Div'er kontra tabeller
Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 23-11-02 18:27

Vi har alle fået ørerne tudet fulde af, at man skal bruge div'er, ikke
tabeller, når man laver sin sidestruktur. Fint nok, men det virker for mig
som om der er visse situationer, hvor div'er simpelthen ikke er fleksible
nok. Et eksempel: http://understroem.dk/test/. På den side er det meningen,
at de tre kolonner skal have samme højde. Hvis der kun er en lille smule
tekst i hovedkolonnen (kolonne 2), så skal de tre kolonner alligevel gå ned
til bunden af siden - men hvis der er meget tekst i hovedkolonnen, så skal
den kunne udvide sig lodret - og de to andre kolonner skal følge med, sådan
at alle tre kolonner får samme højde.

Det virker svært at lave med div'er - men hvad værre er, så er div-løsningen
også hamrende ufleksibel. Ændrer man én divs bredde, skal man lige
pludselig ind at rette to-tre andre størrelsesangivelser. Det skyldes
selvfølgelig, at jeg bruger position: absolute - men hvis jeg brugte noget
andet (f.eks. satte float: left på de tre kolonner), ville enten
holder-div'en eller kolonne-div'er ikke tilpasse sig hinandens størrelse.

Anderledes med tabeller; dér ved browseren, at et hvilket som helst felt har
en relation til de andre felter og til tabellen som helhed. Testsiden er
lavet med div'er, men jeg har på fornemmelsen, at den ville være 100%
enklere at lave med en tabel.

Hvad er jeres mening om det? Kan det lade sig gøre på en fleksibel måde at
lave et design som det på http://understroem.dk/test/ med div'er?

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : RJ

Dato : 23-11-02 19:07

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.email@eksempel.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er jeres mening om det? Kan det lade sig gøre på en fleksibel måde at
> lave et design som det på http://understroem.dk/test/ med div'er?

Ja, det kan det da. Se på
http://www.thenoodleincident.com/tutorials/box_lesson/boxes.html

Men jeg forstår udemærket din frustration. Jeg har selv døjet en del med at
få tingene til at passe sammen.

MVH
RJ
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
www.etrix.dk www.rojo.dk
http://home1.stofanet.dk/rojo
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Xystus

Dato : 23-11-02 21:09

Hey

Jeg har lavet min side med frames. Det har jeg lært er det bedste, men ok -
det er også et par år siden...

Jeg bruger kun div'er når jeg skal placere en tabel. Når jeg tænker over
det, så er det faktisk det eneste jeg bruger div'er til...

Jeg er dog altid interesseret i at få opdateret min viden... Hvad er
egentlig bedst? Lige umiddelbart kan jeg se flest fordele i tabeller.

- Xystus

Xystus website-->
http://xystus.adr.dk

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 23-11-02 21:59

RJ wrote:

> "Jonas Koch Bentzen" <ingen.email@eksempel.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det kan det da. Se på
> http://www.thenoodleincident.com/tutorials/box_lesson/boxes.html

Tak for linket, men jeg synes ikke rigtigt, jeg kan finde svar på de to
hovedproblemer:

1. Højden på de tre kolonner skal være ens. Kolonnerne skal gå ned til
bunden, selvom der kun er lidt tekst/indhold. Er der mere indhold end der
kan være uden at scrolle, skal div'erne kunne udvide sig, og igen skal alle
tre kolonner følge med.

Såvidt jeg kan se på ovenstående side er der ikke nogen angivelse af højde
på nogle af eksemplerne. I de fleste af eksemplerne er venstre og højre
kolonne kun 100 pixels eller deromkring høje, mens selve indholdskolonnen
er meget høj. Sådan ser det i hvert fald ud i Mozilla 1.2b til Linux.

2. Opdateringspinen. Det er langt mere omfattende at ændre størrelse på en
af kolonnerne med div-modellen end med tabel-modellen.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : jopa

Dato : 23-11-02 22:23

"Jonas Koch Bentzen" skrev bla..
> 2. Opdateringspinen. Det er langt mere omfattende at ændre størrelse på en
> af kolonnerne med div-modellen end med tabel-modellen.

Du kan vel blot bruge height ?
#venstre {
width:144px;
height:424px;
padding:0px;
float:left;
}

#midt {
width:636px;
height:424px;
padding:0px;
float:left;
}

--

jopa
www.johns-web.dk

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 23-11-02 22:55

jopa wrote:

> "Jonas Koch Bentzen" skrev bla..
>
> Du kan vel blot bruge height ?

Desværre ikke. Jeg kan ikke bruge en fast størrelse, kun en procentvis - jeg
ved jo ikke, hvor stor brugerens skærm er, eller hvor meget tekst der er.

Jeg har prøvet stort set alle kombinationer af min-height, height, faste
størrelser, procentvise størrelser osv.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-11-02 04:16

Jonas Koch Bentzen <ingen.email@eksempel.dk> skrev:

> Vi har alle fået ørerne tudet fulde af, at man skal bruge div'er, ikke
> tabeller, når man laver sin sidestruktur.

Jamen, det er da fint nok med <div>, man man kan styre det rigtigt.

> er det meningen, at de tre kolonner skal have samme højde.

Så giver du bare din <div> en højde.

> så skal de tre kolonner alligevel gå ned til bunden af siden

Du kan give dem en højde på 100%, men det forudsætter at du
starter fra toppen. Jeg havde lige dette eksempel liggende:
http://webzap.dk/allan, som viser lidt af problematikken.

> div-løsningen også hamrende ufleksibel.

Det er ikke mit indtryk. Er du vant til tabelceller vil jeg give dig ret i
at <div> kræver en helt anden tankegang - men det vænner man sig
til.

> Det skyldes selvfølgelig, at jeg bruger position: absolute - men hvis

Prøv også at se http://drugtest.dk/ny (noget jeg er i gang med). Her har
jeg brugt forskellige lag med <div> til at styre designet. Se specielt
http://drugtest.dk/drugtest.css for nærmere detaljer.

> jeg brugte noget andet (f.eks. satte float: left på de tre kolonner)

Jeg har slet ikke brugt float - det er meget svært at styre.

> Hvad er jeres mening om det? Kan det lade sig gøre på en fleksibel
> måde at lave et design som det på http://understroem.dk/test/ med
> div'er?

Ja, absolut!

--
Allan

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-11-02 04:51

http://drugtest.dk/ny/drugtest.css

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-11-02 16:10

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> skrev:

> http://drugtest.dk/ny/drugtest.css

Naturligvis! Det er godt nogen er vågen når jeg snorker

--
Allan

Fra : Peter Loumann

Dato : 24-11-02 11:32

On Sun, 24 Nov 2002 04:15:41 +0100, "Allan Vebel" <allan@vebel.dk>
wrote:

>Jeg havde lige dette eksempel liggende: http://webzap.dk/allan

Den er desværre ikke god i opera 6.05

>http://drugtest.dk/drugtest.css for nærmere detaljer.

HTTP/1.1 404 Object Not Found

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 24-11-02 11:47

Allan Vebel wrote:

> Så giver du bare din <div> en højde.

Ja, det siger I allesammen :) Jeg har stadig ikke set et eneste eksempel på,
at det kan lade sig gøre at få tre kolonner, der

1. Altid har ens højde
2. Fylder 100% af siden (ingen scrollbars), hvis der kun er lidt tekst i
indholds-div'en.
3. Udvider sig, hvis indholds-div'en indeholder meget tekst.

Jeg har prøvet stort set alle kombinationer af height, min-height osv.

Jeg kunne dog få det til at lykkes på én måde: Ved at sætte display:
table-cell på de tre div'er. Jeg var glad, da det så fint ud i Mozilla,
Konqueror og Opera, men jeg tænkte, at jeg lige måtte prøve Den Dårlige
Browser også (Internet Explorer 6) - og ganske rigtigt: Den forstår ikke
display: table-cell og viser div'erne under hinanden i stedet for ved siden
af hinanden.

> Jeg havde lige dette eksempel liggende:
> http://webzap.dk/allan, som viser lidt af problematikken.

Igen, den lever jo ikke op til mit krav om, at div'erne skal gå ned til
bunden, men ikke frembringe scrollbars, når der kun er lidt tekst. I
Mozilla er der i hvert fald scrollbars - på trods af, at der ikke er tekst,
der når helt ned i bunden.

> Det er ikke mit indtryk. Er du vant til tabelceller vil jeg give dig ret i
> at <div> kræver en helt anden tankegang - men det vænner man sig
> til.

Jeg har brugt div'er i flere år (det er to år siden, jeg sidst har lavet et
tabelbaseret design), så det er ikke et spørgsmål om vane for mit
vedkommende.

Som hovedregel er div'er glimrende. Min påstand er bare, at der altså er
situationer, hvor tabeller er bedre, selv om man ikke vil lave en rigtig
tabel, men bare sidestruktur.

