede med det samme. Sæt en
tidsfrist - fx. 3 dage. Og hvis de så ikke har fjernet dit billede, vil
jeg igen maile dem / skrive til dem med et anbefalet brev, hvori du skal
gøre dem opmærksom på, at det billede skal være fjernet inden for 24
timer, ellers vil du blive nødsaget til at tage juridiske skridt over for
firmaet.

En sådan henvendelse plejeer at hjælpe. Og det er hamrende ulovlig at
bruge andres billeder / portrætter som referencer, - uden skriftlig
tilladelse. Og du kan i konsekvens heraf måske endda kræve erstaning for
misbrug og vildledning, men det kan din advokat bedre råde dig i.

mvh. Erik Richard

Bodil wrote:

> [...]
> Skal jeg kontakte min advokat eller ringe direkte til dem og udbede en
> forklaring samt forlange at billedet omgående bliver fjernet?

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 03-03-01 18:06

"Bodil" <bodil@konsulentfirmaet-argo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Skal jeg kontakte min advokat eller ringe direkte til dem og udbede en
> forklaring samt forlange at billedet omgående bliver fjernet?

Jeg ville provokere dem ved, at sende dem en regning lydende på de
omkostninger der var ifm. fremstillingen af billedet (fotograf, optimering
til web, o.s.v.)

Jeg tror nu at de fjerner det MEGET hurtigt efter at de bliver klar over, at
du har opdaget at de bruger dit billede!

--
Mvh. Søren C. Fischer

http://lmarr.dyndns.dk

Fra : Erik G Christensen

Dato : 03-03-01 22:40

Bodil wrote:

Sammendrag af egen vurdering, og mange af de andres indlæg

Skriv en faktura på kr 2.000 (+- moms afhænger af din registrering)
med betaling inden 14 dage, for anvendelse af et billede i en sammenhæng,
du ikke har giver tilladelse til, herunder rettigheder til billed-
anvendelsen,
så sker der noget,
eller du har et godt grundlag for en advokat

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Peter Grauslund Chri~

Dato : 04-03-01 00:13

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message

> [...]
> anvendelsen,
> så sker der noget,
> eller du har et godt grundlag for en advokat

Det med at sende en regning holder ikke rigtigt - i hvert fald skal den være
udspecificeret.

Hvad dækker regningen egentlig over? Holder det overhovedet? Jeg tvivler.

Jeg vil i stede anmode om, at billedet fjernes straks og hvis dette krav
ikke opfylde true med andre juridiske tiltag.

At fremsætte et uholdbart krav kan være dyrt. Til de juridisk interesserede:
se *princippet* i GBL § 9 og KBL § 59.

FUT: dk.videnskab.jura

/Peter

--
http://vvv.grauslund.com/

Fra : Christian Schou

Dato : 06-03-01 15:26

Husk forresten altid at tage et skærmprint, straks du opdager
'forbrydelsen'.

Sørg for at have dine beviser i orden - hvis bureauet havde fjernet billedet
og sagt 'hvaffor et billede?', så stod du med håret i postkassen.

Med et skærmprint på harddisken (og en sikkerhedskopi ;) kunne du med rolig
stemme henvende dig og bede dem fjerne billedet - alternativt bede om
betaling / erstatning.

mvh Christian