Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dias scanner
Fra : JVJ

Dato : 22-11-02 19:04

Jeg har en Olympus Dias scanner ES10.

Jeg synes det er noget besværligt at få et ordentligt resultat af en
scanning.
Det tager også ca 5 min per billed, og billedfilen bliver utrolig stor
(6MB).

Er der nogen der har noget erfaring de vil ud med?

Hilsen Jørgen

Fra : KNL DtP

Dato : 22-11-02 20:13

"JVJ" <rk-JVJ.nospam@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Det tager også ca 5 min per billed, og billedfilen bliver utrolig stor
> (6MB).

Nu ved jeg ikke hvordan den overfører dataene fra scanner og til computer, men det
lyder da godtnok som et pænt stykke tid. Det er vel i aller højeste opløsning? Tjeck
om der er slået sådan noget støj-fjerner ligesom Nikon Coolscan har - det skulle tage
extra tid.

Angående filstørrelsen, så skriver du ikke, om du gemmer billedet som TIFF eller JPEG
eller noget helt andet. Jeg må dog sige, at jeg kun kan anbefale at du scanner i
høj(este) opløsning. Når jeg selv sidder og scanner dias og negativer, så scanner jeg
dem i 1300 ppi hvis de blot skal bruge som arkiv og fuld 2710 ppi når det er et godt
billede. Gemmer dem i det tabsfrie format TIFF, og justerer den derefter til i
PhotoShop gemmer igen i TIFF og smider dem efterfølgende på en CD (af god kvalitet).

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk