Hvormange x er
Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 23-11-02 17:51

hejsa

hvordan kan jeg finde ud af hvormange forekomster der er i en streng, af et
bestemt tegn

f.eks hvormange X ér er der i en sætning

jeg skal have en funktion nogenlunde sådan her

if antalXér > 4 then
do somthing
else
do somthing else
end if

--
Jan Damkjær Dahl
97523420

Fra : David Leonard

Dato : 23-11-02 19:07

Public Function AntalTegn(sTegnAtLedeEfter,sHeleStrengen)
dim i,k
k=0
for i=1 to len(sHeleStrengen)

if mid(sHeleStrengen,i,1)=sTegnAtLedeEfter then k=k+1
next i
AntalTegn=k

End Function

Fra : David Leonard

Dato : 23-11-02 19:12

Fx

x="Hej. Går det godt?"
y=antaltegn("e",x)
msgbox "Der er " & y & " e'er"

Fra : Dcasso

Dato : 23-11-02 21:46

Du får lige en måde mere (lavede den mens david postede sin :)

mvh
Dennis

Følgende returnerer 5

msgbox FindAntalX("kkaakkk", "k")

Public Function FindAntalX(Tekst As String, SoegeVaerdi As String)
Dim J As Integer, I As Integer
For I = 1 To Len(Tekst)
If InStr(I, Tekst, SoegeVaerdi) > 0 Then
I = InStr(I, Tekst, SoegeVaerdi)
J = J + 1
End If
Next I
FindAntalX = J
End Function

Fra : David Leonard

Dato : 23-11-02 21:54

> Du får lige en måde mere (lavede den mens david postede sin :)
Hm. Jeg kan godt se at din kode virker, men den er ikke _logisk_ for et
menneske (ikke for mig, i hvert fald

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 23-11-02 22:55

Måske er den mere ulogisk, men i teorien hurtigere - i hvert fald, når der
er tale om store strenge med relativt få forekomster.

Mvh. Bjarke

Fra : preben nielsen

Dato : 24-11-02 00:06

"Dcasso" <ikke@oplyst_pga_spam.dk> skrev i en meddelelse

> Public Function FindAntalX(Tekst As String, SoegeVaerdi As
String)
> Dim J As Integer, I As Integer
> For I = 1 To Len(Tekst)
> If InStr(I, Tekst, SoegeVaerdi) > 0 Then
> I = InStr(I, Tekst, SoegeVaerdi)
> J = J + 1
> End If
> Next I
> FindAntalX = J
> End Function

Ideen er ok .... men en For løkke ??? Det er i mange sprog
udefineret hvad der sker når du ændrer en index variabel inde i
løkken.

Nedenstående er IMO mere korrekt, kan bruges til at søge
delstrenge af vilkårlig længde, virker og er mere effektiv.

Public Function FindAntalX(Tekst As String, SoegeVaerdi As String)
Dim I As Integer
I = InStr(1, Tekst, SoegeVaerdi) ' Find første
forekomst
Do while I > 0 ' Er der
flere forekomster ?
FindAntalX = FindAntalX + 1 ' Jeps, det var een
til
I = InStr(I + Len(SoegeVaerdi), Tekst, SoegeVaerdi) '
Find næste forekomst
Loop
End If

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 24-11-02 23:12

preben nielsen skrev:
> Nedenstående er IMO mere korrekt, kan bruges til at søge
> delstrenge af vilkårlig længde, virker og er mere effektiv.

Yes, bortset fra et par småfejl i din kode.

> Public Function FindAntalX(Tekst As String, SoegeVaerdi As String)

Du bør nok lige sætte en type på funktionsværdien.
Argumenterne skal ikke ændres af funktionen, så de bør overføres
ByVal.

> Dim I As Integer
> I = InStr(1, Tekst, SoegeVaerdi) ' Find første forekomst

Hvorfor dog begrænse sig til kun at kunne behandle strenge med en
længde på mindre end 32768 tegn - når nu InStr returnerer en Long,
hvorfor så ikke bruge denne hele værdi?
Hvad hvis der kun er 0 (nul) forekomster, er det så rimeligt at
returnere Empty - burde det ikke være... 0?

> [...]
forekomster ?
> FindAntalX = FindAntalX + 1 ' Jeps, det var een til
> I = InStr(I + Len(SoegeVaerdi), Tekst, SoegeVaerdi)

"End If" her???

Her er din kode med mine rettelser (og med navnene "forengelskede" -
bare for at være sådan lidt international):

Function Occurs(ByVal sCheck As String, ByVal sMatch As String) As
Long
Dim lFound As Long
lFound = InStr(1, sCheck, sMatch)
Do While lFound > 0
Occurs = Occurs + 1
lFound = InStr(lFound + Len(sMatch), sCheck, sMatch)
Loop
End Function

-------
Tomas

Fra : Johnny Fladstrand

Dato : 24-11-02 08:51

Man kan da,også lave det sådan her (rekursivt):
--------------
Public Function FindAntal(strTekst As String, strSoeg, intPos As
Integer, intAntal As Integer) As Integer
If Mid(strTekst, intPos, 1) = strSoeg Then
intAntal = intAntal + 1
End If
If intPos < Len(strTekst) Then
FindAntal = FindAntal(strTekst, strSoeg, intPos + 1, intAntal)
End If
FindAntal = intAntal
End Function
--------------
Eksempel på kald:
msgbox FindAntal(Text1, "x", 1, 0)

Mvh
Johnny Fladstrand

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 24-11-02 22:50

Johnny Fladstrand skrev:
> Man kan da,også lave det sådan her (rekursivt):
> Public Function FindAntal(strTekst As String, strSoeg, ...

Idéen er god nok, men desværre nærmest ubruglig i VB 6, idet køretiden
bliver elendig, RAM-forbruget (relativt) stort (i forhold til de
øvrige metoder) og man vil kun kunne behandle strenge på op til "nogle
få tusinde" tegn, idet stakken hurtigt bliver fyldt op (en lille test
viste en maks-grænse på 3360 tegn i strTekst i min VB 6 - grænsen
afhænger naturligvis af hvad der ellers måtte ligge på stakken).

-------
Tomas