Kalorier vs. kcal..??
Fra : [ B@CHFiRE ]

Dato : 23-11-02 20:08

Hej alle,

Der er noget jeg ikke forstår, som jeg håber nogen kan forklare. Jeg læser
her på en Corn Flakes pakke, at 30g (ca. 1 potion) indeholder ca. 111 kcal..
Og "kcal" er en forkortelse for Kilo-Calories dvs. Kilo-Kalorier. Er det
ikke rigtigt? Det vil så sige, at 30g af disse Corn Flakes, indeholder
111000 kalorier, siden "kilo" er "1000". Det passer stadigvæk, ikke?

Det jeg ikke fatter kommer nu. På en kondicykel kan man på 12 min. forbrænde
ca.150 kalorier (IKKE kilo-kalorier.. KUN kalorier).. Der er rimeligt langt
fra 150 kalorier til 111000 kalorier.. Efter at have regnet lidt på det,
skal man cykle i ca. 8880 minutter (over 6 døgn), for at brænde en portion
Corn Flakes af - og så er mælk og evt. sukker ikke engang regnet med........
) Jeg ved godt, at man hele tiden brænder kalorier af, ved at gå, lave
mad, gøre rent og tilmed bare at se TV.. Men alligevel... Der er noget galt
her..

Jeg kan naturligvis godt regne ud, at dette ikke kan passe nogen steder - så
kunne nogen her forklare mig, hvordan "kcal" i maden, og "kal" forbrænding
ved f.eks. cykling hænger sammen? Hvor meget skal man cykle, for at
forbrænde 111 kcal af?

--
Med venlig hilsen / Best Regards
Brian - E-Mail: [ New-Yorq@City.dk ]

Fra : Tine Andersen

Dato : 23-11-02 21:06

"[ B@CHFiRE ]" <New-Yorq@City.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> kunne nogen her forklare mig, hvordan "kcal" i maden, og "kal" forbrænding
> ved f.eks. cykling hænger sammen? Hvor meget skal man cykle, for at

Jeg mener, at det hænger sådan sammen, at man *altid* mener kcal når man
siger 'kalorier'. På maskinerne forbrænder man altså kcal.

1 kalorie er jo den energi, der skal til at opvarme 1g vand 1 grad. Det er
ikke ret meget. Prøv at tænke på, hvad man gør, når man har kolde ben. Man
gnubber godt og grundigt og mærker varmen brede sig i huden. Det er en
temperaturstigning på betydeligt mere end 1 grad og på betydeligt større
område end 1 kubikcentimeter.

Tine

Fra : [ B@CHFiRE ]

Dato : 24-11-02 11:02

Hej Tine,

> Jeg mener, at det hænger sådan sammen, at man *altid* mener
> kcal når man siger 'kalorier'. På maskinerne forbrænder man
> altså kcal.

Ja, jeg tænkte også på, at det var en mulighed. Mange tusind tak for info,
Tine.

Fra : musen_x

Dato : 28-12-02 13:45

Hejsan
Ja OG..??

På den anden side, må folk Iflg. Spis efter din blodtype med Blodtype O
overhovedet IKKE spise Cornflakes eller havregryn, og spiste man efter sin
Blodtype, er det fulstændig ligemeget med at bruge tid på at tælle
kalorier.......
Selv er jeg dags dato stoppet med overhovedet at drikke kaffe, og drikker nu
kun grøn the........

Manse

Snip ) Jeg ved godt, at man hele tiden brænder kalorier af, ved at gå,

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 28-12-02 15:11

"musen_x" <Bravo_x@sol.dk> wrote in message

> [...]
> overhovedet IKKE spise Cornflakes eller havregryn, og spiste man efter sin
> Blodtype, er det fulstændig ligemeget med at bruge tid på at tælle

Dvs. tesen er, at hvis man spiser det rigtige, så er det ligegyldigt, hvor
meget man spiser?

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, Stud. scient biokemi
http://www.cmrc.dk ; http://www.pcarlp.dk