Nybegynder til investeringer
Fra : Gert Knold

Dato : 22-11-02 07:47

Hej

Jeg har gennem min forsikring fået ca. 200.000 kr. pga. en ulykke.

Nu står jeg helt uvidende om hvordan investerer jeg bedst pengene, da jeg
ikke lige har noget at bruge dem til, før om 6-7 år frem. Jeg har tænkt på
at ligge dem ind på Alm. Brands fastrentekonto med fast rente på 4.05% i
rente, for jeg vil ikke risikerer at tabe penge, jeg vil bare ha' :)

Håber på at få nogle gode forslag.

Hilsen Gert

Fra : ebbe

Dato : 22-11-02 16:49

"Gert Knold" <digit00a10@gts.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at ligge dem ind på Alm. Brands fastrentekonto med fast rente på 4.05% i
> rente, for jeg vil ikke risikerer at tabe penge, jeg vil bare ha' :)

Købe Nykredit Obligationer, det giver mere i rente, det gør jeg selv

Fra : Elhauge

Dato : 23-11-02 11:56

"ebbe" <gebbe@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
Jeg har tænkt på
rente på 4.05% i

> Købe Nykredit Obligationer, det giver mere i rente, det gør

Der findes andre temmelig sikre måder at investere på, end obl.
spørgsmålet er hvor sikkert du vil investere, og hvor højt et
afkast ! Normalt kan jeg hjælpe folk til et afkast på ca. 6,5 %
pr.anno, over en årrække !
Vil du vide mere kontakt mig derfor uforpligtende møde på :

22 93 95 25
29 70 28 05
eller elhauge@teamthy.dk

Mvh
Hans Elhauge

Fra : alexbo

Dato : 23-11-02 12:29

Elhauge <spam@teamthy.dk> skrev

> Vil du vide mere kontakt mig derfor uforpligtende møde på :

Nu skrev Gert jo at han ikke ville risikere at miste sine penge.
Gode råd der kræver et møde er mere end tvivlsomme.

Det er under alle omstændigheder svært at finde et væsentlig bedre tilbud
end en 4% fastrentekonto.
Selv de sikre obligationer svinger i kurs, og med den høje kurs der er nu,
er der næsten kun en vej, det er ned.

Nu skriver Gert ikke hvor længe pengene er bundet på fastrentekontoen,
men et par år på den, og så se på mulighederne igen, vil jeg forslå.

mvh
Alex Christensen

Fra : Gert Knold

Dato : 23-11-02 12:49

Mine Penge ligger PT. på en alm. lønkonto, for jeg har ikke lige bundet mig
til noget endnu... Men 5-7 år vil jeg gerne binde dem, for en god rente.
(jeg har set lidt på Alm. Brands Fastrente konti)
Men du vil forslå at jeg binder dem et år, og så ser hvordan det ser ud på
obligationsmarkedet ???

Hilsen Gert

PS : Er der nogen der har noget materiale/link omkring hvordan obligationer
virker ?

Fra : alexbo

Dato : 23-11-02 17:52

Gert Knold <digit00a10@gts.dk> skrev

> Men du vil forslå at jeg binder dem et år, og så ser hvordan det ser ud på
> obligationsmarkedet ???

Det jeg efterspurgte var betingelserne for fastrentekontoen,
hvor længe skal du binde indskuddet og hvor længe garanterer banken for
renten.
Kan du binde dem for et halvt eller helt år til 4%, så har du tid til at
læse lidt om obligationer og andre papirer.

Nogle af de i øvrigt gode forslag der er kommet, må være nærmest være
uforståelige, hvis ens viden om obligationer er begrænset.

Brug en søgemaskine til at finde div. sider om investeringer.
f. eks.www.euroinvestor.com/

En ting skal du i hvert fald ikke gøre, det er at overlade dine
investeringer til en fyr med et godt tilbud.

mvh
Alex Christensen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 23-11-02 18:07

alexbo wrote:

> En ting skal du i hvert fald ikke gøre, det er at overlade dine
> investeringer til en fyr med et godt tilbud.

Enig.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 22-11-02 17:16

Gert Knold wrote:

> [...]
> at ligge dem ind på Alm. Brands fastrentekonto med fast rente på 4.05% i
> rente, for jeg vil ikke risikerer at tabe penge, jeg vil bare ha' :)

Du har ca to muligheder :

Skibskreditobligationer, der ikke giver løbende udtrækning, men
alene renter, ca 4,8 til 5 på 6-7 års løbetid.
Er du heldig, og følger det, kan du få en gevindst ved salg når
kursen er høj, men så er problemet, hvad så ?
Men alt under 2 - 3 år er aftaleindskud, og dermed bankrente.

Eller som anden nævnte, obligationer, udsteder ligegyldig, dog
en af de danske realkreditter, og med løbetid på idag over ca 12 - 15
år, og lavest mulig pålydende rente, der får du så også udtrækning
løbende, men også en mulighed for kursgevinst efter ca 5 - 6 år, når
obligationerne på det tidspunkt er i en anden varighedsgruppe.
Men det er svært at få en god forrentning her, for laveste udbudte
rente er vist 4%, og der er ikke meget at hente.

Fra : Peter Sørensen

Dato : 22-11-02 21:07

In article <3DDE585C.83073E67@FJERNpost1.tele.dk>,
egc@FJERNpost1.tele.dk says...

> [...]
> Men det er svært at få en god forrentning her, for laveste udbudte
> rente er vist 4%, og der er ikke meget at hente.

Hvorfor skal Gert ikke vælge dem med _højest_ rente? Det virker da mest
logisk - er der en eller anden grund til at vælge dem med lavest rente?

--
Peter Sørensen
nwc@europe.com

..sig not found

Fail, Crash or Explode?

Fra : [DK]Garfield

Dato : 23-11-02 09:51

"Peter Sørensen" <nwc@europe.com> wrote in message

> Hvorfor skal Gert ikke vælge dem med _højest_ rente? Det virker da mest
> logisk - er der en eller anden grund til at vælge dem med lavest rente?

Fordi kursgevinster er skattefrie - hvilket renter ikke er.

Derudover, hvis du køber fx. en 7% Stat 2004, så ligger kursen langt over
100, og kurstab du så oplever i forbindelse med, at obligationen udløber
kan du ikke trække fra nogle steder. (Altså lige med et nettotab)

[DK]Garfield

Fra : Jens Mikkelsen

Dato : 23-11-02 15:17

Med den lange investeringshorisont vil jeg aldrig vælge et kontoprodukt!

Du bør imidlertid gøre op med dig selv hvor sikker du er på
investeringshorisonten. Der er stor forskel på om investeringshorisonten er
konkret 6-7 år eller den måske ender med at være 10 år eller 3 år.

Er investeringshorisonten noget ukonkret og lang kan
investeringsforeningsbeviser ofte være en god ide. Jeg vil anbefale en
kombination af obligationsbaserede og aktiebaserede
investeringsforeningsbeviser der via de større pengeinstitutter kan købes
med forholdsvise lave kurtagesatser uanset hvor meget du spreder din
investering.
Du lyder til at være noget overforsigtig og et forslag kunne f.eks. være 60%
Danske Obligatoner (mellemlange og lange), 20% Udenlanske Obligationer
(heraf ca. halvdelen i erhvervsobligationer - dog ikke junkbonds!) samt 20%
Aktier (1/3 Danske og 2/3 Internationale). En kombineret investering er
normaltvis vejen til det stabile langsigtede afkast.

Er investeringshorisonten konkret og ønsker du et stensikkert afkast af din
investering vil en obligationsserie udstedt som stående lån (dvs.
obligationerne udtrækkes/udløber til kurs 100 på en bestemt dato ud i
fremtiden) kunne være fordelagtig.

Glem ikke at vi betaler SKAT her i Danmark når du kigger på fordelagtigheden
af din investering. Har du en middel indkomst og betaler mellemskat
(mellemskattegrænse 191.200 kr. for 2002) vil din marginalskatteprocent være
ca. 45% og denne procentsats er interessant når du skal vurdere
fordelagtigheden af en investering.

Med den oplyste sats i Alm.Brand på 4,05% vil forrentningen efter 45% skat
være 2,23%

Effektiv rente efter skat ved køb af 3% Skibskredit udløb 15. november
2007 - 2,65% efter 45% skat.
Effektiv rente efter skat ved køb af 3% Skibskredit udløb 15. november
2008 - 2,85% efter 45% skat.
Effektiv rente efter skat ved køb af 3% Skibskredit udløb 15. november
2009 - 2,98% efter 45% skat.

Betaler du topskat vil forskellen være markant større.

Glem heller ikke at undersøge hvordan betingelserne er på Alm. Brands konto
såfremt du evt. ønsker at hæve beløbet efter 4 år og der er aftalt 5 års
binding. Obligationerne ovenfor kan altid sælges fra dag til dag - helt
eller delvist dog med stor kursrisiko til følge de første år særligt ved
flukturende rente.

Jeg vil ikke anbefale dig at "hoppe" på forslag der f.eks. stiller dig 6,5%
rente i udsigt da afkast og risiko altid følges ad på de finansielle
markeder og der er ingen nemme gevinster.

Så tænk dig om,

Med venlig hilsen

Jens Mikkelsen
Kunderådgiver, HD(F)