Diskette 'findes ikke'??
Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 23-11-02 15:03

Da jeg for lidt siden ville åbne en diskette, fik jeg følgende besked:
"Disken "[navn]" kan ikke bruges, fordi den ikke findes"!

Disketten var senest aktiv i formiddags (uden problemer) og havde siddet
i drevet siden.

Hvad pokker er der mon sket?
(Er der evt. noget at gøre??)
[Hvis der overhovedet stadig er nogen her, der husker noget vedr,
disketter? :)]

Det drejer sig om MacOS 7.6.1 (!)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Michael Horn

Dato : 23-11-02 15:18

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvad pokker er der mon sket?
> (Er der evt. noget at gøre??)
> [Hvis der overhovedet stadig er nogen her, der husker noget vedr,

En genstart kan jo altid hjælpe..
Michael Horn
Ichat: michaelhorn@mac.com
Web: homepage.mac.com/michaelhorn

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 23-11-02 17:55

Michael Horn <michaelhorn@mac.com> wrote:
> En genstart kan jo altid hjælpe..

Ikke i dette tilfælde: Jeg kan simpelhen ikke få disketten 'mounted'!

Jeg har også forsøgt at starte op via installations-CDen (mhp. at
forsøge 'Diskførstehjælp'), men selv ikke da er disketten 'spiselig'.

Til alt held havde jeg forudset, at noget sådant kunne ske - så jeg
havde en back-up, som jeg for lidt siden har kopieret over på en 'frisk'
diskette! :)

Efterhånden er vi nok kun få, der bruger disketter til Mac, men jeg kan
da lige nævne, at jeg i et enkelt tilfælde har haft held til at redde en
enkelt fil (med 'I/O error') på en iøvrigt OK diskette ved at
'genopbygge skrivebordet' på disketten.

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-11-02 18:34

Hej Hans

Prøv at genstarte og genopbyg skrivebordet - først på maskinen, og derefter
sætter du disketten i og holder igen COM+ALT nede for at genopbygge
disketeens skrivebord. - Det burde være nok. Ellers prøv med Norton
DiskDoctor. Hvis NDD ikke kan se disketten skal du vælge i menuen 'Add
missing disks', - så skulle den gerne dukke op. - Det er form. diskettens
directory fil, der er ødelagt.

mvh. Erik Richard

Fra : Niels Erik Karred La~

Dato : 23-11-02 18:48

Er det ikke også ved, at være på tide, at man får pensioneret disketterne og
bruger noget andet???
Jeg bruger f.eks. Zip diske i stedet for disketter, for at undgå sådan noget
når jeg laver rapporter og backup af computeren. Jeg har endnu ikke haft
problemer med zip diske endnu. (7,9,13)

MVH Niels

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 23-11-02 21:15

Niels Erik Karred Larsen <nielslarsen@post.tele.dk> wrote:

> [...]
> når jeg laver rapporter og backup af computeren. Jeg har endnu ikke haft

Jo, måske? Selv har jeg brugt disketter siden 1996, og det er første
gang, jeg har været udsat for det beskrevne fænomén.
For særligt 'vigtige' disketter har jeg back-ups, som jeg nogenlunde
regelmæssigt ajourfører.
Som 'sagt' har jeg ganske få gange mistet adgang til en enkelt fil, men
min *fornemmelse* er, at disketterne (for)bliver mere stabile, hvis man
kun fylder dem 25 - 30 % op(?)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-11-02 05:03

Hej Niels

Tja, det kan du måske godt sige, men der er nu stadig mange, der bruger
disketter til både det ene og det andet, - jeg selv inklusive. Og så må du
heller ikke glemme, at ca. 90-95% af Win-brugerne stadig har det som
'foretrukket' transportmedie til små filer. - Og så har Mac'en jo den helt klare
fordel, at den kan læse og skrive til PC formatterede disketter, så fx. .doc
filer umiddelbart kan overføres til en PC.

Din løsning med zip er ganske udmærket, men det vil jo kræve, at hvis du har den
med dig, så skal det være muligt at tilslutte den til en PC, så enten skal PC'en
have USB eller SCSI, da Mac'en ikke kan bruge parallel-versionen af zipdrevet.
Jeg har selv også stadig zip - nu endda indbygget på 2 maskiner, og det letter
uvægerligt også flytning af større datamængder, hvis fx. min tredie maskine
bruger SCSI-kædens enheder.

Men jeg tror ikke, du skal regne med, at disketten sådan uden videre forsvinder
i de næste mange år, - så skal der da ske en større revolution på både PC-bruger
området og ikke mindst skal fx. CD-RW langt længere ned i pris, end de er nu.
Det gælder for både hardwaren - selve brænderne, og ikke mindst medierne. Dvs.,
vi skal have fjernet den fuldstændigt tåbelige og forvridende afgift på CD-RW og
andre flytbare medier. Fx. er der en afgift på 4,93kr. pr medie på et
700mb/80min CD-R/RW medie, og da man normalt regner med, at en CD-RW kan
rewrites ca. 100 gange, så vil kostprisen for en fil blive væsentlig højere end
på en diskette, som mang normalt regner med, kan rewrites ca. 1000 gange, -
kræver dog disketter af god kvalitet.

Men ved store datamængder, så er zip, jaz og CD det eneste rigtige.

mvh. Erik Richard

Fra : Christian Bech

Dato : 26-11-02 11:03

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> skrev:

> [...]
>heller ikke glemme, at ca. 90-95% af Win-brugerne stadig har det som
>'foretrukket' transportmedie til små filer.

90-95% er et meget højt tal, som jeg har svært ved at forstå. I min
dagligdag omgåes jeg mange windows-brugere og jeg ser ALDRIG en
diskette.På de bærbare ser det endda ud til, at diskettedrevet er
erstattet af et ekstra batteri. Hvis det ikke kan transporteres via
nettet er cd-r stort set den eneste løsning der bruges.
--
Christian

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 26-11-02 12:35

Christian Bech <bechd@mac.com> writes:

> [...]
> erstattet af et ekstra batteri. Hvis det ikke kan transporteres via
> nettet er cd-r stort set den eneste løsning der bruges.

Hvis I nu brugte rigtige tekstfiler i stedet for PowerPoint kunne det
måske være på de der disketter alligevel.

Jeg legede arkæolog forleden og fandt en masse gamle disketter som jeg
ikke har brugt i årevis. Der reflekterede jeg også over at jeg i
praksis er helt ophørt med at bruge disketter (dog undtaget
bootdisketter til Linuxmaskiner hvis de ikke vil boote på CD-rommen),
så jeg savner det sjældent.

Hvem vil også overføre med 30 kb/s når disketten endelig er sat i?

http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 23-11-02 21:15

> [...]
> DiskDoctor. Hvis NDD ikke kan se disketten skal du vælge i menuen 'Add
> missing disks', - så skulle den gerne dukke op. - Det er form. diskettens

Hej Erik Richard

Tak for nyttig info!
Da jeg som tidligere skrevet lykkeligvis havde en back-up diskette,
klarede jeg mig igennem uden yderligere bøvl med den originale diskette,
som nu er 'gået på pension' på affaldsspandens bund! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 23-11-02 21:08

nielslarsen@post.tele.dk writes:
> [...]
>noget
>når jeg laver rapporter og backup af computeren. Jeg har endnu ikke haft

Det har jeg et par gange og så er det nu nemmere når bare 1,44 mb
forsvinder ud i det blå end en zipdisk på 100mb.
Så jeg stoler ikke 100% på dem.

Hilsen Hanne