|
| Bestilling af Vare/Fortrydelse Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 25-11-02 09:10 |
|
Hejsa - Jeg har et lille issue med en radioforretning
På et tidspunkt var nede i forretningen og bestilte en ny fjernbetjener til
TV'et fordi den gamle blev tabt i en skål cornflakes/med mælk/sukker (børn -
suk
Samme aften finder jeg ud af at jeg kan få den gamle fjernbetjener til at
virke mod forventning
Dagen efter ringer jeg til radioforretninger og fortæller at jeg ikke skal
bruge fjernbetjeneren alligevel, De fortæller så at de ikke kan nå at
afbestille den i Holland - den er sendt afsted (til forretningen)
Så langt så godt
Nu kommer det lidt spegede
Jeg har af gode grunde ikke afhentet fjernbetjeneren i forretningen
Forretningen har sendt mig en giro på beløbet på fjernbetjeneren
Hvordan står jeg egentlig i den situation?
Skal jeg bare grine ad dem, eller skal jeg afhente fjernbetjeneren og blive
en
erfaring rigere, eller?
Det er en bagatelsag på små 300 kr
mvh/Peter Lykkegaard
| |
Cellu (25-11-2002)
| Kommentar Fra : Cellu |
Dato : 25-11-02 15:37 |
|
> Jeg har af gode grunde ikke afhentet fjernbetjeneren i forretningen
> Forretningen har sendt mig en giro på beløbet på fjernbetjeneren
>
> Hvordan står jeg egentlig i den situation?
> Skal jeg bare grine ad dem, eller skal jeg afhente fjernbetjeneren og
blive
> en erfaring rigere, eller?
Forretningen har på din opfordring bestilt, og fået sendt, en vare. Den er
du som ordregiver pligtig at betale for.
Tony
| |
Peter Lykkegaard (25-11-2002)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 25-11-02 15:59 |
|
Som svar på skriblerier nedfældet af Cellu :
>> Jeg har af gode grunde ikke afhentet fjernbetjeneren i forretningen
>> Forretningen har sendt mig en giro på beløbet på fjernbetjeneren
>>
>> Hvordan står jeg egentlig i den situation?
>> Skal jeg bare grine ad dem, eller skal jeg afhente fjernbetjeneren
>> og blive en erfaring rigere, eller?
>
> Forretningen har på din opfordring bestilt, og fået sendt, en vare.
> Den er du som ordregiver pligtig at betale for.
>
Ok, en erfaring rigere
Det er sgu også s.. det går så hurtigt med at bestille, når forretningen er
online med lageret
mvh/Peter Lykkegaard
| |
Cellu (25-11-2002)
| Kommentar Fra : Cellu |
Dato : 25-11-02 16:04 |
|
> Det er sgu også s.. det går så hurtigt med at bestille, når forretningen
er
> online med lageret
Ja betænkningstiden er minimal - jeg elsker Bilka og deres
fortrydelsespolitik
Tony
| |
Jakob Paikin (25-11-2002)
| Kommentar Fra : Jakob Paikin |
Dato : 25-11-02 16:19 |
|
On Mon, 25 Nov 2002 09:09:53 +0100, "Peter Lykkegaard"
<polonline@hot.mail.com> wrote:
>Hvordan står jeg egentlig i den situation?
Da du har bestilt varen i butikken og ikke ved fjernsalg (f.eks. pr.
postordre/Internet) har du intet _krav_ på en fortrydelsesret.
Konklusionen blive derfor at du er bundet af aftalen med forretningen
om at købe en ny fjernbetjening.
--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine. www.dklaw.dk
Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning, samt i øvrigt er min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.
| |
Thunderbird (25-11-2002)
| Kommentar Fra : Thunderbird |
Dato : 25-11-02 16:57 |
|
On Mon, 25 Nov 2002 16:19:26 +0100, Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> wrote:
>On Mon, 25 Nov 2002 09:09:53 +0100, "Peter Lykkegaard"
><polonline@hot.mail.com> wrote:
>
>>Hvordan står jeg egentlig i den situation?
>
>Da du har bestilt varen i butikken og ikke ved fjernsalg (f.eks. pr.
>postordre/Internet) har du intet _krav_ på en fortrydelsesret.
HVid nu hvis at en kude betiller noget via telefonen, fx ringer til mig og spørger om jeg har en
bestemt varer. Men den har jeg normalt ikke. Kan jeg så godt nægte han returret med den grund af jeg
ikke tager skaffevarer igen ?.
--
Mvh
Flemming Jacobsen
| |
Henning Makholm (25-11-2002)
| Kommentar Fra : Henning Makholm |
Dato : 25-11-02 17:09 |
|
Scripsit Thunderbird <dsl79930[Fjern dette]@vip.cybercity.dk>
> HVid nu hvis at en kude betiller noget via telefonen, fx ringer til
> mig og spørger om jeg har en bestemt varer. Men den har jeg normalt
> ikke. Kan jeg så godt nægte han returret med den grund af jeg ikke
> tager skaffevarer igen ?.
Hvis det er et fjernsalg, kan du ikke nægte returret. Men om det er
tilfældet, kommer an på om din telefoniske aftaleindgåelse er del af
et "system for fjernsalg" ifølge forbrugeraftalelovens §10a. Jeg er
ikke sikker på hvordan det afgrænses i praksis, men ydergrænserne af
spektret må være:
- en almindelig fysisk forretning som ikke i sin markedsføring
opfordrer kunderne til at afgive bestillinger telefonisk - men
som alligevel indgår aftale når en kunde på eget initiativ ringer
til forretningens generelle telefonnummer. Ikke fjernsalg.
- en handelsdrivende som normalt kun kommer i forbindelse med sine
kunder telefonisk. Altid fjernsalg.
*Hvis* der er tale om fjernsalg skal du også opfylde
informationsforpligtelserne i §§ 11 og 11a m.v.
--
Henning Makholm "Nej, hvor er vi altså heldige! Længe
leve vor Buxgører Sansibar Bastelvel!"
| |
Thunderbird (25-11-2002)
| Kommentar Fra : Thunderbird |
Dato : 25-11-02 18:23 |
|
On 25 Nov 2002 17:09:21 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote:
>Scripsit Thunderbird <dsl79930[Fjern dette]@vip.cybercity.dk>
>
>> HVid nu hvis at en kude betiller noget via telefonen, fx ringer til
>> mig og spørger om jeg har en bestemt varer. Men den har jeg normalt
>> ikke. Kan jeg så godt nægte han returret med den grund af jeg ikke
>> tager skaffevarer igen ?.
>
>Hvis det er et fjernsalg, kan du ikke nægte returret. Men om det er
>tilfældet, kommer an på om din telefoniske aftaleindgåelse er del af
>et "system for fjernsalg" ifølge forbrugeraftalelovens §10a. Jeg er
>ikke sikker på hvordan det afgrænses i praksis, men ydergrænserne af
>spektret må være:
>
> - en almindelig fysisk forretning som ikke i sin markedsføring
> opfordrer kunderne til at afgive bestillinger telefonisk - men
> som alligevel indgår aftale når en kunde på eget initiativ ringer
> til forretningens generelle telefonnummer. Ikke fjernsalg.
Det er denne jeg så må komme ind unde. Men hvad nu hvis kunden spørger efter varen i en email og jeg
så svarer i en email og han så derefter bestiller, eventuelt via en varenummer jeg så tilføjer via
internettet. Gælder den der, eller kun hvis kunden tager kontakt med mig telefonisk og så eksipeder
ordren derfra?
--
Mvh
Flemming Jacobsen
| |
Jakob Paikin (25-11-2002)
| Kommentar Fra : Jakob Paikin |
Dato : 25-11-02 17:36 |
|
On Mon, 25 Nov 2002 16:56:56 +0100, Thunderbird <dsl79930[Fjern
dette]@vip.cybercity.dk> wrote:
>HVid nu hvis at en kude betiller noget via telefonen, fx ringer til mig og spørger om jeg har en
>bestemt varer. Men den har jeg normalt ikke. Kan jeg så godt nægte han returret med den grund af jeg
>ikke tager skaffevarer igen ?.
Definitionen af fjernsalg findes i forbrugeraftalelovens § 10a:
"Som fjernsalg betegnes aftale om køb af varer, om tjenesteydelser
eller om løbende levering af varer eller tjenesteydelser, når aftalen
1) indgås ved brug af fjernkommunikation og uden, at parterne mødes,
og
2) indgås som led i et system for fjernsalg, som drives af den
erhvervsdrivende."
I dit eksempel er punkt 2 næppe opfyldt, hvorfor fortrydelsesretten
ikke gælder.
--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine. www.dklaw.dk
Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning, samt i øvrigt er min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.
| |
Peter Lykkegaard (22-11-2002)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 22-11-02 21:11 |
|
Som svar på skriblerier forfattet af Jakob Paikin
> On Mon, 25 Nov 2002 09:09:53 +0100, "Peter Lykkegaard"
> <polonline@hot.mail.com> wrote:
>
>> Hvordan står jeg egentlig i den situation?
>
> Da du har bestilt varen i butikken og ikke ved fjernsalg (f.eks. pr.
> postordre/Internet) har du intet _krav_ på en fortrydelsesret.
>
Ok, var jeg ikke klar over
Det er ikke ret tit jeg fortryder de ulykker jeg render og laver
> Konklusionen blive derfor at du er bundet af aftalen med forretningen
> om at købe en ny fjernbetjening.
Det vist efterhånden gået op for mig
mvh/Peter Lykkegaard
| |
|
|