/ Forside / Interesser / Helbred / Slankekure / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Slankekure
#NavnPoint
henningbo.. 2235
ans 1415
vaxen 1300
dova 889
miritdk 860
disken 790
Mordex 720
Nordsted1 649
Jernladyen 626
10  briani 560
kogte kartofler...
Fra : Rollike


Dato : 24-11-02 19:38

Hejsa!

er der nogen her inde der ved hvor mange kcal der er i 100 gram kogte
kartofler?

på forhånt tak
Mette

--
Jeg søger seriøse folk med interesse i MLM.
Dine lommepenge bliver forøget og du får alle udgifter for opstart osv.
betalt.
mailto:valo@valo.dk
Kender du ikke til MLM, send en mail og jeg vil forklare hvad det er.


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.422 / Virus Database: 237 - Release Date: 20-11-02



 
 
Claus Hansen (24-11-2002)
Kommentar
Fra : Claus Hansen


Dato : 24-11-02 19:52


"Rollike" <valofjernmig@valo.dk> skrev i en meddelelse
news:3de11944$0$662$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hejsa!
>
> er der nogen her inde der ved hvor mange kcal der er i 100 gram kogte
> kartofler?
>
> på forhånt tak
> Mette
>
> --
> Jeg søger seriøse folk med interesse i MLM.
> Dine lommepenge bliver forøget og du får alle udgifter for opstart osv.
> betalt.
> mailto:valo@valo.dk
> Kender du ikke til MLM, send en mail og jeg vil forklare hvad det er.
>
>
> ---
> Outgoing mail is certified Virus Free.
> Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
> Version: 6.0.422 / Virus Database: 237 - Release Date: 20-11-02
>
>Hej Mette
Der er 355 kJ i gamle kartofler, og 335 i nye kartofler(pr. 100 g.)
Men pas på ,der er en masse kulhydrater i kartofler,og dem har
vi ikke brug for!!!!
Egentligt er kartofler noget af det mest ligegyldige,hvad næringsværdi
i vores kost angår.
Hilsen Claus



Rollike (24-11-2002)
Kommentar
Fra : Rollike


Dato : 24-11-02 20:51


> Der er 355 kJ i gamle kartofler, og 335 i nye kartofler(pr. 100 g.)

Jamen det er jo i rå kartofler.. jeg vil gerne vide hvor mange kcal der er i
kogte kartofler.. jeg går ikke ud fra at en kartoffel vejer det samme
når den er rå som når den er kogt


> Men pas på ,der er en masse kulhydrater i kartofler,og dem har
> vi ikke brug for!!!!

Jo.. vi skal altså have lidt kunhydrater (60:30:30)

> Egentligt er kartofler noget af det mest ligegyldige,hvad næringsværdi
> i vores kost angår.

*G* nej det samme med ris, pasta og hvidt brød, men det smager godt

Mange hilsner
Mette


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.422 / Virus Database: 237 - Release Date: 20-11-02



Kirsten Lehd (24-11-2002)
Kommentar
Fra : Kirsten Lehd


Dato : 24-11-02 20:43


"Rollike" <valofjernmig@valo.dk> skrev i en meddelelse
news:3de12a46$0$644$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> > Der er 355 kJ i gamle kartofler, og 335 i nye kartofler(pr. 100 g.)
>
> Jamen det er jo i rå kartofler.. jeg vil gerne vide hvor mange kcal der er
i
> kogte kartofler.. jeg går ikke ud fra at en kartoffel vejer det samme
> når den er rå som når den er kogt


100 gr kogt vejer vel det samme som 100 gr rå )


--
Kirsten en stor glad pige der gerne vil være mindre
.......og deltager på www.gladogslank.dk





Rollike (24-11-2002)
Kommentar
Fra : Rollike


Dato : 24-11-02 22:09


> 100 gr kogt vejer vel det samme som 100 gr rå )


*G* ja det kan der jo være noget om.. men en rå kartoffel vejer vist mere
end en kogt kartoffel

MVH Mette


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.422 / Virus Database: 237 - Release Date: 20-11-02



Rene' Hjorth (24-11-2002)
Kommentar
Fra : Rene' Hjorth


Dato : 24-11-02 21:55

[Rollike | Sun, 24 Nov 2002 20:51:09 +0100]

>Jo.. vi skal altså have lidt kunhydrater (60:30:30)

Jeg er enige i at vi skal have lidt kulhydrater, MEN det er langt langt
mindre end du tror...

Det er lidt ueninghed om mængden som skal bruges af din hjerne og din
krop, men tallet for en hel dag svinger typisk mellem 5 og 1 gram i alt.

>*G* nej det samme med ris, pasta og hvidt brød, men det smager godt

Præcist, men der skal jo være bare LIDT afsagn på en slankekur/diet :)


Best regards,
Rene' (Denmark)
www.rene.hjorth.com & www.lowcarb.dk

Rollike (25-11-2002)
Kommentar
Fra : Rollike


Dato : 25-11-02 08:30


>
> >Jo.. vi skal altså have lidt kunhydrater (60:30:30)
>
> Jeg er enige i at vi skal have lidt kulhydrater, MEN det er langt langt
> mindre end du tror...

hmmm.. ovenfor ville jeg have skrevet (40:30:30) eller giver det jo ikke 100
procent *G*


>
> Det er lidt ueninghed om mængden som skal bruges af din hjerne og din
> krop, men tallet for en hel dag svinger typisk mellem 5 og 1 gram i alt.

Det tror jeg personligt er for lidt.... for man skal jo have noget at spise
og jeg vil ikke mene at det så er sundt kun at leve af proteiner og fedt...
Jeg skruver kun, fordi kulhydraterne så næsten er forsvundet... Hvis man
nu bare sørger for at indtage de langsomme kulhydrater (dem med lavt
grykemisk index) så er det jo ikke så galt... (ved godt at kartofler ligger
i den anden ende)

>
> >*G* nej det samme med ris, pasta og hvidt brød, men det smager godt
>
> Præcist, men der skal jo være bare LIDT afsagn på en slankekur/diet :)

Ja.. lige som med smøret på brødet... Man kan vænne sig til meget

>
>
> Best regards,
> Rene' (Denmark)
> www.rene.hjorth.com & www.lowcarb.dk


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.422 / Virus Database: 237 - Release Date: 20-11-02



Padmé (25-11-2002)
Kommentar
Fra : Padmé


Dato : 25-11-02 15:58


"Rollike" <valofjernmig@valo.dk> wrote in message
news:3de23257$0$655$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> >
> > >Jo.. vi skal altså have lidt kunhydrater (60:30:30)
> >
> > Jeg er enige i at vi skal have lidt kulhydrater, MEN det er langt langt
> > mindre end du tror...
>
> hmmm.. ovenfor ville jeg have skrevet (40:30:30) eller giver det jo ikke
100
> procent *G*
>
>
> >
> > Det er lidt ueninghed om mængden som skal bruges af din hjerne og din
> > krop, men tallet for en hel dag svinger typisk mellem 5 og 1 gram i alt.
>
> Det tror jeg personligt er for lidt.... for man skal jo have noget at
spise
> og jeg vil ikke mene at det så er sundt kun at leve af proteiner og
fedt...
> Jeg skruver kun, fordi kulhydraterne så næsten er forsvundet... Hvis
man
> nu bare sørger for at indtage de langsomme kulhydrater (dem med lavt
> grykemisk index) så er det jo ikke så galt... (ved godt at kartofler
ligger
> i den anden ende)

Hvad er det for nogle kuldrater, der har et lavt glykemisk index?

Padmé




Padmé (25-11-2002)
Kommentar
Fra : Padmé


Dato : 25-11-02 16:04

jeg mener naturligvis kulhydrater

"Padmé" <dfgs@nonhotmail.com> wrote in message
news:3de23a84$0$81772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Rollike" <valofjernmig@valo.dk> wrote in message
> news:3de23257$0$655$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> >
> > >
> > > >Jo.. vi skal altså have lidt kunhydrater (60:30:30)
> > >
> > > Jeg er enige i at vi skal have lidt kulhydrater, MEN det er langt
langt
> > > mindre end du tror...
> >
> > hmmm.. ovenfor ville jeg have skrevet (40:30:30) eller giver det jo ikke
> 100
> > procent *G*
> >
> >
> > >
> > > Det er lidt ueninghed om mængden som skal bruges af din hjerne og din
> > > krop, men tallet for en hel dag svinger typisk mellem 5 og 1 gram i
alt.
> >
> > Det tror jeg personligt er for lidt.... for man skal jo have noget at
> spise
> > og jeg vil ikke mene at det så er sundt kun at leve af proteiner og
> fedt...
> > Jeg skruver kun, fordi kulhydraterne så næsten er forsvundet... Hvis
> man
> > nu bare sørger for at indtage de langsomme kulhydrater (dem med lavt
> > grykemisk index) så er det jo ikke så galt... (ved godt at kartofler
> ligger
> > i den anden ende)
>
> Hvad er det for nogle kuldrater, der har et lavt glykemisk index?
>
> Padmé
>
>
>



Rollike (25-11-2002)
Kommentar
Fra : Rollike


Dato : 25-11-02 22:08


>
> Hvad er det for nogle kuldrater, der har et lavt glykemisk index?
>

Desværre på engelsk

http://www.atnf.csiro.au/people/tgetts/gi_list.html

Lidt om mæthedsindex.. som ofte bliver nævnt i forbindelse med glykemisk
index

http://www.kostzonen.dk/faq/pdf-maet.pdf

Dette var den bedste danske liste jeg kunne finde:

http://www.alex.dk/kulhydrater_glykemisk_index.htm

håber det hjælper lidt

Mange hilsner
Mette


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.422 / Virus Database: 237 - Release Date: 20-11-02



Maria Frederiksen (25-11-2002)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 25-11-02 19:00

> Der er 355 kJ i gamle kartofler, og 335 i nye kartofler(pr. 100 g.)
> Men pas på ,der er en masse kulhydrater i kartofler,og dem har
> vi ikke brug for!!!!

Jo, det er jo derfor man anbefaler masser af grøntsager - kartofler er rent
faktisk en grøntsag. Og prøv du at spise 600 g af dem - de giver en rigtig
god mæthed i lang tid.

Mvh Maria




Ole Ildsgaard Hougaa~ (27-11-2002)
Kommentar
Fra : Ole Ildsgaard Hougaa~


Dato : 27-11-02 19:20

On Sun, 24 Nov 2002 19:51:49 +0100, "Claus Hansen"
<claus-bager@mail.dk> wrote:
>>Hej Mette
>Der er 355 kJ i gamle kartofler, og 335 i nye kartofler(pr. 100 g.)
>Men pas på ,der er en masse kulhydrater i kartofler,og dem har
>vi ikke brug for!!!!

Man anbefaler normalt at ca. 55% af energien kommer fra kulhydrat. Med
et dagligt energiindtag på for eksempel 8000 kJ giver det plads til
ca. 260g kulhydrat om dagen. 100g (rå) kartofler indeholder 20g
kulhydrat, så mon ikke der bliver plads til en del kartofler.

>Egentligt er kartofler noget af det mest ligegyldige,hvad næringsværdi
>i vores kost angår.

Kartofler indeholder C-vitamin, B-vitaminer, kalium, magnesium, jern
og mangan. Helt ligegyldige er de vel ikke.

Padmé (27-11-2002)
Kommentar
Fra : Padmé


Dato : 27-11-02 22:31


"Ole Ildsgaard Hougaard" <oih@get2net.dk> wrote in message
news:7s2auu84hrae57gh1a3ljtgupt8jtd5qej@4ax.com...
> On Sun, 24 Nov 2002 19:51:49 +0100, "Claus Hansen"
> <claus-bager@mail.dk> wrote:
> >>Hej Mette
> >Der er 355 kJ i gamle kartofler, og 335 i nye kartofler(pr. 100 g.)
> >Men pas på ,der er en masse kulhydrater i kartofler,og dem har
> >vi ikke brug for!!!!
>
> Man anbefaler normalt at ca. 55% af energien kommer fra kulhydrat. Med
> et dagligt energiindtag på for eksempel 8000 kJ giver det plads til
> ca. 260g kulhydrat om dagen. 100g (rå) kartofler indeholder 20g
> kulhydrat, så mon ikke der bliver plads til en del kartofler.

sorry ot, men er 8000 kJ ikke utrolig meget på en dag?

Padmé

> >Egentligt er kartofler noget af det mest ligegyldige,hvad næringsværdi
> >i vores kost angår.
>
> Kartofler indeholder C-vitamin, B-vitaminer, kalium, magnesium, jern
> og mangan. Helt ligegyldige er de vel ikke.



B.Ikkala (28-11-2002)
Kommentar
Fra : B.Ikkala


Dato : 28-11-02 10:13

Wed, 27 Nov 2002 22:31:02, "Padmé" <dfgs@nonhotmail.com>

>sorry ot, men er 8000 kJ ikke utrolig meget på en dag?

Næeh, men det kommer jo meget an på køn, vægt alder og
aktivitetsniveau.

Mit hvilestofskifte ville f.eks kræve ca. 7500 kJ - det faktiske
forbrug er nok 13000 - 14000 kJ

--
On usenet I represent no one but myself.

Ole Ildsgaard Hougaa~ (28-11-2002)
Kommentar
Fra : Ole Ildsgaard Hougaa~


Dato : 28-11-02 17:37

On Wed, 27 Nov 2002 22:31:02 +0100, "Padmé" <dfgs@nonhotmail.com>
wrote:

>> Man anbefaler normalt at ca. 55% af energien kommer fra kulhydrat. Med
>> et dagligt energiindtag på for eksempel 8000 kJ giver det plads til
>> ca. 260g kulhydrat om dagen. [...]
>
>sorry ot, men er 8000 kJ ikke utrolig meget på en dag?

Nej, det er tværtimod i den lave evne. Afhængigt af alder, højde og
vægt har mænd et behov for ca. 10 - 12.000 kJ om dagen, mens kvinder
har behov for ca. 8 - 10.000 kJ (kilde: Ernæring og Diætik, Nyt
Nordisk Forlag Arnold Busck). Du forveksler måske kJ med kcal. 8000 kJ
er ca. 2000 kcal.

Rollike (28-11-2002)
Kommentar
Fra : Rollike


Dato : 28-11-02 22:19

(kilde: Ernæring og Diætik, Nyt
> Nordisk Forlag Arnold Busck).

Hejsa!

er det en bog som man vil have glæde af at læse.. (jeg er med i en
arbejdsgruppe i en livsstilsklub hvor vi lærer folk om kost og motion) eller
er den mest for sygeplejere?

På forhånd tak
Mette


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.422 / Virus Database: 237 - Release Date: 20-11-02



Ole Ildsgaard Hougaa~ (01-12-2002)
Kommentar
Fra : Ole Ildsgaard Hougaa~


Dato : 01-12-02 10:06

On Thu, 28 Nov 2002 22:19:10 +0100, "Rollike" <valofjernmig@valo.dk>
wrote:

> (kilde: Ernæring og Diætik, Nyt
>> Nordisk Forlag Arnold Busck).
>
>Hejsa!
>
>er det en bog som man vil have glæde af at læse.. (jeg er med i en
>arbejdsgruppe i en livsstilsklub hvor vi lærer folk om kost og motion) eller
>er den mest for sygeplejere?

Jeg synes ikke jeg har haft den store glæde af den (jeg er nemlig
hverken sygeplejer eller sygeplejerske). Der er simpelthen for meget
tør information på for lidt plads til en lægmand. Hvis I er på udkig
efter en bog der relaterer ernæringsfaglig viden til dagliglivet,
kunne I se på Per Brændgaard Mikkelsens "Spis som du vil".

Rollike (25-11-2002)
Kommentar
Fra : Rollike


Dato : 25-11-02 21:56

> er der nogen her inde der ved hvor mange kcal der er i 100 gram kogte
> kartofler?


Hejsa!

Det lader ikke til at der er nogen der lige ved hvor mange kcal der er i
kogte kartofler... er der nogen herinde der vil være så søde at veje de rå
kartofler (uden skræj lige inden de bliver kogt) og derefter veje de
kogtekartofler....

Så vil jeg meget gerne høre hvad begge dele vejer.. det er selvfølgelig uden
kogevandet


Det er så sjældent at vi får kartofler så derfor ville det være dejligt hvis
nogen herinde kunne hjælpe

Mange hilsner
Mette







---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.422 / Virus Database: 237 - Release Date: 20-11-02



Bettina Madsen (25-11-2002)
Kommentar
Fra : Bettina Madsen


Dato : 25-11-02 22:33


"> Det lader ikke til at der er nogen der lige ved hvor mange kcal der er i
> kogte kartofler... er der nogen herinde der vil være så søde at veje de rå
> kartofler (uden skræj lige inden de bliver kogt) og derefter veje de
> kogtekartofler....
>
> Så vil jeg meget gerne høre hvad begge dele vejer.. det er selvfølgelig
uden
> kogevandet


Kartofler vejer det samme før og efter kogning (det var der også
en der sagde tidligere). Men de ukogte kartofler vil have et lavere
glykæmisk indeks i rå tlstand end i kogt!

Jeg mener der er forskel på pasta, ris og kartofler mht.
glykæmisk indeks og næringsindhold. De kan derfor ikke nævnes under et.
Der er fx. forskel på brune ris, hvide ris og basmati ris både mht. til
glykæmisk indeks og næringsindhold.
Der er væsentligt forskel på næringsindhold og mæthedsgrad/Kj på pasta
og karfofler.
Jeg mener derfor diskussionen er mere nuanceret også set i lyset af,
at vores gennemsnitlige kost skal være varieret og ikke ensidig hvor
mange forskellige madvarer udelukkes. Alle madvarer i mindre mængder
bidrager alle med deres gode egenskaber, og deres vigtige
indbyrdes samspil.

Kartofler indgår ikke som en del af de 600 g grønsager det
anbefales at spise dagligt. Når man fx. spiser kartofler til et
måltid får man foruden kulhydraterne også en del C-vitamin som bl.a.
fremmer jernoptagelsen.

Jeg skriver dette, da jeg fik undtryk af at diskussionen om mængden
af kulhydrater var ret ensidig. Hvis jeg har misforstået noget
så forklar mig bare sammenhængen.

hilsen Bettina







Maria Frederiksen (25-11-2002)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 25-11-02 23:20

> Kartofler indgår ikke som en del af de 600 g grønsager det
> anbefales at spise dagligt.

Hvorfor ikke? Og hvor har du fundet det?

Mvh Maria



Padmé (26-11-2002)
Kommentar
Fra : Padmé


Dato : 26-11-02 08:01

jeg mener også at kartofler indgår på samme vis som pasta og ris..og altså
ikke med grøntsager.Jeg har ikke selv kigget, men står der ikke noget om det
www.6omdagen.dk?

Padmé

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message
news:aru852$jec$1@sunsite.dk...
> > Kartofler indgår ikke som en del af de 600 g grønsager det
> > anbefales at spise dagligt.
>
> Hvorfor ikke? Og hvor har du fundet det?
>
> Mvh Maria
>
>



Bettina Madsen (26-11-2002)
Kommentar
Fra : Bettina Madsen


Dato : 26-11-02 08:06



> Hvorfor ikke? Og hvor har du fundet det?


