Regnskab..
Fra : Brian

Dato : 24-11-02 11:38

Hej allesammen..

Jeg håber meget at dette ikke OT..

Men jeg sidder og overvejer at lave et regnskabsprogram.
Så er det jeg godt kunne tænke mig at vide, hvad kræves der egentlig
af et regnskabsprogram..

Håber der er nogel venlige sjæle som kan hjælpe mig..

Brian

Fra : Jimmy

Dato : 24-11-02 12:11

"Brian" <toft2002@hotmail.com> wrote in message
> Hej allesammen..
>
> Jeg håber meget at dette ikke OT..

Efter min mening er det fint.

> Men jeg sidder og overvejer at lave et regnskabsprogram.
> Så er det jeg godt kunne tænke mig at vide, hvad kræves der egentlig
> af et regnskabsprogram..

Jeg vil mene du først skal stille krav til dig selv.
Når _du_ ved alt om hvordan man fører regnskab og har prøvet det i praksis,
vil du have en chance for at kunne skrive et brugbart regnskabsprogram.

Jeg skal da gerne give et par tips, men da du ikke skriver noget om, hvad du
ved om regnskab aner jeg ikke, hvad du vil vide.

Hvor er du strandet?

/JImmy

Fra : Brian

Dato : 24-11-02 14:52

"Jimmy" <spoerg@efter.den> skrev i en meddelelse

(KLIP)

> [...]
du
> ved om regnskab aner jeg ikke, hvad du vil vide.

Hej Jimmy.

Jeg må gå til erkendelse at jeg faktisk íkke ved ret meget om regnskab.
Jeg har dog selv haft et enkelmandsfirma som jeg lukkede ned, da det jeg
startede med ikke
kunne løbe rundt.

Programmet som jeg vil lave skal ikke henvende sig til større virksomheder,
men derimod
mindre, hvor der ikke kræves så meget af regnskabet.

Mit helt store problem er hvordan man arbejde med de forskellige konto'er..

Jeg går ud fra at der skal være følgende konto'er.

Købskonto
Salgkonto
Kasse
Bank
Udg. Moms
Ind. Moms
Kreditor
Debitor.

Og så kommer problemet..

Ved et salg på 100.00 kroner + moms.. Hvordan skrives det ned i konto'erne..

Skal der debiteres 100.00 kroner i salgskonto'en eller skal det være
125.00...
Og hvad med debitor..

Det er hvor momsen skal hen når købet eller salget sker, jeg er i tvivl om
hvor den skal hen.

For uanset om om varen bliver betalt eller ej, så skal du betale jeg betale
skat & moms af salget..
Det fik jeg i det mindste af vide, ved et infomøde ved Told & Skat..

Håber du kan hjælpe med dette problem, da det nok er mit største problem
indtil videre..

MVH

Brian

Fra : ebbe

Dato : 24-11-02 15:29

"Brian" <toft2002@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg må gå til erkendelse at jeg faktisk íkke ved ret meget om regnskab.

Jeg ved heller ikke ret meget om hvad en "murersvend" laver, så et godt råd
tag en merkonom i intern/ekstern regnskab først.

> Ved et salg på 100.00 kroner + moms.. Hvordan skrives det ned i konto'erne..
>
> Skal der debiteres 100.00 kroner i salgskonto'en eller skal det være
> 125.00...

NEJ et salg SKAL krediteres en salgskonto med det fulde beløb incl. moms.
Programmet skal selv kunne afløfte momsen med ET beløb ved dagens slutning.
Salgsmoms = Udgående moms
Købsmoms = Indgående moms

Jeg tror du har meget at lære først .......
Lad først dit "Program" teste af en registreret revisor, inden du sætter til salg .....

Fra : Benny Andersen

Dato : 24-11-02 18:39

On Sun, 24 Nov 2002 15:29:08 +0100, ebbe <gebbe@mail.invalid> wrote:

> [...]
> tag en merkonom i intern/ekstern regnskab først.

> NEJ et salg SKAL krediteres en salgskonto med det fulde beløb incl. moms.

Salg krediteres 100.000
Skyldig salgsmoms krediteres 25.000
Debitor, kasse eller bankkonto debiteres 125.000
kredit=debet

Ville man føre salgskontoen? det lyder lidt omvendt.
Ville man ikke enten udskrive en faktura (føre debitor), eller føre salgets
bevægelser på bankkonto eller kassen, og i begge tilfælde lade salgskontoen
optræde som modkonto? Her er det naturligvis de 125.000 skriver ind.

> Programmet skal selv kunne afløfte momsen med ET beløb ved dagens slutning.
Hvorfor ikke med det samme?

/Benny

Fra : alexbo

Dato : 24-11-02 15:34

Brian <toft2002@hotmail.com> skrev

> Jeg må gå til erkendelse at jeg faktisk íkke ved ret meget om regnskab.

Helt ærligt, med fare for at lyde arrogant, så kunne du lige så godt have
skrevet at du ønskede at starte et slagteri,
men hvordan er det nu man kan se forskel på en ko og en hest.

Du har fået nogle henvisninger til andre regnskabsprogrammer, du laver bare
et der er bedre, d.v.s. sådan et som du selv ville have ønsket til din
virksomhed.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leon Mikkelsen

Dato : 03-12-02 05:40

"Brian" <toft2002@hotmail.com> wrote in

> Programmet som jeg vil lave skal ikke henvende sig til større
> virksomheder, men derimod
> mindre, hvor der ikke kræves så meget af regnskabet.

Fint nok. Mindre virksomheders regnskaber behøver slet ikke stemme. Bare man
sender lidt tilfældigt til T&S i ny og næ - så kører det

> Jeg går ud fra at der skal være følgende konto'er.
> Købskonto
> Salgkonto
> Kasse
> Bank
> Udg. Moms
> Ind. Moms
> Kreditor
> Debitor.

Ja - det ER RIGELIGT med konti. Man skal jo ikke gøre tingene mere vanskeligt
end de behøver. Du behøver slet ikke at opdele dem i
drift/status/kapitalforklaring - det er kun for meget store virksomheder.

Men måske mangler lige en enkelt konto til lønmodulet. En lønafregning er så
nem at bogføre, at du næsten bare kan kontere den på købskontoen, så slipper
man for alt besværet.

> Det er hvor momsen skal hen når købet eller salget sker, jeg er i
> tvivl om hvor den skal hen.

Ned i din lomme T&S opdager intet

Jeg vil godt købe dit regnskabsprogram når det er færdigt
Er det med eller uden faktureringsmodul ?

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 03-12-02 19:15

"Leon Mikkelsen" skrev:

> Fint nok. Mindre virksomheders regnskaber behøver slet ikke stemme. Bare
man
> sender lidt tilfældigt til T&S i ny og næ - så kører det

> Ned i din lomme T&S opdager intet

Det er da utroligt hvilken lemfældig omgang du har til T&S. Måske jeg skulle
sende en venlig mail til Told- & Skatteregion Thisted og bede dem om at
kigge dig efter i sømmene :).

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Vægten er kun et udtryk for
hvor dybt vores fodspor bliver i

Fra : Benny Andersen

Dato : 24-11-02 14:21

On Sun, 24 Nov 2002 11:37:58 +0100, Brian <toft2002@hotmail.com> wrote:
> [...]
> af et regnskabsprogram..
>
> Håber der er nogel venlige sjæle som kan hjælpe mig..
Ja da, det er hvad usenet er til for.

Hvad der kræves? Tænker du på lovgivning og til virksomhedsbrug?

