Word insisterer på at lave ged i mit dokum~
Fra : Jan

Dato : 24-11-02 17:32

Ja, sådan føler jeg det faktisk. Kan det virkelig være rigtig at Word XP stadig ikke - ligesom sine
forgængere - kan finde ud af, at når jeg vil højrejustere en kolonne i mit dokument, så skal det kun
gælde den kolonne jeg har markeret, og ikke de øvrige 30 siders tekst?

Det tager en krig, og en halv om bagefter at "rette tilbage igen". Mit lille dokument på 0,8 mb er
nu eksploderet til 196 mb.

Af mine 512 mb ram er der nu kun 19 tilbage.

Virtuel hukommelse: 1,72 gb. tilgængeligt: 814 mb.

Alt er bare træls, og nummereringen af mine overskrifter er nu også blevet helt ulogisk: 3.1 - 3.2 -
2.3 - 3.3 osv

Hjælp kunne sørme godt behøves.

--
MVH Jan

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-11-02 03:07

"Jan" <jrsimons@adr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Virtuel hukommelse: 1,72 gb. tilgængeligt: 814 mb.
>
> Alt er bare træls, og nummereringen af mine overskrifter er nu også blevet

Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål. Jeg har ikke i xp og heller ikke i
tidligere versioner af word haft problemer med at højrestille en enkelt
kolonne, uden at det påvirkede resten af dokumentet.
Den kolonne du snakker om, er det i en tabel eller hvad?
Et word dokument kan godt eksplodere i størrelse, da der gemmes mange
forskellige informationer, herunder om rettelser (spørg statsministeren
eller hans embedsmænd om det) osv. Det kan man normalt få renset ud i, ved
at gemme dokumentet under et nyt navn. Så fjernes alle de unødvendige
oplysninger, herunder også rettelser.

Kurt

Fra : pre

Dato : 24-11-02 20:43

Taler vi samme sprog?
Hvis kolonne er kolonne, så justeres kolonner over dialogboksen Kolonner
og indstillingerne gælder for hele den pågældende sektion (den tekst der
ligger mellem to sektionsskift).

Helt faktisk så gætter jeg på, at du ønsker at sætte et tabulatorstop
men i stedet fanger en HøjreMargen. Under alle omstændigheder gælder
tabulering for det aktive afsnit (som udmærket kan være en enkelt linie
der er afsluttet med et punktum og Linieskift.

Får du først skik på det så er der en vej frem.
Gem dit dokument under et andet navn og slet den kæmpefil der ligger.
Navnet kan senere revideres.

Kommet så langt så stil om til Dispositionsvisning og sæt dig ind i
hvilke muligheder og principper der ligger i det værktøj. Der kan du
vælge at se kun én overskriftstype ad gangen, eller dem alle. Du kan
vælge om der skal én tektslinie eller alle linier med i visningen. Du
kan via typografilisten skifte om på overskriftstyperne, du kan flytte
rundt med en overskrift og dens tekster - gi´ dig selv en halv time til
at få rutine og til at få ting på plads.

Så skulle du være nær ved det normale igen.

© pre 2002

Fra : Jan

Dato : 24-11-02 21:04

> [...]
>
> Virtuel hukommelse: 1,72 gb. tilgængeligt: 814 mb.
>
> Alt er bare træls, og nummereringen af mine overskrifter er nu også blevet helt ulogisk: 3.1 -

Kolonnen er i en tabel med såvel tekst og tal. Når tallene naturligt skal være højrestillede, så
følger resten af mit dokument desværre efter, og pludselig er alt højrestillet. Når jeg så klikker
på fortryd, så går programmet tilbage til højrestillede tal, og venstrestillet tekst. Men det kan
tage så forbasket lang tid, at det er til at få dårlige nerver af.

Jeg prøvede at kopiere dokumentet over i et nyt, og pludselig var de 959 mb. blevet til 279 kb igen.

Måske jeg gør nogle fejl, men fra universitetet husker jeg, at mange oplevede disse fejl, så det var
forbudt at lave ændringer i formaterne den sidste dag inden aflevering, af frygt for f.... ups.

Har i heller ikke prøvet at der går ged i nummereringen af overskrifterne? Det har jeg prøvet så
mange gange at man tror det er løgn.

Er jeg virkelig så dum til word, jeg synes ellers jeg er bedre end næsten alle andre jeg kender.

Jeg har nu brugt word i ni år, men kan stadig blive voldsomt frustreret over programmet, når dette
sker. Af en eller anden årsag sker det næsten kun ved dokumenter der nærmer sig en lille megabyte.

