Hvordan lægges tagsten på afvalmet tag?
Fra : Sandman

Dato : 23-11-02 18:24

Hej i gruppen

Jeg har fået mig banket en carport ned med afvalmet tag, og så kommer
spørgsmålet til mange kr. - starter man også nederst til fx. højre med at
lægge sten, eller lægger man først rækken, der kan nå helt til tagryggen, og
så derefter arbejder sig til siderne, og dermed tager valmene bagefter?

Hvis spørgsmålet skal forklares bedre, må I lige sige til.

mvh Leif

Fra : Holten

Dato : 23-11-02 20:01

"Sandman" <dksandman@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> så derefter arbejder sig til siderne, og dermed tager valmene bagefter?
>
> Hvis spørgsmålet skal forklares bedre, må I lige sige til.

Du følger oplægningsvejl. som fulgt med stenene.
Hvilke sten taler vi om produkt/fabrikat.

MVH

Holten

Fra : Sandman

Dato : 23-11-02 20:56

"Holten" <dddddd@ddd.dk> skrev i en meddelelse

> Du følger oplægningsvejl. som fulgt med stenene.
> Hvilke sten taler vi om produkt/fabrikat.
>
> MVH
>
> Holten

OK, jeg var ikke klar over, at der fulgte vejledning med stenene - det må
jeg kigge på i morgen. Jeg har ikke pakket stenene ud endnu

Det er IBF dobbelt vingesten.

Tak for hjælpen.

mvh Leif

Fra : Holten

Dato : 23-11-02 21:44

> [...]
>
> OK, jeg var ikke klar over, at der fulgte vejledning med stenene - det må
> jeg kigge på i morgen. Jeg har ikke pakket stenene ud endnu

Mon ikke det er IBF Øko tagsten du mener
Dette er en IBF-Vingsten i dobbelt bredde.
Kan også være en IBF-dobbelt-S, men under alle omstændigheder bør der ligge
en oplægningsvejledning i hver eller hvar anden palle.

MVH

Holten

Fra : Sandman

Dato : 23-11-02 22:26

Hej igen

> Mon ikke det er IBF Øko tagsten du mener

Jo, netop.

> [klip] men under alle omstændigheder bør der ligge
> en oplægningsvejledning i hver eller hvar anden palle.
>
> MVH
>
> Holten

Jeg har lige været i en palle og taget vejledningen med ind, men den er
magen til den, som er på IBF´s hjemmeside - og altså uden vejledning i
valmede tage.

Mvh Leif

Fra : Holten

Dato : 23-11-02 23:29

> Hej igen
>

> Jeg har lige været i en palle og taget vejledningen med ind, men den er
> magen til den, som er på IBF´s hjemmeside - og altså uden vejledning i
> valmede tage.

Der gælder samme, dog kan du ikke lægge de yderste række først.
Start forneden og arbejd dig opad.
Husk dog at sætte mærker på dine lægter, så du holder retningen sidevers.
Sørg for at have en hel sten at skære i ved valmen, da små stykker kan være
noget lort at fastgøre.
Dette klares ved at lægge en ½ tagsten i inden du når i valmen.

MVH

Holten

Fra : Sandman

Dato : 24-11-02 23:48

Hej

> Der gælder samme, dog kan du ikke lægge de yderste række først.
> Start forneden og arbejd dig opad.

dvs. at jeg starter med en skåret sten som den første nederst til højre, så
en hel + en skåret, så 2 hele og en skåret? Altså ligesom et "normalt" tag,
men man skal lige kontrollere sidemålene, for at undgå de små skaringer?
____________
/ \
/ \
/ \
/---------------------\
her

> Husk dog at sætte mærker på dine lægter, så du holder retningen sidevers.
> Sørg for at have en hel sten at skære i ved valmen, da små stykker kan
være
> noget lort at fastgøre.

Skal jeg huske

> Dette klares ved at lægge en ½ tagsten i inden du når i valmen.

Mener du, at jeg skal skære én sten i 2 halve? Kan jeg ikke måle mig til
det, og lave overlappene (i mangel af bedre ord) det større eller mindre, så
det kommer til at passe bedst muligt?

Lad mig lige slutte med at sige tak for de tidligere svar.

Mvh Leif

Fra : Erik Olsen

Dato : 25-11-02 08:29

Sandman wrote:

> Mener du, at jeg skal skære én sten i 2 halve? Kan jeg ikke måle mig
> til det, og lave overlappene (i mangel af bedre ord) det større eller
> mindre, så det kommer til at passe bedst muligt?

Var det ikke dobbelte sten du nævnte? Kan man ikke få færdige enkelte
sten til indpasning?

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Holten

Dato : 25-11-02 18:15

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Var det ikke dobbelte sten du nævnte? Kan man ikke få færdige enkelte
> sten til indpasning?

ØKO-model.

Jo der findes ½ sten.

MVH

Holten

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 24-11-02 09:46

> [...]
> så derefter arbejder sig til siderne, og dermed tager valmene bagefter?

Jeg tror du kalder graterne for valme!, valmen er "tagflade gavlen".
Graterne er rygningen mellem den store tagflade og valmen. Men uanset
starter du nederst til højre og lægger taget som ethvert andet. De
tegl der støder op til graterne skæres løbende, hvis der bliver nogle
meget små stykker tegl kan du lime to tegl sammen i falsen og så skære
det. Det kræver du har limet en røvfuld et per dage før.

Ang. en brochure så findes der en god brochure der hedder tegl 36, den
er generel for oplægning tegl. Den fåes hos alle hånderværker
tømmerhandler.

med tømrer hilsner
Philip Oest Møller

Fra : Holten

Dato : 24-11-02 18:54

"Philip Oest Møller" <philip2022@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> meget små stykker tegl kan du lime to tegl sammen i falsen og så skære
> det. Det kræver du har limet en røvfuld et per dage før.

Så vidt muligt lim kun hvis det er absolut nødvendigt, og det vil det nomalt
ikke være med disse tagsten.

> Ang. en brochure så findes der en god brochure der hedder tegl 36, den
> er generel for oplægning tegl. Den fåes hos alle hånderværker
> tømmerhandler.

Nu er det jo ikke lige frem TEGL manden skal oplægge, så pas på med at bruge
en vejl. gældende for tegl, da krav ikke er de samme.

MVH

Holten

Fra : Martin Christiansen

Dato : 25-11-02 16:30

> Nu er det jo ikke lige frem TEGL manden skal oplægge, så pas på med at
bruge
> en vejl. gældende for tegl, da krav ikke er de samme.

Hvilke..?

Mvh - Martin

Fra : Holten

Dato : 25-11-02 18:14

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev i en meddelelse

> "Holten" <dddddd@ddd.dk> skrev i en meddelelse
> bruge
> >

> Hvilke..?

Kender ikke til præcis oplægning af teglsten, men ved at fx. m.h.t.
afstandslister stilles der skrappe krav til teglsten, da disse suger vand.

Det er jo 2 helt forskellige typer tagsten, og er lavet på helt forskellige
måder.

MVH

Holten

Fra : Martin Christiansen

Dato : 25-11-02 22:36

> Kender ikke til præcis oplægning af teglsten, men ved at fx. m.h.t.
> afstandslister stilles der skrappe krav til teglsten, da disse suger vand.

Det er helt forskelligt fra produkt til produkt, ligemeget om det er beton
eller tegl.
F.eks. fås teglsten både til 25 og 32 mm underlister. Vingetegl skal normalt
have 25 mm underlister og falstegl 32 mm. Dette pga. at vingetegl er mere
utætte så der vil være større ventilation på undersiden således at de tørrer
hurtigere.

Betontagsten skal som regel have 25 mm underlister.

Men dette har jo ikke noget med oplægningen af teglet at gøre. Det har noget
med lægtningen at gøre.... Og spørgsmålet gik jo slet ikke herpå...

> Det er jo 2 helt forskellige typer tagsten, og er lavet på helt
forskellige
> måder.

Ja, men oplægningsprincippet er det samme. Hvor mange man binder, i hvilket
system man binder, hvordan man starter/slutter, hvordan man måler taget op,
afslutning langs top og bund mv.

IBF har en lægningsvejledning på sin hjemmeside

http://www.ibf.dk/download/oplaeg.pdf

Som iøvrigt liger Tegl 36 til forveksling....

Mvh - Martin