Systemet skal kunne rumme alle økonomiske transaktioner, følge principperne
i det dobbelte bogholderi, være grundlag for resultatopgørelse og balance.
Indeholde momsregnskabet.
Desuden må man ikke kunne slette tidlige indtastninger, fejl skal kun
kunne rettes som modposteringer. I praksis vil det nok afhænge af virksom-
hedens størrelse, hvor 'kreativt' programmet må være, men som et minimun
skal det være lagt sådant til rette, at man ikke kan slette ved normalt brug.
Større systemer har log på al aktivitet.

Det behøver ikke være særlig meget, hvis virksomheden er simpel.

Der findes nogle regnskabs programmer i den lettere klasse, som kan
downlodes i trial version. Her kan måske findes inspiration.

http://www.summarum.dk/
http://www.winfinans.dk/
http://www.circuitdata.dk

I linux sammenhænge, findes sql-ledger, et open source program som også
er porteret til dansk. Det er baseret på perl, skal køre på en apache
server med postgreSQL eller Oracle og anvender en web browswer som
brugerinterface

download: http://www.sql-ledger.com/
Se eksempel: http://rap.rap.dk/sql-ledger/login.pl

Det er et vidt begreb hvad der kræves, men IMHO mht. forudsætninger
(Jeg tager for givet at det baseres på database teknologi)

1.Databasekendskab, kunne lave ER digrammer
2.Erfaring med
enten
   database GUI forms genereringsværktøj
eller
   SQL og et programmeringssprog.
3.Kunne specificere kravet til regnskabsprogrammet.

Jeg ser OE som newsreader. Du kunne lave det MS Access.
Winfinans er baseret på access.

Jeg vil gerne kigge det igennem, hvis du får lavet noget.

/Benny

Fra : Dan

Dato : 24-11-02 16:16

> Jeg håber meget at dette ikke OT..

Næh, overhovedet ikke

> Men jeg sidder og overvejer at lave et regnskabsprogram.
> Så er det jeg godt kunne tænke mig at vide, hvad kræves der egentlig
> af et regnskabsprogram..

Med alt ære og respekt, så ser det ikke ud som om du ved ret meget om den slags, hvis man læser i tråden!

Med mig er det lige omvendt: Jeg ved stort set alt om grundlæggende bogføring, moms, debitorer, kreditorer, årsrapporter, regnskaber, osv...
Jeg har længe gået og leget med tanken om at lave et regnskabsprogram, der var bygget noget anerledes op end de normale bogføringsprogrammer, men som alligevel kunne håndtere alle disse ting, og overholde regelerne.
Men jeg ved ikke noget om programmering overhovedet!!!

> Håber der er nogel venlige sjæle som kan hjælpe mig..

Måske vi kunne hjælpe hinanden???

Men først vil jeg da gerne vide lidt om dine bevæg-grunde for at ville give dig i kast med et sådant projekt? Især set i lyset af din åbenbart begrænset viden om emnet?
Og, hvordan vil du lave det? Som et rent Windows-program, eller i et andet system? Som en slags Add-On et et helt 3. stykke software.
Hvad er dine erfaringer med programmering? Hvad programmere du i? Hvad har du tidligere lavet? Hvad er din baggrund mht. programmering?

Osv, osv, osv....
Det tyder på at der er en del vi i så fald skal have drøftet igennem inden projektets start!

Er du interesseret, så lad os tage snakken off-news, og via mail.

Mail mig, hvis du er interesseret.

mvh.,
Dan

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 24-11-02 18:57

Dan wrote:

> Med alt ære og respekt, så ser det ikke ud som om du ved ret meget om den slags, hvis man læser i tråden!

Følg Dan's råd, eller får du blot noget miksmask, der ikke kan bruges til
noget.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Benny Andersen

Dato : 24-11-02 20:09

On Sun, 24 Nov 2002 16:15:32 +0100, Dan <dan@yaws.dk> wrote:

> [...]
> kunne håndtere alle disse ting, og overholde regelerne.
> Men jeg ved ikke noget om programmering overhovedet!!!

Vi er åbenbart flere, som deler en passion for regnskabssystemer.