Her er hovedpointen: Med div'er laver man tre kasser, som man ved hjælp af
absolut positionering møjsommeligt placerer ved siden af hinanden. Ændrer
man bredden på én div, skal man som regel også ændre bredden, margin eller
lignende på de andre.

Med tabeller ved browseren, at der er en sammenhæng mellem de tre kolonner.
Er der f.eks. et felt i midten af tabellen, som man ikke har angivet højde
og bredde på, så får det alligevel den rigtige størrelse, fordi browseren
ved, at feltet er en del af en større helhed, nemlig hele tabellen.

> Prøv også at se http://drugtest.dk/ny (noget jeg er i gang med). Her har
> jeg brugt forskellige lag med <div> til at styre designet. Se specielt
> http://drugtest.dk/drugtest.css for nærmere detaljer.

Umiddelbart virker siden som den skal. Det kunne dog være interessant at se,
hvordan den opfører sig, når der er en klar afgrænsing (ramme) om div'erne.
Dér kunne jeg nemlig forestille mig, at bundrammen ville være lige under
teksten i det tilfælde, hvor der ikke er så meget indhold i
indholds-div'en. Dermed ville menu-div'en være højere end indholds-div'en.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 24-11-02 20:31

Jonas Koch Bentzen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Ja, det siger I allesammen :)

Så prøver jeg at sige noget andet ;)

Jeg går udfra at det er bagrundsfarven du er ude efter - har du overvejet om det
kunne laves med baggrundsbilleder på f.eks. <body> eller den <div> som bliver
flyldt med tekst. På den måde betyder det jo ikke så meget om de to side

Håber jeg har gjort mig forståelig?

Jonas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 24-11-02 23:47

Jonas Astrup - HTML.dk wrote:

> Jeg går udfra at det er bagrundsfarven du er ude efter

I det design, jeg tænkte på at lave, var det faktisk både baggrundsfarven og
rammen rundt om (der skal selvfølgelig ikke være de rammer, der er på
testsiden, men nogle pænere nogen).

> [...]
> som bliver flyldt med tekst. På den måde betyder det jo ikke så meget om

Det var selvfølgelig en mulighed, men så er der jo det med rammerne.

Min mening var selvfølgelig også at få gang i en diskussion om div'er kontra
tabeller, for selv om jeg helt klart foretrækker div'er, så synes jeg nogle
gange, den der "brug altid div'er til struktur" er lidt optimistisk - for
de rette værktøjer er ikke altid til stede med div + CSS alene.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 25-11-02 01:24

> [...]
> div'er, så synes jeg nogle gange, den der "brug altid div'er til
> struktur" er lidt optimistisk - for de rette værktøjer er ikke

Ja, CSS er under stadig udvikling.

Det er naturligvis også en mulighed at holde sit design indenfor de rammer som
CSS giver. Konstruktionen af en hjemmeside vil altid indeholde en balance mellem
kode og design. Nogle starter med designet og tilpasser koden - andre gør det
omvendt. Jeg tror det er vigtigt altid at være villig til at indgå kompromiser.

F.eks. foretrækker jeg at have min HTML kode sådan at selve indholdet på siden
altid står før menuer, afstemninger og andre fyldting. Det gør at siden ranker
højere i søgemaskinerne og bliver nemmere at læse for tekstbaserede browsere.
Men det betyder også at der er nogle ting jeg ikke kan gøre - f.eks. bruge
tabeller. Det er et kompromis.

Prøv at se på denne side gennem en LYNX simulator:

http://delorie.com/web/lynxview.cgi?url=http%3A%2F%2Fhtml.dk%2Ftutorials

Det vigtige står først - alt "skraldet" står nederst. Det giver gode Google
resultater:

http://www.google.com/search?lr=lang_da&q=tutorials

Bare et godt arument for at holde sig til CSS - og ikke falde for at gå den
nemme vej :)

Bedste hilsener,

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 25-11-02 12:08

Jonas Astrup - HTML.dk wrote:

> Bare et godt arument for at holde sig til CSS - og ikke falde for at gå
> den nemme vej :)

Jeg havde skam også tænkt mig at holde mig til CSS. Det er mere selve
strukturen på siden, jeg tænker på. Normalt ville jeg også bruge div'er
der, men tilsyneladende er det altså ikke alt det, man før kunne lave med
tabeller, man kan lave tilsvarende med div'er (men dog det meste).

--
Jonas Koch Bentzen