Godmorgen!

Kartofler indgår ikke i grønt regnskabet, da de indeholder meget
stivelse/kulhydrat og derfor er en basisfødevare på linie med ris,
pasta og brød.

se link:

http://www.6omdagen.dk/

(se under kampagne)

Bettina




Bettina Madsen (26-11-2002)
Kommentar
Fra : Bettina Madsen


Dato : 26-11-02 08:06



> Hvorfor ikke? Og hvor har du fundet det?


Godmorgen!

Kartofler indgår ikke i grønt regnskabet, da de indeholder meget
stivelse/kulhydrat og derfor er en basisfødevare på linie med ris,
pasta og brød.

se link:

http://www.6omdagen.dk/

(se under kampagne)

Bettina




Tjinca (26-11-2002)
Kommentar
Fra : Tjinca


Dato : 26-11-02 08:36

> Så vil jeg meget gerne høre hvad begge dele vejer.. det er selvfølgelig
uden
> kogevandet

Hmmm! er det ikke lidt som med ris. Hvis en kartoffel skulle veje mere efter
en kogning end før, så er det fordi den har suget vand til sig under
processen. Og da der ikke er Kcal i vand, må man konkludere at Kcal
indholdet i kartoflen stadig er den samme.



Bettina Madsen (26-11-2002)
Kommentar
Fra : Bettina Madsen


Dato : 26-11-02 09:32


"Tjinca" <Tjinca10@hotmail.com> wrote in message
news:3de32452$0$10683$4d4eb98e@news.dk.uu.net...
> > Så vil jeg meget gerne høre hvad begge dele vejer.. det er selvfølgelig
> uden
> > kogevandet
>
> Hmmm! er det ikke lidt som med ris. Hvis en kartoffel skulle veje mere
efter
> en kogning end før, så er det fordi den har suget vand til sig under
> processen. Og da der ikke er Kcal i vand, må man konkludere at Kcal
> indholdet i kartoflen stadig er den samme.
>

Det er da rigtigt. Men man skal vide hvor meget vand den
har suget til sig og dermed hvad den vejer, hvis man
kun har energi indholdet på den rå vare. Ellers kan man
ikke vide hvor mange gram kogte kartofler man skal have.

Bettina



B.Ikkala (26-11-2002)
Kommentar
Fra : B.Ikkala


Dato : 26-11-02 09:58

Tue, 26 Nov 2002, "Bettina Madsen" <bettina@cyberdude.dk>

>Det er da rigtigt. Men man skal vide hvor meget vand den
>har suget til sig og dermed hvad den vejer, hvis man
>kun har energi indholdet på den rå vare. Ellers kan man
>ikke vide hvor mange gram kogte kartofler man skal have.

Prøv at trække vejret dybt ...

Hvis du nu f.eks skal have for 80 kcal af kartofler, så svarer det til
ca. 100g rå kartofler.

Put dem i gryden og kog dem. Kartoflerne vejer nu måske 105g, men du
har stadig kun 80 kcal i gryden.

--
On usenet I represent no one but myself.

Bettina Madsen (26-11-2002)
Kommentar
Fra : Bettina Madsen


Dato : 26-11-02 14:12

> >Det er da rigtigt. Men man skal vide hvor meget vand den
> >har suget til sig og dermed hvad den vejer, hvis man
> >kun har energi indholdet på den rå vare. Ellers kan man
> >ikke vide hvor mange gram kogte kartofler man skal have.
>
> Prøv at trække vejret dybt ...
>
> Hvis du nu f.eks skal have for 80 kcal af kartofler, så svarer det til
> ca. 100g rå kartofler.
>
> Put dem i gryden og kog dem. Kartoflerne vejer nu måske 105g, men du
> har stadig kun 80 kcal i gryden.


Nu er kartofler et dårligt eksampel, da de ikke opsuger vand under
tilberedning.

Men hvis vi tager ris som eksempel:

Du skal koge 250 g ris. Du kender energi indholder i de rå ris.
Når risene er kogt i vand, skal du have hvad der svarer til
50 g rå ris. Hvordan vil du finde ud af det uden at vide hvor meget
vand de cirka har suget?
Energi indholdet ændres ikke, men det gør vægten, så det er
ikke irrelavant at vide vægten af en grønsag/andet før og efter kogning.
(Medmindre man laver 1 persons portioner.)

Bettina






B.Ikkala (26-11-2002)
Kommentar
Fra : B.Ikkala


Dato : 26-11-02 16:15

Tue, 26 Nov 2002, "Bettina Madsen" <bettina@cyberdude.dk>

>Du skal koge 250 g ris. Du kender energi indholder i de rå ris.
>Når risene er kogt i vand, skal du have hvad der svarer til
>50 g rå ris. Hvordan vil du finde ud af det uden at vide hvor meget
>vand de cirka har suget?

I dit (ovenstående) eksempel tager jeg en 1/5-del af de kogte ris.

Men ellers er det vel altid et spørgsmål om at kende ens andel af
totalen før kogning og så gange denne på totalen efter kogning.

>Energi indholdet ændres ikke, men det gør vægten, så det er
>ikke irrelavant at vide vægten af en grønsag/andet før og efter kogning.
>(Medmindre man laver 1 persons portioner.)

Jeg mener IMHO at det er på kanten til at man skyder gråspurve med
kanoner ... et vægttab bør da ikke afhænge om man får 5-10g ris for
meget.

--
On usenet I represent no one but myself.

Bettina Madsen (26-11-2002)
Kommentar
Fra : Bettina Madsen


Dato : 26-11-02 18:36

> Jeg mener IMHO at det er på kanten til at man skyder gråspurve med
> kanoner ... et vægttab bør da ikke afhænge om man får 5-10g ris for
> meget.


Det er slet ikke mit formål med diskussionen, jeg ville bare retfærdiggøre
spørgsmålet om vægt af kartofler/ris/pasta før og efter kogning.
Jeg synes det er interessant at være bekendt med det.

Bettina




Claus Hansen (27-11-2002)
Kommentar
Fra : Claus Hansen


Dato : 27-11-02 20:54


"Rollike" <valofjernmig@valo.dk> skrev i en meddelelse
news:3de11944$0$662$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hejsa!
>
> er der nogen her inde der ved hvor mange kcal der er i 100 gram kogte
> kartofler?
>
> på forhånt tak
> Mette
>
> --
> Jeg søger seriøse folk med interesse i MLM.
> Dine lommepenge bliver forøget og du får alle udgifter for opstart osv.
> betalt.
> mailto:valo@valo.dk
> Kender du ikke til MLM, send en mail og jeg vil forklare hvad det er.
>
>
> ---
> Outgoing mail is certified Virus Free.
> Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
> Version: 6.0.422 / Virus Database: 237 - Release Date: 20-11-02
>
> Ok. nu må jeg spørge...Hvad er det MLM for noget??
Hilsen Claus



Rollike (28-11-2002)
Kommentar
Fra : Rollike


Dato : 28-11-02 07:55


> >
> > Ok. nu må jeg spørge...Hvad er det MLM for noget??
> Hilsen Claus

Det er vist ret OT her inde.... men du er velkommen til at sende mig en
mail

Mange hilsner
Mette


--
Jeg søger seriøse folk med interesse i MLM.
Dine lommepenge bliver forøget og du får alle udgifter for opstart osv.
betalt.
mailto:valo@valo.dk
Kender du ikke til MLM, send en mail og jeg vil forklare hvad det er.


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.422 / Virus Database: 237 - Release Date: 20-11-02



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste