/ Forside / Interesser / Fritid / Film / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Film
#NavnPoint
IceCap 9240
tedd 6796
refi 6795
ans 6773
Klaudi 5447
dova 4574
Nordsted1 3973
o.v.n. 3080
ThomasCSR 2881
10  granner01 2400
Spider-Man gå hjem og vug
Fra : Philm.dk


Dato : 23-11-02 00:35

Hej i gruppen!

Spider-Man var da en slem skuffelse for mig... Kulisser og studieoptagelser
sætter dagsordenen i actiondelen. Man kunne så håbe på mere ægthed og
engagement i den mere menneskelige del af historien, men den drukner i fuld
fugur i slibrige amerikanske kærligheds- og helteklichéer, der kun giver
gåsehud på den forkerte måde.

Snart får vi vel Stålanden at se i et lignende standardiseret manuskript,
hvor stort set intet kommer som en overraskelse.

--
venlig hilsen
Tobias Lynge Herler
Redaktør og filmskribent

www.philm.dk
-filmanmeldelser



 
 
C. H. Engelbrecht (23-11-2002)
Kommentar
Fra : C. H. Engelbrecht


Dato : 23-11-02 04:05

Jeg er både enig og uenig. Der er en del klicheer, men samtidig er det
filmens kærlighedshistorie og skildringen af teenagenørden der bliver mobbet
og hånet, og som får oprejsning som superhelt, der har fået mange til at
elske filmen (følger meget godt tegneserien). Psykopaten er også godt
skildret, og det går for nemt galt i superheltefilm. Dog er
actiondelen...normal. Det er ikke min favoritsuperheltefilm, men jeg kan sgu
egentlig meget godt lide den.

"Philm.dk" <tobias@philm.dk> skrev i en meddelelse
news:bbzD9.2412$jj7.3809@news.get2net.dk...
> Hej i gruppen!
>
> Spider-Man var da en slem skuffelse for mig... Kulisser og
studieoptagelser
> sætter dagsordenen i actiondelen. Man kunne så håbe på mere ægthed og
> engagement i den mere menneskelige del af historien, men den drukner i
fuld
> fugur i slibrige amerikanske kærligheds- og helteklichéer, der kun giver
> gåsehud på den forkerte måde.
>
> Snart får vi vel Stålanden at se i et lignende standardiseret manuskript,
> hvor stort set intet kommer som en overraskelse.




Anders B. Hyltoft (23-11-2002)
Kommentar
Fra : Anders B. Hyltoft


Dato : 23-11-02 08:31

"Philm.dk" <tobias@philm.dk> wrote in message news:bbzD9.2412$jj7.3809@news.get2net.dk...
> Spider-Man var da en slem skuffelse for mig... Kulisser og studieoptagelser
> sætter dagsordenen i actiondelen. Man kunne så håbe på mere ægthed og
> engagement i den mere menneskelige del af historien, men den drukner i fuld
> fugur i slibrige amerikanske kærligheds- og helteklichéer, der kun giver
> gåsehud på den forkerte måde.

Man kan jo altid diskutere hvorvidt en sådan filmatisering skal bryde tegneseriens, på forhånd fastlagte, værdiunivers.
De klichéer du hentyder er alle at finde i tegneserien og derfor valgte Raimi at lade det meste af tegneserien indgå i
filmen. Et valg som de fleste fans kun kunne bifalde, idet der ofte er set superheltefilm som adskiller sig for meget
fra tegneserien.

Filmen er lavet af en fan og det kan man godt se. Samtidig synes jeg personligt at Tobey Maguire tilfører filmen lidt
dybde og menneskeligt engagement.
Derudover er det jo altid en fornøjelse at se Willem Dafoe som sindssyg skurk.

Selvfølgelig var der de enkelte sekvenser som man kunne se var CGI, men ellers ret godt lavet.
Alt i alt en positiv oplevelse fra min side.

Det er ikke stor filmkunst, men det har heller aldrig været meningen med filmen.

--
Med venlig hilsen

Anders Hyltoft



Brian P (23-11-2002)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 23-11-02 15:58

>Det er ikke stor filmkunst, men det har heller aldrig været meningen med
filmen

Definér "filmkunst"...



Anders B. Hyltoft (23-11-2002)
Kommentar
Fra : Anders B. Hyltoft


Dato : 23-11-02 17:26

"Brian P" <kanal@NOSPAMklog.dk> wrote in message news:MGMD9.31977$HU.2404409@news010.worldonline.dk...
> >Det er ikke stor filmkunst, men det har heller aldrig været meningen med
> filmen
>
> Definér "filmkunst"...

Nej jeg vil ej

Ok forkert term måske...

Med udtalelsen mener jeg at filmen er en mainstream film som ikke skal vække de store tanker hos publikum under eller
efter forestillingen. Den skal underholde og ikke vække til eftertanke.

