Afinstallere Mac OSX?
Fra : Tomaten

Dato : 22-11-02 12:09

Kan det lade sig gøre at afinstallere OSX og i så fald hvordan?

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - ny version!
http://www.fastfreeway.dk/?ref=11242 - får du trafik nok på din hjemmeside?

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 22-11-02 12:41

Tomaten <flash@it.dk> wrote:

> Kan det lade sig gøre at afinstallere OSX

Det vil jeg tro!

> og i så fald hvordan?

Boot maskinen i Mac OS 9, installer det eventuelt først. Smid relevante
mapper og filer i roden af harddisken ud. Nogle af dem kan være låst og
skjult på en måde så du skal bruge et værktøj som f.eks. filebuddy.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Tomaten

Dato : 22-11-02 13:01

"Michael Tysk-Andersen" <mta@mac.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> mapper og filer i roden af harddisken ud. Nogle af dem kan være låst og
> skjult på en måde så du skal bruge et værktøj som f.eks. filebuddy.

Ok, den booter allerede nu i OS9 og alt ser ud som før. Kan det tænkes at
installationen af OSX har gjort OS9 langsommere eller har de to ting intet
med hinanden at gøre? Det er ikke min maskine og ejeren siger at hun synes
OS9 er blevet langsommere end tidligere, derfor vil hun gerne have det
afinstalleret. Maskinen er en G3 B/W.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 22-11-02 13:36

Tomaten <flash@it.dk> wrote:

> [...]
> installationen af OSX har gjort OS9 langsommere eller har de to ting intet

Det vil jeg ikke mene! For Mac OS 9 er Mac OS X blot en stor bunke
filer.

> Det er ikke min maskine og ejeren siger at hun synes
> OS9 er blevet langsommere end tidligere, derfor vil hun gerne have det
> afinstalleret. Maskinen er en G3 B/W.

Er harddisken fyldt? Er maskinen generelt blevet langsomerer eller er
det kun når harddisken bruges? Måske disken kunne trænge til en
defragmentering. Det er dog ikke min erfaring at dette er nødvendigt -
andre er muligvis uenige.

Hastighedsnedgangen kan også skyldes andre ting. Har hun fornyligt
installeret programmer med sjove udvidelser? Er der nok ram i maskinen
og benytter hun VM?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Tomaten

Dato : 22-11-02 15:59

> Tomaten <flash@it.dk> wrote:
> Det vil jeg ikke mene! For Mac OS 9 er Mac OS X blot en stor bunke
> filer.

Jeg tænkte på om der lå noget i OS som ligner registreringsdatabasen i
Windows systemer, der kunne drille.

> [...]
> det kun når harddisken bruges? Måske disken kunne trænge til en
> defragmentering. Det er dog ikke min erfaring at dette er nødvendigt -

Der er masser af diskplads, den er for nyligt blevet opgraderet med en 60GB
harddisk, så det skulle ikke være noget problem ...

> Hastighedsnedgangen kan også skyldes andre ting. Har hun fornyligt
> installeret programmer med sjove udvidelser? Er der nok ram i maskinen
> og benytter hun VM?

Ram er også lige blevet opgraderet til 512 MB, ved ikke om der benyttes VM.
Nyeste programmer (SVJV) er Flash MX og Dreamweaver MX.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 22-11-02 17:39

Tomaten <flash@it.dk> wrote:

> "Michael Tysk-Andersen" <mta@mac.com> skrev i en meddelelse
>
> Jeg tænkte på om der lå noget i OS som ligner registreringsdatabasen i
> Windows systemer, der kunne drille.

Det gør der ikke!

> Ram er også lige blevet opgraderet til 512 MB, ved ikke om der benyttes VM.
> Nyeste programmer (SVJV) er Flash MX og Dreamweaver MX.

Jeg vil anbefale at bruge VM da det giver den bedste hukommelses
håndtering. Kan hun entydigt angive at OS 9 blev langsommer efter at
have installeret OS X?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Tomaten

Dato : 23-11-02 17:24

> Tomaten <flash@it.dk> wrote:
> Jeg vil anbefale at bruge VM da det giver den bedste hukommelses
> håndtering. Kan hun entydigt angive at OS 9 blev langsommer efter at
> have installeret OS X?

Installation af OSX, Dreamweaver og Flash er sket nogenlunde samtidigt, så
helt entydigt er det nok ikke.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 23-11-02 18:05

Tomaten <flash@it.dk> wrote:

> Installation af OSX, Dreamweaver og Flash er sket nogenlunde samtidigt, så
> helt entydigt er det nok ikke.

Hvis hun ikke skal bruge OS X kan du bare fjerne den, så kan i ved
selvsyn konstatere en evt hastighedsforøgesle. Men jeg tvivler på det!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Tomaten

Dato : 23-11-02 19:56

> Tomaten <flash@it.dk> wrote:
> Hvis hun ikke skal bruge OS X kan du bare fjerne den, så kan i ved
> selvsyn konstatere en evt hastighedsforøgesle. Men jeg tvivler på det!

Jeg skal lade det gå videre, tak for hjælpen.

Fra : Tom

Dato : 22-11-02 14:26

Øh ??

Directory Listing Denied
This Virtual Directory does not allow contents to be listed.
(http://www.fastfreeway.dk/?ref=11242)

Fra : Tomaten

Dato : 22-11-02 15:52

"Tom" <tom@mir.dk> skrev i en meddelelse news:BA03EEDC.19A3B%tom@mir.dk...
> Øh ??

> Directory Listing Denied
> This Virtual Directory does not allow contents to be listed.
> (http://www.fastfreeway.dk/?ref=11242)

Der har tilsyneladende været noget bøvl med det i dag, det er dog ude af
mine hænder da det ikke er min side. Men har lige prøvet nu, og nu ser det
ud til det virker igen