Brunering
Fra : Gronholtparken7

Dato : 25-11-02 14:33

Er der nogle der ved noget om brunering? evt flammebrunering . Kan man gøre
det selv ? eller hvor får man det gjort og hvad er prisen ca.
låsen til mit haglgevær vil jeg godt have bruneret
Mvh Lars

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 25-11-02 15:36

Jeg spurgte selv om det for et par år siden og min egen konklusion m.h.t.
flammebrunering, ud fra de svar jeg fik, er at det ikke er til at gøre
selv. Det er noget med at der skal "afbrændes" benmel eller læder (lige som
indsatshærdning ?) i forbindelse med det. Samtidigt er der fare for at evt.
hærdning af baskylen udglødes. Jeg havde derfor ikke mod på at prøve.

Jeg valgte i stedet at polere de flammebrunerede dele op, så de nu skinner
som crom - og det har jeg ikke fortrudt.

Når jagtsæsonen er over vil jeg polere løbet (da det alligevel ikke er for
kønt) og kold-brunere det. Jeg vil bruge et kemikalie der hedder Blacking
(forhandles af min lokale våbehandler). Jeg bruger det i dag til
pletbrunering, men jeg har endnu ingen erfaring med brunering af hele løb.
Jeg tror at det må være et "rimeligt" produkt, da det også bruges
professionelt. Se nedenstående:

http://www.thk-maskinfabrik.dk/Overfladebehandling.htm

Mvh Steen

Gronholtparken7 <gronholtparken7@stofanet.dk> wrote in article