kogte kartofler...
Fra : Rollike

Dato : 24-11-02 19:38

Hejsa!

er der nogen her inde der ved hvor mange kcal der er i 100 gram kogte
kartofler?

på forhånt tak
Mette

--
Jeg søger seriøse folk med interesse i MLM.
Dine lommepenge bliver forøget og du får alle udgifter for opstart osv.

---

Fra : Claus Hansen

Dato : 24-11-02 19:52

"Rollike" <valofjernmig@valo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> betalt.
> mailto:valo@valo.dk
> Kender du ikke til MLM, send en mail og jeg vil forklare hvad det er.

Der er 355 kJ i gamle kartofler, og 335 i nye kartofler(pr. 100 g.)
Men pas på ,der er en masse kulhydrater i kartofler,og dem har
vi ikke brug for!!!!
Egentligt er kartofler noget af det mest ligegyldige,hvad næringsværdi
i vores kost angår.
Hilsen Claus

Fra : Rollike

Dato : 24-11-02 20:51

> Der er 355 kJ i gamle kartofler, og 335 i nye kartofler(pr. 100 g.)

Jamen det er jo i rå kartofler.. jeg vil gerne vide hvor mange kcal der er i
kogte kartofler.. jeg går ikke ud fra at en kartoffel vejer det samme
når den er rå som når den er kogt

> Men pas på ,der er en masse kulhydrater i kartofler,og dem har
> vi ikke brug for!!!!

Jo.. vi skal altså have lidt kunhydrater (60:30:30)

> Egentligt er kartofler noget af det mest ligegyldige,hvad næringsværdi
> i vores kost angår.

*G* nej det samme med ris, pasta og hvidt brød, men det smager godt

Mange hilsner
Mette

---

Fra : Kirsten Lehd

Dato : 24-11-02 20:43

> Jamen det er jo i rå kartofler.. jeg vil gerne vide hvor mange kcal der er
> kogte kartofler.. jeg går ikke ud fra at en kartoffel vejer det samme
> når den er rå som når den er kogt

100 gr kogt vejer vel det samme som 100 gr rå )

--
Kirsten en stor glad pige der gerne vil være mindre
.......og deltager på www.gladogslank.dk

Fra : Rollike

Dato : 24-11-02 22:09

> 100 gr kogt vejer vel det samme som 100 gr rå )

*G* ja det kan der jo være noget om.. men en rå kartoffel vejer vist mere
end en kogt kartoffel

MVH Mette

---

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 24-11-02 21:55

[Rollike | Sun, 24 Nov 2002 20:51:09 +0100]

>Jo.. vi skal altså have lidt kunhydrater (60:30:30)

Jeg er enige i at vi skal have lidt kulhydrater, MEN det er langt langt
mindre end du tror...

Det er lidt ueninghed om mængden som skal bruges af din hjerne og din
krop, men tallet for en hel dag svinger typisk mellem 5 og 1 gram i alt.

>*G* nej det samme med ris, pasta og hvidt brød, men det smager godt

Præcist, men der skal jo være bare LIDT afsagn på en slankekur/diet :)

Best regards,
Rene' (Denmark)
www.rene.hjorth.com & www.lowcarb.dk

Fra : Rollike

Dato : 25-11-02 08:30

> Jeg er enige i at vi skal have lidt kulhydrater, MEN det er langt langt
> mindre end du tror...

hmmm.. ovenfor ville jeg have skrevet (40:30:30) eller giver det jo ikke 100
procent *G*

> Det er lidt ueninghed om mængden som skal bruges af din hjerne og din
> krop, men tallet for en hel dag svinger typisk mellem 5 og 1 gram i alt.

Det tror jeg personligt er for lidt.... for man skal jo have noget at spise
og jeg vil ikke mene at det så er sundt kun at leve af proteiner og fedt...
Jeg skruver kun, fordi kulhydraterne så næsten er forsvundet... Hvis man
nu bare sørger for at indtage de langsomme kulhydrater (dem med lavt
grykemisk index) så er det jo ikke så galt... (ved godt at kartofler ligger
i den anden ende)

> Præcist, men der skal jo være bare LIDT afsagn på en slankekur/diet :)

Ja.. lige som med smøret på brødet... Man kan vænne sig til meget

Fra : Padmé

Dato : 25-11-02 15:58

"Rollike" <valofjernmig@valo.dk> wrote in message

> [...]
> nu bare sørger for at indtage de langsomme kulhydrater (dem med lavt
> grykemisk index) så er det jo ikke så galt... (ved godt at kartofler

Hvad er det for nogle kuldrater, der har et lavt glykemisk index?

