Stævning
Fra : Steen Renner

Dato : 22-11-02 12:32

Person A har en Advokat, som for A stævner B i en sag om injurier.
Person A får kopi af stævningen mod B.
A lægger nu hele stævningen ud på sin hjemmeside, så alle og enhver kan læse
den
ER DET LOVLIGT?

Fra : Henning Makholm

Dato : 22-11-02 13:24

Scripsit "Steen Renner" <suanders@mail.dk>

> [...]
> Person A får kopi af stævningen mod B.
> A lægger nu hele stævningen ud på sin hjemmeside, så alle og enhver kan læse

Hvorfor skulle det dog ikke være det?

--
Henning Makholm "Uh ... a picture of me with my hair pinned up
in a towel and standing in front of a grid without a

Fra : Jakob Paikin

Dato : 22-11-02 13:57

On 22 Nov 2002 13:24:26 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

>Hvorfor skulle det dog ikke være det?

Det kunne måske tænkes at være krænkende for B at blive "hængt ud" som
ærekrænker.

I yderste konsekvens kunne man forestille sig, at B slet ikke er
fremkommet med de yrtinger, som han bliver sagsøgte for.

Så selve det at offentliggøre stævningen er formentlig nok lovligt,
men indholdet af stævningen kan i visse situationer (og her er
injuriesager nok særlig farlige) tænkes at være problematisk.

--
Jakob Paikin

Fra : Henning Makholm

Dato : 22-11-02 14:06

Scripsit Jakob Paikin <news@paikin.dk>
> On 22 Nov 2002 13:24:26 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>

> Det kunne måske tænkes at være krænkende for B at blive "hængt ud" som
> ærekrænker.

Jo, men stævningen er da offentligt tilgængelig alligevel - vi har da
offentlighed i retsplejen, har vi ikke?

> I yderste konsekvens kunne man forestille sig, at B slet ikke er
> fremkommet med de yrtinger, som han bliver sagsøgte for.

Det er jo det man fører retssag for at finde ud af om er tilfældet.

--
Henning Makholm "Also, the letters are printed. That makes the task
of identifying the handwriting much more difficult."

Fra : Jakob Paikin

Dato : 22-11-02 16:42

On 22 Nov 2002 14:05:59 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

>Jo, men stævningen er da offentligt tilgængelig alligevel - vi har da
>offentlighed i retsplejen, har vi ikke?

Stævningen som sådan tror jeg ikke man kan få fat i.

Under alle omstændigheder er der for den potentielt krænkede (B i
eksemplet) væsentlig forskel på at måske 5-10 tilhørere i en retssal
hører om sagen og på at det hele lægges på Internettet til offentlig
beskuelse.

Bestemmelserne om ærekrænkelse lægger udtrykkelig vægt på om
ytringerne er udbredt til en større eller mindre kreds af personer.

>Det er jo det man fører retssag for at finde ud af om er tilfældet.

Nej - typisk vil en sag om ærekrænkelse handle om, hvorvidt nogle
givne udtalelser er strafbare/ærekrænkende. Ofte vil det kunne lægges
til grund, at ytringen er fremkommet.

--
Jakob Paikin