Hjemmelavet skæftolie, hvordan
Fra : JSC

Dato : 25-11-02 14:57

Er der nogen der har opskriften på skæfteolie (Linolie og alkanorod)???

Hvor meget af hver og hvor længe skal det trække før brug??

Mvh.
Jørgen

Fra : John Reinau

Dato : 25-11-02 17:04

Jeg mener at Det Let`h lavede noget engang .. måske du skulle kikke på hans
hjemmeside ! http://www.dr.dk/leth/ eller send ham en mail !

Fra : J Nielsen

Dato : 25-11-02 20:24

On Mon, 25 Nov 2002 14:57:17 +0100, "JSC" <jsc_dk@hotmail.com> wrote:

>Er der nogen der har opskriften på skæfteolie (Linolie og alkanorod)???
>
>Hvor meget af hver og hvor længe skal det trække før brug??

Jeg har brugt alkanarod tilbage i en fjern fortid. Alkanarod bruges for at
give farve til skæftet, det er udemærket til at vedligeholde skæfter, men
forvent ikke mirakler mht. farven.

Hvis et skæfte først er oliebehandlet er det ikke let at få det til at tage
imod farve, drejer det sig der imod om et skæfte hvor lakken er blevet
fjernet, vil vand baseret bejdse, efterfulgt af af en oliebehandling, ofte
give et flot resultat. En blanding a valnød og mahogni bejdse kan få et
simpelt bøgetræsskæfte til at ligne en hel million.

Et skæfte af en god kvalitet valnød behøver sjældent farve, men nu om stunder
er der er ofte langt mellem de virkelig gode skæfter.

læs mere her http://riflestocks.tripod.com/
--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : JSC

Dato : 26-11-02 09:02

"J Nielsen" <morgan@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Det er nemlige lige opgaven - jeg er ved at få fjernet lakken på mit skæfte
(valnød!)
læs mere her http://riflestocks.tripod.com/

Takker

/Jørgen

Fra : Niels

Dato : 25-11-02 20:32

> [...]
> Er der nogen der har opskriften på skæfteolie (Linolie og alkanorod)???
>
> Hvor meget af hver og hvor længe skal det trække før brug??

Ja her er den:
Du starter bilen, kører ind til din våbenhandler og bytter for lidt
håndører, så har du en god flaske skæfteolie
God fornøjelse.

Fra : JSC

Dato : 26-11-02 08:59

"Niels" <nielshorsboel@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Du starter bilen, kører ind til din våbenhandler og bytter for lidt
> håndører, så har du en god flaske skæfteolie

Det er simpelthen for nemt, nu har jeg fået alkanorod af en god ven (som
ikke kan huske opskriften), og så skulle det også gerne bruges til
behandling af skæfter på hjemmelavede knive.....

/Jørgen

Fra : Martin Nielsen

Dato : 27-11-02 20:06

Hej Jørgen

Den opskrift på skæfteolie du efterlyser er som følgende:

10 g Alkannarod
1/2 dl Mineralsk terpentin
1/2 Linolie

Det hele skal trække i en måned.

Jeg synes nu jeg får det bedste resultat med 1 dl terpentin.

Læs evt mere her:

http://www.huntersmagazine.com/artikler/tipsogtricks/vedligeholdelse_af_%20h
aglgevaer/index_side3.asp

Held og lykke.
/Martin

Fra : Lars Haugaard

Dato : 27-11-02 22:25

Nope! Ikke mineralsk terpentin, men vegetabilsk!!!! Mineralsk virker
affedtende og dermed i mod linolien. Den vegetabilske (som kunstmalere
anvender i deres maling)f år linolien og evt. farve til at trænge dybere ind
i træet. Den er også ublu dyrere end den mineralske, men til gengæld virker
den.

Mvh

Lars Haugaard

www.haugaard.org

Fra : JSC

Dato : 28-11-02 11:50

> [...]
> 1/2 Linolie
>
> Det hele skal trække i en måned.
>
> Jeg synes nu jeg får det bedste resultat med 1 dl terpentin.

Tak for hjælpen - jeg må straks i gang ....

/Jørgen