Padmé

Fra : Padmé

Dato : 25-11-02 16:04

jeg mener naturligvis kulhydrater

Fra : Rollike

Dato : 25-11-02 22:08

> Hvad er det for nogle kuldrater, der har et lavt glykemisk index?

Desværre på engelsk

http://www.atnf.csiro.au/people/tgetts/gi_list.html

Lidt om mæthedsindex.. som ofte bliver nævnt i forbindelse med glykemisk

http://www.kostzonen.dk/faq/pdf-maet.pdf

Dette var den bedste danske liste jeg kunne finde:

http://www.alex.dk/kulhydrater_glykemisk_index.htm

håber det hjælper lidt

Mange hilsner
Mette

---

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-11-02 19:00

> Der er 355 kJ i gamle kartofler, og 335 i nye kartofler(pr. 100 g.)
> Men pas på ,der er en masse kulhydrater i kartofler,og dem har
> vi ikke brug for!!!!

Jo, det er jo derfor man anbefaler masser af grøntsager - kartofler er rent
faktisk en grøntsag. Og prøv du at spise 600 g af dem - de giver en rigtig
god mæthed i lang tid.

Mvh Maria

Fra : Ole Ildsgaard Hougaa~

Dato : 27-11-02 19:20

On Sun, 24 Nov 2002 19:51:49 +0100, "Claus Hansen"
<claus-bager@mail.dk> wrote:
>Der er 355 kJ i gamle kartofler, og 335 i nye kartofler(pr. 100 g.)
>Men pas på ,der er en masse kulhydrater i kartofler,og dem har
>vi ikke brug for!!!!

Man anbefaler normalt at ca. 55% af energien kommer fra kulhydrat. Med
et dagligt energiindtag på for eksempel 8000 kJ giver det plads til
ca. 260g kulhydrat om dagen. 100g (rå) kartofler indeholder 20g
kulhydrat, så mon ikke der bliver plads til en del kartofler.

>Egentligt er kartofler noget af det mest ligegyldige,hvad næringsværdi
>i vores kost angår.

Kartofler indeholder C-vitamin, B-vitaminer, kalium, magnesium, jern
og mangan. Helt ligegyldige er de vel ikke.

Fra : Padmé

Dato : 27-11-02 22:31

"Ole Ildsgaard Hougaard" <oih@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> ca. 260g kulhydrat om dagen. 100g (rå) kartofler indeholder 20g
> kulhydrat, så mon ikke der bliver plads til en del kartofler.

sorry ot, men er 8000 kJ ikke utrolig meget på en dag?

Padmé

Fra : B.Ikkala

Dato : 28-11-02 10:13

Wed, 27 Nov 2002 22:31:02, "Padmé" <dfgs@nonhotmail.com>

>sorry ot, men er 8000 kJ ikke utrolig meget på en dag?

Næeh, men det kommer jo meget an på køn, vægt alder og
aktivitetsniveau.

Mit hvilestofskifte ville f.eks kræve ca. 7500 kJ - det faktiske
forbrug er nok 13000 - 14000 kJ

Fra : Ole Ildsgaard Hougaa~

Dato : 28-11-02 17:37

On Wed, 27 Nov 2002 22:31:02 +0100, "Padmé" <dfgs@nonhotmail.com>
wrote:

>sorry ot, men er 8000 kJ ikke utrolig meget på en dag?

Nej, det er tværtimod i den lave evne. Afhængigt af alder, højde og
vægt har mænd et behov for ca. 10 - 12.000 kJ om dagen, mens kvinder
har behov for ca. 8 - 10.000 kJ (kilde: Ernæring og Diætik, Nyt
Nordisk Forlag Arnold Busck). Du forveksler måske kJ med kcal. 8000 kJ
er ca. 2000 kcal.

