/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Mac og PC på samme netværk
Fra : Incognito


Dato : 23-11-02 12:25

Jeg ejer et reklamebureau, som netop har indkøbt en ny trykmaskine. Denne
styres af en server, der "desværre" er en Mac (Mac ER jo hurtigere grafisk).
Denne sørger for at håndtere udskrifterne til trykmaskinen. Den modtager
opgaverne gennem netværket. Det er her mit problem opstår.

De øvrige maskiner der benyttes til designopgaverne er almindelige PC'ere.
Disse er opkoblet på netværket i linie med Mac'en. For at det kan lade sig
gøre at installere printeren på PC'erne, skal disse kunne se Mac'en på
netværket. Dette har imidlertid ikke været muligt at få dem til - min
erfaring med Mac er meget lille.

ER der nogen her som kan give mig nogle guldkorn/hjælp med at få PC'erne til
at få adgang til Mac'en (Netværket er std. 10Mbit gennem en HUB).

Mac'en er leveret færdiginstalleret med printserveren fra fabrikken, så det
burde ikke være nødvendigt at ændre opsætningen i denne - det er PC'erne som
står for skud.

Mac'en er en Powermac 7600/120 med MacOS, PC'erne er med Windows 2000Pro.
Der er installeret noget Nowell på Mac'en og alt efter hvad jeg kan dømme
kører selve Splash-Serveren (Printserveren) på en protokol kaldet
"AppleTalk"

Håber nogen kan hjælpe.

Mvh
Dan Frederiksen



 
 
Jesper (23-11-2002)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 23-11-02 19:39

Incognito <dan@GULDFISKnatteravnen.dk> wrote:

> Jeg ejer et reklamebureau, som netop har indkøbt en ny trykmaskine. Denne
> styres af en server, der "desværre" er en Mac (Mac ER jo hurtigere grafisk).
> Denne sørger for at håndtere udskrifterne til trykmaskinen. Den modtager
> opgaverne gennem netværket. Det er her mit problem opstår.
>
> De øvrige maskiner der benyttes til designopgaverne er almindelige PC'ere.
> Disse er opkoblet på netværket i linie med Mac'en. For at det kan lade sig
> gøre at installere printeren på PC'erne, skal disse kunne se Mac'en på
> netværket. Dette har imidlertid ikke været muligt at få dem til - min
> erfaring med Mac er meget lille.
>
> ER der nogen her som kan give mig nogle guldkorn/hjælp med at få PC'erne til
> at få adgang til Mac'en (Netværket er std. 10Mbit gennem en HUB).
>
> Mac'en er leveret færdiginstalleret med printserveren fra fabrikken, så det
> burde ikke være nødvendigt at ændre opsætningen i denne - det er PC'erne som
> står for skud.
>
> Mac'en er en Powermac 7600/120 med MacOS, PC'erne er med Windows 2000Pro.
> Der er installeret noget Nowell på Mac'en og alt efter hvad jeg kan dømme
> kører selve Splash-Serveren (Printserveren) på en protokol kaldet
> "AppleTalk"
>
> Håber nogen kan hjælpe.
>
> Mvh
> Dan Frederiksen

Du skal installere PC MacLan på PC'erne, så kan den sende opgaverne til
printserveren via AppleTalk.
--
Jesper myem@il -> lustmagnet {at} sexmagnet [dot] com

Nyrup på efterløn! YES!

René Frej Nielsen (23-11-2002)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 23-11-02 20:13

Incognito <dan@GULDFISKnatteravnen.dk> wrote:

> ER der nogen her som kan give mig nogle guldkorn/hjælp med at få PC'erne til
> at få adgang til Mac'en (Netværket er std. 10Mbit gennem en HUB).

Medmindre det er visitkort og brevpapir du har tænkt dig at sende til
din "trykmaskine" (er det ikke en digital trykmaskine - aka. en Xerox
kopimaskine?) så vil jeg nok anbefale et 100 MBit netværk.

> Mac'en er leveret færdiginstalleret med printserveren fra fabrikken, så det
> burde ikke være nødvendigt at ændre opsætningen i denne - det er PC'erne som
> står for skud.

Det lader alligevel til, at du skal ændre noget. Jeg har engang siddet
ved en Mac med Splash installeret og den kunne godt ses af PC'ere. Jeg
mener helt bestemt, at man enten i selve spoolerprogrammet (det der
kører hele tiden) eller også et config program, kunne slå printerkøer
til PC'ere til.

> Mac'en er en Powermac 7600/120 med MacOS, PC'erne er med Windows 2000Pro.
> Der er installeret noget Nowell på Mac'en og alt efter hvad jeg kan dømme
> kører selve Splash-Serveren (Printserveren) på en protokol kaldet
> "AppleTalk"

Det er netop Novell-software du skal kigge på, da den er installeret for
at PC'erne kan se den. Jeg kan simpelthen ikke huske hvad man skal gøre,
men gad vide om det vil hjælpe på det. hvis du installerede Novell
NetBEUI som protokol på jeres W2000 maskiner? AppleTalk er Apple's
udgåede netværkssystem, som dog stadig bruges enkelte steder. Som alm.
netværkssystem bruges AppleShare over IP i dag.

Den Mac med Splash jeg har haft kendskab til, var også en PowerMac
7600/120. Det er en oldtusse gammel maskine og du skal ikke forvente
hurtige RIP-tider fra den. Jeg undrer mig meget over, at de ikke er
kommet videre, for det er mindst 5-6 år siden, at den blev leveret med
den printer jeg husker.

--
Mvh.
René Frej Nielsen
Now running PowerMac G4 Dual 867 Mhz, 512 MB RAM,
60 GB HD, SuperDrive & Mac OS X Jaguar. Yeah!

Martin Edlich (23-11-2002)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 23-11-02 20:50

In article <IMMD9.32008$HU.2405158@news010.worldonline.dk>,
"Incognito" <dan@GULDFISKnatteravnen.dk> wrote:

> Jeg ejer et reklamebureau, som netop har indkøbt en ny trykmaskine. Denne
> styres af en server, der "desværre" er en Mac (Mac ER jo hurtigere grafisk).

Øhm nej, desværre ikke.

> Mac'en er en Powermac 7600/120 med MacOS, PC'erne er med Windows 2000Pro.
> Der er installeret noget Nowell på Mac'en og alt efter hvad jeg kan dømme
> kører selve Splash-Serveren (Printserveren) på en protokol kaldet
> "AppleTalk"

Dvs PC->Mac via Novell->Printserver via AppleTalk?

Hvis det er sådan, så skal du have installeret software til Novell på
PC'erne, og det er nok noget du kan få mere hjælp til i en
Windows-gruppe.
Hvis PC'erne skal snakke med Printserveren direkte via AppleTalk, skal
du ud og have fat i noget købesoftware som fx PCMacLAN.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive betragtet som et ønske
om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Per Rønne (24-11-2002)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 24-11-02 04:30

Incognito <dan@GULDFISKnatteravnen.dk> wrote:

> Mac'en er en Powermac 7600/120 med MacOS

MacOS hvad? 8.1? 9.1? X?

MacOS X 10.2.x har Samba indbygget. Det gør at den af Windåser opfattes
som en NT server.

Jeg har personligt ikke skullet tildele en Windåse en printer på en Mac,
da de to printere er sat direkte på hub eller switch [undtagelsen er en
Minolta-laserprinter der kun kan sættes på en Windowsmaskine, og hvor
der ikke eksisterer nogen Mac-driver].

Er din Mac for langsom til MacOS X er der mulighederne Dave [installeres
på Mac] og PCMacLAN [installeres på Windows]. Da du kun har en Mac er
det nok Dave du skal kigge på.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.
DK-2700 Brønshøj
Tlf + fax 38 89 00 16, mobil 28 23 09 92

René Frej Nielsen (24-11-2002)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 24-11-02 04:42

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Incognito <dan@GULDFISKnatteravnen.dk> wrote:
>
> > Mac'en er en Powermac 7600/120 med MacOS
>
> MacOS hvad? 8.1? 9.1? X?
>
> MacOS X 10.2.x har Samba indbygget. Det gør at den af Windåser opfattes
> som en NT server.
>
> Jeg har personligt ikke skullet tildele en Windåse en printer på en Mac,
> da de to printere er sat direkte på hub eller switch [undtagelsen er en
> Minolta-laserprinter der kun kan sættes på en Windowsmaskine, og hvor
> der ikke eksisterer nogen Mac-driver].
>
> Er din Mac for langsom til MacOS X er der mulighederne Dave [installeres
> på Mac] og PCMacLAN [installeres på Windows]. Da du kun har en Mac er
> det nok Dave du skal kigge på.

Nej, han skal ikke bruge Dave, da han skal have PC'erne til at se den
printerkø, som Splash serveren har oprettet. Da der er installeret
Novell software på Mac'en burde PC'erne kunne se den, hvis de har den
rette driver/protocol installeret. I sidste instans er det PC MacLAN der
er brug for, men det burde ikke være nødvendigt.

--
Mvh.
René Frej Nielsen
Now running PowerMac G4 Dual 867 Mhz, 512 MB RAM,
60 GB HD, SuperDrive & Mac OS X Jaguar. Yeah!

Thorbjoern Ravn Ande~ (24-11-2002)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 24-11-02 09:36

spam02@tdcadsl.dk (René Frej Nielsen) writes:

> Nej, han skal ikke bruge Dave, da han skal have PC'erne til at se den
> printerkø, som Splash serveren har oprettet. Da der er installeret
> Novell software på Mac'en burde PC'erne kunne se den, hvis de har den
> rette driver/protocol installeret. I sidste instans er det PC MacLAN der
> er brug for, men det burde ikke være nødvendigt.

En Windows 2000 _Server_ kan snakke Appletalk. Hvis der er en sådan
på netværket var det måske en ide at kigge på om PC'en kan finde ud af
at se Applen's printerkø, og så dele den?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Per Rønne (24-11-2002)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 24-11-02 10:04

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> spam02@tdcadsl.dk (René Frej Nielsen) writes:

> > Nej, han skal ikke bruge Dave, da han skal have PC'erne til at se den
> > printerkø, som Splash serveren har oprettet. Da der er installeret
> > Novell software på Mac'en burde PC'erne kunne se den, hvis de har den
> > rette driver/protocol installeret. I sidste instans er det PC MacLAN der
> > er brug for, men det burde ikke være nødvendigt.

> En Windows 2000 _Server_ kan snakke Appletalk. Hvis der er en sådan
> på netværket var det måske en ide at kigge på om PC'en kan finde ud af
> at se Applen's printerkø, og så dele den?

Det lyder som om udskrivning skal finde sted fra:

Windows XX -> Windows 2000 Server -> Mac

Lidt omstændigt.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.
DK-2700 Brønshøj
Tlf + fax 38 89 00 16, mobil 28 23 09 92

Thorbjoern Ravn Ande~ (24-11-2002)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 24-11-02 10:23

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) writes:

> Det lyder som om udskrivning skal finde sted fra:
>
> Windows XX -> Windows 2000 Server -> Mac
>
> Lidt omstændigt.

Ikke mere end så mange andre muligheder, og hvis man allerede HAR
betalt for en Server, så kan man da også udnytte muligheden istedet
for at bruge flere penge.

Jeg antager naturligvis at en sådan maskine altid er tændt.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

René Frej Nielsen (24-11-2002)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 24-11-02 10:51

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> spam02@tdcadsl.dk (René Frej Nielsen) writes:
>
> > Nej, han skal ikke bruge Dave, da han skal have PC'erne til at se den
> > printerkø, som Splash serveren har oprettet. Da der er installeret
> > Novell software på Mac'en burde PC'erne kunne se den, hvis de har den
> > rette driver/protocol installeret. I sidste instans er det PC MacLAN der
> > er brug for, men det burde ikke være nødvendigt.
>
> En Windows 2000 _Server_ kan snakke Appletalk. Hvis der er en sådan
> på netværket var det måske en ide at kigge på om PC'en kan finde ud af
> at se Applen's printerkø, og så dele den?

Hvor står der noget om en Windows 2000 Server? De har Professional på
maskinerne og en Server version er dyr. PC'er skal kunne se Splash køen
direkte.

--
Mvh.
René Frej Nielsen
Now running PowerMac G4 Dual 867 Mhz, 512 MB RAM,
60 GB HD, SuperDrive & Mac OS X Jaguar. Yeah!

Thorbjoern Ravn Ande~ (24-11-2002)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 24-11-02 11:51

spam02@tdcadsl.dk (René Frej Nielsen) writes:

> Hvor står der noget om en Windows 2000 Server? De har Professional på
> maskinerne og en Server version er dyr. PC'er skal kunne se Splash køen
> direkte.

Ingensteder. Af samme grund skrev jeg "hvis".

Jeg nævner det blot hvis man overvejer andre alternativer.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408618
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste