SQL
Fra : Ole J. Hansen

Dato : 21-11-02 09:54

Hej NG
Jeg har en medlemsdatabase hvor jeg gerne vil vise medlemmer mellem 25 og 18
år,
jeg bruger denne kode:
SELECT fornavn + ' ' + efternavn AS navn, medlnr, fornavn, efternavn,
adresse, posty, postnr, tlf, mobiltlf, aktivitet, fødedato FROM tblmedlemmer
WHERE (fødedato > { ts '1976-12-31 00:00:00' }) AND (fødedato < { ts
'1983-12-31 00:00:00' }) ORDER BY medlnr
Der benyttes DataEnviroment og Dataraport.
Jeg ville gerne have, således at jeg ikke skal ind og rette hver gang det er
nytår, altså noget i retning af:
Now() yyyy -25 og i den anden Now() - 18
Er der en der kan noget omkring dette?
m.v.h.
Ole J. Hansen

Fra : Ole J. Hansen

Dato : 23-11-02 15:18

Hej Rayman

Jeg har prøvet det du foreslår, jeg kan ikke få det til at virke, men det er
meget muligt, at
det er mig der ikke forstår det helt.
Jeg tilknyttet min database med DataEnvironment, og der i tilsluttet en
Command1, i
den SQL Builder der er der, har jeg indskrevet den pgl. kode.
Hvis jeg har misforstået noget, vil du da forsøge at skrive det således, at
også jeg
kan forstå det.
m.v.h.
Ole J. Hansen

Fra : Ole J. Hansen

Dato : 23-11-02 15:19

Hej Rayman

Fra : Rayman

Dato : 27-11-02 15:27

> den SQL Builder der er der, har jeg indskrevet den pgl. kode.

Jeg tænkte på om du kunne ændre SQL sætningen, eks. når programmet starter,
og så regne ud hvilken værdi der skal være? Ligesom Command.SQLText =
"SELECT ..."?

Så kan du nemlig bruge VB's DateAdd...

Ellers kan du skrive (virker i Access/VB):

WHERE (datediff('yyyy', fødedato, now) BETWEEN 18 AND 25)

Den medtager både dem som er 18 og dem som er 25, men den runder vist også
op (hvis man er 17.6 år, virker det vist som om man er 18 osv.) Det kan du
løse ved at regne i dage istedet, så afrunder den så ved timer og det er
måske bedre?

Mvh. Rayman