Andet telekom.
jakjoe 1141
Benjamin... 1084
Telefonnumre i Sverige, Tyskland Norge og ~
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-11-02 23:33

Jeg har brug for at kende "mønstret" i telefonnumrene fra Norge,
Sverige, Tyskland og England - altså ligesom man i DK har : +45 XX
XXXXXX (+land område nummer).

Jeg ved at man f.eks. i Sverige har to "forskellige" numre alt efter
om det er i samme region eller ej. De "mønstre" jeg skal bruge skal
være så de kan bruges fra alle lande, altså både fra samme land men
også internationale opkald.

Hvor kan jeg skaffe dem ?

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
"I am a nobody, and nobody is perfect; therefore I am perfect."

Fra : Pongo

Dato : 25-11-02 01:05

Henrik Stidsen wrote:
> Jeg har brug for at kende "mønstret" i telefonnumrene fra Norge,
> Sverige, Tyskland og England - altså ligesom man i DK har : +45 XX
> XXXXXX (+land område nummer).

Nu gælder områdenummeret jo ikke rigtigt længere i DK, så det danske
mønster må vil være +45 xxxxxxxx, hvor de 8 cifre angiver
abonnentnummeret.

> [...]
> om det er i samme region eller ej. De "mønstre" jeg skal bruge skal
> være så de kan bruges fra alle lande, altså både fra samme land men

Jeg er ikke sikker på, at de mønstre du søger overhovedet eksisterer,
men her er nogle bud på hvor du kan kigge:

http://www7.itu.int/treg/Regulators/RegAddress.asp
http://www.wtng.info
http://kropla.com/dialcode.htm
http://www.numberingplans.com/

/Klaus

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-11-02 09:30

"Pongo" <Pongos.email@ddress> wrote in

> Nu gælder områdenummeret jo ikke rigtigt længere i DK, så det
> danske mønster må vil være +45 xxxxxxxx, hvor de 8 cifre angiver
> abonnentnummeret.

Det er rigtigt at man kan flytte numret - men de er opbygget efter
det selvom det ikke har nogen betydning :)

> Jeg er ikke sikker på, at de mønstre du søger overhovedet
> eksisterer, men her er nogle bud på hvor du kan kigge:
>
> http://www7.itu.int/treg/Regulators/RegAddress.asp

Hvis ikke jeg kan finde dem på de andre links har de da
kontaktadresser jeg kan bruge til at kontakte telestyrelserne i de
pågældene lande!

Fra : Tor-Einar Jarnbjo

Dato : 25-11-02 10:42

Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk> wrote in

> [...]
> om det er i samme region eller ej. De "mønstre" jeg skal bruge skal
> være så de kan bruges fra alle lande, altså både fra samme land men

Norge har et nummersystem som er ganske likt det dere bruker i Danmark.
Vanlige telefonnummer har åtte siffer og begynner med sifferne 2-9. I
tillegg finnes det fem-sifrede telefonnummer som begynner med 0, der det
andre sifferet også er 2-9 (00 er utenlandsprefiks og 01 er reservert).

I Sverige, Tyskland og England brukes fortsatt et system med
retningsnummer. Det hadde vi i Norge fram til 1993 og jeg mener å huske
at dere byttet i Danmark noen år tidligere? Det virker på den måten at du
ikke trenger å slå hele nummeret hvis du skal ringe til en annen telefon
innen samme området. Et telefonnummer i Frankfurt kan f.eks være (069) 12
34 56. Hvis du er i Frankfurt er det nok å ringe 123456, men ringer du
fra et annet sted i Tyskland må du taste hele nummeret. Et unntak er hvis
du ringer fra mobiltelefon. Da må du bruke retningsnummer i alle fall.
Telefonnummerne har heller ikke en fast lengde. Retningsnummeret kan være
kort, som f.eks Frankfurt 069 eller Berlin 030, men det kan ha inntil
seks siffer, f.eks 033439. Selve telefonnummeret har også forskjellig
antall siffer. Et telefonnummer i Berlin kan være (030) 90, og et
telefonnummer et annet sted kan være (06172) 91554372. Sverige og England
har et lignende system.

Tor-Einar

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-11-02 12:48

"Tor-Einar Jarnbjo" <bjo@pobox.com> wrote in

> [...]
> sifferne 2-9. I tillegg finnes det fem-sifrede telefonnummer som
> begynner med 0, der det andre sifferet også er 2-9 (00 er

De 5 cifrede er vel ikke noget privatmennesker har, så jeg kan vel
bare regne med at norske numre er samme "stil" som danske.

> I Sverige, Tyskland og England brukes fortsatt et system med
> retningsnummer.

Fandt en side med en oversigt over de svenske systemer - det er godt
nok forvirrende, de har jo 3-4 forskellige nummerssystemer! :/

Fra : Tor-Einar Jarnbjo

Dato : 25-11-02 22:33

Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk> wrote in news:Xns92D181E4221CAHS235DK@
212.54.64.149:

> De 5 cifrede er vel ikke noget privatmennesker har, så jeg kan vel
> bare regne med at norske numre er samme "stil" som danske.

Hvis du vil ha et fem-sifret nummer kan du få det, men det koster mellom
25000 og 100000 kroner i året. Du finner en oversikt over alle nummerne,
pris og om de er ledige her:

http://www.npt.no/no/nummer/andre_tlfnr/5-sifrede/nummerserier/5-02xxx.html

> Fandt en side med en oversigt over de svenske systemer - det er godt
> nok forvirrende, de har jo 3-4 forskellige nummerssystemer! :/

Det har nok bare ett nummersystem. Hva mener du med 3-4 forskjellige?

Tor-Einar

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-11-02 16:53

> Det har nok bare ett nummersystem. Hva mener du med 3-4
> forskjellige?

At de har forskellige måde at skrive dem på - noget med at der er
forskelligt antal numre i område og abonnentnummer.