Grødris
Fra : Kristina Andreassen

Dato : 23-11-02 11:06

Nogen der kan sige mig hvor mange g. grødris der skal bruges pr. ltr. mælk??
Jeg har lovet ungerne risengrød til middag. Grødrisene er hældt i krukke og
så har jeg selvfølgelig fået smidt posen væk......

- Kristina Andreassen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-11-02 11:23

"Kristina Andreassen" <kristina@infomail.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen der kan sige mig hvor mange g. grødris der skal bruges pr. ltr.
mælk??

På min pose står 200 g til 1½ l mælk og 3 dl vand.
Brug lidt mere ris, hvis det skal gå hurtigt.
Hilsen Inger

Fra : BN

Dato : 23-11-02 15:23

> Brug lidt mere ris, hvis det skal gå hurtigt.
> Hilsen Inger

Hejsa

Grøden skal koge i 45-55 min. uanset hvor meget ris der er, så jeg forstår
ikke hvorfor man skal putte mere ris i for at reducere kogetiden?
Selvfølgelig er grøden lidt tynd i slutningen, men jeg plejer bare at tage
låget af og sætte næsten fuld knald på, således indkoges mælken huritgere i
reisen og grøden er smiddig og "gennemkogt" hvis man kan sige det sådan. (|

Hilsen BN

Fra : Gerner

Dato : 23-11-02 16:42

On Sat, 23 Nov 2002 15:23:14 +0100, "BN" <BN@mailme.dk> wrote in
dk.kultur.mad+drikke:

> [...]
>reisen og grøden er smiddig og "gennemkogt" hvis man kan sige det sådan. (|

Skal man ikke koge i kortere tid og så lægge den i en høkasse for eftervarmning,
så bliver den tyk.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-11-02 17:02

"BN" <BN@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Grøden skal koge i 45-55 min. uanset hvor meget ris der er, så jeg forstår
> ikke hvorfor man skal putte mere ris i for at reducere kogetiden?

Principielt er kogetiden naturligvis den samme - men konsistensen forandres
hurtigere fra "vælling" til "grød", jo mere risengryn der er i. Hvad man så
vælger må være et spørgsmål om tid og hvor meget "bid" man ønsker i grøden.
Hilsen Inger