Det må vel erkendes, at et program der kan "puste" sig op fra 280 kb. til næsten en gigabyte ved en
simpel højrestilling af en kolonne i en tabel, er lidt "løs i kanterne"

Sorry for at jeg roder rundt i det hele, men jeg tænker ikke helt rationelt lige nu

Håber I kan svare mig mere fornuftigt, end jeg spørger.
MVH
Jan

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-11-02 06:18

> [...]
> tage så forbasket lang tid, at det er til at få dårlige nerver af.
>
> Jeg prøvede at kopiere dokumentet over i et nyt, og pludselig var de 959

Hvordan gør du, når du markerer kolonnen, og hvordan gør du når du
højrestiller. Trykker du på højrestil knappen? Når du markerer kolonnen,
markerer du så inde i kolonnen ved at trække ned, eller markerer du ved at
sætte markøren lige over kolonnen indtil den bliver en til en pil nedad og
derefter markerer du? Ikke fordi det burde give nogen forskel, men hvis du
har gjort sådan i 9 år og altid er endt med noget forkert, så må du næsten
gøre et eller andet forkert, for jeg har vel stort set i samme periode
aldrig oplevet dette problem, og jeg arbejder netop meget i tabeller med
forskellige formater i celler og kolonner.

Kurt

Fra : Britt Malka

Dato : 25-11-02 10:44

On Sun, 24 Nov 2002 21:04:08 +0100, "Jan" <jrsimons@adr.dk> wrote:

>Jeg har nu brugt word i ni år, men kan stadig blive voldsomt frustreret over programmet, når dette
>sker. Af en eller anden årsag sker det næsten kun ved dokumenter der nærmer sig en lille megabyte.

Jeg har desværre problemet også ved dokumenter, der fylder en enkelt
side. Jeg har bemærket, at det især gælder de dokumenter, hvori jeg
har oprettet nye typografier. Fx har jeg til skabelonen
et-sect-era.dot oprettet nye typografier til overskrifter og
brødtekst, og det går meget ofte galt, selv om jeg med vilje kun laver
én side af gangen og sætter det hele sammen til sidst i Adobe Acrobat.

Der sker herefter underlige ting som ekstra linjeskift efter afsnit,
og dette sker ofte, efter at dokumentet har været gemt og lukket.

Der er også sket det, at jeg har markeret sidste linje, som består af
en underskrift i form af en e-mail-adresse, har ændret den til kursiv,
og vupti, så er et eller flere afsnit ændret til kursiv i selve
teksten.

Jeg spurgte Microsoft, der først mente, at det var min fejl, men efter
jeg har sendt dem min skabelon med typografier og har bedt om svar tre
gange, har jeg ikke hørt noget.

Jeg har brugt Word siden 1994.

>Det må vel erkendes, at et program der kan "puste" sig op fra 280 kb. til næsten en gigabyte ved en
>simpel højrestilling af en kolonne i en tabel, er lidt "løs i kanterne"

Dette oplevede jeg mest i tidligere versioner, hvor jeg pludselig stod
med et dokument med flere tusinde sider.

Britt Malka - www.malka.it/home/britt - nu også med vitser

Kan du høre, når din elskede sender dig mail? - The Bat! www.malka.it/programs

Fra : Jan

Dato : 25-11-02 18:54

"Britt Malka" <britt@malka.fr> skrev i en meddelelse news:3de4f088.7760750@news.free.fr...

> [...]

> Jeg spurgte Microsoft, der først mente, at det var min fejl, men efter
> jeg har sendt dem min skabelon med typografier og har bedt om svar tre

Ah, jeg er glad for du også har haft den type oplevelser, så ser det ikke så sort ud for mig alene.

Jeg benytter også egne typografier, ofte fordi jeg synes de bedre afspejler strukturen i rapporten
end normal.dot. Især når jeg ikke tør anvende nummererede overskrifter.

Kursiv, fed, højrestil, jeg har været frustreret over dem alle. Og tag i øvrigt bare figurer med.
Selvom de pænt lægges ind i en tekstboks, så har jeg ved et par lejligheder - efter at dokumentet
har været lukket - oplevet at noget forsvinder bagved, og pile mellem objekter pludselig ikke står
præcist sådan som ønsket.

Word er på mange måder et rigtig godt program. Kunne de sidste par ting gøres fool proof eller
rettes, så synes jeg faktisk at jeg har fået det jeg har betalt for.
Mvh
Jan

Fra : Britt Malka

Dato : 25-11-02 19:41

On Mon, 25 Nov 2002 18:54:00 +0100, "Jan" <jrsimons@adr.dk> wrote:

> [...]
>har været lukket - oplevet at noget forsvinder bagved, og pile mellem objekter pludselig ikke står

Ja, det sker

>Word er på mange måder et rigtig godt program. Kunne de sidste par ting gøres fool proof eller
>rettes, så synes jeg faktisk at jeg har fået det jeg har betalt for.

Enig. Jeg er glad for VBA i Word, og jeg har endnu ikke fundet bedre,
om end Word Perfect i den seneste udgave kunne blive en trussel. I
prøveversionen kan man bare ikke teste VBA'en, desværre, ellers kunne
jeg godt finde på at skifte.

Er i forvejen gået tilbage fra Word2002 til Word2000. Det eneste plus,
jeg så ved den nyere version, var dansk grammatik-kontrol. Derudover
skulle jeg hele tiden klikke flere gange for at nå de samme
menupunkter, som jeg plejede at bruge.

Fra : pre

Dato : 25-11-02 12:19

Jeg sender dig en tekst der kan gi´ dig svar på mange spørgsmål om
tabeller. Hvis du bruger den vil du opleve at det man "kæmper" sig til
i en speciel situation, det hænger fast.

© pre 2002