Rust på cylindervægge, hvornår?
Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 24-11-02 17:18

Jeg satte jo min MC ind for nogle måneder siden, og den har ikke været
startet. Jeg fik ikke smidt noget olie ned til cylinderne inden jeg skildte
det elektriske fra hinanden, og derfor kunne jeg ikke kører motoren rundt.
Men hvor længe går der inden der dannes rust i cylinderen? Den står i en
garage der er opvarmet til 15-18 grader.

Jeg havde lige starteren igang på den forleden, med en komprissionstester,
som vist var defekt, for den viste 4 psi(?) på hver af cylindrene. (det
samme gjorde den på den motor jeg skulle sælge).

Men starteren kørte da heldigvis fint rundt, så det lyder jo ikke til at der
er dannet rust. Jeg ville bare være på den sikre side.

--
Venlig Hilsen
Thomas Buus

Fra : wheeler

Dato : 24-11-02 18:01

"Thomas Buus Andersen" <t-buusREMOVE@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men hvor længe går der inden der dannes rust i cylinderen? Den står i en
> garage der er opvarmet til 15-18 grader.

Hvis den står på centralstøttefod, kan et par dråber olie i hvert hul
sagtens tørnes rundt uden at starteren aktiveres. Der er mange måder at gøre
dette på, men det letteste er nok at sætte den i gear (3.) og dreje hjulet
en omgang eller to (husk at tændrørene skal være ude, når du gør dette!

Wheeler
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 24-11-02 18:14

--
Venlig Hilsen
Thomas Buus
"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis den står på centralstøttefod, kan et par dråber olie i hvert hul
> sagtens tørnes rundt uden at starteren aktiveres.

Kan et strit WD40 ikke være lige så godt som mit 10W40 olie?

Venlig Hilsen
Thomas Buus
GSX-R 250
http://dfm.divvy.dk/?id=102

Fra : Armand

Dato : 24-11-02 18:56

> [...]
meddelelse

> Kan et strit WD40 ikke være lige så godt som mit 10W40 olie?

Jo!
Og langt lettere at benytte sig af (= igennem vacuum-stutsene ved
karbunaderne), samt langt mere dækkende, derved at ventilsæderne også
får et lag og derved også konserveres!
Altsammen iflg. DMC's FAQ!!

- -
Armand.

Fra : wheeler

Dato : 24-11-02 19:09

"Thomas Buus Andersen" <t-buusREMOVE@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Kan et strit WD40 ikke være lige så godt som mit 10W40 olie?

Jo - jvf. nedenstående klip fra www.DMC.dk

Cylindervægge

Førhen var det god skik at hælde en sjat motorolie ned gennem
tændrørshullet, men på moderne motorer står cylindrene ofte ikke lodret,
hvorved omtalte olie ikke vil kunne fordele sig på samme måde.

I dag er der på alle moderne motorcykler en stuts til montering af
karburator-justerings-værktøj på hvor indsugningsstuds (den tynde slange fra
benzinhanens vacuum-funktion, der går ned til en af disse), hvorigennem man
kan komme til at sprøjte et af markedets forekommende rustolie-spraymidler
ind imens motoren roteres uden tænding, herved dækkes hele cylindervæggen og
i tilgift ventiler og ventilsæder effektivt af en beskyttende oliehinde,
imens man beholder tændrørene iskruet og undgår at slippe kondenserende luft
ind den vej.

Wheeler

--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65

Fra : Armand

Dato : 24-11-02 23:06

> Jo - jvf. nedenstående klip fra www.DMC.dk

Så let er det nu ikke - DMC's netadresse er:
www.dmc-org.dk !!

- -
Armand.

Fra : Armand

Dato : 24-11-02 23:06

Fra : Bernhard

Dato : 25-11-02 08:13

> Så let er det nu ikke - DMC's netadresse er:
> www.dmc-org.dk !!
>
> - -
> Armand.

Ja, og det kan gøres endnu lettere -> http://www.dmc-org.dk/Index-faq.html

Wheeler

Fra : Armand

Dato : 24-11-02 16:34

> [...]
> i en garage der er opvarmet til 15-18 grader.
> ................Men starteren kørte da heldigvis fint rundt, så det

Der er der næppe heller ikke

Hvid der sådan lige dannede sig rust på foringen ville problemet være
forekommende allerede efter et par dage ude på fortovet i sommerregnen,
hvilket der ikke gør - og er opvarmet garage er jo endnu bedre omkring
forekomst at rustfremkommende vand i atmosfæren omkring modellen.

- -
Armand.