Andet multimedie
Fri transformering i Photoshop
Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-01-01 15:06

Jeg har et objekt i et lag i Photoshop, som jeg gerne vil manipulere i
faconen. I "Rediger"-menuen har jeg to muligheder: "Transformer" eller
"Fri transformering". Ingen af stederne kan jeg dog gøre andet en
vride, dreje og skalere i stive former. Jeg vil gerne lave bløde
kurver på mit firkantede objekt, så det f.eks. får pudeform eller
lignende.

I "Hjælp" påstås det, at der i min "Rediger"-menu findes 2 punkter med
fri transformering, nemlig af kurver og af punkter. Disse menupunkter
er altså bare ikke hos mig. Jeg bruger 5.5 DK.

Jeg har lagt en illustration ud på http://www.towle.dk/transform.html,
hvor der også er adgang til at downloade min PSD-fil til gennemsyn
(155 kb).

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : N/A

Dato : 01-01-01 16:27

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-01-01 16:27

On Mon, 1 Jan 2001 15:16:27 +0100, Madsen wrote:

>En mulighed var Filter/Distort/Spherize.
>Aner ikke hvad det hedder i den danske version af PS.
>By the way, så kan jeg ikke få lov til at hente din fil. Der står
>"The requested URL was not found on this server."

Den har jeg prøvet. Den kan godt nok forvrænge et billede, som om det
bliver rullet omkring et rør, men den kan ikke lave perspektiv på,
således at de vandrette sider på billedet bliver kurvede.

>Kan godt se transform.html, men altså ikke menubar.psd

Hmmm, det forstår jeg ikke. Jeg afprøvede det før jeg postede mit
indlæg og nu har jeg lige testet igen. Hos mig virker det både ved at
klikke på linket (hvorved min download manager starter) og ved at
højreklikke og vælge "Gem som...".

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Klaus Madsen

Dato : 01-01-01 18:54

> [...]
> indlæg og nu har jeg lige testet igen. Hos mig virker det både ved at
> klikke på linket (hvorved min download manager starter) og ved at

Jeg får at vide, at filen ikke findes på serveren.
Men du skal nok prøve at gå videre, for min downloadmanager (GetRight)
starter også, men derefter kommer meddelsen om at filen ikke findes.

Mvh. Klaus

Fra : Madsen

Dato : 01-01-01 19:39

> Den har jeg prøvet. Den kan godt nok forvrænge et billede, som om det
> bliver rullet omkring et rør, men den kan ikke lave perspektiv på,
> således at de vandrette sider på billedet bliver kurvede.

Hmm, er det så ikke fordi den står til "Horizontal Only"
Hvis den står til "Normal" så forvrider den da både vandret og
lodret her hos mig og bliver derved "pudeformet" når den står
til max. Den skalerer det godt nok ret meget op, men det kan
jo justeres med en skalering ned bagefter, hvis det skulle være.
For at vende tilbage til dit spørgsmål mht. kurver og punkter
i Rediger menuen, så har jeg heller ikke den valgmulighed her
i version 6.0. Jeg kunne forestille mig at den måske er der hvis
det er noget vektorgrafik man redigerer, altså noget der er
frembragt vha. path/penne værktøjet, men har ikke prøvet af
om denne teori holder vand.

> [...]
> indlæg og nu har jeg lige testet igen. Hos mig virker det både ved at
> klikke på linket (hvorved min download manager starter) og ved at

Uanset om jeg bruger Getright eller går udenom den ved at holde
Ctrl. + Shift nede når jeg klikker på linket, så får jeg at vide at
den ikke findes på serveren. Det er nu heller ikke det mest vigtige
med den fil, men bare sådan lige til orientering :)

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-01-01 20:56

On Mon, 1 Jan 2001 19:39:09 +0100, Madsen wrote:

>Hmm, er det så ikke fordi den står til "Horizontal Only"
>Hvis den står til "Normal" så forvrider den da både vandret og
>lodret her hos mig og bliver derved "pudeformet" når den står
>til max.

Jo, men jeg er ikke interesseret i en pudeformet (eller ruder-formet)
effekt, men udelukkende at de vandrette sider på det firkantede
billede bliver buet nedad, således at de passer til baggrundens
hulning.

Æhmm, nu skulle den være der

Kurt

Fra : N/A