Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad gør jeg forkert?
Fra : Leif

Dato : 23-11-02 22:56

Hej
Jeg har først fornylig anskaffes et digital-kamera.
Det tager nydelige billeder herhjemme såvel inden som ude.
I aftes var jeg til en fest i en stor sal.
På nogle af billederne kom der ligesom nogle store
grå "regndråber" Hvad er det , hvad skyldes det? og hvordan undgår jeg det
fremover.
På forhånd tak til jer der vil forklare mig det.
mv h
Leif

Fra : Peter Loumann

Dato : 23-11-02 23:47

On Sat, 23 Nov 2002 22:55:34 +0100, "Leif" <amp@mail1.stofanet.dk>
wrote:

>På nogle af billederne kom der ligesom nogle store
>grå "regndråber" Hvad er det , hvad skyldes det?

Nu er vi jo ikke synske her. Men måske ville det hjælpe, hvis du lagde
et par eksempler op - og en url her ...

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Leif

Dato : 24-11-02 09:54

Et af billederne ser således ud
mvh
leif

"Peter Loumann" <peloda@tiscali.dk> wrote in message

> Nu er vi jo ikke synske her. Men måske ville det hjælpe, hvis du lagde
> [...]

begin 666 Shortcut to DSC00553.lnk
M3 ````$4`@``````P ```````$:3````( ````"MGD%GDL(!`%BT#$23P@$`
MK9Y!9Y+"`;UU!P```````0```````````````````'<`% `?4.!/T"#J.FD0
MHM@(`"LP,)T9`")'.EP``````````````````````"$Z% `Q``````!T+5A8
M$ !$0TE-```8`#$``````'0M6%@0`#$P,$U31$-&```<`#(`O74'`'8M[Z0@
M`$130S P-34S+DI01P````!,````' ````$````<````+0````````!+````
M$0````(`````````$ ````!'.EQ$0TE-7#$P,$U31$-&7$130S P-34S+DI0
I1P``$ !'`#H`7 !$`$,`20!-`%P`,0`P`# `30!3`$0`0P!&````````
`
end

Fra : emj

Dato : 24-11-02 10:22

On Sun, 24 Nov 2002 09:53:36 +0100, "Leif" <amp@mail1.stofanet.dk>
wrote:

>Et af billederne ser således ud
>mvh
>leif

Du kan ikke lægge billeder i denne newsgruppe, men skal bruge
dk.binaer eller en hjemmesideadresse, så vi kan se det.
Hilsen emj

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-11-02 10:45

emj wrote:

> Du kan ikke lægge billeder i denne newsgruppe, ...cut..

Han ka' godt, men der må ikke poste attachment i debat-
grupperne, og det filtreres fra på mange news-servere.

Jeg kan dog godt se den fil som Leif har vedlagt, men det
er ikke en billedfil, jeg kan ihvertfald ikke åbne den.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Loumann

Dato : 24-11-02 11:38

On Sun, 24 Nov 2002 10:44:35 +0100, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Jeg kan dog godt se den fil som Leif har vedlagt,

Også jeg.

>men det er ikke en billedfil, jeg kan ihvertfald ikke åbne den.

Nej, det er et link, (windåze-sprog: *.lnk, men det er jo ikke din
dialekt , men desværre til en adresse på mandens egen harddisk
eller externe drev:

G:\DCIM\100MSDCF\DSC00553.JPG

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-11-02 11:51

Peter Loumann wrote:

> Nej, det er et link, (windåze-sprog: *.lnk, men det er jo ikke din
> dialekt , men desværre til en adresse på mandens egen harddisk
> eller externe drev:
>
> G:\DCIM\100MSDCF\DSC00553.JPG

Nå - tror du tanken er, at jeg lige skal hacke hans PZer...:)

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Leif

Dato : 24-11-02 11:33

Til orientering mine billeder bl.a. dem med "regndråberne" på ligger under
www.megapixel.dk

Leif Rosendal - Petanque Klubbens efterårsfest 2002
e-mail: leifgug@stofanet.dk

mvh
Leif

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-11-02 11:49

Leif wrote:

> Til orientering mine billeder bl.a. dem med "regndråberne"
> på ligger under www.megapixel.dk
>
> Leif Rosendal - Petanque Klubbens efterårsfest 2002
> e-mail: leifgug@stofanet.dk

Det direkte link er http://www.megapixel.dk/albums/visalbum.php?id=1177&kode=

Og så vidt jeg kan bedømme, så er det et problem, som er
velkendt, det er støvpartikler i luften, der svæver lige
foran objektivet, de bliver ramt og oplyst af blitz'en.

Årsagen er digicams store dybdeskarphed, og at blitz'en
sidder lige ved siden af objektivet.

Løsningen er en extern blitz, så de støvpartikler der svæver
i luften foran objektivet ikke bliver belyst.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : A.I.

Dato : 24-11-02 00:05

> [...]
> På nogle af billederne kom der ligesom nogle store
> grå "regndråber" Hvad er det , hvad skyldes det? og hvordan undgår jeg det
....jeg ved godt hvad du mener, da jeg selv har prøver det med et Canon 1d,
men mit problem var på det samme sted hver gang, så sansynligvis noget skidt
på spejlet (men skidt kan jo bevæge sig). Jeg vil anbefale dig at du laver
et par tests (evt. laver en en rød ring omkring fejlen) og gemmer dem på en
diskette og sender den til rep. også selvom det ikke er på alle billederne,
for som sagt skidt kan bevæge sig, selv ud i kanten hvor det ikke kan ses.

Hilsen Anders

Fra : emj

Dato : 24-11-02 00:04

wrote:

>På nogle af billederne kom der ligesom nogle store
>grå "regndråber"

Brugte du blitz?
Hilsen emj

Fra : Lars Andersen

Dato : 24-11-02 12:12

Hej Leif,

Jeg har selv et CANON PowerShot S-10 kamera - og jeg genkender udmærket det
fænomen, du beskriver.

Fænomenet forekommer hos mig nemlig typisk i indelukkede rum med mange
mennesker samlet (fx. overfyldt danse-sal) - dvs. hvor luftfugtigheden er
høj - og i forbindelse med blitz-exponering.
Jeg har forespurgt CANON om problemet, men fik en sang fra de varme lande.
Umiddelbart lød det til, at der ikke var nogen teknisk løsning på problemet.
Jeg vil dog alligevel foreslå dig at klage til producenten af dit kamera.

Selv prøver jeg at holde objektivet så rent som muligt - og arbejde uden
blitz - og så håbe på det bedste (fænomenet kan nemlig ikke altid
konstateres på kamera-skærmen).

Hilsen Lars

Fra : Leif

Dato : 24-11-02 13:04

Hej
Tusind tak til de mange venlige menesker der har givet mig forklaringen på
"regndråberne"
mvh
Leif