Dyr i mit mel...
Fra : Hans Paulin

Dato : 24-11-02 10:15

....subjektet var aktuelt for nogen måneder siden - hvorefter jeg siden har
opbevaret mel m.m. i fryseren, efter at have gjort rent...

....er larverne (fluerne) årstidbetingede?

(...jeg er lidt træt af bøvlet...)
Hans

Fra : Nette

Dato : 24-11-02 11:24

"Hans Paulin" wrote
> ...subjektet var aktuelt for nogen måneder siden - hvorefter jeg siden har
> opbevaret mel m.m. i fryseren, efter at have gjort rent...
>
> ...er larverne (fluerne) årstidbetingede?
>
> (...jeg er lidt træt af bøvlet...)

Ja, de kommer oftest hen over sommeren og klækkes så sensommer/efterår.
Det er sansynligvis ikke noget DU er skyld i. Det stammer oftest fra
producenten.
Det bedste du kan gøre, er at smide melet ud, rengøre ALLE skabe/skuffer men
KUN med en støvsuger. Giver du dig til at vaske af, giver du udyrene fugt og
dermed et godt opvækstsmiljø.

Men hos mig startede det engang som bitte små larver der havde samme farve
som havregryn, og som senere blev til bitte små sorte biller, der var over
alt. Ret ulækkert.
Hvis det er fluer kunne jeg nærmere forestille mig, det var det man kalder
bananfluer. De lever ifrugt og i blomsterne/jord og så er der ikke ander for
end at fjerne alt jorden og plante om i hele hytten.

Hvis det er noget der sker gentagende gange, så gør supermarkedet opmærksom
på det, men skån alligevel også dig selv og køb dit mel/gryn/jord et andet
sted nogen tid fremover.

Nette

Fra : Hans Paulin

Dato : 24-11-02 12:35

Nette wrote:

> hos mig startede det engang som bitte små larver der havde samme
> farve som havregryn, og som senere blev til bitte små sorte biller,
> der var over alt. Ret ulækkert.

....sådan nogen har jeg haft i mine brune ris *)

> Hvis det er fluer kunne jeg nærmere forestille mig, det var det man
> kalder bananfluer.

....det er ikke bananfluer - de her er 10-15 gange større og grå... 8-o
Hans

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 24-11-02 13:09

> ...det er ikke bananfluer - de her er 10-15 gange større og grå... 8-o
> --
> Med venlig hilsen
> Hans

Det er formentlig mider, der har været i din mel. Det er rigtigt, at det
oftest stammer fra producenten.

Mvh.
Mette

Fra : Hans Paulin

Dato : 24-11-02 13:29

Mette Nylander Sørup wrote:

> Det er formentlig mider, der har været i din mel. Det er rigtigt, at
> det oftest stammer fra producenten.

....det var i hvertfald noget der udviklede sig til store fluer, der så ikke
kunne komme ud af poserne*)
Hans

Fra : Jens Nielsen

Dato : 24-11-02 19:06

dengang jeg boede i yemen, sendte vi al melet igennem en si, for at fjerne
dyrene - det var ikke så spændende med "kød" i brødet.

mvh

Fra : Hans Paulin

Dato : 24-11-02 19:28

Jens Nielsen wrote:
> dengang jeg boede i yemen, sendte vi al melet igennem en si, for at
> fjerne dyrene - det var ikke så spændende med "kød" i brødet.

*)
Hans

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-11-02 16:37

"Hans Paulin" <niluap@tiscali.danmark> wrote in message

> ...sådan nogen har jeg haft i mine brune ris *)

> ...det er ikke bananfluer - de her er 10-15 gange større og grå... 8-o

Ku' man tænke sig at det var melorm (der er larven fra melbiller)?
De skulle være både sunde og velsmagende, så bare tag det helt roligt

vh
Jan

Fra : Hans Paulin

Dato : 25-11-02 23:52

Jan Bøgh wrote:

> [...]

....jeg er vegetar - så ingen labre larver til mig, tak... *)
Hans

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-11-02 16:40

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> wrote in message

> [...]
for
> end at fjerne alt jorden og plante om i hele hytten.

Jo jo - man skal bare sørge for ikke at opbevare henfalden frugt af nogen
som helst art. Banafluer nyder at indtage de gærceller, der slubrer
frugtsaft i sig - f.eks. fra et lidt for gammelt æble, en klase vindruer
(der så vidt jeg kan se ingengang behøver at være gammel) mv.

vh
Jan

Fra : Nette

Dato : 25-11-02 18:49

"Jan Bøgh" wrote
> [...]
> frugtsaft i sig - f.eks. fra et lidt for gammelt æble, en klase vindruer
> (der så vidt jeg kan se ingengang behøver at være gammel) mv.

Det lyder lidt selvimodsigende???
Hvis det ikke behøver at være gammelt, hvad nytter det så kun at fjerne det
der er rådent.

Jeg havde ikke haft noget, der var rådent, men havde til gengæld ALT frugt
og grønt på køl, og alligevel har jeg haft dyrene tre gange. De kom fra en
plante, hvor de yndede at hygge sig. For et par år siden var det så galt, at
jeg måtte skifte jorden ud i samtlige potteplanter, da de fløj fra plante
til plante.
Det samme var min mor og min veninde ude for året efter.

Men jeg giver dig da ret i at en af årsagerne KAN være noget rådent
frugt/grønt.

Nette

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-11-02 20:42

> Det lyder lidt selvimodsigende???
> Hvis det ikke behøver at være gammelt, hvad nytter det så kun at fjerne
det
> der er rådent.

Nu skrev jeg ikke 'rådden' - hvilket er noget helt andet. Min pointe er
'henfalden'
frugt, hvorfra der ofte kan ses en smule frugtsaft, der er sluppet udenfor
skallen. Dette medfører prompte gæringsaktivitet - og her kommer så
bananfluerne ind i billedet.

> [...]
at
> jeg måtte skifte jorden ud i samtlige potteplanter, da de fløj fra plante

Jeg er nok mest tilbøjelig til at antage at der ikke er tale om bananfluer,
men om andre små fluer.

vh
Jan