Andet multimedie
bentjuul 3670
tern i photoshop
Fra : søe/larsen

Dato : 23-11-02 15:59

Jeg er ved at arbejde med photoshop til min hjemmeside. Er der nogle der ved
hvordan man laver tern? Dvs. tern vha f.eks stiblede linier som set på bl.a.
www.html.dk aller øver og på www.nice-designs.dk/bihl/chili.htm ude i højre
side.

På forhånd tak

Lone

soee.larsen@tiscali.dk

Fra : Digit

Dato : 23-11-02 16:28

"søe/larsen" ræsonnerede, og skrev d. 23 nov 2002:

> Jeg er ved at arbejde med photoshop til min hjemmeside. Er der nogle
> der ved hvordan man laver tern? Dvs. tern vha f.eks stiblede linier
> [...]

Gå i paletten channels og lav en ny channel. Zoom 1600% ind og tag dit
pencil maletool (sæt til 1-pixel brush). Mal (med hvid) en firkant på 4x4
pixels og tag nu dit slection tool og omkrans denne 4x4 firkant med en
selction. Med din selection aktiv går du op i Edit (i topmenuen) og vælger
Define pattern.

Lav et nyt lag over dit grafik lag og vælg Edit > Fill [Shft+Backspace] og
vælg pattern > dit pattern. Sæt bland mode på dette nye lag til multiply.

--
/Digit

»The enigma lies broken
Searching for those precious moments
Reaching for a higher of existence
Like a newborn migrant in the void«
Dimmu Borgir

Fra : Martin Lund Kristian~

Dato : 23-11-02 16:47

rent faktisk skal der kun laves en selection på 3x3. en primitiv tegning af
hvad der skal laves til et pattern:

|_ _

Fra : Digit

Dato : 23-11-02 17:03

"Martin Lund Kristiansen" ræsonnerede, og skrev d. 23 nov 2002:

> rent faktisk skal der kun laves en selection på 3x3. en primitiv
> tegning af hvad der skal laves til et pattern:
>

>|_ _

Well du har ret i at man godt kan lave mønstret "mindre", men dette er jo
ikke altid hensigtsmæssigt. I eksemplet fra html.dk som Lone nævner, er der
brugt et langt "større" pattern. Så Lone, hvis du læser med her vil jeg
anbefale et pattern på over 5x5 pixels.

Fra : Martin Lund Kristian~

Dato : 23-11-02 18:44

nej nej, det var slet ikke det jeg mente.

du beskriver mønstret som følgende:

******
* *
* *
******

man får det rigtige resultat ved at bruge følgende:

******
*
*
*

Fra : Digit

Dato : 23-11-02 21:19

> [...]

> * *
> ******
>
> man får det rigtige resultat ved at bruge følgende:

Nå, det var dét du mente ;).

Det ændrer jo ikke på noget at gøre det på denne måde. Du sparer måske et
nanosekund, men det er nu engang lettere at skrive 4x4 i stedet for 4-ned
og 4-hen

Hvorfor tilstræber du i øvrigt et rektangel?

Fra : Martin Lund Kristian~

Dato : 23-11-02 21:52

jeg tror spørgsmålet er besvaret!