Det er få dage siden jeg erfarede at mindre virksomheden ikke var
henvist til slippe kassen til Navision eller SAP, men at brave virksomheder
som summarum og winfinans laver løsninger til en mere fair pris.

Om man så var ekspert i oracle forms, Access eller et andet effektivt værktøj,
kan jeg ikke se noget økonomisk eller moralsk grund til at kopiere dem.

Med mindre da..., at der fantes en smartere opbygning.

Hovedstrømmen i programudviklingens nyttiggørelse, er at de rigtige
koncepter vinder, uanset hvem som magter at føre dem ud
i livet. Sådan er det i en den åbne verden jeg tror på.

Jeg praktiserer respekt for at andre kan mene noget andet.

Vil du løfte sløret for, hvad der kan bygges bedre op, end det ses
i normale bogføringsprogrammer, her på usenet?

/Benny

Fra : Dan

Dato : 25-11-02 07:07

> Vil du løfte sløret for, hvad der kan bygges bedre op, end det ses
> i normale bogføringsprogrammer, her på usenet?

Narj, helst ikke - hvis jeg nu har en chance for at få det ført ud i livet nu

Meeen, jeg kan da afsløre at jeg vil lave lidt om på indtastningsdelen, hvor jeg f.eks. gerne vil have klassekladden til mere at ligne kontering i stedet for kasserapport - min erfaring siger mig, at denne opbygning er til langt større nytte for små nystartede, der ikke aner ret meget om bogføring, og især ikke aner ret meget om det dobbelt bogføringssystems opbygning og benyttelse.
Og, en anden ting som jeg godt vil have indbygget anerledes i systemet er momsen. Og, hvordan man sætter systemet op til at lave et årsregnskab.

Jeg vil gerne understrege, at mit system primært vil henvende sig til små personlige virksomheder, hvor den nystartede måske ikke har så meget forstand på bogføringen, men sikkert hellere vil koncentrere sig om at drive forretningen.

Jeg er da ikke i tvivl om at begynder virksomheden at vokse sig stor, får ansat 10-20 mand, hvoraf 1 er en professionel bogføringsdame, så skulle man måske overveje at anskaffe sig et professionelt bogføringssystem, som f.eks. Navision.

Men det er ikke til dem, som mit system henvender sig til - nu får vi at se; jeg har modtaget mail fra Brian, og alt andet lige, er han jo også målgruppen, så måske kommer der noget ud af det, måske ikke....

Jeg har faktisk gået og haft ideen til dette bogføringsprogram i et par år, men har slået mig til tåls med, at det måtte vente til jeg fik tid og råd til at hyre en professionel programmør - men nu dumpede denne chance lige ned i hovedet på mig, og nu prøver jeg at gribe den - man har jo før hørt om at det er sådan gode projekter kommer i gang

mvh.,
Dan

Fra : Benny Andersen

Dato : 26-11-02 22:36

Held og lykke med det.

Jeg blev inspireret af dine ideer til et, for ukyndige, enklere indgang til
konto posteringer.

/Benny

Fra : Dan

Dato : 27-11-02 07:26

Dejligt at høre
Jeg er åbenbart ikke den eneste, der har gået og leget med tanken om at det burde kunne gøre enklere - har fået en del mails, siden mit indlæg her i gruppen.

Jeg takker for de ideer, der er kommet, og jeg lover, at alle vil blive overvejet grundigt, men igen: Drivkraften bag projektet vil blive KISS (Keep It Simple, Stupid

mvh.,
Dan

Fra : [5300] pkc

Dato : 25-11-02 18:46

Jeg bruger
http://www.stjernerevision.suite.dk/Net-OplysningerRevisor/net-oplysningerre
visor.htm

Om det er nok for jer andre det kan jeg ikke svare på - men for min lille
biks går det meget godt.

Jeg håber at der kommer en 2003 udgave - oss.

--
per krabbe
scanboat.com / boat4you.dk