Batteri i PBG4 er lidt fladt
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 22-11-02 22:17

Når jeg har brugt maskinen på batteriet er det allerede fladt (kræver
opladning) efter ca. 1 1/2 time ca.
Det er lidt underligt for så sent som i sidste uge kunne jeg bruge
maskinen i op imod fire timer i rad, før maskinen krævede noget eksternt
strøm.

Den performance med ca. 1 1/2 timer er da lidt ringe, synes jeg.
Batteriet er kun godt 10 måneder gammelt.

Så vidt jeg ved, er der ikke nogen 'vedligeholdelses' program /-metode
til denne slags batterier.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-11-02 22:55

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) writes:

> [...]
> Det er lidt underligt for så sent som i sidste uge kunne jeg bruge
> maskinen i op imod fire timer i rad, før maskinen krævede noget eksternt

Du skal undlade at køre på disken - den spiser godt med strøm.
http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-11-02 01:12

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Du skal undlade at køre på disken - den spiser godt med strøm.

Øh, jeg er ikke heeelt med på, hvad du mener?

Jeg arbejder da bare på maskinen, skriver lidt i tekstbehandling og
læser lidt NG (!) Og det kan jeg vel næppe gøre, uden at bruge
(hard)disken vel?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-11-02 08:37

mich.ottosen@INVALID15post5.tele.dk (Mich. Ottosen) writes:

> Jeg arbejder da bare på maskinen, skriver lidt i tekstbehandling og
> læser lidt NG (!) Og det kan jeg vel næppe gøre, uden at bruge
> (hard)disken vel?

Johda, hvis du har RAM nok[1], og det hele ligger i hukommelsen. Så
behøver disken ikke komme i brug. Jeg ved ikke med OS 9 men sådan
virker Unix ofte.

[1] Har man sjældent :)

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-11-02 12:23

> [...]

> Johda, hvis du har RAM nok[1], og det hele ligger i hukommelsen. Så
> behøver disken ikke komme i brug. Jeg ved ikke med OS 9 men sådan

Jo, det er da X'eren, men en del af mine programmer køer jo under
Classic (9)

> [1] Har man sjældent :)

Der er jo kun to slots og de er optaget af de 2x128 som maskinen kom
med. Ville gerne hve ldit mere, men jeg kommer jo til at sidde med en
eller to 128 klodser, som der formodentlig ikke er kunder til

Men, men, er der ikke nogen der kan svare på, hvorfor batteriet fra den
ene uge til den næste kun kan køre med meget kort oppetid?

Der er ikke ændret noget fysisk, indstillingsmæssigt eller
softwaremæssigt.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-11-02 12:28

mich.ottosen@INVALID15post5.tele.dk (Mich. Ottosen) writes:

> Men, men, er der ikke nogen der kan svare på, hvorfor batteriet fra den
> ene uge til den næste kun kan køre med meget kort oppetid?

Din oplader kan være gået i udu, eller ikke sat helt i.

Herudover har jeg gjort den erfaring at Jaguar tit regner forkert når
den bliver vækket, og prompte siger at batteriet er fladt. Check
altid procenten.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-11-02 19:46

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Din oplader kan være gået i udu, eller ikke sat helt i.

Nej, da, den lader skam fint nok. Det er mit problem, at maskinens
batteri mister pusten alt for hurtigt (synes jeg), når den unhooked.

> Herudover har jeg gjort den erfaring at Jaguar tit regner forkert når
> den bliver vækket, og prompte siger at batteriet er fladt. Check
> altid procenten.

Procenten er synlig oppe i den øverste bjælke hele tiden (under X 10.1.5
- endnu ikke den plettede kat)

Så kom igen, Thorbjoern og alle I andre, der læser med og har
erfaringer:

Batteriet har ikke så lang holdbarhed som for bare en uge siden .... er
det ved at være totalt fladt (så jeg fremover skal have opladeren med i
byen)?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-11-02 21:29

Mich. Ottosen <mich.ottosen@INVALID15post5.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Batteriet har ikke så lang holdbarhed som for bare en uge siden .... er
> det ved at være totalt fladt (så jeg fremover skal have opladeren med i

Det er vel heller ikke helt umuligt, at batteriet er slidt op. Jeg har
lige måttet kassere de genopladelige batterier i min cykellygte, da de
pludselig ikke kunne holde spændingen. Det skete også fra den ene uge
til den anden, og de har ikke været ladet op ret mange gange, da jeg
ikke har fået taget mig sammen til at træne så meget i mørke om
vinteren. Det er faktisk ret spooky ude på landet. Og koldt! Og ofte
vådt?
Jeg har også flere gange måttet købe nyt opladeligt batteri til
vores trådløse telefon og en mobiltelefon. Som regel holder de et par
år. Var det ikke Martin Edlich der skrev, at han havde erfaring for, at
batteriet i en iBook kun holdt et år?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-11-02 21:55

In article <1fm4e33.cruk2ll6npuaN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Var det ikke Martin Edlich der skrev, at han havde erfaring for, at
> batteriet i en iBook kun holdt et år?

Det lyder meget plausibelt, men det er så også for folk der ikke selv
skal betale for et nyt batteri.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-11-02 23:16

> [...]
> ikke har fået taget mig sammen til at træne så meget i mørke om
> vinteren. Det er faktisk ret spooky ude på landet. Og koldt! Og ofte

Vel er det her en sikelgruppe, men der er da vist ikke andre en Morten
RP, der kunne finde på at sikle rundt med en PB på styret?
Véd ikke, om sammenligningen mellem sikelbatterier og computerbatterier
holder? Der er vist væsentlig forskel på deres konstruktion. Og der er
vist noget ganske andet inden i de nyeste computerbatterier - i forhold
til dem i f.eks. min 1400. Det skulle aflades med jævne mellemrum - der
var software der klarede det: battery reconditioner, tror jeg det hed.
Men sådan noget er der ikke i min PBG4 (eller rettere i OS'et)

> [...]
> vores trådløse telefon og en mobiltelefon. Som regel holder de et par
> år. Var det ikke Martin Edlich der skrev, at han havde erfaring for, at

Jo, men hvis det her batteri går helt dødt inden, det er et år gammelt
har jeg nu tænkt mig at smide det efter leverandøren og klage min nød.
At et batteri i en bærbar ikke kan holde sin performance i et år, anser
jeg for at være en fejllevering.

Medmindre, altså, at der står nogle undtagelsesklausuler med småt et
eller andet sted i salgsbetingelserne. Det gør der desværre nok

Men måske kan Martin fortælle, hvad han har gjort, når han (hvis han
altså har?) har oplevet at batteriet holdt under et år.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 24-11-02 02:06

Mich. Ottosen wrote:

> [...]
> har jeg nu tænkt mig at smide det efter leverandøren og klage min nød.
> At et batteri i en bærbar ikke kan holde sin performance i et år, anser

Det er du i din ret til da det må betragtes som en type forudsætning (1)
at et batteri i en blærbar kan holde længere end et år
(1) Typeforudsætning = hvad der er kotyme og/eller normalt

> Medmindre, altså, at der står nogle undtagelsesklausuler med småt et
> eller andet sted i salgsbetingelserne. Det gør der desværre nok

Det er i følge loven ikke tilladt at undtage dele af udstyret for
garanti ved at skriv noget med småt i salgskontrakten, hvis det står i
"garanti bestemmelserne" er det også ugyldigt da disse jo er inden i
embalagen og dem kan du jo ikke se før du har købt maskinen.

Alt dette gælder såfrem du har købt din PB. som privat person (forbruger
køb)

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-11-02 02:11

> [...]

> har jeg nu tænkt mig at smide det efter leverandøren og klage min nød.
> At et batteri i en bærbar ikke kan holde sin performance i et år, anser

Nå, ja. Den er jo ikke ret gammel. Udviklingen går så hurtigt, og nu om
dage virker en 550 MHz bare så oldnordisk (dukker sig hurtigt!)

Jeg kan nu heller ikke forestille mig andet, end at batteriet er dækket
af garantien. Det skal dæleme da kunne holde et år.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 22-11-02 23:04

nospam0000@unixsnedkeren.dk writes:

>Du skal undlade at køre på disken - den spiser godt med strøm.

Det er måske et dumt spørgsmål, men hvad mener du med det? venligst skær
det lige ud i pap til mih

bedste hilsen Hanne
>--
> Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-11-02 23:20

"Hanne Hertzog" <hanne@enterpol.dk> writes:

> Det er måske et dumt spørgsmål, men hvad mener du med det? venligst skær
> det lige ud i pap til mih

Når harddisken snurrer bruger den strøm - en pæn sjat endda, som tærer
på batteriet. Derfor drejer det sig om at undgå at bruge disken, så
den kan stå stille og ikke bruge strøm.

Det samme gør sig gældende med CD/DVD drev. Undlad brug hvis man
hellere vil have maskinen tændt længe.

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-11-02 23:30

In article <kkzns1ckn5.fsf@mimer.null.dk>,
> [...]

> den kan stå stille og ikke bruge strøm.
>
> Det samme gør sig gældende med CD/DVD drev. Undlad brug hvis man

Baggrundsbelysningen snupper også en del.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-11-02 23:39

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Baggrundsbelysningen snupper også en del.

Ikke helt så meget. Man vil dog nok kunne få op til en halv time mere
ved at skrue ned for blusset.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 23-11-02 00:46

>Baggrundsbelysningen snupper også en del.
>
>--
Ja, jeg kan forstå, at hvis man vil spare på batteriet, så skal man slet
ikke bruge maskinen

Men jeg forstår stadig ikke udtrykket, at man ikke skal bruge disken. Jeg
kan godt forstå at lys i PB bruger strøm, jeg kan også forstå at når man
afspiller en CD, så brugen den ekstra strøm. Jeg kan også forstå, når man
sidder med et billedebhandlingsprogram så brugen den mere strøm end , hvis
man sidder og skriver noget tekst. men hvordan undgår man at bruge
disken(= lig med Harddisken?), når man bruger maskinen. Er det ironi
eller er jeg virkelig så dum? Ledende spørgsmål
>Derfor drejer det sig om at undgå at bruge disken, så

Hilsen Hanne

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-11-02 01:26

In article <fc.0073fb6b04aedd863b9aca00fa5d6239.4aeddab@net.dialog.dk>,
"Hanne Hertzog" <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Men jeg forstår stadig ikke udtrykket, at man ikke skal bruge disken.

Jo mere RAM du har i maskinen, desto mindre vil den swappe til disken.
Når disken spinner ned (sover) bruger den mindre strøm. Ergo skal du
undgå programmer der hele tiden skriver eller læser til disken, samt
sætte din harddisk til at gå på vågeblus hurtigt.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-11-02 08:40

> [...]

> disken(= lig med Harddisken?), når man bruger maskinen. Er det ironi
> eller er jeg virkelig så dum? Ledende spørgsmål

Ved at undgå operationer som kræver at disken er i brug.

Fx kan man slå autosave fra i Word, og kun bruge funktioner man har
brugt før i denne omgang (så den ikke skal hente funktionernes kode
fra harddisken). Herved vil disken drosle ned et stykke tid efter at
den har været brugt sidst. Man skal selvfølgelig _slet_ ikke lukke
programmerne ned og starte nogen nye.

Det er ikke let at få på plads, men hvis man er opmærksom på det, kan
man godt vride en del ekstra tid ud af batteriet.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 23-11-02 11:31

> [...]
>
>Det er ikke let at få på plads, men hvis man er opmærksom på det, kan
>man godt vride en del ekstra tid ud af batteriet.

Ok, vil det så være en fordel med at lave en RAMDisk og arbejde på, når
man er ude i marken og skal spare strøm?

Hilsen Hanne

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-11-02 12:23

"Hanne Hertzog" <hanne@enterpol.dk> writes:

> Ok, vil det så være en fordel med at lave en RAMDisk og arbejde på, når
> man er ude i marken og skal spare strøm?

Det vil jeg da tro. Det er bare ikke noget jeg ved så meget om
hvordan man sætter op.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 23-11-02 21:03

mich.ottosen@invalid15post5.tele.dk writes:

> [...]
>
>Batteriet har ikke så lang holdbarhed som for bare en uge siden .... er
>det ved at være totalt fladt (så jeg fremover skal have opladeren med i

Da jeg var i Norge i september, var jeg ude for 2 gange at batteriet
sluttede med at virke MEGET hurtigt. Jeg blev lidt hed om ørene, når man
tænker på, hvad et nyt koster. Men efter at have kørt computeren/batteriet
helt fladt 2 gange og opladet igen, så ser det ud til, at det er blevet
bedre igen. Nu kan jeg holde ca 2 1/2 time.

Ang. RAMdisk Så er det ret enkelt at lave. Kontrolpaneler /hukommelse og
så kan man vælge Virtuel hukommelse.m.m Og slå Ramdisk til. Man skal bare
være opmærksom på at en Ramdisk forsvinder med al indmaden, hvis man ikke
har gemt det inden man lukke computeren. Det vil vel så sige at går
computeren pludselig ned så...

Jeg har aldrig arbejdet med RAMdisk. Men i en gammel bog har jeg læst om
det og der blev det især anbefalet til PB.

Jeg kan sagtens finde teksten, hvis der skulle være interesse for det?

Hilsen Hanne

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-11-02 23:16

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Da jeg var i Norge i september, var jeg ude for 2 gange at batteriet
> sluttede med at virke MEGET hurtigt. Jeg blev lidt hed om ørene, når man
> tænker på, hvad et nyt koster.
Ja, det giver røde øren.

>Men efter at have kørt computeren/batteriet
> helt fladt 2 gange og opladet igen, så ser det ud til, at det er blevet
> bedre igen.

Jo, men Hanne, er det ikke på en Pismo med programmet Battery
reconditioner under MasOS 9 (eller der omkring) ? Det findes ikke under
X 10.1.5

Mine arbejdsvaner er, at jeg bruger computeren på batteriet, indtil der
popper et lille vindue op, der siger, at den nu kører på reservestrøm og
har brug for noget netværksstrøm ! Så lader jeg den lade op til 100%,
hvorefter jeg går over til batteridrift igen. Jeg véd egentlig ikke, om
det er helt forkert, men jeg mener, at man ikke skal sjatlade batterier
(af en eller anden bestemt type, vistnok, måske gælder det kun
mobiltelefoner? Men med dem er jeg ganske grov, for de skal da være
fuldt opladede, nrå de skal ud og være mobile. Så de får en gang i
laderen, hvis markøren er på lavt blus. Men det er jo også en ganske
anden sag. For når batteriet går helt dødt, køber man da bare en spritny
telefon for kr. 1,- +-)

>Nu kan jeg holde ca 2 1/2 time.

Søde Hanne, jeg er sikker på, at du kan holde meget, meget længere !

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-11-02 02:11

> [...]

> Men det er jo også en ganske anden sag. For når batteriet går helt dødt,
> køber man da bare en spritny telefon for kr. 1,- +-)

Hov-hov! Du gav da kr. 99,- for den sidste.

> Søde Hanne, jeg er sikker på, at du kan holde meget, meget længere !

Ellers kan hun bare bruge Tena.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 24-11-02 21:48

> Hov-hov! Du gav da kr. 99,- for den sidste.

"Den sidste" ? Gid, det var så vel, men det tror jeg desværre ikke
holder. Men den seneste, jo.

Siden har jeg set annoncer med mobilosser for kr. 1,-

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 24-11-02 11:57

mich.ottosen@invalid15post5.tele.dk writes:

>Jo, men Hanne, er det ikke på en Pismo med programmet Battery
>reconditioner under MasOS 9 (eller der omkring) ? Det findes ikke under
>X 10.1.5
Altså Mich fordi DU har en TiBook, behøver du ikke tro at min Pismo er til
pedaler vel

Jeg taler selvfølgelig ikke om det batteri til min 5300, som har det
dersens rechartingprogram til batteriet. Men et batteri som sikkert er ca.
som dit (jeg købte min Pismo ca.3 mdr. før TiBooken kom på markedet), der
ikke har sådan et program. Altså har jeg gjort med det som beskrevet. Mit
mobiltelefonbatteri kan opføre sig på samme måde, at nogen gange holder
opladningen ganske kort ( og det er ikke på grund af lange samtaler )
men næste gang går det bedre. Jeg tror simpelthen at opladningen af en
eller anden uforsigelig grund ikke er korrekt hver gang.

Men noget andet er, at du har ikke haft din TiBook et helt år endnu,vel?
Så jeg synes du SKAL klage! Er der ikke en eller anden side, hvor man
diskuterer den slags på nettet? Og kan se andres erfaringer.
Men alligevel go' søndag

Bedste hilsen Hanne

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 24-11-02 12:02

henrik@muenster.dk writes:
> [...]

Det er ikke mig der har skrevet dette, så det er forkert citeret

>Hov-hov! Du gav da kr. 99,- for den sidste.

Jo, men det er af gangen, kan I virkelig slå det)

Ja, det er jeg også. Foreløbig famor til 7 børnebøern. Min mor har 19
oldebørn, så...

>Ellers kan hun bare bruge Tena.
Og det ved jeg så ikke hvad der,. men jeg er da ikke mere højrøvet, end
at jeg tager imod gode råd

G0' søndag

Hilsen hanne

>--
>Henrik Münster
>Esbjerg
>Danmark

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-11-02 13:26

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Det er ikke mig der har skrevet dette, så det er forkert citeret

Det er faktisk rigtigt. Der er en pil mindre foran navnet end foran den
citerede tekst. Første gang er der således ingen pil foran navnet og en
pil foran det, vedkommende har skrevet i sidste indlæg. Hvis du ser nu,
er der tre pile foran dit navn og fire pile foran det, du har skrevet.
Så kommer Mich. med to pile foran sit navn og tre pile foran det, han
har skrevet. Dernæst er der mig med hhv. en og to pile, og så kommer dit
sidste indlæg, hvor der ingen pile er foran dit navn og en pil foran
det, du skrev.

> Jo, men det er af gangen, kan I virkelig slå det)

> Og det ved jeg så ikke hvad der,. men jeg er da ikke mere højrøvet, end
> at jeg tager imod gode råd

Hvis du ikke ved det, vil jeg nødig sige det. Du bliver måske fornærmet.
En overgang kørte der mange tv-reklamer for Tena. Lad os sige, det er
noget, der bruges af kvinder, der har svært ved at holde sig ret længe.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 24-11-02 14:14

henrik@muenster.dk writes:

> [...]
>En overgang kørte der mange tv-reklamer for Tena. Lad os sige, det er
>noget, der bruges af kvinder, der har svært ved at holde sig ret længe.
Ok, nej jeg bliver ikke fornærmet, men jeg ser meget lidt og næsten
ikke fjernsyn. Og alle de åndsvage reklamer der ødelægger enhver optakt
til at afslappende aften foran fjernern, gør mig helt hysterisk.
Gentagelse og gentagelse af reklamer men også kommende programmer, som man
selv kan læse sig frem til

Hilsen Hanne,
Der bruger hukommelsespiller, briller og høreapparat, kan dog gå uden stok
og bruger ikke ble, endnu
men det kan jo hurtigt komme. Tænk hvor hurtig man er blevet 62. Det
kommer hurtigt og helt bagpå enHH