Andet multimedie
bentjuul 3670
PDF-kontrol (follow-up til tråden Indesign~
Fra : Kim Thranborg

Dato : 24-11-02 20:03

I ovennævnte tråd nævnes bl.a. PitStop og Color Chameleon til at kontrollere
indholdet af pdf-filer til grafisk produktion.
Der findes en lang stribe af programmer til formålet, mens min opfattelse er
at det mest udbredte og anerkendte program er Enfocus PitStop.
Dette program koster selvfølgelig penge (som alt andet) men for nylig tog
Enfocus det imho fornuftige træk at udgive en gratis udgave med begrænsede
fasciliteter. Det eneste det omfatter (og for mange det mest vigtige) er
PitStop Preflight med nogle predefinerede indstillinger.
Det giver ikke garanti for fejlfri pdf'er men kan udemærket fungere som en
"ledetråd" til at fange en del af de hyppigste problemer, hvis ikke dem
alle, idet den grundlæggende kontrollerer kompatibilitet med f.eks. pdf/x3
standarden.
Det eneste der kræves er at man i forvejen har enten Acrobat Reader eller
den fulde Acrobat installeret

Til de som er interesserede er her et direkte link til beskrivelsen af
programmet:
http://www.enfocus.com/products/overview.php?nr=9

og de som bare vil hente programmet kan gøre det her:
http://www.enfocus.com/products/download.php?nav=3&navitem=10&nr=9

Beskrivelser og predefinerede indstillinger til den fulde PitStop Pro 5.03
(eller nyere) findes på:
http://www.enfocus.com/support/pdfprofileslist.php

Kim Thranborg
Projektleder
Bookpartner A/S
http://www.norhaven.dk/Default.asp?ID=247
kim@thranborg.dk

Fra : Storm

Dato : 25-11-02 00:03

Kim Thranborg <kim.thranborg@FILTERmail.dk> wrote:

> [...]
> fasciliteter. Det eneste det omfatter (og for mange det mest vigtige) er
> PitStop Preflight med nogle predefinerede indstillinger.

Det lyder som en god ide, jeg så faktisk en mail om det, men glemte det
igen. Tak for tippet.

Selv har jeg været glad ved <http://www.quite.com/revealing/> her kan
man se sin pdf i separationer på skærmen i det tætteste zoom, og altså
tjekke for udsparings/overprint fejl - og printe separationerne hvis man
lyster.

Den findes som 1-måneds-trial, men koster eller "149 UK pounds will be
approximately US$249". - Jeg var faktisk sikker på den var noget
billigere.

--
Venlig hilsen
Nina Storm