Svejsning af motorcykelstel
Fra : M. Høy

Dato : 23-11-02 00:10

Hej, jeg har en Suzuki GT750 som jeg er ved at renovere, jeg skal til at
have svejst mit stel da det er gennemtæret i konstruktionen hvor de bagerste
fodhvilere sidder! Mit spørgsmål er så: Hvis jeg nu får stellet sandblæst
inden jeg får det svejst, så jeg kan se om det er flere
rustangreb/gennemtæringer i stellet. Dernæst svejser de steder hvor der er
angreb, sliber og lige grunder det inden det ryger op til lakereren! Vil det
påføre stellet rustangreb der ikke kan fjernes med sandblæsning, hvis det
står råt i 2 dage....?

På forhånd tak

Mvh Mick
__________________________________________________________________ Mick Hoey
ICQ#: 137417641 Current ICQ status: + More ways to contact me

Fra : Anders Thorup

Dato : 23-11-02 00:51

"M. Høy" <mhoeyFJERNMIG@mail.dk> wrote in message
> [...]
det
> påføre stellet rustangreb der ikke kan fjernes med sandblæsning, hvis det

Jeg ved fra erfaring at råt ubeskyttet jern, ruster ekstremt hurtigt(i løbet
af timer især hvis luftfugtigheden er stor), og efter 2 dage vil der helt
sikkert være kommet temmelig meget rust, om det er for meget til at fjerne
med sandblæsning ved jeg ikke,, men tag for en sikkerheds skyld at smøre det
ubeskyttede stel ind i olie (evt. WD40), så kan du sikkert undgå rust.

MVH
Anders Thorup
Suzuki 250 GSX ´82
http://dfm.divvy.dk/Anders_Thorup
Opret din profil og se andres på http://dfm.divvy.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-11-02 02:08

"Anders Thorup" <Daffy@it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

det
> ubeskyttede stel ind i olie (evt. WD40), så kan du sikkert undgå rust.

Æh, det skal ikke stå udendørs, vel?
Jeg har haft et sandblæst (dvs. råt, ubeskyttet jern) stel til at stå en
uges tid i garagen uden at der kom så meget som skyggen af rust.
Hvis du skal have noget maling til at binde på de steder der er blevet
svejset, er det alligevel en god ide at få det sandblæst, for det skal være
_meget_ rent for at autolak binder ordentligt. På et par dage kommer der
ikke rust på dine svejsninger, og i hvert fald ikke noget der ikke kan
sandblæses væk.
Det er i øvrigt ret svært at svejse på et Mc stel, for rørene er ret tynde,
og afhængig af svejsemetode kan stellet blive skrøbeligt omkring
svejsningerne. Mit stel på Hondaen er svejset 17 gange nu, så det emne har
jeg lidt erfaring i.

Rittig

Fra : Anders Thorup

Dato : 23-11-02 14:19

<SNIP stel, rust osv>
> Jeg har haft et sandblæst (dvs. råt, ubeskyttet jern) stel til at stå en
> uges tid i garagen uden at der kom så meget som skyggen af rust.
<SNIP lidt mere stel>

Det lyder utroligt, mon ikke dit stel er af en eller anden legering der ikke
ruster så nemt??
Den forreste bremseskive på min motorcykel, ruster i løbet af natten. Så den
skal lige bremses "til" hver morgen, så "rusten" lige bliver slebet af
skiven.
Du kan som eksperiment prøve at lægge en stålsvamp i et glas vand (skyl
sæben ud af svampen først). Så skal du bare se hvor meget den ruster i løbet
af ganske få dage.

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-11-02 16:36

> Det lyder utroligt, mon ikke dit stel er af en eller anden legering der
ikke
> ruster så nemt??

Det ved jeg ikke, men jeg tror det ikke. Måske er min garage mere tør end
gennemsnittet?

> Den forreste bremseskive på min motorcykel, ruster i løbet af natten.

Men det er vel fordi den får fugt, ikke? Dug eller regn eller sådan noget?
Ruster den også hvis den bare står indendørs?

Rittig
(Har vistnok aldrig haft en støbejernsskive)

Fra : Anders Thorup

Dato : 23-11-02 16:59

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> [...]
>
> Men det er vel fordi den får fugt, ikke? Dug eller regn eller sådan noget?
> Ruster den også hvis den bare står indendørs?

Jo, der er helt klart værst hvis det har været fugtigt, eller regnet,,, på
en tør sommernat, var der vist ikke noget rust at se,(så vidt jeg husker).
Så luftfugtigheden har som du er inde på, helt sikkert meget at sige

Fra : Mads Lund

Dato : 25-11-02 10:13

Det er nu ikke så utroligt

Bremse skiver kan (som i dette tilfælde) være lavet af støbejern. Og
støbejern indeholder stort set ingen legeringsstoffer (ud over rå mængder
carbon) hvorfor det ruster meget let. Mange stel er lavet af højtlegeret
stål af CrMo typen. Disse højstyrke stål typer har desuden den fordel at de
i højere grad er vejr bestandige (hvilket jo er meget godt, så de ikke skal
rustbeskyttes indvendigt) Dog ser man også stel udført i mere almindelige
stållegeringer som ikke har så høj stykre og vejrbestandighed (Suzuki som et
godt eksempel)

Mads Lund
Ninja9RT med poleret alu stel

Fra : Henning

Dato : 23-11-02 08:05

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse news:armk6j$iut$1@sunsite.dk...

> Jeg har haft et sandblæst (dvs. råt, ubeskyttet jern) stel til at stå en uges tid i garagen uden at der kom så meget som skyggen af rust.

Så skal det være en tør garage eller indendørs i stuen. Bare en fugtig sommerdag, og noget nyligt sandblæst rødmer. Hvis emnet er metaliseret, kan det klare afvaskning med haveslangen... Og beskyttelsen er meget bedre, også hvis der skulle komme et stenslag.

Hvordan man så finder skjult rust har jeg ikke nogen god metode til, men da stellet alligevel skal males ville jeg gå det over med en lille hammer, og føle/lytte efter noget blødt. Særligt alle rør, som er åbne til det fri.

Se iøvrigt tråden "tectyl behandling" startende 25/10.

> Mit stel på Hondaen er svejset 17 gange nu, så det emne har jeg lidt erfaring i.

Prrmfftt. ¿Erfaring? Jo, men har du lært at gøre det _rigtigt_? :) (Jeg går ud fra du selv skrev det som en sjov anekdote).

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-11-02 16:34

"Henning" <henning@see.sig> skrev i en meddelelse

> Prrmfftt. ¿Erfaring? Jo, men har du lært at gøre det _rigtigt_? :)
(Jeg går ud fra du selv skrev det som en sjov anekdote).

Ha ha, jah - jeg ved også hvordan det IKKE skal gøres...
Jo, erfaring - for selvom nogle af stelbruddene nok skyldes forkert
svejsemetode, så skyldes størsteparten at stellet enkelte steder er
underdimensioneret, så jeg har da også lært lidt om forstærkninger og den
slags.
Jeg svejser ikke stellet selv, det har jeg for længst erkendt jeg ikke kan
finde ud af.

Rittig

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-11-02 17:47

On Sat, 23 Nov 2002 02:08:08 +0100, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:
Hej Rittig.

> [...]
>_meget_ rent for at autolak binder ordentligt. På et par dage kommer der
>ikke rust på dine svejsninger, og i hvert fald ikke noget der ikke kan

Jeg er meget enig.
Jeg ville vælge at svejse stellet de steder det er nødvendigt, og så
sandblæse efterfølgende.
Det med at smøre noget-som-helst på et sandblæst stel der senere skal
males er en meget skidt ide.
Formålet med sandblæsningen er netop at få det rene metal uden al
mulig snask at male på

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Mogens Dammand

Dato : 23-11-02 19:43

> [...]
> males er en meget skidt ide.
> Formålet med sandblæsningen er netop at få det rene metal uden al

Som udlært kleinsmed vil jeg give Steen ret.
Reperer der hvor det er nødvendigt, og sandblæs lige inden det ryger til
maler.

Mogens Dammand
Transalp
dmcn#559
dfm#30

Fra : Jens U

Dato : 23-11-02 22:37

Mogens Dammand skrev ...

> Som udlært kleinsmed vil jeg give Steen ret.
> Reperer der hvor det er nødvendigt, og sandblæs lige inden det ryger til
> maler.

Og som udlært kleinsmed ved man også at materialet skal være rent
inden svejsning for at få det bedste resultat.

Det siger jo sig selv at rust og maling ikke binder så godt,
selv i en svejsning.

--
Hilsen Jens, HONDA Revere
E-mail: reveredk@e-box.dkX >>>>(do not auto-reply)<<<< Fjern/Remove X

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-11-02 23:03

On Sat, 23 Nov 2002 22:37:09 +0100, "Jens U" <reveredk@e-box.dkX>
wrote:
Hej Jens.

>Og som udlært kleinsmed ved man også at materialet skal være rent
>inden svejsning for at få det bedste resultat.

Det er jeg faktisk også, og selv om det er mange år siden at jeg har
levet af det, kan jeg godt huske noget endnu
(Det er endnu kun Alzheimers light der har ramt mig )

>Det siger jo sig selv at rust og maling ikke binder så godt,
>selv i en svejsning.

Inden du svejser renser du med en stålbørste , om ikke andet så for at
se hvor langt bruddet rækker rækker ud.
Og selv om der ikke er renset helt op, så skal svejseværket nok brænde
det rent, så det med maling og rust skal du ikke være bange for.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Mogens Dammand

Dato : 23-11-02 23:26

> (Det er endnu kun Alzheimers light der har ramt mig )

Så snakker vi jo samme sprog. Jeg er kun Semi-dement *SS*

Mogens Dammand
Transalp
dmcn#559
dfm#30

Fra : Jens U

Dato : 24-11-02 22:14

Mogens Dammand skrev ...

> Så snakker vi jo samme sprog. Jeg er kun Semi-dement *SS*

Øh, hvad var det enlig vi snakkede om ?

Fra : Steen Gruby

Dato : 24-11-02 23:04

On Sun, 24 Nov 2002 22:13:38 +0100, "Jens U" <reveredk@e-box.dkX>
wrote:

Hej Jens.

>Øh, hvad var det enlig vi snakkede om ?

Ja, det kan vi ikke lige huske
Alzheimers light du ved.

Nej, helt alvorligt - Man kan diskutere i hvilken rækkefølge tingene
bør laves.
Svejse først eller sandblæse først?
Jeg ville stadig vælge at rense op omkring de suspekte steder med
stålbørste og fil, svejse og derefter sandblæse.
Årsagen er, at et sandblæst stel der efterfølgende overbegramses af
fedtfingre er ikke meget værd som malerobjekt.
Derimod er det relativt enkelt at rense op med manuelle midler og
derefter svejse.
Når der så efterfølgnende sandblæses er svejsningerne også renset for
slagger og andre urenheder.
På den måde er der også kortest vej fra sandblæseren til maleren.

Og lige den krølle som nævnes i denne tråd - metalisering.
Det lyder i mine øren som en brand god ide hvis man kan finde en der
vil lave det.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Jens U

Dato : 25-11-02 00:06

Steen Gruby skrev ...

Hej Steen

> [...]
> levet af det, kan jeg godt huske noget endnu
> (Det er endnu kun Alzheimers light der har ramt mig )

Det ikke for at være uhøflig,
var der noget hed MIG-MAG, TIG svejsning den gang )

Det er vel derfor co2 svejseren er til, for den kan alle mure med

> [...]
> Og selv om der ikke er renset helt op, så skal svejseværket nok brænde
> det rent, så det med maling og rust skal du ikke være bange for.

Hvad ?
bruger du gas og ilt

Med en TIG svejser vil det være godt lige at slibe det rent,
så kan man undgå porrehuller og andre ting som vil svække svejsningen,
men så gør man bare som Rittig, svejser, svejser, svejser )

Min tidl. GS5 bøttejern måtte jeg have under behandling
før skidtet kunne holde

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-11-02 00:51

On Mon, 25 Nov 2002 00:06:23 +0100, "Jens U" <reveredk@e-box.dkX>
wrote:

Hej Jens.

Nu nærmer vi os afdelingen for pindehuggeri

>Det ikke for at være uhøflig,
>var der noget hed MIG-MAG, TIG svejsning den gang )

Næ, men forløberen for det hed Argon svejsning og anvendtes i udbredt
grad til svejsning rustfrit stål.
Teknikken er den samme.

>Det er vel derfor co2 svejseren er til, for den kan alle mure med

Naej, enhver form for kvalitetssvejsning kræver øvelse og håndelag.
Alle kan klatte

>Hvad ?
>bruger du gas og ilt

Ja, hvis det er en skærebrænder der skal i aktion
Men til svejsninng af et stel vil jeg nok vælge TIG eller CO2.
Gas og ilt betyder høj opvarmning og dermed store spændinger i
materialet, så det er nok ikke vejen frem.

>Med en TIG svejser vil det være godt lige at slibe det rent,
>så kan man undgå porrehuller og andre ting som vil svække svejsningen,
>men så gør man bare som Rittig, svejser, svejser, svejser )

Du har selvfølgelig noget ret.
Hvis man prøver at svejse i ren rust er der ikke meget at binde på.
Men hvis der er tale om lidt overfladerust og CO2 svejsning så går det
fint.

>Min tidl. GS5 bøttejern måtte jeg have under behandling
>før skidtet kunne holde

Godt håndværk er ikke til at kimse af

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Mads Lund

Dato : 25-11-02 11:16

Hmm, nu må ingeniøren hellere på banen

Sjældent har jeg set magen til begrebs roderi, så vi tager det lige fra
bunden af.

MIG = Metal Inaktiv Gas, en svejsning med metal elektrode af samme materiale
som emnerne (smeltende elektrode ala tråd der fremføres og smelter med under
svejsningen) med brug af en inaktiv gasart til beskyttelse mod iltning af
processen, oftest bruges Argon. MIG svejsning bruges oftest industrielt til
svejsning af rustfrit stål.

MAG = Metal Aktiv Gas, en svejsning der minder meget om MIG, blot bruges en
gas som aktivt indgår i processen. Det hyppigste eksempel er CO2 svejsning i
Stål. Her kan den billigere CO2 gas anvendes som beskyttelse mod ilt under
processen.

TIG = Tungsten (wolfram) Inaktiv Gas, svejsning med wolfram som elektrode
(ikke smeltende) med Inaktiv Gas. Processen bruges med DC forsyning til eks
rusfast stål, og med AC periodestyret forsyning til alu (detaljeres årsag on
request)

og så skal man ikke kimse ad den gode gamle gas svejsemetode. Især til
svejsning af bærende konstruktioner med pulserende belastning er den ganske
udemærket proces. Svejsningen er langsommelig, men styrkemæssigt er den god,
da svejsningen blander materialerne godt, har stor varmezone (kan være både
godt og skidt) men frem for alt er der få revner i svejsningen. Derfor
benyttes svejse metoden ofte til svejsning af rør olign. hvor der er væsker
og tryk involveret.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Søren Lindholt

Dato : 25-11-02 11:35

Mads Lund <Mads.L@*nospam*Martin.DK> wrote in article
<nLmE9.15$s4.1613@news.get2net.dk>...
> Sjældent har jeg set magen til begrebs roderi, så vi tager det lige fra
> bunden af.

Imponerende hvad man lærer ved at køre maskinstation ...

--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : armand

Dato : 04-12-02 18:53

Søren Lindholt <lindholt@FJERNperson.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:01c2946e$577dc990$780b12ac@pc4148...

> Mads Lund <Mads.L@*nospam*Martin.DK> wrote in article
> <nLmE9.15$s4.1613@news.get2net.dk>...
>
> Imponerende hvad man lærer ved at køre maskinstation ...

Hæ!
Den noget hårde indledning til trods, synes jeg nu at han snubler i
slutningen:
Citat: "og så skal man ikke kimse ad den gode gamle gas svejsemetode."

Det hedder AUTOGEN-SVEJSNING, Mads !!!!

- -
Armand.

Fra : Mads Lund

Dato : 05-12-02 11:14

> Det hedder AUTOGEN-SVEJSNING, Mads !!!!

Det vidste jeg da godt, jeg skulle bare kontrollere om du var vågen (og
det tog så nogle dage

Mads Lund
ninja9rt

Fra : armand

Dato : 05-12-02 18:20

Mads Lund <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en

> Det vidste jeg da godt, jeg skulle bare kontrollere om du var vågen
(og
> det tog så nogle dage

Arrrh - Halvredder!!
Når nu du ved det hele, hvad er så betegnelsen for svejsning med beklædte
elektroder?

Forøvrigt ér jeg ganske vågen, det er min CPU der er faldet i dyb søvn

--
Armand.
(på lånt thinkpad)

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 06-12-02 21:14

111

Hilsen Henrik

Fra : armand

Dato : 17-12-02 16:13

Henrik Pedersen <ccc14708@vip.cybercity.dk> skrev i en
> 111

Huh!
Der tog du alligevel fusen på mig - Svaret er ganske ret, men det var ikke
dér jeg ville hen!
Efter at have kørt på Mads L. tør jeg ikke lave nogen fejl, hvorfor den i
mellemtiden forgangne tid er brugt på research:
Talkode for svejseteknik hører under de gældende DS/EN-normer og snakken gik
på elektrodesvejsningens ækvivalente benævnelse i henhold til TIG og
MIG/MAG, som ikke er en DS/EN-betegnelse.
Skal du have ret med "111", så skulle MAG-svejsning have heddet "135", og
det er jo ikke dér at vi er - Det svar jeg søgte var "SMAW" (Submerged Metal
Arc Welding), som heller ikke er en akvivalent betegnelse til TIG og MIG/MAG
idet det er en amerikansk betegnelse

Rette betegnelse for "elektrodesvejsning" er: "MSW" (Metal Stick Welding)!!

--
Armand.

Fra : bo-gsx-R

Dato : 17-12-02 17:06

> Efter at have kørt på Mads L.

se det er er noget jeg ikke havde lyst til at vide....

bo-gsxR

Fra : armand

Dato : 17-12-02 23:00

bo-gsx-R <gsx-r@ofir.dk> skrev i en news:atnhso$rnj$1@sunsite.dk...

> se det er er noget jeg ikke havde lyst til at vide....

=

Omkring subj. forstår sig!!!!!!

--
Armand.

Fra : bo-gsx-R

Dato : 19-12-02 00:15

> =
> Omkring subj. forstår sig!!!!!!

ah haa - så forstår jeg bedre

bo-gsxR

Fra : Henning

Dato : 05-12-02 19:18

"armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:aslf90$2n41$2@news.cybercity.dk...

> Det hedder AUTOGEN-SVEJSNING, Mads !!!!

Er Autogen ikke bare et varenavn for svejseudstyr for C2H2 og O2 gasser? :)

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Steen Gruby

Dato : 05-12-02 21:20

On Thu, 5 Dec 2002 19:18:11 +0100, "Henning" <henning@see.sig> wrote:

Hej Henning

>Er Autogen ikke bare et varenavn for svejseudstyr for C2H2 og O2 gasser? :)

Nej, varemærket for det udstyr du tænker på er (var?) Autogena.
Det Armand skriver med autogen svejsning er korrekt.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : HJK

Dato : 24-11-02 11:49

> [...]
det
> påføre stellet rustangreb der ikke kan fjernes med sandblæsning, hvis det

Når jeg får dele sandblæst får jeg altid sandblæseren til at metallicere
delene. Det er en blanding af Zink (80 %) og Aluminium (20 %) der
påsprøjtes.

mvh
HJK

Fra : Mads Lund

Dato : 25-11-02 11:18

> [...]
det
> påføre stellet rustangreb der ikke kan fjernes med sandblæsning, hvis det

Desuden skal man jo lige huske på, at det faktisk ikke er tilladt at svejse
på et stel. BAre hvis nu der var nogen der ikke vidste det.

Så sørg for det bliver lavet pænt og "usynligt"

Mads Lund
Ninja9RT, hvor der kur er blevet svejset ganske lidt på stellet.

Fra : Soren S. Jorvang

Dato : 25-11-02 11:44

In article <bNmE9.18$s4.1590@news.get2net.dk>, Mads Lund wrote:
> Desuden skal man jo lige huske på, at det faktisk ikke er tilladt at svejse
> på et stel. BAre hvis nu der var nogen der ikke vidste det.

Jeg gad vide, hvad omfangsrig definitionen paa et stel er i denne
forbindelse. Altsaa om det alene daekker over den klump metal,
hvori stelnummeret er graveret. Ved nogen det?

--
Soren

Fra : Mads Lund

Dato : 25-11-02 12:26

> Jeg gad vide, hvad omfangsrig definitionen paa et stel er i denne
> forbindelse. Altsaa om det alene daekker over den klump metal,
> hvori stelnummeret er graveret. Ved nogen det?

Jeg tror det er en rimelig dækkende definition. Men så vidt jeg husker
omtales det nok nærmere som "bærende konstruktion" hvilket ud over stellet
også omfatter forgaffel, bagsvinger og eventuelle forskærknings elementer
(subframes).

Og pånær det ekstra motorophæng jeg har svejset på 9'eren, så har jeg eks
undladt at modificere på understellet (da det jo er ulovligt) og istedet har
jeg blot undladt at montere det

Mads Lund
Ninja9RT med ZX7R motoropængnings metode

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-11-02 20:51

On Mon, 25 Nov 2002 11:17:43 +0100, "Mads Lund"
<Mads.L@*nospam*Martin.DK> wrote:

Hej Mads

>Desuden skal man jo lige huske på, at det faktisk ikke er tilladt at svejse
>på et stel. BAre hvis nu der var nogen der ikke vidste det.

Så vidt jeg husker er det faktisk tilladt hvis det foretages af en
certifikatsvejser og at han udsteder en attest på reperationen.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 25-11-02 22:41

Steen Gruby wrote:

> [...]
> >
> Så vidt jeg husker er det faktisk tilladt hvis det foretages af en
> certifikatsvejser og at han udsteder en attest på reperationen.

Det er nok et spørgsmål man bør rette til bilinspektøren. Han er
ingeniøruddannet. Men jeg ved at man deler det hele op i zoner på biler. Zone A
er den mest kritiske. Det er bærearme og lign. Zone B er fæster til hjulophæng
og lign. Der må man ikke svejse nærmere en 180 mm. Det gælder f.eks. også der
hvor træktøj er skruet på biler.

Ib Jakobsen