Digital radio (DAB) på Mac?
Fra : [9000] thorkild niel~

Dato : 24-11-02 21:46

Hej!

Jeg kan se at man kan få digital-radio tunerkort til PC, men findes der
også nogle til Mac, som vi kan bruge når den slags bliver udbredt over
hele landet?

--
------
Venlig hilsen

Teksten "bort" og "fjernes"
skal slettes fra min afsender-e-mailadresse.

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 25-11-02 00:04

[9000] thorkild nielsen <bortthorkild.j.nfjernes@stofanet.dk> wrote:
> Jeg kan se at man kan få digital-radio tunerkort til PC, men findes der
> også nogle til Mac, som vi kan bruge når den slags bliver udbredt over
> hele landet?
AFAIK ikke endnu. Der er allerede langt mellem TV tuner kort til mac.
Derfor skal du nok ikke regne med at det bliver den store hit. Personlig
mener jeg at DAB er overvurderet.
Det er sådan set kun til torsdagskoncerterne hvor jeg savner kvaliteten.

hilsen
Sebastian

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : [9000] thorkild niel~

Dato : 25-11-02 18:22

Ja, men ind imellem er der noget - som f.eks. torsdagskoncerterne - det
kunne være fint at knalde direkte ind på harddisken til senere CD-brænding.

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 25-11-02 22:48

[9000] thorkild nielsen <bortthorkild.j.nfjernes@stofanet.dk> wrote:
> Ja, men ind imellem er der noget - som f.eks. torsdagskoncerterne - det
> kunne være fint at knalde direkte ind på harddisken til senere CD-brænding.

Tja da har du sikkert ret. Jeg ville dog foretrække en ganske almindelig
DAB tuner med spif eller coax digital udgang. På den måde ville jeg have
en tuner der er uafhængig af computeren og alligevel har jeg muligheden
at hente lyden ind i mac'en uden tab. Det kræver selfølgelig et internt
eller eksternt lydkort med spif i/o. Men det er jo også en god ide hvis
man vil hente lyden fra de såkaldte kopibeskyttede CDer ind. Til dette
formål står her en Roland UA-30

/Sebastian

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : [9000] thorkild niel~

Dato : 26-11-02 20:42

Hej igen!

Det lyder jo også som en interessant mulighed. Hvad gør Roland UA-30 ved et
digitalt input? gør den det analogt for bag efter at digitalisere det - eller
kan et digitalt signal køre direkte ind på harddisken uden konvertering og
dermed et kvalitetstab? Det afhænger måske af om den oprindelige
samplingsfrekvens m.m passer med de 44.1 kHz?

Venligst
Thorkild

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 27-11-02 22:36

[9000] thorkild nielsen <bortthorkild.j.nfjernes@stofanet.dk> wrote:
> Hej igen!
>
> Det lyder jo også som en interessant mulighed. Hvad gør Roland UA-30 ved et
> digitalt input?
En Roland UA-30 er en (nu udgået) USB-audio-dims (dims: english:
device).

Den tilsluttes til en USB port. Min Mac OS 9.1 genkender den med det
samme uden nogle driver eller andet.
Macen giver så alt lyd i stedet for til den interne soundboard via USB
porten til USB-audio-dimsen.
En Roland UA-30 har både analog, spif coax og spif optiske ind- og
udgange. Desunden har den en Guitar/mic indgang og kan sample i
forskellige frekvenser 44 og 48 kHz. På den måde får jeg DAT, MD og CD
lyden i Macen
Dog er kommer den ikke med ASIO driver.

I stedet for at fortælle meget om udgåede produkter vil jeg anbefale dig
at kigge nærmere hos
http://www.edirol.it/europe/main.asp?id=10&B1=OPEN&la=UK
på fanebladet USB-audio.

> gør den det analogt for bag efter at digitalisere det - eller
> kan et digitalt signal køre direkte ind på harddisken uden konvertering og
> dermed et kvalitetstab?
det digitale spif signal kør direkte til USB.

> Det afhænger måske af om den oprindelige
> samplingsfrekvens m.m passer med de 44.1 kHz?
den omsampler selvfølgelig ikke.

Jeg bruger den nogen gange også som ren D/A væksler, da jeg synes at den
lydder lidt bedre end en MASH D/A min CD spiller.

Sebastian

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark