Ansvar for færden fra indersiden af netvær~
Fra : Cellu

Dato : 25-11-02 15:31

I betragtning af APGs sidste tiltag mod pirater, nemlig at registrere
ip-fingeraftryk på kazaa (jf.
http://www1.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=74663) håber jeg
på at finde lidt hjælp.

Vi er 15 personer der deler en adsl-forbindelse via et netværk.

1) Er jeg juridisk ansvarlig for de andre 14 brugeres færden, når
forbindelsen står i mit navn?

2) Vil deres færden blive tolket som min færden?

3) Hvis 1 eller 2 er sande, hvordan slipper jeg så af med det ansvar?

a) Hvis folk skal logge på netværket (det skal de ikke nu)?
b) Vil jeg skulle gemme en log?
c) Skal forbindelsen stå i boligforeningens navn, og betyder det rent
faktisk andet end at bestyrelse bliver ansvarlige?

Tony

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 25-11-02 21:21

"Cellu" skrev:
> [...]
>
> Vi er 15 personer der deler en adsl-forbindelse via et netværk.
>
> 1) Er jeg juridisk ansvarlig for de andre 14 brugeres færden, når

Det kommer lidt an på, hvordan I deler forbindelsen.
Hvis du har lavet aftalen med internetudbyderen, så er du ansvarlig i
forhold til overholdelse af internetudbyderens kundevilkår. Sagt lidt
firkantet: De kan finde på at klippe forbindelsen, hvis én af jer laver
noget forbudt.
Rent juridisk vil jeg mene, at du har samme status som en internetudbyder.
Så kan du kigge i e-handelslovens §14, hvor der står, at du som udgangspunkt
er ansvarsfri, hvis du alene videreformidler tjenster - altså, hvis du bare
leverer internetforbindelse til de andre, kan du ikke være ansvarlig.
http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_ehan.htm
Imidlertid står der også, at du har pligt til at gribe ind, hvis du bliver
(gjort) opmærksom på, at en af brugerne gør noget ulovligt. Du får altså
rollen som net-betjent.

Med venlig hilsen

Thomas B. Maxe
(som i denne forbindelse repræsenterer sig selv og ikke TDC Internet)

Fra : Cellu

Dato : 27-11-02 09:00

> [...]
> (gjort) opmærksom på, at en af brugerne gør noget ulovligt. Du får altså

Tak for svaret Thomas

Jeg vil aflevere breve til brugerne og advare mod ulovligheder.

Tony

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 25-11-02 21:52

In <artcb0$o3r$1@sunsite.dk> "Cellu" <CELLU@nospamLITE.com> writes:

> [...]
>på at finde lidt hjælp.

>Vi er 15 personer der deler en adsl-forbindelse via et netværk.

I mange adsl-kontrakter staar der at forbindelse er personlige og kun
maa bruges af husstanden. Staar det ogsaa i den ?

Mvh
Martin

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 25-11-02 22:39

On 25/11/02 21:52, in article aru2hr$in8$1@news.net.uni-c.dk, "Martin Moller
Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> wrote:

> I mange adsl-kontrakter staar der at forbindelse er personlige og kun
> maa bruges af husstanden. Staar det ogsaa i den ?

Det er i hvert fald ligegyldigt for afgørelsen af det spørgsmål han stiller.
Hvad der står i kontrakten, har (normalt) kun betydning i forholdet mellem
udbyder og kunde.

/kristian