Fra : Rollike

Dato : 28-11-02 22:19

(kilde: Ernæring og Diætik, Nyt
> Nordisk Forlag Arnold Busck).

Hejsa!

er det en bog som man vil have glæde af at læse.. (jeg er med i en
arbejdsgruppe i en livsstilsklub hvor vi lærer folk om kost og motion) eller
er den mest for sygeplejere?

På forhånd tak
Mette

---

Fra : Ole Ildsgaard Hougaa~

Dato : 01-12-02 10:06

On Thu, 28 Nov 2002 22:19:10 +0100, "Rollike" <valofjernmig@valo.dk>
wrote:

> [...]
>
>er det en bog som man vil have glæde af at læse.. (jeg er med i en
>arbejdsgruppe i en livsstilsklub hvor vi lærer folk om kost og motion) eller

Jeg synes ikke jeg har haft den store glæde af den (jeg er nemlig
hverken sygeplejer eller sygeplejerske). Der er simpelthen for meget
tør information på for lidt plads til en lægmand. Hvis I er på udkig
efter en bog der relaterer ernæringsfaglig viden til dagliglivet,
kunne I se på Per Brændgaard Mikkelsens "Spis som du vil".

Fra : Rollike

Dato : 25-11-02 21:56

> er der nogen her inde der ved hvor mange kcal der er i 100 gram kogte
> kartofler?

Hejsa!

Det lader ikke til at der er nogen der lige ved hvor mange kcal der er i
kogte kartofler... er der nogen herinde der vil være så søde at veje de rå
kartofler (uden skræj lige inden de bliver kogt) og derefter veje de
kogtekartofler....

Så vil jeg meget gerne høre hvad begge dele vejer.. det er selvfølgelig uden
kogevandet

Det er så sjældent at vi får kartofler så derfor ville det være dejligt hvis
nogen herinde kunne hjælpe

Mange hilsner
Mette

---

Fra : Bettina Madsen

Dato : 25-11-02 22:33

> [...]
> kogtekartofler....
>
> Så vil jeg meget gerne høre hvad begge dele vejer.. det er selvfølgelig

Kartofler vejer det samme før og efter kogning (det var der også
en der sagde tidligere). Men de ukogte kartofler vil have et lavere
glykæmisk indeks i rå tlstand end i kogt!

Jeg mener der er forskel på pasta, ris og kartofler mht.
glykæmisk indeks og næringsindhold. De kan derfor ikke nævnes under et.
Der er fx. forskel på brune ris, hvide ris og basmati ris både mht. til
glykæmisk indeks og næringsindhold.
Der er væsentligt forskel på næringsindhold og mæthedsgrad/Kj på pasta
og karfofler.
Jeg mener derfor diskussionen er mere nuanceret også set i lyset af,
at vores gennemsnitlige kost skal være varieret og ikke ensidig hvor
mange forskellige madvarer udelukkes. Alle madvarer i mindre mængder
bidrager alle med deres gode egenskaber, og deres vigtige
indbyrdes samspil.

Kartofler indgår ikke som en del af de 600 g grønsager det
anbefales at spise dagligt. Når man fx. spiser kartofler til et
måltid får man foruden kulhydraterne også en del C-vitamin som bl.a.
fremmer jernoptagelsen.

Jeg skriver dette, da jeg fik undtryk af at diskussionen om mængden
af kulhydrater var ret ensidig. Hvis jeg har misforstået noget
så forklar mig bare sammenhængen.

hilsen Bettina

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-11-02 23:20

> Kartofler indgår ikke som en del af de 600 g grønsager det
> anbefales at spise dagligt.

Hvorfor ikke? Og hvor har du fundet det?

Mvh Maria

Fra : Padmé

Dato : 26-11-02 08:01

jeg mener også at kartofler indgår på samme vis som pasta og ris..og altså
ikke med grøntsager.Jeg har ikke selv kigget, men står der ikke noget om det
www.6omdagen.dk?

Padmé

Fra : Bettina Madsen

Dato : 26-11-02 08:06

> Hvorfor ikke? Og hvor har du fundet det?

Godmorgen!

Kartofler indgår ikke i grønt regnskabet, da de indeholder meget
stivelse/kulhydrat og derfor er en basisfødevare på linie med ris,
pasta og brød.

se link:

http://www.6omdagen.dk/

(se under kampagne)

Bettina

Fra : Bettina Madsen

Dato : 26-11-02 08:06

Fra : Tjinca

Dato : 26-11-02 08:36

> Så vil jeg meget gerne høre hvad begge dele vejer.. det er selvfølgelig
uden
> kogevandet

Hmmm! er det ikke lidt som med ris. Hvis en kartoffel skulle veje mere efter
en kogning end før, så er det fordi den har suget vand til sig under
processen. Og da der ikke er Kcal i vand, må man konkludere at Kcal
indholdet i kartoflen stadig er den samme.

Fra : Bettina Madsen

Dato : 26-11-02 09:32

"Tjinca" <Tjinca10@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> processen. Og da der ikke er Kcal i vand, må man konkludere at Kcal
> indholdet i kartoflen stadig er den samme.

Det er da rigtigt. Men man skal vide hvor meget vand den
har suget til sig og dermed hvad den vejer, hvis man
kun har energi indholdet på den rå vare. Ellers kan man
ikke vide hvor mange gram kogte kartofler man skal have.

Bettina

Fra : B.Ikkala

Dato : 26-11-02 09:58

Tue, 26 Nov 2002, "Bettina Madsen" <bettina@cyberdude.dk>

> [...]
>kun har energi indholdet på den rå vare. Ellers kan man
>ikke vide hvor mange gram kogte kartofler man skal have.

Prøv at trække vejret dybt ...

Hvis du nu f.eks skal have for 80 kcal af kartofler, så svarer det til
ca. 100g rå kartofler.

Put dem i gryden og kog dem. Kartoflerne vejer nu måske 105g, men du
har stadig kun 80 kcal i gryden.

Fra : Bettina Madsen

Dato : 26-11-02 14:12

> [...]
> ca. 100g rå kartofler.
>
> Put dem i gryden og kog dem. Kartoflerne vejer nu måske 105g, men du

Nu er kartofler et dårligt eksampel, da de ikke opsuger vand under
tilberedning.

Men hvis vi tager ris som eksempel:

Du skal koge 250 g ris. Du kender energi indholder i de rå ris.
Når risene er kogt i vand, skal du have hvad der svarer til
50 g rå ris. Hvordan vil du finde ud af det uden at vide hvor meget
vand de cirka har suget?
Energi indholdet ændres ikke, men det gør vægten, så det er
ikke irrelavant at vide vægten af en grønsag/andet før og efter kogning.
(Medmindre man laver 1 persons portioner.)

Bettina

Fra : B.Ikkala

Dato : 26-11-02 16:15

> [...]

>Når risene er kogt i vand, skal du have hvad der svarer til
>50 g rå ris. Hvordan vil du finde ud af det uden at vide hvor meget

I dit (ovenstående) eksempel tager jeg en 1/5-del af de kogte ris.

Men ellers er det vel altid et spørgsmål om at kende ens andel af
totalen før kogning og så gange denne på totalen efter kogning.

>Energi indholdet ændres ikke, men det gør vægten, så det er
>ikke irrelavant at vide vægten af en grønsag/andet før og efter kogning.
>(Medmindre man laver 1 persons portioner.)

Jeg mener IMHO at det er på kanten til at man skyder gråspurve med
kanoner ... et vægttab bør da ikke afhænge om man får 5-10g ris for
meget.

Fra : Bettina Madsen

Dato : 26-11-02 18:36

> Jeg mener IMHO at det er på kanten til at man skyder gråspurve med
> kanoner ... et vægttab bør da ikke afhænge om man får 5-10g ris for
> meget.

Det er slet ikke mit formål med diskussionen, jeg ville bare retfærdiggøre
spørgsmålet om vægt af kartofler/ris/pasta før og efter kogning.
Jeg synes det er interessant at være bekendt med det.

Bettina

Fra : Claus Hansen

Dato : 27-11-02 20:54

> [...]
>

> ---
>
> Ok. nu må jeg spørge...Hvad er det MLM for noget??
Hilsen Claus

Fra : Rollike

Dato : 28-11-02 07:55

> Hilsen Claus

Det er vist ret OT her inde.... men du er velkommen til at sende mig en
mail

Mange hilsner
Mette