Selvfølgelig er det en form for filmkunst idet den gør det godt inden for sin genre, men det var du vel heller ikke i
tvivl om at jeg mente?

Hvis jeg skulle illustrere hvilke film jeg tænkte på når jeg nævnte "filmkunst" kan jeg nævne, "Mulholland Dr.",
"Pi","Life as a House", "Magnolia", osv... Altså film der vækket lidt til eftertanke og måske rykker lidt ved
opfattelsen af hvordan film skal laves og klippes.

--
Med venlig hilsen

Anders Hyltoft



Brian P (24-11-2002)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 24-11-02 14:51

"Anders B. Hyltoft"

> Hvis jeg skulle illustrere hvilke film jeg tænkte på når jeg nævnte
"filmkunst" kan jeg nævne, "Mulholland Dr.",
> "Pi","Life as a House", "Magnolia", osv... Altså film der vækket lidt til
eftertanke og måske rykker lidt ved
> opfattelsen af hvordan film skal laves og klippes.

Øh, ja, spørgsmålet er vare HVIS opfattelse af hvordan film skal laves og
klippes de rykker ved... ;)

Lad os tage Magnolia, en film jeg elsker at hade. Den fremhæves gang på gang
som et highlight i amerikansk independent film, fx løb den med Berlin
festivalens Guldbjørn i 2000, ved den danske premiere gjorde en samlet
anmelderstand knæfald for et "mesterværk" og dets 29-årige instruktør Paul
Thomas Anderson er af det toneangivende engelske filmtidsskrift Sight &
Sound blevet udråbt til bannerfører for en "amerikansk nybølge" tællende
film som American Beauty, The Insider, Boy's Don't Cry, Being John
Malkovich, The Limey og Three Kings.

Jeg har det med Magnolia og PT Anderson som drengen fra Kejserens nye
klæder, der peger ad Kejseren og råber "HAN HAR JO IKKE NOGET PÅ". I mine
øjne er Magnolia rent blændværk. En 'slick' prætentiøs, hul og mekanisk
film. Min vurdering af at PT Andersons røv er bar, er naturligvis dybt
subjektiv, og hertil kommer, at det naturligvis altid er problematisk at
vurdere en film med den manglende distance i tid og tanke. Her følger
alligevel et noget lang-i-spyttet indlæg IMOD filmen:

Overordnet oplever jeg Magnolia som en ekvilibristisk limbo mellem
stilfetichisme og narcissistisk auteurisme. Et selvbevidst og meget
realisme-fjernt metaværk, der ikke er transparent og tankeprovokerende på
anden måde, end at filmen blotter fortællerautoriteten - auteuren PT
Anderson - og gerne vil have os til at synge med på Amy Manns ulideligt
redundante melodier og måbe over de flotte billeder.

Filmen vil GERNE forføre. Allerede i de bjergtagende indledningsvignetter
tages tilskueren ved hånden og guides af en parodisk-forkølet autoritativ
voice-over fortæller gennem en række tilsyneladende tilfældigheder. Nærmest
indtrængende messer den ekstra-diegetiske fortællerstemme, at de
usandsynlige tilfældigheder "please" ikke blot må være tilfældige og bare "
one of those things." Hermed er tonen slået an: "I skal nu se en film om
tilsyneladende tilfældigheder, men i virkeligheden er der tale om Skæbnens
rænkespil. Døm selv!" (det er jo ren Åndernes magt-strategi!). I øvrigt er
en af de sjoveste sekvenser, den med en dreng som springer ud fra taget og
bliver dræbt af et geværskud idet han passerer sine forældres etage (han har
selv ladet geværet med skarpt fordi han er træt af deres evindelige
skænderier og tomme trusler) direkte tyvstjålet fra et afsnit af den
amerikanske tv-serie Homicide: Life on the street, der blev udsendt i januar
1998 (episodetitel: Shaggy Dog, City Goat).

Der forekommer i filmen ikke tilfældigheder af nævneværdig grad i Magnolia.
Godt nok bydes der på to gamle mænd, som uafhængigt af hinanden er ved at dø
af kræft, ligesom det viser sig at hele filmens persongalleri er bundet
sammen af relationer: A er kæreste med B hvis far C er vært i et quizshow,
som produceres af D, som er far til Tom Cruise osv. Men hvis det er sådanne
tilfældigheder (eller tilfældige relationer), Magnolia vil at vi skal undres
over, så udebliver effekten, fordi det er en præmis, de fleste andre
kollektivfilm også benytter...Til genren tæller film som Jerry Ciccoritti's
The Life Before This, en skæbnefrise i stil med dem Egoyan og Podeswa (The
Sweet Hereafter, The Five Senses) har specialiseret sig i, Altmans Short
Cuts, Willard Carrolls Playing By Heart, Solondez's Happines samt Lawrence
Kasdans Grand Canyon - og alle disse films moder, Grand Hotel (1932).

"Vi er måske nok færdige med fortiden, men fortiden er ikke færdig med os"
synes at være Magnolias knudrede budskab, som lægges i munden på både
quizdrengen Donnie Smith og den "ydmyge fortæller" (begge vistnok lig
William H. Macy). Filmen vil - tydeligst i montagesekvenserne - postulere og
afdække Et bagvedliggende, der knytter de 9 parallelhandlinger sammen: et
determinismens/fatalismens kludetæppe, hvis nærmere pseudo-udredning
åbenbares for filmens publikum som merværdi netop i kraft af denne Deus ex
machina metadiskurs. Som Eva Jørholt formulerer det i sin anmeldelse i
Information: "i starten kan filmens væld af tilsyneladende ikke-relaterede
historier måske forekomme kaotisk. Men den successive afsløring af
personernes indre kaos bag den velordnede facade modsvares af plottets
gradvise samling. Og lidt efter lidt træder en række mønstre, spejlinger og
tematiske sammenhænge lysende klart frem."

LYSENDE klart! Et dramaturgisk tværsnit af Magnolia viser at filmen trods en
spil(d)tid på 188 minutter (GAAB) er bygget op efter den klassiske 3
aktsstruktur. Ca. mellem hver akt optræder ekstra-diegetiske "vejrplancher",
der melder om luftfugtighed, regn- og vindforhold. Montagesekvenser, musik,
match cuts (associationsmontage) og swish-pans sikrer ligeledes at "
spejlinger og tematiske sammenhænge" træder sigtbart frem for publikum. Den
alvidende fortæller hævder sig excessivt:

Det urolige kamera og konstante track-ins, en tæt-tapetseret lydside (der
somme tider gør det umuligt at høre dialogen), quizshowet på tv (der
fungerer som ikke-diegetisk bindemiddel i montagesekvenser), Phil Pharma's
meta-kommentar ("dette er scenen i filmen hvor du hjælper mig [med at få
hold på den fortabte søn]") samt Stanley's Camen-sang, der ansporer adækvat
musikunderlægning til scenen mellem Claudia og Jim, der ender med at Jim
(til ære for publikum) hælder kaffe ud i vasken - på afslutningsbeatet til
Carmen! Tidligt i filmen afsløres det for publikum at samme Jim har talt
med sig selv i bilen ("I'm a happy cop"): Der er ikke nogen på
passagersædet! Osv.

Hertil kommer Amy Mann sing-alongs ("It's not going to stop till you wise
up") med døende mænd, suicidale koner, fortabte sønner og "børn med brændte
englevinger" - og ikke mindst: tudseregnen, der som en narrationens sidste
krampetrækning desperat forsøger at ryste filmens personer og handlingstråde
sammen vha. slimede skrubtudser. Skrubtudser i øvrigt, fordi der ikke var
råd til at lade det regne med 'cats and dogs', det har jeg fra P.T.
Andersons og producenten selv på pressekonferencen ved Berlin Film Festival
i 2000 (så meget for filmens dybde).

Det er i mine øjne det største problem ved Magnolia: At der ikke er nogen
nævneværdig karakterudvikling og egentlig substans, kun dette: en merværdi
for den tolkende og meningshungrende tilskuer. Én lang (meget lang...)
musikvideo.

Men som Eva Jørholt så grufuldt forudsagde: "Magnolia kan meget vel gå hen
og blive en moderne klassiker. Den kan læses som et religiøst eller
filosofisk essay, eller man kan se den som et opgør med det moderne
mediesamfund, hvor penge og uegentlig fremtræden har fået forrang for de
nære menneskelige relationer. Men man kan også bare læne sig tilbage i
biografstolen og nyde godt tre timers mesterligt orkestreret og konstant
fascinerende underholdning." Jeg er tilbøjelig til at det tro, at det første
kun er muligt i kraft af det sidstnævnte. Man må lade sige forføre at det
virtuost forførende for at lade sig forføre til sligt. Det har jeg ikke
kunnet...

/brian



Jens Thomsen (24-11-2002)
Kommentar
Fra : Jens Thomsen


Dato : 24-11-02 16:12


"Brian P" <kanal@NOSPAMklog.dk> skrev i en meddelelse
news:eO4E9.36704$HU.2544401@news010.worldonline.dk...

> I øvrigt er
> en af de sjoveste sekvenser, den med en dreng som springer ud fra taget og
> bliver dræbt af et geværskud idet han passerer sine forældres etage (han
har
> selv ladet geværet med skarpt fordi han er træt af deres evindelige
> skænderier og tomme trusler) direkte tyvstjålet fra et afsnit af den
> amerikanske tv-serie Homicide: Life on the street, der blev udsendt i
januar
> 1998 (episodetitel: Shaggy Dog, City Goat).

Nope. Det er en vandrehistorie, hvilket i øvrigt gør sig gældende for alle
de indledende historier. Selv frøregnen har (udover den bibelske reference)
også rod i amerikansk folklore.

MVH
Jens



Brian P (24-11-2002)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 24-11-02 16:46

Jeg skrev:

>I øvrigt er en af de sjoveste sekvenser, den med en dreng som springer ud
fra taget og
>bliver dræbt af et geværskud idet han passerer sine forældres etage (han
har
>selv ladet geværet med skarpt fordi han er træt af deres evindelige
>skænderier og tomme trusler) direkte tyvstjålet fra et afsnit af den
>amerikanske tv-serie Homicide: Life on the street, der blev udsendt i
> januar 1998 (episodetitel: Shaggy Dog, City Goat).

Jens Thomsen skrev:

> Nope. Det er en vandrehistorie, hvilket i øvrigt gør sig gældende for alle
> de indledende historier. Selv frøregnen har (udover den bibelske
reference)
> også rod i amerikansk folklore.

Det er muligvis en vandrehistorie, som også Homicide har ladet sig inspirere
af. Men se episoden og gense sekvensen fra Magnolia og du vil sidde tilbage
med en temmelig klar fornemmelse af at her har nogen tænkt: "Det var fedt -
so ein Ding müssen wir auch haben...". Og typisk nok er det filmversionen
der kaldes original og nyskabende, mens tv-serieafsnittet går i
glemmebogen...

Mht. til tudserengen skulle det if. instruktør og producent egentlig have
regnet med katte og hunde - efter den amerikanske talemåde "it's raining
cats and dogs". Det var imidlertid en idé man gik væk fra, fordi den var for
dyr at realisere (det er lettere at lave livagtige plastiktudser end katte
og hunde).




Richard Flamsholt (25-11-2002)
Kommentar
Fra : Richard Flamsholt


Dato : 25-11-02 23:41

"Jens Thomsen" <nobody@home.dk> skrev:
>Selv frøregnen har (udover den bibelske reference)
>også rod i amerikansk folklore.

Ikke hvis man skal tro AFU: http://www.tafkac.org/faq2k/animal_2054.html

(AFU=alt.folklore.urban)

--
Richard Flamsholt
richard@flamsholt.dk - www.richard.flamsholt.dk

Jens Thomsen (26-11-2002)
Kommentar
Fra : Jens Thomsen


Dato : 26-11-02 10:54


"Richard Flamsholt" <richard@flamsholt.dk> skrev i en meddelelse
news:rc95uu0lpd6i7288umt080jrsb28t7qk0p@news.sunsite.dk...
> "Jens Thomsen" <nobody@home.dk> skrev:
> >Selv frøregnen har (udover den bibelske reference)
> >også rod i amerikansk folklore.
>
> Ikke hvis man skal tro AFU: http://www.tafkac.org/faq2k/animal_2054.html
>
> (AFU=alt.folklore.urban)

Du har naturligvis ret. Mit ordvalg var forkert. Frøregnen blev SVJH først
dokumenteret af Charles Fort, der hele sit liv beskæftigede sig med slige
underligheder.

MVH
Jens



Anders B. Hyltoft (24-11-2002)
Kommentar
Fra : Anders B. Hyltoft


Dato : 24-11-02 16:36

"Brian P" <kanal@NOSPAMklog.dk> wrote in message news:eO4E9.36704$HU.2544401@news010.worldonline.dk...

> > Hvis jeg skulle illustrere hvilke film jeg tænkte på når jeg nævnte
> "filmkunst" kan jeg nævne, "Mulholland Dr.",
> > "Pi","Life as a House", "Magnolia", osv... Altså film der vækket lidt til
> eftertanke og måske rykker lidt ved
> > opfattelsen af hvordan film skal laves og klippes.
>
> Øh, ja, spørgsmålet er vare HVIS opfattelse af hvordan film skal laves og
> klippes de rykker ved... ;)

Selvfølgelig...

SNIP...

Jeeeesus... Struck a nerve there, did I?

Jeg synes at Magnolia var god fordi man kunne relatere til personernes historier. Det er i mine øjne der den er
fremragende. Den skildrer nogle skæbner som ikke kan andet end at føle med/imod.

Du har for så vidt ret i at det "tilfældigheds-skema" der lægges op til i starten af filmen ikke holder igennem hele
filmen, men det var heller ikke så væsentligt for mig.
Skuespillerne leverede en følelsesladet (uden at være for meget) videregivelser af nogle forskellige skæbner. Filmen
lægger IMO op til en ransagelse af de livsvalg man foretager sig samt hvilket værdiunivers man tillægger mest betydning
i sit liv.

But anywho... Det vi kom fra var min brug ordet "filmkunst" i forbindelse med Spiderman (wow, back on topic) og den var
vel klargjort nu, ikk'?

--
Med venlig hilsen

Anders Hyltoft



Brian P (24-11-2002)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 24-11-02 17:42

"Anders B. Hyltoft"

>Jeg synes at Magnolia var god fordi man kunne relatere til personernes
historier. Det er i mine øjne der den er fremragende. >Den skildrer nogle
skæbner som ikke kan andet end at føle med/imod.

>Du har for så vidt ret i at det "tilfældigheds-skema" der lægges op til i
starten af filmen ikke holder igennem hele filmen, men >det var heller ikke
så væsentligt for mig.

>Skuespillerne leverede en følelsesladet (uden at være for meget)
videregivelser af nogle forskellige skæbner. Filmen lægger >IMO op til en
ransagelse af de livsvalg man foretager sig samt hvilket værdiunivers man
tillægger mest betydning
>i sit liv.

Der er vi så heller ikke enige. Jeg mener i høj grad skuespillerne er "for
meget": Jullianne Moore er FOR hysterisk, Jason Robards FOR døende, William
H. Macy FOR karikeret, Tom Cruise FOR udflippet, osv. Og jeg har svært ved
at se at filmen lægger op til andet og mere end tre timers stilistisk lir.
Jeg har andres ord for at de tænker ligesom dig, og jeg forstår dem ikke
(men jeg prøver...).

> But anywho... Det vi kom fra var min brug ordet "filmkunst" i forbindelse
med Spiderman (wow, back on topic) og den var
> vel klargjort nu, ikk'?

Næ. Filmkunst er film der vækker til eftertanke, siger du: Spider-Man vil
ikke være "filmkunst", men er alligevel god? Min pointe med Magnolia er, at
her har vi en film der gerne vil være "filmkunst" og PRØVER at være
"filmkunst". Og netop derfor er den ikke til at holde ud...

Jeg skal nok prøve at poste en ny tråd næste gang jeg afviger fra emnet, jeg
er ikke så vant til det her




Anders B. Hyltoft (24-11-2002)
Kommentar
Fra : Anders B. Hyltoft


Dato : 24-11-02 21:50

"Brian P" <kanal@NOSPAMklog.dk> wrote in message news:Fi7E9.38185$HU.2572365@news010.worldonline.dk...

> Der er vi så heller ikke enige. Jeg mener i høj grad skuespillerne er "for
> meget": Jullianne Moore er FOR hysterisk, Jason Robards FOR døende, William
> H. Macy FOR karikeret, Tom Cruise FOR udflippet, osv. Og jeg har svært ved
> at se at filmen lægger op til andet og mere end tre timers stilistisk lir.
> Jeg har andres ord for at de tænker ligesom dig, og jeg forstår dem ikke
> (men jeg prøver...).

Det er da altid noget... Så kan man jo ikke forlange mere
Nej, der er jo heldigvis forskel på smag, og tit afhænger en films kvalitet da også af de briller man lige har på den
dag du ser den. Der er nok en fin linje imellem hvornår en skuespiller-præstation er rørende til den bliver kvalm?

> > But anywho... Det vi kom fra var min brug ordet "filmkunst" i forbindelse
> med Spiderman (wow, back on topic) og den var
> > vel klargjort nu, ikk'?
>
> Næ. Filmkunst er film der vækker til eftertanke, siger du: Spider-Man vil
> ikke være "filmkunst", men er alligevel god? Min pointe med Magnolia er, at
> her har vi en film der gerne vil være "filmkunst" og PRØVER at være
> "filmkunst". Og netop derfor er den ikke til at holde ud...

Spiderman er god på de præmisser den stiller op. Den prøver ikke på at være indviklet eller sofistikeret på nogen måde.
Det er mainstream når det er bedst.

> Jeg skal nok prøve at poste en ny tråd næste gang jeg afviger fra emnet, jeg
> er ikke så vant til det her


Helt i orden. Det er altid spændende med velargumenterede synspunkter.

--
Med venlig hilsen

Anders Hyltoft



Peter Brodersen (24-11-2002)
Kommentar
Fra : Peter Brodersen


Dato : 24-11-02 16:42

On Sun, 24 Nov 2002 14:50:44 +0100, "Brian P" <kanal@NOSPAMklog.dk>
wrote:

>direkte tyvstjålet fra et afsnit af den
>amerikanske tv-serie Homicide: Life on the street, der blev udsendt i januar
>1998 (episodetitel: Shaggy Dog, City Goat).

http://www.snopes.com/horrors/freakish/opus.htm

--
- Peter Brodersen

Brian P (24-11-2002)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 24-11-02 17:43

"Peter Brodersen"

> http://www.snopes.com/horrors/freakish/opus.htm

Thanx for clearing that up!



David T. Metz (26-11-2002)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 26-11-02 14:25

Brian P skriblede:
> "Anders B. Hyltoft"
>
>> Hvis jeg skulle illustrere hvilke film jeg tænkte på når jeg nævnte
> "filmkunst" kan jeg nævne, "Mulholland Dr.",
>> "Pi","Life as a House", "Magnolia", osv... Altså film der vækket
>> lidt til
> eftertanke og måske rykker lidt ved
>> opfattelsen af hvordan film skal laves og klippes.
>
> Øh, ja, spørgsmålet er vare HVIS opfattelse af hvordan film skal
> laves og klippes de rykker ved... ;)

Magnolia "rykkede" jo åbenbart ved din ...

> Lad os tage Magnolia, en film jeg elsker at hade.

> En 'slick' prætentiøs, hul og mekanisk film. Min vurdering af at PT
> Andersons røv er bar, er naturligvis dybt subjektiv,

Jeg synes faktisk ikke du argumenterer for hvad der giver dig det
subjektive indtryk, men lad os se.

> Overordnet oplever jeg Magnolia som en ekvilibristisk limbo mellem
> stilfetichisme og narcissistisk auteurisme.

Det lyder umiddelbart positivt i mine ører ("ekvilibristisk"), men strengt
taget er det jo noget prætentiøst vås (pardon my french). Limbo er en
tilstand eller et sted - ikke en handling, og det kan derfor ikke være
"ekvilibristisk".

> Et selvbevidst og meget
> realisme-fjernt metaværk, der ikke er transparent

Så langt er vi enige. De karakteristikas valør må bero på subjektive
kriterier.

> og
> tankeprovokerende på anden måde, end at filmen blotter
> fortællerautoriteten - auteuren PT Anderson - og gerne vil have os
> til at synge med på Amy Manns ulideligt redundante melodier og måbe
> over de flotte billeder.

Sidstnævnte er vel ikke "tankeprovokerende"? Men igen beror vurderingen her
alene på en subjektiv læsning - i praksis satte den andre tanker igang hos
undertegnede. En blottelse af fortællerautoriteten er ikke i sig selv
provokerende i dag - enhver sit-com med respekt for sig selv inkorporerer
fra tid til anden dette virkemiddel.

> Filmen vil GERNE forføre. Allerede i de bjergtagende
> indledningsvignetter tages tilskueren ved hånden og guides af en
> parodisk-forkølet autoritativ voice-over fortæller gennem en række
> tilsyneladende tilfældigheder. Nærmest indtrængende messer den
> ekstra-diegetiske fortællerstemme, at de usandsynlige tilfældigheder
> "please" ikke blot må være tilfældige og bare " one of those things."
> Hermed er tonen slået an: "I skal nu se en film om tilsyneladende
> tilfældigheder, men i virkeligheden er der tale om Skæbnens
> rænkespil. Døm selv!" (det er jo ren Åndernes magt-strategi!).

Sådan læser jeg det ikke. Jeg ser det som en fabel om menneskets søgen
efter eller produktion af "mening". Tilfældigheder kan narrativt
organiseres i en meningsgivende helhed, men det er ikke nødvendigvis et
aspekt af tilfældighederne, men blot af narrationen. Vi har altså at gøre
med en traditionel post-moderne pointe om at hvad som helst kan kombineres,
det er blot et spørgsmål om fortælleteknisk snilde. Som sådan altså en ret
ironisk forholdemåde til materialet - igen traditionelt post-moderne. For
mig at se køber du ikke den ironiske præmis her - som så vidt jeg kan se
slet ikke er til stede i fx "Åndernes magt" (men jeg har dog kun set
forskræp for disse udsendelser, så mit grundlag er tyndt).

> I
> øvrigt er en af de sjoveste sekvenser, den med en dreng som springer
> ud fra taget og bliver dræbt af et geværskud idet han passerer sine
> forældres etage (han har selv ladet geværet med skarpt fordi han er
> træt af deres evindelige skænderier og tomme trusler) direkte
> tyvstjålet fra et afsnit af den amerikanske tv-serie Homicide: Life
> on the street, der blev udsendt i januar 1998 (episodetitel: Shaggy
> Dog, City Goat).

Som der er gjort opmærksom på: det er en fejlplaceret kritik.
Vandrehistorierne er her den første invitation til læsning, som sætter den
præmis jeg redegjorde for ovenstående. At de enkelte historier genfindes i
andre værker er en del af pointen. Igen en traditionel post-moderne leg med
referentialitet.

> Der forekommer i filmen ikke tilfældigheder af nævneværdig grad i
> Magnolia. Godt nok bydes der på to gamle mænd, som uafhængigt af
> hinanden er ved at dø af kræft, ligesom det viser sig at hele filmens
> persongalleri er bundet sammen af relationer: A er kæreste med B hvis
> far C er vært i et quizshow, som produceres af D, som er far til Tom
> Cruise osv. Men hvis det er sådanne tilfældigheder (eller tilfældige
> relationer), Magnolia vil at vi skal undres over, så udebliver
> effekten, fordi det er en præmis, de fleste andre kollektivfilm også
> benytter...

Det er for mig at se heller ikke "pointen" - vi skal ikke undres over det,
det er netop en præmis som er sat i introduktionen.

> Til genren tæller film som Jerry Ciccoritti's The Life
> Before This, en skæbnefrise i stil med dem Egoyan og Podeswa (The
> Sweet Hereafter, The Five Senses) har specialiseret sig i, Altmans
> Short Cuts, Willard Carrolls Playing By Heart, Solondez's Happines
> samt Lawrence Kasdans Grand Canyon - og alle disse films moder, Grand
> Hotel (1932).

Af de nævnte minder Magnolia for mig at se mest om Happiness - bortset fra
misantropien i sidstnævnte. At der findes film med fællestræk er vel ikke
et grundlag for kritik?

> "Vi er måske nok færdige med fortiden, men fortiden er ikke færdig
> med os" synes at være Magnolias knudrede budskab, som lægges i munden
> på både quizdrengen Donnie Smith og den "ydmyge fortæller" (begge
> vistnok lig William H. Macy).

Der er ikke et budskab, til nød er der mange ansatser, men det ville bryde
med præmissen at finde "et budskab".

> Filmen vil - tydeligst i
> montagesekvenserne - postulere og afdække Et bagvedliggende, der
> knytter de 9 parallelhandlinger sammen: et determinismens/fatalismens
> kludetæppe, hvis nærmere pseudo-udredning åbenbares for filmens
> publikum som merværdi netop i kraft af denne Deus ex machina
> metadiskurs.

Hvilken "Deus ex machina metadiskurs"? Der er i hvert fald ikke spor af
determinisme i min læsning, muligvis en snert af fatalisme, men da i en
utraditionel udgave som a posteriori fatalisme. Skæbnen bliver os til del,
men den er ikke givet - tværtimod da. Samtlige personer gennemlever netop
en udvikling der gør dem til pro-aktive mønsterbrydere.

> Som Eva Jørholt formulerer det i sin anmeldelse i
> Information: "i starten kan filmens væld af tilsyneladende
> ikke-relaterede historier måske forekomme kaotisk. Men den successive
> afsløring af personernes indre kaos bag den velordnede facade
> modsvares af plottets gradvise samling. Og lidt efter lidt træder en
> række mønstre, spejlinger og tematiske sammenhænge lysende klart
> frem."
>
> LYSENDE klart! Et dramaturgisk tværsnit af Magnolia viser at filmen
> trods en spil(d)tid på 188 minutter (GAAB) er bygget op efter den
> klassiske 3 aktsstruktur. Ca. mellem hver akt optræder
> ekstra-diegetiske "vejrplancher", der melder om luftfugtighed, regn-
> og vindforhold.

Lige netop dette er da subtil ironi! Vejret som del af eller udtrykkende
personernes skæbne ... Prøv at sammenligne med fx "Breaking the Waves",
hvor der ikke er skygge af ironi i brugen af det samme virkemiddel.

> Montagesekvenser, musik, match cuts
> (associationsmontage) og swish-pans sikrer ligeledes at " spejlinger
> og tematiske sammenhænge" træder sigtbart frem for publikum. Den
> alvidende fortæller hævder sig excessivt:

"sigtbart", sic! Da det netop er så eksplicit - især ved
"musikvideosekvensen" - afslører det jo fortællingens konstruerede natur
for betragteren. Det er netop ikke et traditionelt forsøg på at forføre
(som i så mange typiske "feel-good" Hollywood-prodktioner), fordi
tilskueren ser karaktererne synge med. Vi kan ikke på nogen måde tro at det
vi ser er "virkelighed" eller en ubesmittet repræsentation af fx
karakterernes følelser - tværtimod.

> Det urolige kamera og konstante track-ins, en tæt-tapetseret lydside
> (der somme tider gør det umuligt at høre dialogen), quizshowet på tv
> (der fungerer som ikke-diegetisk bindemiddel i montagesekvenser),
> Phil Pharma's meta-kommentar ("dette er scenen i filmen hvor du
> hjælper mig [med at få hold på den fortabte søn]") samt Stanley's
> Camen-sang, der ansporer adækvat musikunderlægning til scenen mellem
> Claudia og Jim, der ender med at Jim (til ære for publikum) hælder
> kaffe ud i vasken - på afslutningsbeatet til Carmen! Tidligt i filmen
> afsløres det for publikum at samme Jim har talt med sig selv i bilen
> ("I'm a happy cop"): Der er ikke nogen på passagersædet! Osv.

