Spørgsmål ang. Andelsbolig
Fra : Karen Seiersen

Dato : 23-11-02 10:27

Hej NG.

Vi har en andelslejlighed i Vanløse, som vi overtog pr. 1. januar 2002,
og har nu fået en anden bolig pr. 15. december.

Ved overtagelse af nuværende bolig var vi helt på det rene med en § i
vedtægterne, at der ved fraflytning skulle erlægges et beløb på 10% af
andelsværdien til foreningen.

Nu er det så at vi ser nærmere på vedtægterne og støder på dette
spørgsmål, som vi håber på at nogen vil være venlige at svare på
hurtigst muligt

Citat fra vedtægterne's § 12 stk. 4.:

Ved overdragelse af andelen til trediemand erlægger overdrageren til
foreningen et beløb på 10% af andelsværdien, dette gælder dog ikke, hvis
overdrageren har købt inden for de sidste 12 måneder.

Kan det være rigtigt at vi skal betale dette beløb hvis vi sælger vores
andel til overtagelse pr. 1. januar 2003 ???

Det vil sige på årsdagen for overtagelsen af andelen !!!!

I dette tilfælde drejer det sig vel om at vi flytter indenfor de sidste
12 måneder efter overtagelsen eller hvad ???

Venlig hilsen
Karen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-11-02 10:39

"Karen Seiersen" <kv@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ved overdragelse af andelen til trediemand erlægger overdrageren til
> foreningen et beløb på 10% af andelsværdien, dette gælder dog ikke, hvis
> overdrageren har købt inden for de sidste 12 måneder.

Det var dog en besynderlig vedtægt.
Er den i det hele taget i overensstemmelse med lovgivningen?

Hilsen Inger

Fra : Karen Seiersen

Dato : 23-11-02 11:50

Inger Pedersen <inger@pedersen.tdcadsl.dk> wrote:

> Det var dog en besynderlig vedtægt.
> Er den i det hele taget i overensstemmelse med lovgivningen?
>
> Hilsen Inger

Ja besynderlig er den, men nok lovlig ? tror vi.

Med venlig hilsen Karen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-11-02 12:22

"Karen Seiersen" <kv@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja besynderlig er den, men nok lovlig ? tror vi.
>
> Med venlig hilsen Karen

Hvor høj er værdien af andelen? (Læs: Hvor meget skal betales til
foreningen?).
Jeg går ud fra, at det IKKE handler om et beløb, der tilbageholdes til evt.
istandsættelse?

Hilsen Inger

Fra : Karen Seiersen

Dato : 23-11-02 13:26

> [...]
> foreningen?).
> Jeg går ud fra, at det IKKE handler om et beløb, der tilbageholdes til evt.

Andelsværdi kr. 145.219,00 og nej det er ikke et beløb, der
tilbageholdes !!! Beløbet går direkte ind i andelsboligens formue/kasse.

Med venlig hilsen Karen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-11-02 13:56

"Karen Seiersen" <kv@mail.dk> skrev i en meddelelse

klip

> Andelsværdi kr. 145.219,00 og nej det er ikke et beløb, der
> tilbageholdes !!! Beløbet går direkte ind i andelsboligens formue/kasse.
>
> Med venlig hilsen Karen

Altså et beløb på 14.521 kr.
Det lyder som handelsomkostninger, der vil noget, og som jeg har svært ved
at kunne se som blot nogenlunde rimelige.
VI er blevet kritiseret af andre andelsboligforeninger for at opkræve 2.000
kr. ved en handel, men har fra ABF fået oplyst, at det kan betyragtes som
ok.

Rikke Bachmann: Du har før skrevet indlæg om LLO - kunne du sige noget om,
hvorvidt de 10% kan forventes at "holde i boligretten"?
Problemet er vel, at Karen har accepteret det ved købet af andelen?

Hilsen Inger

Fra : Karen Seiersen

Dato : 23-11-02 14:29

> [...]

> hvorvidt de 10% kan forventes at "holde i boligretten"?
> Problemet er vel, at Karen har accepteret det ved købet af andelen?

Hej igen

Man kan vel ikke kalde det handelsomkostninger når der samtidig også
skal betales et honorar til administratoren af boligerne, halvt honorar
til hver køber/sælger.

Honoraet var kr. 1.312,50 til hver da vi overtog andelen 1. januar 2002.

Med venlig hilsen Karen

Fra : vagn torup & rikke b~

Dato : 23-11-02 16:32

> [...]
> til hver køber/sælger.
>
> Honoraet var kr. 1.312,50 til hver da vi overtog andelen 1. januar 2002.

Hej Karen
Nej, den tror jeg bestemt ikke holder nogen steder!
MVH Rikke

--
www.rikkebachmann.webbyen.dk
Her finder du billige, nemme og hurtige madopskrifter

Fra : Karen Seiersen

Dato : 23-11-02 19:16

vagn torup & rikke bachmann <vagntorup@get2net.dk> wrote:

> "Karen Seiersen" <kv@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Karen
> Nej, den tror jeg bestemt ikke holder nogen steder!
> MVH Rikke

Hej Rikke

Tak, men du har nok ikke været klar over at det var Inger, som spurgte
om det var handelsomkostninger. Det er det ikke for der betales
omkostninger på et honorar både for køber og sælger på kr. 1312,50.

Med venlig hilsen Karen

Fra : vagn torup & rikke b~

Dato : 23-11-02 16:31

> [...]
> hvorvidt de 10% kan forventes at "holde i boligretten"?
> Problemet er vel, at Karen har accepteret det ved købet af andelen?

Det er ikke ualmindeligt, at man tilbageholder 10% af beløbet, som skal
dække uforudsete mangler ved lejligheden. Da vi solgte vores
andelslejlighed, blev der således også tilbageholdt 10% som vi senere fik
udbetalt, da der ikke var nogle skjulte mangler ved vores lejlighed. Jeg
kunne forestille mig, at det er det, foreningen forsøger at tage højde for.
Det undrer mig dog, at det kun gælder, hvis lejligheden bliver solgt inden
for en vis dato.
Der står også at pengene tilfalder foreningen og ikke udbetales senere og
det er jeg ikke stødt på før. Jeg kan dog godt se, at det fornuftsmæssigt
kunne være en måde for foreningen at spare op til fremtidige arbejder på
ejendommen og dermed kunne undgå at hæve boligafgiften i en sådan
forbindelse, men jeg kan jo ikke vide, om det er sådan det hænger sammen.
Jeg ville gå til bestyrelsen og spørge, hvad baggrunden for paragraffen er
og såfremt forklaringen er uacceptabel ville jeg melde mig ind i LLO og få
dem til at kigge på sagen. Som nævnt i tidligere indlæg tager de meget gerne
imod andelshavere som enkeltmedlemmer. Hvis det viser sig, at foreningen
ikke har ret til at tilbageholde/opkræve de penge, så er kontingentet jo
rigtig godt givet ud.

Håber det hjalp lidt, eller skriv igen.
MVH Rikke

Fra : Karen Seiersen

Dato : 23-11-02 19:16

> [...]
> Det undrer mig dog, at det kun gælder, hvis lejligheden bliver solgt inden

Der bliver også tilbageholdt et beløb på kr. 10.000,00 til evt. mangler
m.m. som bliver udbetalt efter 3 uger.

det med datoen er beløbet på 10 % af andelsværdien som tilfalder
boligforeningen til evigt eje, og hænget ikke sammen med de 10.000,00
som tilbageholdes.

> [...]
> imod andelshavere som enkeltmedlemmer. Hvis det viser sig, at foreningen
> ikke har ret til at tilbageholde/opkræve de penge, så er kontingentet jo

Jeg vil tro at det hænger sammen med at holde huslejen "kunstigt" nede
??

Og vi har ikke turde tage risikoen for at skulle betale godt 14.00,00
for bare sølle 14 dage.

Så d.d. har vi beslutte at flytte til den anden bolig samme dag som vi
overtager denne andelslejlighed, og har her i eftermiddag sammen med
bestyrelsen solgt vores andel pr. 15. december. Vi har dog allerede sved
på panden.

Men tak for interessen, det er altid interessant at få nye oplysninger
man ved aldrig hvornår man kan får brug for sin viden. TAK !

Og tak til alle som har bidraget med svar !!

Med venlig hilsen Karen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 23-11-02 16:57

Karen Seiersen wrote:

> Kan det være rigtigt at vi skal betale dette beløb hvis vi sælger vores
> andel til overtagelse pr. 1. januar 2003 ???
>
> Det vil sige på årsdagen for overtagelsen af andelen !!!!

Sælg den pr 31.12.02.

det burde være muligt i KBH.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Karen Seiersen

Dato : 23-11-02 19:16

Erik G. Christensen <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote:

> Sælg den pr 31.12.02.
>
> det burde være muligt i KBH.

Hej

Administrator har den regel at overtagelser kun sker pr. 1. eller 15.
i måneden.
Men et godt bud. tak

Med venlig hilsen Karen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 23-11-02 20:05

Karen Seiersen wrote:

> Administrator har den regel at overtagelser kun sker pr. 1. eller 15.
> i måneden.
> Men et godt bud. tak

Det er da ganske uden retsvirkning, så vil i handle 31.12.02, så
kan jeres adminstrator have alle de regler han vil, det binder jer
ikke.