En Ténéré sætter ud ved opbremsning
Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 24-11-02 23:00

Hej D.F.M.

Jeg har kammerat hvis Ténéré 600 sætter ud ved hård opbremsning. Jeg mente
at kunne huske noget om svømmehuse, så jeg har skiftet svømmehus-lukke-nålen
og sædet, samt udmålt svømmehøjden til 5mm som foreskrevet i bogen. Den
sætter dog stadig ud ved opbremsning og stejl nedkørsel.

Hvordan er det nu. Skal jeg hæve eller sænke svømmestanden? Kan der være
noget helt andet galt?

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Mads Lund

Dato : 25-11-02 09:50

> [...]
> sætter dog stadig ud ved opbremsning og stejl nedkørsel.
>
> Hvordan er det nu. Skal jeg hæve eller sænke svømmestanden? Kan der være

Prøv lige at tømme tanken helt for bensin (og vand), tøm svømmerhuset og
fyld nogle friske dråber på den.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 25-11-02 12:07

> Prøv lige at tømme tanken helt for bensin (og vand), tøm svømmerhuset og
> fyld nogle friske dråber på den.

Hej Mads

Da vi ikke må have benzin i vores klublokale (ret irriterende!) har tanken
være fuldstændig tømt og frisk benzin er påfyldt. Svømmehuset har været tømt
da jeg rodede med svømmehøjden. Den sætter ikke ud op ad bakke, og den
sætter ikke ud, selv ved hårde landinger, men hvis næsen tipper nedad sætter
den ud på stedet!

Fra : Mads Lund

Dato : 25-11-02 12:22

> [...]
> da jeg rodede med svømmehøjden. Den sætter ikke ud op ad bakke, og den
> sætter ikke ud, selv ved hårde landinger, men hvis næsen tipper nedad

Hmm, det lugtede bare lidt af et par dråber vand i bunden af svømmerhuset
(som ved opbremsning triller hen under dysen og stopper den til). Normalt er
der så megen bensin i svømmerhuset, at hoveddysen ikke kan trække luft ind.
Svømmerhøjden justeres oftere for at give den rigtige modstand på hævningen
af bensin i strålerøret.

Hvis det ikke er for besværligt, så prøv at tage svømmerhuset af uden at
tømme karburatoren først. Så kan man let se om det er vand der er problemet.

Ved tømning af tanken skal man huske på, at man oftest ikke kan tømme tanken
100% vha bensinhanen. Og ligger der lige en lille smule vand i bunden af
tanken, så skal der nok komme et par dråber ned i svømmerhuset, og vand
giver meget ofte netop den problemstilling du beskriver.

MAds Lund
Ninja9RT

Fra : Claus Rittig

Dato : 25-11-02 16:05

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager1(--fjern--)@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:%unE9.525$s4.1601@news.get2net.dk...

> Den sætter ikke ud op ad bakke, og den
> sætter ikke ud, selv ved hårde landinger, men hvis næsen tipper nedad
sætter
> den ud på stedet!

Det er et meget almindeligt problem på flere store off-roadere. Du kan prøve
at sænke svømmerhøjden og se om det hjælper, det tror jeg nok det gør på
Yamaha'erne (Den sætter ud fordi den drukner).
På Hondaer som fx. min, sætter den ikke ud under nedbremsning, men den dør
helt hvis den skal køre ned ad stejle skrænter. Det kan ikke løses.

Rittig

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 25-11-02 17:15

> Det er et meget almindeligt problem på flere store off-roadere. Du kan
prøve
> at sænke svømmerhøjden og se om det hjælper
> (Den sætter ud fordi den drukner).

Hej Claus

Tak for tippet. Jeg mente nok det var noget i den retning.

Fra : Mads Lund

Dato : 25-11-02 17:18

> På Hondaer som fx. min, sætter den ikke ud under nedbremsning, men den dør
> helt hvis den skal køre ned ad stejle skrænter. Det kan ikke løses.

Hvad med at give den fuldgas og køre nedad på baghjul ?

Sådan lidt som elite kørerne tacklede den her :
http://www.enduro.dk/13_photos/2002_Aalborg/105-0599_IMG.JPG

Jeg som tog nævnte skrænt med 2 kmt, blokeret baghjul og et skrækslagent
blik i øjene de første par gange. Derefter begyndte det at gå bedre. Toppen
var da vi lokkede Pein til at køre ned ad den uden bagbremse, med en
forklaring om "... det går meget lettere uden blokerede hjul... og så
motorbremser du bare lidt..." han kører på en DT125R som praktisk talt ikke
kan motorbremse.

Skrænten bruges desuden til at sætte overmodige rookies lidt på plads.
Typisk ved at provokere lidt med "... se om du kan hænge på, så skal jeg nok
vise dig sporet..." og efter at man har holdt et rimeligt lavt tempo på
første 1/2 af runden suser man ud over kanten, så de følger med før de får
gennemtænkt konsekvensen af et 30m frit fald (sådan føles det første gang)

Men det er lidt træls med de elite kører, for de rører ikke den første
halvdel og forcerer den slags uden at få sved på panden.

Man kan også køre op ad skrænten, hvilket føles langt mindre farligt, da man
ikke kan se hvor langt der er at falde.

Mads Lund
YZ426 der er vild med den slags skråninger

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-11-02 19:30

Mads Lund wrote:

> [...]
> får gennemtænkt konsekvensen af et 30m frit fald (sådan føles det første

Det skal jeg vist huske!
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Mads Lund

Dato : 26-11-02 10:21

> Det skal jeg vist huske!

Shit, jeg havde helt glemt at vi ikke har vist dig sporet endnu.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-11-02 13:20

Mads Lund wrote:

> Shit, jeg havde helt glemt at vi ikke har vist dig sporet endnu.

Hæ!
....men jeg har jo ikke engang en offroader endnu :-/ Du må lige råbe op,
hvis du finder en billig dt-r
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-11-02 17:21

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Hæ!
> ...men jeg har jo ikke engang en offroader endnu :-/ Du må lige råbe op,
> hvis du finder en billig dt-r

Der går rygter om at PerP's DT-R måske er til salg, og Tykke Mikkels CRM125
ligeså - det burde du nok tjekke op på?

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-11-02 17:25

Claus Rittig wrote:

> Der går rygter om at PerP's DT-R måske er til salg,

Email sendt

> og Tykke Mikkels CRM125 ligeså - det burde du nok tjekke op på?

Tykke Mikkel? Hvem er det? Jeg kender egentlig heller ikke cyklen, kan du
fortælle noget om den? Google havde ikke meget at sige udover nogle data på
en fransk side, hvor der bla. stod at den vejede 118 kg, havde 240mm skive
i for, 220 mm bagi og havde 15 hk. Men det med hk'ene er vel bare med den
typiske sydlandske begrænsning, ikke?

--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-11-02 19:35

> [...]

> i for, 220 mm bagi og havde 15 hk. Men det med hk'ene er vel bare med den

Jo, lige nøjagtig.
CRM er Hondas ækvivalent til DT125R, mere er der vist ikke at sige om det.

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-11-02 20:35

Claus Rittig wrote:

> [...]
Hvemhvemhvem?!? Du glemte at svare

> CRM er Hondas ækvivalent til DT125R, mere er der vist ikke at sige om det.

Er den til at få dele til? Der er jo ikke mange af dem (her i landet
anyway).
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-11-02 21:07

> Hvemhvemhvem?!? Du glemte at svare

Nåh, han bor oppe ved Mads Lund for tiden, så kontakt Mads, så kan han nok
række telefonen videre...

> Er den til at få dele til? Der er jo ikke mange af dem (her i landet
> anyway).

Det ved jeg ikke, men det er vel ikke et reelt problem? DT-R kan man jo
heller ikke få alle dele til

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-11-02 20:49

Claus Rittig wrote:

> Nåh, han bor oppe ved Mads Lund for tiden, så kontakt Mads, så kan han nok
> række telefonen videre...

Det prøver jeg så

> det.

> Det ved jeg ikke, men det er vel ikke et reelt problem? DT-R kan man jo
> heller ikke få alle dele til

Joeh, det er da også en pointe
--
mvh Jes Vestervang