Præcis! Distancen til de narrative virkemidler tvinger os til at forholde
os til dem.

> Hertil kommer Amy Mann sing-alongs ("It's not going to stop till you
> wise up") med døende mænd, suicidale koner, fortabte sønner og "børn
> med brændte englevinger" - og ikke mindst: tudseregnen, der som en
> narrationens sidste krampetrækning desperat forsøger at ryste filmens
> personer og handlingstråde sammen vha. slimede skrubtudser.
> Skrubtudser i øvrigt, fordi der ikke var råd til at lade det regne
> med 'cats and dogs', det har jeg fra P.T. Andersons og producenten
> selv på pressekonferencen ved Berlin Film Festival i 2000 (så meget
> for filmens dybde).

Sidstnævnte tvivler jeg stærkt på. Det er en direkte henvisning til Exodus
8:2 (2. Mosebog). Der er en lang række referencer iøvrigt til det
skriftsted gennem filmen (telefonnumre, adresser o.lign), så mon ikke blot
de tog pis på en der spurgte? Tematisk passer det jo godt ind. Hvis det
skulle have været inde i overvejelserne på et tidspunkt med "cats and dogs"
er det jo underordnet iøvrigt. I opbygningen af den slags fortælling er det
ikke interessant at centrere det om én enkelt essens, men at skabe så mange
referencer for mulig meningsdannelse som muligt. Sammenlign fx med Ulysses,
der jo nærmest er en lang øvelse i det - uden at have måtte lide under
lignende kritik (ud over fra Joyces tjener, der var forarget over
konstruktionsprocessen).

> Det er i mine øjne det største problem ved Magnolia: At der ikke er
> nogen nævneværdig karakterudvikling og egentlig substans, kun dette:
> en merværdi for den tolkende og meningshungrende tilskuer. Én lang
> (meget lang...) musikvideo.

Ok, du er til traditionelle fortællinger med en central substans - fred med
det. Men det er misvisende at påstå at der ikke finder karakterudvikling
sted - omend fokus er på det kollektive element. Det er jo ikke så meget en
skildring af individer som af tid og sted (jf. iøvrigt titlen, et vejnavn).
Det er iøvrigt i tråd med de øvrige film du nævnte - ikke at fokusere så
meget på enkeltpersoner.

> Men som Eva Jørholt så grufuldt forudsagde: "Magnolia kan meget vel
> gå hen og blive en moderne klassiker. Den kan læses som et religiøst
> eller filosofisk essay, eller man kan se den som et opgør med det
> moderne mediesamfund, hvor penge og uegentlig fremtræden har fået
> forrang for de nære menneskelige relationer. Men man kan også bare
> læne sig tilbage i biografstolen og nyde godt tre timers mesterligt
> orkestreret og konstant fascinerende underholdning." Jeg er
> tilbøjelig til at det tro, at det første kun er muligt i kraft af det
> sidstnævnte. Man må lade sige forføre at det virtuost forførende for
> at lade sig forføre til sligt. Det har jeg ikke kunnet...

Det er fair nok, der er ikke universelt gældende æstetikker. Jeg mener ikke
man skal tage den for mere end den er - en god og ambivalent fortælling som
er veludført på egne præmisser.

David


Brian P (26-11-2002)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 26-11-02 23:53

David T. Metz replicerede:

>>Det lyder umiddelbart positivt i mine ører ("ekvilibristisk"), men strengt
taget er det jo noget prætentiøst vås (pardon my french). Limbo er en
tilstand eller et sted - ikke en handling, og det kan derfor ikke være
"ekvilibristisk".<<

Prætentiøst vås? MOI? Næ-nej, der er noget du har misforstået, det er
MAGNOLIA som er prætentiøs! ;)

Jeg vender tebaws...

/brian




Mark Thomas Gazel (23-11-2002)
Kommentar
Fra : Mark Thomas Gazel


Dato : 23-11-02 16:07

Philm.dk <tobias@philm.dk> skrev:

> Spider-Man var da en slem skuffelse for mig... Kulisser og
> studieoptagelser sætter dagsordenen i actiondelen. Man kunne så håbe
> på mere ægthed og engagement i den mere menneskelige del af
> historien, men den drukner i fuld fugur i slibrige amerikanske
> kærligheds- og helteklichéer, der kun giver gåsehud på den forkerte
> måde.

Du har vist aldrig læst Spider-man.


--
Mark
www.MandeZonen.dk - Når du er træt af Tidens Kvinder
Er du film buff? Vi kan altid bruge en ny skribent.
Få artiklerne på dit site: http://www.mandezonen.dk/overskrifter.php4



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste